הכלכלה הגרמנית בנקודת רתיחה: הנתון הגבוה מאז 1969!

הנתונים שפורסמו בגרמניה מאותתים - כלכלה הגדולה באירופה בדרך ל"חימום יתר"
עמית טל | (6)
בשנתיים האחרונות הבנק המרכזי באירופה (ECB) השתמש בנתוני האינפלציה החלשים בגוש האירו על מנת להצדיק את המשך המדיניות המוניטארית האולטרה מרחיבה- ריביות אפסיות, והזרמות כספים אדירות לשווקים. התוכנית רכישות של הבנק הגיעה למרות התנגדות קשה מצד הכלכלה החזקה באיחוד-גרמניה.הגרמנים, שזוכרים עדיין את האינפלציה האדירה של שנות ה-20 לוחצים בכל הזדמנות על הבנק המרכזי לעצור את הזרמת הכספים האדירה שמתרחשת בשנים האחרונות. ובכן, נראה כי הלחץ מצד גרמניה צפוי להתגבר מעתה כאשר נראה שהכלכלה הגרמנית נמצאת על סף "חימום יתר" שעלול להביא  להתפרצות אינפלציות. בזמן שהמערכת הפוליטית בגרמניה שרויה בחוסר וודאות, העסקים בגרמניה ממשיכים להפגין בטחון. מדד בטחון העסקים שמפרסם מכון IFO קבע היום שיא חדש  ועמד על 117.5 נק', גבוה מהציפיות שעמוד על 116.7. מחברי המחקר טוענים אמנם כי התחזיות של בעלי העסקים בנוגע למצב הנוכחי התמתנו מעט, אך הציפיות שלהם לעתיד גבוהות מאוד. "האווירה בקרב העסקים בגרמניה טובה מאוד. זה נובע מתחזיות עסקיות אופטימיות מאוד. הכלכלה הגרמנית בדרך לזינוק". לאחר שהתחזית לצמיחה הכלכלה הגדולה באירופה לשנה הבאה קפצו ל-2.8% מוקדם יותר החודש, הנתונים היום מצביעים על קצב צמיחה של 4%! בטחון העסקים בגרמניה מול צמיחת התמ"ג במדינה- קורלציה כמעט מושלמת  בעשורים האחרונים. מדובר בנתון החזק ביותר מאז 1969! והריביות נשארות ברמה אפסית פרץ האופטימיות מצד העסקים מגיע כאשר שיעור האבטלה בגרמניה הגיע בחודש שעבר לשפל של 37 שנים!, ועומד על 3.6% אבטלה בלבד. הגרף של אחוז האבטלה בגרמניה ב-50 שנה האחרונות.     השכר כצפוי מתחיל לזנק. הנתון הנוכחי מצביע על קצב עלייה של 4.6% בשכר העובדים בגרמניה, הנתון החזק ביותר מזה 5 שנים, ולא נראה שיעצור כאן לנוכח הנתונים. איך הבנק המרכזי יוצא מהתסבוכת הזאת? שאלה טובה ולאף אחד אין תשובה איך הבנק יכול לקרר את השווקים בלי לגרום לקריסת הממשלות/חברות/משקי הבית שמינפו את עצמם לדעת בשנים האחרונות.  הריבית על אג"ח 10 שנים בגרמניה נסחרת ברמה אפסית של 0.34% למרות השיפור בכלכלה (לשם השוואה ארה"ב עם תשואה של 2.3%), וזאת כמובן בעזרת העזרה של הבנק המרכזי שמוריד בשנים האחרונות את הריביות, ללא זינוק בריביות הכלכלה הגרמנית תיכנס לסחרור אינפלציה(האם אנחנו לקראת אינפלציה שנות ה-20). מנגד, נזכיר כי ע"פ קרן המטבע מעל 10% מהחברות בגוש האירו מוגדרות "חברות זומבי", חברות שקיימות מעל 10 שנים ומתקיימות רק בעזרת לקיחת עוד חובות, ונוסיף לכך שהבנק הפך בשנתיים האחרונות לנושה הגדול ביותר למדינות/חברות בגוש. סיטואציה מעניינת ומאתגרת במיוחד לדראגי.  

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    גוגו חלסטרה 26/11/2017 11:00
    הגב לתגובה זו
    בארץ זה עובד הכי טוב על הציבור
  • 5.
    והנאצים עולים לשלטון בגרמניה על סתם????? (ל"ת)
    מצב חרא 26/11/2017 10:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עוד חרטא מבית ביזפורטל!סתם הנאצים עולים לשלטון באירופה? (ל"ת)
    האמת 26/11/2017 10:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עוד כמה ימים 26/11/2017 10:02
    הגב לתגובה זו
    הכלכה הכי טובה בעולם אחרי סין
  • 2.
    נו באמת!!! (ל"ת)
    ggg 24/11/2017 17:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נשמע מעניין (ל"ת)
    איש ישר 24/11/2017 15:35
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.