הבורסה השכנה שמזנקת עד 5% - בשל בקשת הלוואת ענק

כחלק מתכנית-ענק כלכלית, מצרים עשויה לקבל הלוואת ענק של מיליארדי דולרים, ובשוק ההון בקהיר חוגגים
גיא ארז |
נושאים בכתבה מצרים

מצרים מעוניינת לבקש הלוואת ענק של 12 מיליארד דולר - והבורסה בקהיר מגיבה בחדות: השכנה מדרום מתכננת לבקש, לאחר 3 חודשים של שיחות, הלוואה של 12 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומי (IMF) כדי להשיב את האמון במשק המקומי.

אין זו הפעם הראשונה בה מצרים מבקשת הלוואה כספית גדולה, אך ההבדל מהבקשות קודמות - שלא באו  לידי מימוש, הוא שמצרים אכן ביצעה מספר רפורמות כלכליות, שיכולות להיות מספיקות עבור קרן המטבע, כדי שזו אכן תלווה את הכספים: "יש לנו תכנית משלנו - וקרן המטבע צריכה לתמוך", אומרים גורמים במצרים.

הרשויות במצרים דיווחו אמש כי כי צוות של קרן המטבע יגיד למדינה בסוף החודש, כשמטרת המדינה, מעבר להלוואה זו, הינה להלוות עוד 4.5 מיליארד דולר מהבנק העולמי, והבנק האפריקאי - עד לסך של 21 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות.

בתגובה לדיווחים, המדד המרכזי בקהיר, EGX 30, מזנק בכ-5% כעת. מעבר לתגובת המניות, גם אגרות החוב של הממשלה מגיבות בחדות: תשואת אג"ח מצרים לשנת 2025 נחלשת ב-16 נקודות בסיס, לתשואה של 7.28%.

זהב
צילום: Jingming Pan

אימפריות הזהב של דובאי: הון הודי תחת איום רגולטורי

הודו היבואנית הגדולה של זהב מפחיתה מכסים על יבוא זהב ממקומות אחרים בעולם ודובאי נפגעת

עמית בר |
נושאים בכתבה זהב

דובאי הפכה בשלושים השנים האחרונות למרכז עולמי למסחר בזהב ותכשיטים, בעיקר בזכות יזמים הודים שהקימו רשתות קמעונאיות ענקיות. מותגים כמו מלבר גולד (Malabar Gold & Diamonds), ג'וייאלוקאס (Joyalukkas) וקליאן ג'ולרס (Kalyan Jewellers) שולטים בשוק עם חנויות מפוארות ומוניטין של איכות.

אבל רגולציה חדשה בהודו, שוק היעד העיקרי, מאיימת על הצמיחה: הורדת מכסי היבוא על זהב מקטינה את היתרון של קניית זהב בדובאי.

דובאי - בירת הזהב

המסע של דובאי לבירת הזהב התחיל בשווקים המסורתיים כמו שוק הזהב המפורסם בדיירה, אבל התפתח לרשתות מודרניות. מלבר גולד, שנוסדה ב-1993 על ידי מ.פ. אחמדיה, מפעילה היום 350 חנויות ב-13 מדינות, מתוכן 67 באמירויות בלבד. החברה מתרחבת כעת לסעודיה, עומאן, בחריין וקטאר.

ג'וייאלוקאס, שהתחילה כחנות קטנה בקרלה שבהודו ב-1987, מחזיקה כיום ב-160 סניפים ברחבי העולם, מתוכם 50 במזרח התיכון – יותר ממחצית באמירויות. קליאן ג'ולרס, שנכנסה לשוק רק ב-2013, כבר מפעילה 36 חנויות באזור ומדווחת על גידול של 20% בהכנסות בשנה האחרונה.

המותגים נשענים על מיליוני תיירים ועובדים זרים מדרום אסיה, שקונים זהב כתכשיט, השקעה או כחלק ממסורת תרבותית לחתונות ופסטיבלים. דובאי לבדה מושכת כ-16 מיליון תיירים בשנה, רבים מהם מהודו.

התעשייה מושכת גם תאגידים בינלאומיים. קבוצת טאטא ההודית רכשה ב-2022 שליטה ברשת דמאס (Damas) התיכונה תמורת כ-75 מיליון דולר, ומפעילה את מותג תאנישק (Tanishq) במפרץ. העסקה משקפת מגמה של ריכוזיות בשוק.