מארק פאבר מציין שתי סיבות לכך שמחיר הנפט צפוי לזנק 37% בזמן הקרוב

מנהל ההשקעות המפורסם בדעותיו הפסימיות מציין שתי סיבות עיקריות לכך שמחירי הסחורות לקראת זינוק
איתן יונסי | (22)

בשיחה לאתר הכלכלי CNBC אמר מנהל ההשקעות המפורסם ונביא הזעם, מארק פאבר, כי מחירי הסחורות שחוו טלטלה בשנים האחרונות ואיבדו עשרות אחוזים ממחירי השיא שלהם, עומדים כעת בפני פריצה וזאת בעקבות שני גורמים עיקריים. לדבריו של פאבר, המכונה גם כן נביא הזעם בעקבות עמדותיו הפסימיות לרוב, "הכל מגיע בסופו של דבר לצורך בתשתיות".

פאבר אמר כי "הצורך באסיה לתשתיות הוא עצום. הם חייבים לבנות כבישים. אם אתה הולך לג'קרטה (בירת אינדונזיה), או למנילה (בירת הפיליפינים), התשתיות נמצאות במצב קטסטרופלי". פאבר הוסיף כי על מנת להתאים את עצמן לתיירים, מדינות אסיה יהיו חייבות לבנות נמלי תעופה ומסילות רכבת. "לא ניתן להביא כל כך הרבה אנשים רק על ידי מטוסים. אין מספיק מקום לכך".

סיבה נוספת לעליה הצפויה במחירי הסחורות לדבריו של פאבר היא בעקבות צפי לגידול בהוצאות של המדינות המפותחות. לדבריו "בעולם המערבי, האמונה הרווחת בקרב הכלכלנים (כשהוא מסתייג ואומר כי לא מדובר באמונה שלו, אלא כי זה המצב במציאות) ובקרב הניאו-קיינסיאנים היא שמדיניות מוניטארית לבדה לא יכולה לחלץ את הכלכלה העולמית מקצב הצמיחה הנמוך, ולכן הם יהיו חייבים ללכת ולבנות תשתיות ולעודד את הגירעונות הפיסקליים של הממשלות", ולדבריו של פאבר הדבר יגרור לעליה במחירי הסחורות.

פאבר הוסיף כי "השילוב הזה בין הצורך בתשתיות במדינות המתפתחות והגידול בהוצאות התשתיות במדינות המפותחות באירופה וארה"ב, עשוי להביא לדעתו להפתעה חיובית בקרב האינפלציה". פאבר הוסיף כי כשמדובר בסוג סחורה ספציפי- הנפט גולמי, כשהוא מצביע גם על צמיחה כלכלית במדינות המתעוררות באסיה כגורם חיובי נוסף שיתרום לעליה במחיר הזהב השחור, טען כי יהיה ניתן לראות את הנפט בוחן בקלות את רמת ה-70 דולר לחבית בעתיד הלא רחוק.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    כן (ל"ת)
    כן 24/10/2016 22:22
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    קושקוש קונה סחורה 24/10/2016 17:23
    הגב לתגובה זו
    לידיעתכם
  • 14.
    כלכלן 24/10/2016 17:16
    הגב לתגובה זו
    פחות מזה הוא זול יותר מזה הוא יקר כל השאר ספקולציות
  • 13.
    שי 24/10/2016 16:01
    הגב לתגובה זו
    אם השוק מתמחר לפי צפיות אז מחירי הדלק יעלו בהתאם. לא בטוח שמעבר ל70 דולר בעשור הקרוב כי אז טכנולוגית פצלי השמן לא תאפשר ספסרות מעל מחיר 70
  • 12.
    הנפט יירד ל 44$ ואז יעלה 37%... (ל"ת)
    בן 24/10/2016 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    דוד מירושלים 24/10/2016 15:29
    הגב לתגובה זו
    האם כל הנקודות שפאבר מעלה קרו היום? כמו שזה חיכה עד עכשיו בהחלט יכול להיות שהסחורות יעלו בעוד שנה שנתיים. מה דחוף היום? בקיצור, דברי הבל
  • 10.
    אמיר 24/10/2016 15:26
    הגב לתגובה זו
    לו מר פאבר היה משתמש בהמלצות של עצמו - הוא היה מזמן פושט את הרגל , ואם הוא עדיין איש עשיר - סימן שהוא מיעד המלצותיו לאחרים .
  • 9.
    משקיע נפט ותיק 24/10/2016 15:03
    הגב לתגובה זו
    תמיד תעשו הפוך
  • 8.
    אוריה 24/10/2016 14:00
    הגב לתגובה זו
    מחירי האשלג ירדו בחדות ועכשיו הם צמודים למחיר הדולר המשמעות לכך עליות במחירי הסחורות וכיל נפגע בתקופה האחרונה גם בירידת ערך במחיר הסחורות והתיקון מתבקש .
  • 7.
    מפליא שבכלל מתייחסים לתחזיות או לסקירות שלו (ל"ת)
    אנונימי 24/10/2016 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רפאל 24/10/2016 13:36
    הגב לתגובה זו
    עוד יגיעו ימים שתגידו איך לא קנינו את הנפט ב50 דולר אין לי ספק שעוד יעלה וחזק
  • 5.
    37 בדיוק? לא 36 במקרה? (ל"ת)
    משה 24/10/2016 13:35
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גיל 24/10/2016 12:55
    הגב לתגובה זו
    עניין של עשר שנים לכל היותר, אולי בעוד חודש מחיר הנפט יהיה גבוה יותר אבל בודאות זהו סוף עידן הנפט וסוף תור הזהב של המדינות שמפיקות אותו.
  • 3.
    א100 24/10/2016 12:34
    הגב לתגובה זו
    חלקן ב30 שנים האחרונות זוהו ונוצלו והביאו רווחי עתק. במילה התכלו כלולה גם העובדה שהכמות בעולם הולכת ומתמעטת ופועל יוצא מזה הביקוש עולה בצורה חזקה ואין מי שיספק. לפחות במקרה אחד באותן שנים הייתה סחורה "שבסופה" שילמה פי עשרות אלפים והייתה שייכת בתרומתה בעקיפין למרכיב קטן בתרופה מבוקשת שבלעדיה אין קיום לתרופה שהייתה אולטימטיבית..היום לא קיימת והתחליפים לא עושים את העבודה כיאות. גם היום למתמחים בנושא שכולל זמן רב של חיפוש ומיומניות..קיימות מספר סחורות שבין 5 ל20 שנה יעלמו..
  • 2.
    רק שטויות מדברים , הנפט מ54 יצלול ל18 (ל"ת)
    אמנון 24/10/2016 11:55
    הגב לתגובה זו
  • לאמנון 24/10/2016 12:52
    הגב לתגובה זו
    ואולי לא?
  • אמנון מבין לא מדבר סתם שטויות (ל"ת)
    למגיב 24/10/2016 16:52
  • הבורסה אני מבין. אז זה לא מתאים לרק למעלה שלכם וחתולים. (ל"ת)
    אז גם 24/10/2016 12:09
    הגב לתגובה זו
  • בנתיים רק למעלה . (ל"ת)
    רק למעלה 24/10/2016 14:31
  • 1.
    שי 24/10/2016 11:48
    הגב לתגובה זו
    הכול מחזורי. הגלגל מתהפך למשל מחירי מניות מפיקוות הזהב וכולי. מחירי הסחורות בכוון למעלה
  • אחד 24/10/2016 12:52
    הגב לתגובה זו
    קראתי את שהאיש כתב ולא כל כך התייחסתי ברצינות לדבריו. אבל אם גם אתה חושב כך - אני מאמץ את דעתכם.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.