טראמפ: "ארה"ב לא במלחמת סחר עם סין - הפסדנו בה לפני שנים"
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מדגיש כי רק לסין יש מה להפסיד במלחמת הסחר. בפוסט שצייץ בחשבון הטוויטר, כתב נשיא ארה"ב: "הפסדנו במלחמה הזאת לפני שנים רבות בגלל אנשים טיפשים או חסרי יכולת שייצגו את ארצות הברית. עכשיו יש לנו גירעון סחר של 500 מיליארד דולר וגניבת קניין רוחני בשווי 300 מיליארד דולר נוספים. אנחנו לא יכולים לתת לזה להימשך!".
ביממה האחרונה מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין עלתה שלב. הממשל הסיני דיווח על מכסים חדשים על 106 מוצרי ייבוא מארה"ב, ביניהם פולי סויה, מכוניות וכימיקלים. וזאת בתגובה להודעת טראמפ כי ארה"ב תטיל מכסים על מוצרי ייבוא שמגיעים לארה"ב, ופרסם רשימה מלאה של מוצרים סיניים עליהם יטיל מכס של כ-25%.
ברשימה של טראמפ, אשר מכילה מוצרים בשויי של מעל 50 מיליארד דולר, ניתן למצוא מוצרים ממגוון תחומים אשר חולשים על כל תחומי הכלכלה האמריקאית, החל מתעשיית הטכנולוגיה, כגון תרופות ומוליכים למחצה ועד למוצרים כמו אופנועים ומכונות כביסה.
- 9.טראמפ לגיהנום 04/04/2018 19:25הגב לתגובה זוטראמפ חמום המוח ביטל את הסכם הסחר PTT עם מדינות אסיה (=שאינן סין), מה שהיה מאפשר להן להתקדם ובכך להחליש את סין. השכר בסין עלה וגם מחירי הנדל"ן ושאר עלויות, מה שפוגע בתחרותיות שלה. אצל טראמפ העיקר זה לקלל את קלינטון ואובמה, ולבטל כל מה שעשו...טוב או רע
- אסף לוץ 05/04/2018 09:34הגב לתגובה זולמה? כי הוא תומך בישראל. אין בעייה...שלח עימו לשם את עצמך, את "בצלם", את "שלו עכשיו" ואת הקרן החדשה לישראל. יש עוד אבל...נסתפק לעת עתה באלו.
- שט 05/04/2018 09:19הגב לתגובה זומאזן הסחר האמריקאי. טראמפ יכול להקים קואליציה של ארצות הברית, יפאן קוריאה וטאיוון שתהיה לטובת הארבעה אבל לא על חשבון ארצות הברית. אני מעריך שבמאה העשרים ואחת תקום קואליציה כזו ותמודד מול סין . 4 המדינות הללו יקימו תעשיה שמבוססת על רובוטיקה ותוכל להתמודד עם שכר עבודה נמוך בסין. יפאן היא מדינת הרובוטיקה החזקה בעולם כיום.
- 8.קובי 04/04/2018 17:17הגב לתגובה זוטראמפ הוג מנהיג במלוא מובן המילה וזאת בניגוד מוחלט לקודמיו אשר לא היו מסוגלים לקבל אפילו החלטה אחת לבדדדדד!! !!! כל הכבוד ואנו נאחל לטראפ עוד שנים ארוכות שינהיג את העולם!! !
- 7.ביצים של שור (ל"ת)ישראל ציוני 04/04/2018 17:08הגב לתגובה זו
- 6.ישראלי 04/04/2018 16:50הגב לתגובה זואמריקה כבר איבדה יותר מדי מהאיכויות שלה. כושר יצור? עבר למזרח כושר טכנולוגי? ברובו במזרח כושר ניהולי? זה שולי
- 5.המלחמה התחילה-למכור הכל ולהישאר עם מזומן..! (ל"ת)קובי 04/04/2018 16:11הגב לתגובה זו
- 4.קרנית פלוג 04/04/2018 15:56הגב לתגובה זוונשיאים אמריקאים מתרוממים, נתנו לאונס הסיני הזה להימשך שנים.
- 3.בא 04/04/2018 15:29הגב לתגובה זועבודה , היום בדטרוייט מוכרים בתים בדולר ,זה מה ששווה הניהול האמריקאי של העולם המערבי עד היום .
- גם ככה הם מתים ברע ועוד מעט לא יהיה למי למכור (ל"ת)יעקב 04/04/2018 15:54הגב לתגובה זו
- 2.בא 04/04/2018 15:26הגב לתגובה זובאוזן , אני הייתי מהמר על זה שהוא פשוט חכם ודי אמיץ,ודי גבר ,בניגוד לנשיאים הדבילים לפניו .
- 1.אין מה להפסיד 04/04/2018 15:14הגב לתגובה זוהגיוני
- בא 04/04/2018 16:17הגב לתגובה זוזה מה שצפוי לכול העולם,אם הצמיחה שלהם תמשיך ,הם סרטן לעולם המערבי .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
