סטנלי פישר על דונלד טראמפ: "הוא יכול לעזור לבנק המרכזי"

אלמוג עזר | (9)
נושאים בכתבה סטנלי פישר

סטנלי פישר, אשר מכהן כיום כסגן ראש הבנק המרכזי בארה"ב, נאם הערב וסיפק התייחסות ראשונה לתוצאות הבחירות בארה"ב השבוע. לדבריו, תמריצים כלכליים (פסיקליים) ממשלתיים כפי שהובטחו ע"י טראמפ, יתקבלו בברכה על ידי הפד' ואף יקלו עליו במלאכתו ובשאלה האם להעלות את הריבית בבוא העת. 

דבריו של פישר נובעים מהחשש כי העלאת ריבית בתקופה של צמיחה פושרת בכלכלה האמריקנית עשויה לגרור את האחרונה לידי מיתון. תמריצים ממשלתיים, במידה ויהיו חלק מהמדיניות הכלכלית של הנשיא הנבחר, מקטינים משמעותית את ההתכנות הזו. 

טראמפ מצדו הבטיח להגדיל משמעותית את ההוצאה הממשלתית בכדי לחדש את התשתיות בארה"ב. זאת לצד הענקת תמריצים לחלק מהסקטורים המוחלשים במדינה כמו סקטור הפחם. לטענת פישר, "יש יותר מדרך אחת להשתמש בתמריצים כלכליים, בכל אופן הבנק המרכזי ימתין בכדי לבחון את ההתפתחויות". 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    י 13/11/2016 08:16
    הגב לתגובה זו
    הורדת מיסים למאיון העליון , הרחבת מקלטי המס , הורדת מגבלות על חברות התרופות שמוכרותו סמים ממכרים לילדים ועל חברות הנפט . בקיצור אין סןף הטבות למי שיש לו לפחות 10 מיליון דולר על חשבון גיהנום למי שבחר טראמפ. אבל כפי שאנו רואים בארץ בסוף הכהונה הוא רק צריך לצעוק "... החוצה" בשביל להעמיד את רוב הצבור מאחוריו...
  • 6.
    שי 12/11/2016 13:32
    הגב לתגובה זו
    המדיניות של הריבית אפס, זאת שאתה הנהגת, הרסה את המדינה. את הנזקים שהשארת כאן עוד ילמדו בהיסטוריה הכלכלית שתכתב בעתיד. הכנסת את המשק לבועת נדל"ן וברחת לארה"ב. לא נשכח לך את מה שעשית כאן, בשביל תפקיד בארה"ב.
  • 5.
    YL 12/11/2016 10:26
    הגב לתגובה זו
    צחוק הגורל סטנלי פישר אזרח ארצות הברית היה נגיד בנק ישראל וחבר קרוב של האדם שכולם שונאים גליה מאור האם סטנלי כ נגיד לא ידע על העברות הכספים!!!!!! שלא היה ספק בלבכם ידע גם ידע כלומר שותף לעברה אבל.....בקשר ל סטנלי פישר כולם שותקים
  • 4.
    קותי 12/11/2016 07:03
    הגב לתגובה זו
    אחרי שהצלחת להרוס כל דבר שבו נגעת כשכיהנת כנגיד בנק ישראל, עכשיו, אחרי שטראמפ נבחר לנשיאות, יהיה לך קשה עד בלתי אפשרי להמשיך ולהרוס גם את כלכלת אמריקה. אני סומך על מילתו של טראמפ שהבטיח להעלות את הריבית ב 3% אם ייבחר, ועוד יותר אני סומך על הבטחתו להעיף את ג'נט ילן הביתה כשיהיה נשיא. מכיוון ואתה אחד ממלחכי הפינכה של ילן ועושה דברה הנרצע, אין לי ספק שגם אותך הוא יעיף בבעיטה. תתחיל לארוז את המזוודות.
  • 3.
    זקן בבורסה 11/11/2016 22:42
    הגב לתגובה זו
    טרמפ יחזיר את הכבוד לאמריקה ולמטבע שלה -הדולר יהיה מצרך מבוקש בשנים הקרובות לא כמו בימיו של האימפוטנט אובמה
  • 2.
    משקיע 11/11/2016 19:40
    הגב לתגובה זו
    נגמר עידן אובמה שלא נתן לפד להעלות ריבית . עכשיו ינסו ללקק לטראמפ יילן תעלה ריבית כדי למצוא חן בעיניו אבל מאוחר מידי הוא כבר אמר שהיא סיימה תפקידה . כדאי שתחשוב מה לעשות בפנסיה מהחודש שהוא יכנס לבית הלבן
  • הריבה???.. אתה מבין ההשלכות של העלאת הריבית על החוב? (ל"ת)
    מושקע 12/11/2016 20:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צביקה 11/11/2016 18:59
    הגב לתגובה זו
    הוא קודם יפטר אותך ואת ילן ואחכ יעלה את הריביות ואת כול הכסף שהדפיסו יחלקו לתשתיות ולתמריצים שאתה רוצה עלק תמריצים לא מספיק הדפסתם
  • היכן יש לך באסטה לגרביים אח שלי? (ל"ת)
    פיקה 12/11/2016 20:57
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: