4 ימים לאחר הרכישה - לאמזון יש תוכניות גדולות ל-Whole foods

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה אמזון

פחות מארבעה ימים לאחר הודעת הרכישה של אמזון (סימול: AMZN) את רשת מוצרי המזון האורגני Whole foods (סימול: WFM), נראה שהאחרונה עומדת בפני שינוי משמעותי. רשת Whole Foods עד כה הצטיירה כרשת מזון שהתמקדה בעיקר באיכות של מוצריה ולא במחיר, אך נראה שמצב זה עומד בפני שינוי ואמזון לא מתכוונת לשנות רק את סגנון הקנייה בחברה. 

עד כה, כשלקוחות אמריקניים ביקשו לקנות בזול, הם מבקרים בוולמארט, קוסטקו וטרגט, כשהם ביקשו מוצרים אורגניים איכותיים הם פנו ל-Whole Foods. בשנה האחרונה, עם שלושה רבעונים שהציגו ירידה ברווחים, בעלי המניות דחפו להוריד באיכות המוצרים ובתוך כך להגדיל את הרווחים, אך אלו נתקלו בסירוב עיקש של מנכ"ל החברה ג'ון מק'י, שטען כי אותם בעלי מניות הם לא פחות מ"חמדנים ארורים". עתה מק'י, יצטרך לתת דין וחשבון למנכ"ל המוכשר והמוערך של אמזון ג'ף בזוס.  

בזוס כבר רמז כי הנהלת אמזון מצפה לצמצם את המלאי ולהחליף את איכות המוצרים בכדי להפוך את Whole Foods לכשירה להתחרות ביריבתה העסקית של אמזון - וולמארט (סימול: WMT). מקורב לאמזון טען בפני בלומברג, כי לאמזון יש פוטנציאל להתחרות בוולמארט דרך Whole foods במגרשה שלה עם חיזוק משמעותי מצד רשת האינטרנט. בינתיים לא נשמה התבטאות ישירה בנושא מצד הנהלת אמזון, אך נציין כי מנייות וולמארט צנחה ביום שישי בכ-5% לאור הפרסום הרכישה של אמזון. 

Whole foods כבר ניסתה להוריד מחירים, לאור הירידה המתמשכת במכירות. אימוץ של טכנולוגיית התשלום של "אמזון גו" (AmazonGo) שיושמה בחנויות אמזון, בהן היה ניתן לשלם דרך הסמארטפון ישירות, ללא קופאיות, יכולה לעזור לה בהורדה המתבקשת. עד כה טכנולוגיה זו הייתה סודית על ידי אמזון.

 

אמזון, ידועה במחירים התחרותיים שלה ואחרונה היא מבקשת למשוך יותר קונים ממעמד נמוך עם כניסתה לתחום שיווק המזון. כבר היום ענקית המסחר האלקטרוני ביקשה לפנות אל מקבלי תלושי המזון והשיקה תוכנית פיילוט בו מקבלי הסיוע יכלו להחליף את התלושים במוצרי מזון דרך הזמנה באינטרנט. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות

איתן יונסי |
נושאים בכתבה וול סטריט
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים. קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי. לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון. התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009. ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך". גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".