הממשל בסין פרסם את נתון הצמיחה - מעל התחזיות

בשבועות האחרונים מדדי המניות מסביב לעולם ביצעו מהלך עליות, מחר בבוקר יפורסם נתון שצפוי לרכז עניין 
מערכת Bizportal | (15)
נושאים בכתבה סין

הממשל הסיני פרסם הבוקר את נתון התמ"ג בסין עבור הרבעון השלישי לשנת 2015 והפתיע את הכלכלנים. הצמיחה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם הסתכמה ב-6.9% (בחישוב שנתי), בעוד צפי הכלכלנים היה לצמיחה של 6.8%. עם זאת, מדובר בקריאה ראשונה מתחת ל-7% מאז פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008. נציין כי הקריאה הקודמת למחצית השנה הראשונה עמדה על 7% (בקצב שנתי).

אין צורך להזכיר את תגובת השווקים בעולם כולו לחשש מהאטה משמעותית בסין - שפשוט קרסו, והביאו לחששות רבים כי העולם כולו בדרך למשבר כלכלי: מדד הנאסד"ק לדוגמא, איבד 11.5% בימי המסחר שבין ה-17 ל-25 באוגוסט האחרון, בדרך להשלמת נפילה של כמעט 13.5% משיא כל הזמנים אותו רשם ב-20 ליולי. בהמשך לנפילות - כל נתון וכל רמז שהגיע מהמדינה הקומוניסטית במזרח השפיע על מצב הרוח של המניות.

מאז סופו (הזמני?) של התיקון ההוא, השווקים (והסוחרים) מתנהלים במעין מאניה-דיפרסיה, כאשר מצד אחד קיים החשש מהאטה משמעותית בסין, שעשויה לגרור את העולם כולו להאטה, ומנגד - הערכות הולכות וגוברות כי העלאת הריבית הראשונה מאז 2008 תידחה לשנה הבאה - מה שהביא את השווקים בעולם למיני-ראלי בתקופה האחרונה (הנאסד"ק טיפס כ-5.8% מאז סוף ספטמבר).

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    צאו מיד מהשוק שלא תגידו לא ידענו (ל"ת)
    יובי 19/10/2015 00:17
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    נביא 18/10/2015 22:28
    הגב לתגובה זו
    כי כך אמר הנביא
  • 13.
    C300 18/10/2015 21:19
    הגב לתגובה זו
    הם יפרסמו מה שמתאים להם. וכשהאמת תכה בפני המשקיעים היא תהיה מבוססת על נתוני המערב והאסיאתיות (קוריאה מלזיה).שבהכרח יציגו נתונים קשים עקב ההאטה הסינית. הבלוף האמריקאי לא יחזיק מעמד...ההדפסה לא מצליחה והאגח בסין...חכו לשגעון
  • 12.
    שאולין 18/10/2015 21:04
    הגב לתגובה זו
    הסינים יפרסמו כל נתון שישרת את האינטרסים שלהם בלי קשר למציאות.
  • 11.
    סם 18/10/2015 20:26
    הגב לתגובה זו
    נו באמת.. למבינים בלבד, אם מעל 7% דיינו, יחד עם זאת, אם פחות מ 6.8% והשוק הגלובלי יגיב במאניה דיפרסיה, לחכות מספר ימים ולקנות מהפריירים בזיל לה זול.
  • 10.
    Jesus Christ השמיד את רמת גן!!! (ל"ת)
    Jesus BOMB RAMT GAN 18/10/2015 20:25
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    6.5 ?? (ל"ת)
    רפול 18/10/2015 19:40
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    טל 18/10/2015 19:16
    הגב לתגובה זו
    ממשל סיני שמשקר גונב עוצר ומכניס לכלא סורי שורט, ממש בעיה עבורו לסלף נתונים כדי להעלות את הבורסה
  • 7.
    ילנה 18/10/2015 19:13
    הגב לתגובה זו
    בכל מצב ירדות זה רק עוד מדרגה במדרגות הנעות
  • 6.
    אבי 18/10/2015 19:08
    הגב לתגובה זו
    אך קורה דבר כזה שאומרים מצב קשה ושם חוגגים
  • 5.
    יוסי 18/10/2015 18:47
    הגב לתגובה זו
    הכל שטיות
  • 4.
    הרנטגן 18/10/2015 18:34
    הגב לתגובה זו
    גם כן עליות כי יתרצו זאת בדחיית העלאת הריבית בארה"ב... חונטת הבורסות רוצה עליות עד סוף השנה וכך יהיה...
  • 3.
    מישהו 18/10/2015 17:32
    הגב לתגובה זו
    סין הולכת להתרסק כלכלית. ראו הוזהרתם
  • 2.
    אמנון 18/10/2015 17:31
    הגב לתגובה זו
    ממש משעמם לכתבים
  • 1.
    הם נורא אמינים ולכן בואו ננחש-שוב 7% (ל"ת)
    אנלייזר 18/10/2015 17:29
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.