מדוע WIX לא מצליחה לייצר ערך למשקיעים?
Wix היא חברת תוכנה ישראלית שנוסדה ב-2006 ומפתחת פלטפורמה מבוססת ענן לבניית אתרי אינטרנט. הפלטפורמה מאפשרת לעסקים קטנים/בינוניים (SMB) ויזמים לבנות אתר אינטרנט מותאם אישית ללא עלות וללא צורך בידע קודם. החברה נוסדה על ידי האחים אבישי אברהמי, נדב אברהמי וגיורא קפלן.
החברה פועלת לפי מודל תשלום Freemium המקובל מאוד בשוק האינטרנט לפיו ניתן לקבל תכנים מוגבלים בחינם וצריך לשלם על תכנים איכותיים יותר. החברה מצהירה בדוחות שהיא מעוניינת להפוך למותג המוביל בשוק ולהגדיל באופן משמעותי את מספר המשתמשים ועקב כך להגדיל גם את ההכנסות.
כחלק מהאסטרטגיה החברה מפנה סכומים גבוהים ביחס לתעשייה לתחומים של מחקר ופיתוח - לשימור ושיפור המוצר וחוויית המשתמש, הוספת תכנים ואפליקציות לאתרים, פיתוח אפיקי צמיחה חדשים; שיווק- להגדלת החשיפה במדינות חדשות, במדיות חברתיות שונות, קידום באתרי חיפוש והפקת פרסומות מרהיבות.
שוק "עשה זאת בעצמך"
WIX שייכת לשוק ה"עשה זאת בעצמך" של בניית אתרים שהוא בבחינת נישה בשוק ה"מערכות לניהול תוכן" - מערכות לניהול תוכן הוא שם כללי לאמצעים להקמה, תחזוק ושיפור אתרי אינטרנט ואפליקציות. שוק זה מוערך בכ-40 מיליארד דולר, מתוכם 20 מיליארד בארה"ב בלבד.
- וויקס צונחת והמנהלים מממשים - נורת אזהרה למשקיעים?
- מניית וויקס זינקה והמנהלים נפגשו עם עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיה המתקדמת והנוחה של Wix מאפשרת למשתמשים לבנות אתר בצורה פשוטה ואינטואיטיבית ולכן היא שייכת לנישה של DIY (ר"ת Do it your self) של אתרי ווב בשיטת D&D שפוטרת את המשתמש לחלוטין מכתיבה של קוד או פקודות.
שוק המערכות לניהול תוכן מוערך בשווי של כ-40 מיליארד דולר וכחצי מהאתרים היום מוקמים באמצעות אתרים בסגנון "עשה זאת בעצמך". על אף הרצון מצד המפתחים לפשט את תהליך הקמת האתר, על פי הערכות רק 2%-3% מהאתרים שמוקמים בשיטת "עשה זאת בעצמך" אכן מוקמים לבסוף.
האם ל-WIX יכולת לייצר ערך לבעלי המניות?
מאז הנפקתה ב-2013 וויקס הצליחה לשמור על צמיחה גבוהה של עשרות אחוזים בגידול בלקוחות משלמים ובהכנסות תוך המשך גדילה והתחדשות בשוק שבו היא נחשבת היום לאחד המותגים החזקים ביותר.
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מתוך 7 אנליסטים המסקרים את המניה כולם מחזיקים בהמלצת קניה, זאת על אף שהחברה מדווחת על הפסד בשורה התחתונה מאז הנפקתה. לפי האסטרטגיה של מנהלי החברה, אם וויקס תצליח לייצר מחזור פעילות גבוה מספיק אז החברה תכסה את ההוצאות השוטפות ותייצר שולי רווח שיגדלו עם הזמן.
לדעתי האישית לוויקס אין את היכולת לייצר ערך לבעלי המניות, לא בטווח הקצר ולא בטווח הארוך, אלא אם כן תימכר בשווי גבוה מזה שבו היא נסחרת כעת (כ-4 מיליארד דולר). אני מבסס את ההנחה שלי על שלושה פרמטרים שנותרו ללא שינוי למרות צמיחה אדירה, הן במספר הלקוחות והן בהכנסות:
1. ההכנסות גדלות וההפסד לא משתנה. בשנה הראשונה להנפקה וויקס דיווחה על הכנסות בסך 80K דולר ולאחר 4 שנים בלבד הציגה תוצאות הגבוהות מ-400K דולר, צמיחה מדהימה של 500%. בניגוד להנחה של בעלי החברה, צמיחה בהכנסות לא הביאה לצמיחה בשורת הרווח שעל אף שקטן ב-50% מ-2013, הוא עדיין גבוה מ-1 דולר למניה (הפסד של כ-50 מיליון דולר בשנה).
2. עלויות השיווק הגבוהות אוכלות את ההכנסות. הסיבה העיקרית לכך שההכנסות לא גדלות היא שוויקס חייבת להשקיע בשיווק כל הזמן על מנת לגייס משתמשים חדשים שחלקם יהפכו בעתיד ללקוחות בתשלום. עלות גיוס הלקוחות אל מול הרווח מכל לקוח משלם.
השקעה בשיווק איננה בחירה חופשית כפי שהנהלת וויקס מנסה להציג, השוק התחרותי והמשתנה שבו וויקס מתחרה מחייב אותה להשקיע ולשמור על קצב צמיחה גבוה שכן היא לא מסוגלת לצמוח באופן אורגני בשוק שבו היא מתחרה.
ב-2013 66% מההכנסות הופנו לשיווק וברבעון הראשון של 2018 ההוצאה על שיווק היוותה כמעט 80% מההכנסות. עלויות הפרסום והשיווק בפלטפורמות שבהן משתמשת וויקס כגון גוגל פייסבוק ויוטיוב רק עולות כל הזמן. בסופו של דבר עלויות השיווק עלולות להיות כה גבוהות שהן לא יאפשרו המשך צמיחה ובהעדר צמיחה החברה לא תוכל להצדיק שווי שוק כל כך גבוה.
3. פחות מ-3% מהמשתמשים הופכים ללקוחות משלמים. זה נתון שהחברה בקושי הצליחה לשנות מאז הקמתה אז אם אתם חושבים שלחברה יש עשרות מיליוני לקוחות פוטנציאליים קחו בחשבון שיש תקרה ליכולת ההתמרה (קונוורז'ן) של החברה והיא אי שם באזור ה-3%.
בנוסף, יש להתחשב בעובדה שגם ההכנסה הממוצעת מלקוח מוגבלת ושהגיעה בסוף 2017 לשיא של 150 דולר אחרי חמש שנות פעילות.
לסיכום, וויקס אחרי חמש שנות פעילות כחברה מונפקת לא הצליחה לתרגם את הצמיחה האדירה והמותג החזק לשורת רווח שמצדיקה את שווי הפעילות שלה. יש לה מוצר מעולה ועליון טכנולוגית על המתחרים אבל הצמיחה היא בעיקר תוצאה של השקעה חסרת תקדים בשיווק.
אני מתקשה להאמין שהחברה תצליח להוריד את עלויות השיווק ולשמור על צמיחה קבועה תוך קידום פעילות שיווקית אורגנית (שאיננה ממומנת). מאז הנפקתה היא מקפידה לפרסם מדי שנה במהלך הסופרבול בעלות של עשרות מיליוני דולרים ועדיין עלויות השיווק מהוות כ-50% מההכנסות.
בנג'מין גראהם טבע את המשפט: "הערך ינצח". לדעתי לוויקס יש מוצר שמצליח לייצר ערך למשתמשים אבל כנראה שהאסטרטגיה ומודל הרווח הנוכחי יקשו עליה להגיע אי פעם לשורת רווח שתצדיק שווי של מילארדי דולרים.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
הכותב הוא אנליסט ואסטרטג להשקעות, המספק שירותי אנליזה עבור משקיעים פרטיים
- 12.אז למה המומחים כן ממליצים לקנות? (ל"ת)דני 19/05/2018 10:05הגב לתגובה זו
- 11.שיילמדו משופיפיי איך לעבוד. (ל"ת)חנוך 14/05/2018 22:41הגב לתגובה זו
- 10.השואל באמת 14/05/2018 13:01הגב לתגובה זוולעומת זאת שווי של 4 מיליארד?
- 9.wix 14/05/2018 12:26הגב לתגובה זולחברה יש כל שנה תזרים חיובי שך 80 מליון דולר
- 8.אחד שמבין 14/05/2018 02:49הגב לתגובה זומאד קל לקחת כמה נקודות אקראיות מהדו"חות של חברה ולנסות לחבר מהן קו למרות שאין. לחברה יש החזר של לפחות 6:1 על הוצאות השיווק לאורך חיי הלקוח. לכן, ככל שהיא מצליחה להוציא יותר על שיווק כך היא מייצרת יותר ערך. אם ברבעון האחרון הוציאה הרבה זה רק סימן שצפויה צמיחה עתידית גבוהה. לגבי הפסד החברה, הוא קטן לאורך זמן באחוזים מההכנסות. מקובל להתייחס לחוק ה- 40 - קצב צמיחה של חברה שמבוססת על מנויים צריך + אחוז תזרים המזומנים החופשי צריך להיות מעל 40. לוויקס יש צמיחה של 45% וגם תזרים מזומנים חופשי של 15%, אז סה"כ היא נמצאת ב-60% שזה מצב מצוין. זה מעיד על כך שבעתיד תוכל להיות רווחית מאד כשקצב הצמיחה ירד. בתקווה לא בקרוב, כי היא ממשיכה לייצר ערך עצום כל עוד היא מגדילה את ההשקעה בצמיחה. מעבר לזה, קונברז'ן באתר פשוט לא רלוונטי, אם הוא היה 30% או 0.3%, איך זה היה משפיע על שווי החברה בהתנן שהנתונים הפיננסיים היו זהים?
- יוסף בעל ההזיות 14/05/2018 14:00הגב לתגובה זויתכן שהניתוח של האנליסט עם הקסקט אינו עמוק, יחד עם זאת תגובתך היא מיקס של שטויות של מישהו שחושב שהוא מבין. ברור לך, כך אני מקווה, שדבר מכל היחסים המוזרים שהמצאת לא באמת מעיד על כך שwix מייצרת ערך ואיננו סותר את תיזות האנליטי.
- 7.איך החברה ממנת את "ההפסדים " כל כך הרבה שנים ? (ל"ת)שי 13/05/2018 22:07הגב לתגובה זו
- 6.ליאור 13/05/2018 21:45הגב לתגובה זואני מחזיק את המניה יותר משנה והרווח שלי אדיר- 70%.
- 5.שט 13/05/2018 21:41הגב לתגובה זו(שיכולה לךהעיד שכל הניתוח שטחי). הפלטפורמה של WIX אינה מאפשרת לבניה עצמית של עמודי אינטרנט ייצוגיים (מה שנקרא הום פייג) למי שאין לו ידע ונסיון משמעותי בכתיבת דפי אינטרנט ייצוגיים. בכל מקרה מי שישתמש במערכת יזדקק לאיש מקצוע שיעצב עבורו את דפי האינטרנט (כלומר יעלה לו כסף לבנות דפי אינטרנט ייצוגיים ולתחזק אותם).
- 4.אם החברה רק מפסידה איך זה שאין חוב פיננסי? (ל"ת)שי 13/05/2018 21:28הגב לתגובה זו
- יונתן 14/05/2018 11:20הגב לתגובה זוחוב הוא לא מצב שבו החברה מפסידה אלא מצב שבו היא לוקחת הלוואות על מנת לממן את ההפסדים
- שי 15/05/2018 07:48חברה מפסידה שורפת מזומן מה קרה ליתרות המזומן?
- 3.איחטיאנדר 13/05/2018 21:18הגב לתגובה זואז ערך "למשקיעים* כי בהחלט הצליחה לספק.
- 2.פרסומאי 13/05/2018 20:56הגב לתגובה זוויקס יושבת על זה שאנשים מנסים לעשות דברים בעצמם, אך הבעיה שרמת האתרים שהם מציאים מאוד ראשונית ולא נותנת מהנה לאתרים יותר מורכבים. החברה מתנהלת בשוטף כאילו היא אפל מינימום ומחזיקה מאות מעצבים, אנשי תוכן, עורכי וידאו ומנהלה שלא מביישת את מטות גוגל/פייסבוק. החברה מתומחרת גבוהה משמעותית ממה שהיא שווה והנפילה תהיה גדולה וכאבת
- 1.אליהו 13/05/2018 20:08הגב לתגובה זואם החברה לא תצליח להגדיל את אחוז הלקוחות המשלמים תהיה להם בעיה
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
רבבות חברות ועסקים נכנסו תחת חבות מס לפי שיעור המס השולי - זה התחיל בחברות ארנק, אבל רשות המסים הכניסה השנה במסגרת חוק הרווחים הכלואים היקף אדיר של עסקים; פסק דין שמתייחס למצב לפני החוק החדש מספק תובנות איך בית המשפט בודק אם מדובר בחברת ארנק או לא?
פסק דין ראשון שהגיע לבית המפשט בנושא "חברת ארנק" הוא חשוב להבנה איך השופטים מתייחסים לסוגיות האפורות, אבל לפני שנתעמק בפסד הדין הזה, על מה בעצם מדובר? חברות ארנק הן חברות שמס הכנסה רואה בהן צינור מלאכותי להעברת כספים מהלקוחות למספק השירות, עם תחנה בדרך - החברה עצמה. בעל החברה מעדיף פעילות תחת חברה כי אז ההכנסות ימוסו לפי שיעור מס חברות - 235 ולא לפי שיעור המס השולי שלו - לרוב מעל 50%.
רשות המסים רצתה לחסום את תכנון המס הזה וקבעה הוראות למיסוי חברות ארנק, כשלפני שנה חוקק חוק שקשור גם לחברות ארנק במסגרת חוק הרווחים הכלואים. במסגרת החוק החדש המעגל התרחב ורשות המסים הכניסה לסל של חבות לפי מס שולי גם חברות שהן לא חברות ארנק קלאסיות עם תנאים מסוימים.
לאחרונה התפרסמה סנונית ראשונה של פסיקה של ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע של כב' השופטת יעל ייטב בנושא "חברות ארנק" (פס"ד אמיר נוריאל (ע"מ 28848-04-22)). צפוי שיהיו פסקי דין נוספים, שכן ישנם מספר תיקים בנושא שנמצאים בדיונים בבתי המשפט.
נדגיש שוב כי, פס"ד מתייחס לנוסח הסעיף לפני הרחבתו במסגרת חקיקה גם להכנסות נוספות לרבות "הכנסה מפעילות עתירה יגיעה אישית" אשר יכולה לחול על כמעט כל סוגי העסקים הפועלים במדינת ישראל. עם זאת, ביחס לסוגיות שנדונו בפס"ד ישנה רלוונטיות גם לנוסח החדש של הסעיף ולפרשנות שמעניק ביהמ"ש להוראות הסעיף ובעיקר לקביעת ביהמ"ש ביחס לפרשנות ולעמדת מס הכנסה.
- חברת הארנק באילת: הערעור שהתקבל והזיכוי שנשלל
- מיסוי חברות ארנק ב-2025: הכסף על השולחן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מס חברות או מס שולי - הבדל של 24% בשיעור המס
מדובר בפס"ד מחוזי ולא עליון, ולפיכך אין הוא מהווה הלכה מחייבת, אך הוא מהווה אבן דרך חשובה ביחס לפרשנות של הוראות סעיף 62א לפקודה. עיקר המחלקות בפס"ד סבבה סביב הסוגייה - האם יש לראות את ההכנסות של חברת "נוריאל יועצים בע"מ" אשר מר אמיר נוריאל רואה חשבון בעיסוקו הינו בעל המניות היחיד בה, כהכנסות שמיוחסות אליו באופן אישי בהתאם לדין החל על "חברות הארנק", המשמעות המיסויות הינה - האם ההכנסה השוטפת שלה החברה תחויב בשלב הזה במס חברות או שמא תיוחס ההכנסה כהכנסה אישית של מר נוריאל באופן אישי ותחויב במס שולי החל על יחדים. (נציין כי, ההפרש הינו תוספת מס מיידית של כ- 24%).
