ההתרסקות במניית פולקסווגן זו הזדמנות? תסתכלו על BP...

גיא ארז | (14)

כל משקיע יודע שפעמים רבות התרסקת פתאומית של מניה, זו אופציה לרווח מהיר - בעיקר כשמהלך הירידות נובע מפאניקה. ענקית הרכב פולקסווגן איבדה מערכה מעל ל-35% בשני ימי מסחר בלבד - לאחר שנודע כי קונצרן הרכב הגרמני רימה במבחני הרכב האמריקניים בכל הנוגע לרמות הזיהום אותם פולטים הרכבים. החברה ציידה את רכביה בתוכנה מיוחדת שעקפה את בקרות זיהום האוויר האמריקניות.

התגובות בגרמניה סוערות, ורבים במדינה חוששים מפגיעה משמעותית בכלכלה הגרמנית כולה, עד לרמה של פגיעה במותג "מיוצר בגרמניה".

כמובן שלא ניתן לקבוע כי צלילה של 35% הינה אירוע זמני וחולף והעליות במניה ממש כבר כאן, אך מעניין להקביל מצב זה למצבה של מניית BP -British Petroleum, שעברה חוויה דומה:

בחודש אפריל 2010 התפוצצה וקרסה אסדת הקידוח Deepwater Horizon שחכרה חברת BP במפרץ מקסיקו. באר הנפט בקרקעית הים המשיכה לפלוט נפט וגז טבעי במשך למעלה מחודש, והדבר גרם לאסון אקולוגי מהגדולים בהיסטוריה. בעקבות האסון, התרסקה מניית החברה ב-55% בחודשיים וחצי, משווי של כמעט 60 דולר למניה, לשווי של 27 דולר בלבד - מה שהחזיר את שווי החבה לא פחות מ-14 שנים אחורה!

המשקיעים אז חששו מקנסות הולכים וגוברים שיוטלו על החברה, במקביל לתביעות רבות. לדעת אנליסטים לאחר המקרה ההוא, בהלת המכירות שיקפה את חוסר הוודאות לגבי העלויות העתידיות של האסון והשלכותיו הפוליטיות האפשריות.

אך שימו לב - המשקיעים האמיצים (או אולי הזריזים) שקנו את המניה באותו שפל, הרוויחו תשואה חלומית של מעל ל-50%, בחודש בלבד! (בין סוף חודש יוני לתחילת חודש אוגוסט). המשקיעים שהמתינו קצת יותר, עד לחודש ינואר 2011, השיגו תשואה של קרוב ל-80% בחצי שנה). על ביצועי המניה מעבר לכך אין טעם להרחיב, מכיוון שביצועיה תלויים במגוון רב של גורמים.

פולקסווגן הינה יצרנית הרכב הגדולה בגרמניה והיא מעסיקה למעלה מרבע מיליון בני אדם, ומחזיקה ב-24 מיליארד דולר במזומן. לפי דיווחים שונים, רק הקנסות בארה"ב עשויים להגיע לכ-18 מיליארד דולר, כך שבהחלט מדובר במכה קשה לחברה, אך האם תהיה זו מכת מוות? האם חברה ענקית כפולקסווגן באמת לא תוכל להתאושש?

כמובן שאין זאת חכמה למצוא בדיעבד נקודות שפל בחייה של מניה, ואין אף פעמון שיודיע לנו שהירידות במניית פולקספאגן הפסיקו - אך ניתן לראות כאן דפוס שחוזר על עצמו:

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    רוחי 07/10/2015 21:25
    הגב לתגובה זו
    הכתבה , כרגיל אצל העיתונאים , מנסה לצייר תמונה חדה שחור/לבן שקשה להשיג במציאות. הכותב יוצר בפני הקורא תחושה של רווח עצום כשהוא בוחן שתי נקודות זמן שנבחרות בדיעבד וללא מדיניות השקעה מתוכננת . בדוגמת bp הבותב מביא את המצב ובעיקר את המסקנות לאבסורד.
  • 8.
    גזים רעילים 28/09/2015 18:35
    הגב לתגובה זו
    שהודו שלסגריות הוסיפו מרכיבים ממכרים.
  • 7.
    טל פריצקר 27/09/2015 20:25
    הגב לתגובה זו
    Bmw עמדו בדרישות, לפחות בחלק מהרכבים. אז נשמע שזה ישים. האמנם פולקסוואגן חסרי היכולת הטכנית לא מסוגלים לעשות טוב יותר מפי 40 מהתקן? ועוד יתהללו במנועי דיזל נקיים?מה אם מדובר בהתקפת סייבר על החברה ונוזקה לא רצויה שצורפה למערכות שלהם בלי ידיעתם? למשל על ידי מקדמי רכבים נקיים? )אולי אפילו גורמים ממשלתיים שרצו להזיק לגרמניה?)ואולי המנכל הפורש באמת לא ידע? כי לא סביר שסמך על המוני מפתחיו שלא יסגירו אותו. הוא אינו מסוגל לאכוף הסכמי סודיות על דרישות תפקיד פליליות
  • 6.
    שמקה 27/09/2015 00:11
    הגב לתגובה זו
    לחברה ענקית כמו פולקסווגן השערוריה הזאת לא תזיז שום דבר לכן זו הזדמנות קניה לא נורמלית אם תשואה תוך זמן קצר מעל % 100
  • 5.
    אל תתקרבו 25/09/2015 16:13
    הגב לתגובה זו
    מדובר במשבר אמון. כלקוח לשעבר כבר מזמן מדברים במוסך על אחריות מצומקת, חלפים במחיר משקלם בזהב ואמינות רכבים על הפנים. עכשיו מתברר שיש גם רמאות בסיפור הזה. פתאום הכול מובן לא להתקרב
  • 4.
    יאיר 25/09/2015 15:41
    הגב לתגובה זו
    ואת הדלק ממש לא מעניין אותנו מי שאב. לדעתי זאת מכת מוות לחברה הגרמנית. לא לקנות
  • ללקוח הממוצע רמת הזיהום מעניינת את הפריצל (ל"ת)
    האן! האן! האן! 26/09/2015 12:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמואל ברגר 25/09/2015 11:49
    הגב לתגובה זו
    אין שום סיכוי שהמערכת הזו נקודתית. אם הם ניהול פיתוח של מערכת כזו לתחום הזה במכוניות האלה, הם פיתחו מערכות דומות גם במכוניות אחרות, בעבר ובהווה, והחקירה תגיע לשם עד לסוף 2016. מסוכן מאד להתעסק עם חברה שנתפסה בפלילים מוקדם כל כך. החקירה עוד לא נגמרה.
  • רועי מזרחי 25/09/2015 16:15
    הגב לתגובה זו
    ויכול להיות שיתגלה בעתיד שאתה צודק. אבל אני חושב שזה לא הזמן להתפלפלות ולפילוסופיה. החברה עם מכפיל 5!!! אנחנו מדברים על אחד היצרנים הגדולים והרווחיים בעולם. לטעמי זו קנייה חזקה.
  • 2.
    קונה היום בארהב (ל"ת)
    אורי 25/09/2015 11:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אם כבר אז לקחת DAX x 3 (ל"ת)
    בן 25/09/2015 08:29
    הגב לתגובה זו
  • דן 25/09/2015 09:44
    הגב לתגובה זו
    נניח מדד 100 וקנית פי 3 ב100, עכשיו יורד 10%, מדד 90, תעודה 70, עכשיו עולה 11.1% - מדד חזרה ב100, תעודה ב93, זו הסיבה שכל מניה ממונפת שתחזיק לאורך זמן תאבד את השוויה שלה, תעודות ממונפות זה טוב רק לכמה ימים, אבל מי מוכר בהפסדים? אז אתה תפסיד קצת כי ירד, ואז תפסיד הרבה כי תחזיק את התעודה והיא שנים והיא תעלם לאט לאט (יש מאמרים שמראים את התהליך עם נתוני אמת, מדובר בהפסד של 14% בשנה בגלל צורת החישוב היומית)
  • חישוב בלי מינוף (ל"ת)
    תנסה את אותו 25/09/2015 11:11
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

רפי עמית קמטק
צילום: רענן טל
דוחות

קמטק עקפה את הציפיות אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה

קמטק עקפה במעט את ציפיות השוק עם הכנסות של 126 מיליון דולר ורווח מתואם של 0.82 דולר למניה לעומת צפי של 125.2 מיליון דולר ו-0.80 דולר למניה; במקביל רשמה הפסד חשבונאי חד-פעמי בעקבות מחזור אג"ח להמרה בהיקף חצי מיליארד דולר; התחזית לרבעון הרביעי 127 מיליון דולר עליה קלה ומאכזבת לעומת הרבעון הקודם - המניה מגיבה בירידות

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קמטק רפי עמית

חברת בדיקות השבבים ממגדל העמק הדואלית קמטק -5.95%  , Camtek Ltd. -7.77%   מפרסמת את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי. החברה עקפה בקצת את תחזיות האנליסטים, הן בהכנסות והן ברווח למניה, והציגה קצב פעילות שמתקרב לרף של חצי מיליארד דולר במונחים שנתיים. קמטק עקפה ממש בקצת את הציפיות השורה העליונה והתחתונה אבל התחזית לרבעון הרביעי מאכזבת את המשקיעים. קמטק צופה שההכנסות ברבעון הבא יעמדו על 127 דולר עליה קטנה לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 126 מיליון דולר.

הכנסות קמטק הסתכמו ברבעון ב-126 מיליון דולר, לעומת ציפיות השוק ל-125.2 מיליון דולר, ובכך רשמה עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (112.3 מיליון דולר). הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הגיע ל-40.9 מיליון דולר, שהם 0.82 דולר למניה בדילול מלא, לעומת תחזית ממוצעת של 0.80 דולר למניה ולמול רווח של 0.75 דולר למניה ברבעון השלישי של 2024. מדובר בהמשך רצף של עקיפת תחזיות, גם אם הפעם הפער היה קטן יותר.

עם זאת, בשורה התחתונה על בסיס GAAP, הציגה החברה הפסד חשבונאי של 53.2 מיליון דולר (1.16- דולר למניה). ההפסד נבע מהוצאה חד-פעמית של כ-89 מיליון דולר הקשורה למחזור אג"ח להמרה ישן, פעולה שבוצעה כחלק ממימון מחדש במסגרתו גייסה החברה 500 מיליון דולר באג"ח להמרה בריבית אפס. בסך הכול, המהלך הגדיל את יתרות המזומנים וההשקעות הסחירות של קמטק ל-794 מיליון דולר בסוף ספטמבר, לעומת 543.9 מיליון דולר שלושה חודשים קודם לכן.

שיעור הרווח הגולמי ברבעון עמד על 50% על בסיס GAAP ו-51.5% על בסיס Non-GAAP, בדומה לרבעונים הקודמים. הרווח התפעולי הסתכם ב-31.8 מיליון דולר על בסיס GAAP וב-37.6 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP, המשקפים שולי רווח תפעולי של 25%-30%. התזרים מפעילות שוטפת גבוה והסתכם ב-34 מיליון דולר, והחברה ממשיכה לשמור על מאזן נקי ויכולת נזילות גבוהה, גם לאחר ההנפקה.


"הביקוש ל-AI ממשיך להניע את הצמיחה"

המנכ"ל רפי עמית התייחס לתוצאות ואמר כי “קמטק ממשיכה להציג ביצועי שיא הודות לביקוש הגובר למחשוב עתיר ביצועים עבור יישומי בינה מלאכותית. ההשקעות העצומות בתחום מרכזי הנתונים וה-AI ממשיכות לתמוך בצמיחה בתעשיית השבבים, ואנו מצפים להמשך מומנטום חיובי גם בשנה הבאה”.