אנגלו-סכסון על היסטריית הפקקים בציר הרכבת הקלה - "כרישי הנדל"ן מריחים דם"

"מחירי המשרדים ייחתכו". יו"ר אספן גרופ: "עוזבים את אזור בית מעריב, יהיה בלתי אפשרי לעבוד משם"
לירן סהר | (11)

היום (א') החלו עבודות הקמת הרכבת הקלה ובמהלך 6 השנים הקרובות (בגישה אופטימית) החיים של תושבי גוש דן הולכים להיות קשים, אפילו קשים מאוד, וניתנה לבעלי הרכבים המלצה לא להתקרב למרכז העיר בשנים הקרובות ולהשתמש בתחבורה ציבורית.

 

סגן שר הפנים, ח"כ ירון מזוז, פנה לראש עיריית תל אביב רון חולדאי בבקשה להקל בתשלומי הארנונה לעסקים הקטנים הפעילים לאורך הציר. לדבריו, "בשנים הקרובות העסקים הנמצאים בקרבת מקום לאתרי הבנייה עתידים להיפגע קשות, אפילו עד כדי הפסקת פעילות העסק לחלוטין. כידוע, העסקים הקטנים הם עוגן עיקרי בכלכלה הישראלית, ובעיר תל אביב בפרט. אסור לעירייה להפקיר את בעלי העסקים ללא מענה ראוי, יש לבחון מתן הנחה משמעותית בארנונה לעסקים, ואף לבחון פיצויים או נקיטת צעדים לעידוד הצריכה בעסקים אשר עתידים להיפגע".

 

אספן גרופ עוזבת את האזור

חברת אספן גרופ -0.48% צפויה לעזוב בקרוב את מגדל רובינשטיין, הנמצא בסמוך לגשר בית מעריב, בלב ציר הרכבת הקלה. גיא פרג, יו"ר חברת אספן גרופ, אמר ל-Bizportal: "אני רואה מה קורה מסביב, כל בעלי העסקים מודאגים. מדובר באזור מאוד מרכזי בתל אביב ועל תקופת עבודות של 6 שנים שעשויה לגלוש ל-7-8 שנים ואף מעבר לכך. סגירת צומת בית מעריב עם כל המשרדים ובתי עסקים זה לא דבר שהוא מה בכך".

 

פרג ציין כי "יצא לנו באופן מקרי שהחוזה שכירות של המשרדים שלנו מסתיים בתקופה הקרובה, היה לנו ברור שלא נשאר באזור, גם בגלל העובדים וגם בגלל האורחים, אני לא רואה איך אוכל להביא אותם לאזור במצב הזה".

 

אספן תעתיק את משרדייה ל-500 מ"ר במגדל אדגר ביד אליהו –  "רצינו להישאר עדיין בתל אביב, לא לצאת ממרכז העניינים. נכון שנרגיש גם שם את הפקקים, אך המצב יהיה קצת יותר טוב בהתחשב בכך שנשב ליד הכניסה לנתיבי איילון בצומת לה גאוורדיה".

 

לגבי ההשפעה על שוק המשרדים, אמר פרג: "אין לי ספק שנראה ירידה במחירי השכירות באזור, מי שלא יהיה חייב להישאר באותם המקומות ייצא משם. אם לא ייתנו הקלות בנושא הארנונה לבעלי העסקים לא תהיה להם ברירה – יהיו חייבים להוריד מחירים. הולך להיות שינוי מאוד מהותי בדרכים, מאמין שבהתחלה כולם יהיו בשוק, אבל בסוף השוק יצטרך לאזן את עצמו".

 

תמר אבידן, סמנכ"לית שיווק של חברת רד בינת נכסים, אומרת כי "באופן כללי, שכר הדירה של משרדים שנמצאים על תוואי העבודות של הרכבת הקלה עלולים לרדת אפילו בכ-50%, כמובן בכפוף ליעילות הפתרונות שהרשויות יציעו, קושי נגישות ברכב פרטי ללא ספק פוגע קשות בערך הנכס. אם ניקח לדוגמה את ציר בגין, שכר הדירה הממוצע היום עומד על כ-100 שקל למ"ר, ועלול להיחתך בחצי בתקופת העבודות. צריך לזכור ששוכרים שנמצאים באמצע חוזה ולכן שכר הדירה שלהם בשלב זה לא ישקף את הירידות, אולם עשוי להשתנות בהמשך כאשר יגיעו לנקודה בה יצטרכו לקיים מו"מ לתקופת הארכת החוזה".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

שוכרים מוכנים לעזוב את תל אביב 

אורן גלזר, מנכ"ל משותף באנגלו סכסון ת"א ומנהל המחלקה המסחרית, אמר: הולכת להיות פגיעה כלכלית קשה בשווי שכר הדירה, אנחנו מזהים בחודשיים האחרונים מודעות של שוכרים לעבודות הפיתוח של הרכבת, וכתוצאה מכך כוונה לצאת מאזורים אלו. אין שוכר שלא מתייחס לסוגיה הזאת, הם מוכנים לצאת מתל אביב ועוברים גם לאזורים כמו רמת הח"יל ונמל ת"א. תופעה נוספת בה אני מתחיל להיתקל היא כל מיני גורמים שמנצלים את הורדת המחירים – פנתה אלי חברה גדולה שרוצה למצוא בניין עצמאי לחוזה ארוך של 15-20 שנה כדי להרוויח את המחירים".

"כרישי הנדל"ן מתחילים להריח דם ולזהות עסקאות זולות באזור, אומנם קצת מוקדם לדבר על תופעה מוחצת, אך בהחלט מתחילים לראות סימנים, נדל"ניסטים שמתחילים לרחרח ומחפשים דרכינו עסקאות", מסביר גלזר. "יש הרבה כסף בחוץ שמחפש נתיבי השקעה והמשקיעים צפויים לפגוש בבעלי נכסים שחרדים מכך שלא יצליחו למצוא שוכרים ולשלם את המשכנתא על הנכס. לבעלי נכסים יש פטור של חצי שנה מתשלום ארנונה ברגע שהנכס עומד ריק, חלקם כבר ניצלו אותם והם עשויים לספוג הפסדים כבדים. ישנם נדל"ניסטים עם הון של 4-7 מיליון שקל שמחפשים כעת הזדמנויות, הם יודעים לשבת ולחכות לפריחה המחודשת. אין ספק שבעלי נכסים שיינשכו שפתיים עכשיו יקצרו את הפירות בהמשך, אך יהיו כאלה שיאלצו למכור". 

 

גלזר מציין ששילוב עודפי ההיצע והעבודות על הרכבת הקלה ייפגעו משמעותית בשוק המשרדים באזור: " אזור תל אביב וגוש דן נמצא בתנופת פיתוח אדירה בתחם המשרדים ויש בביצוע מאות אלפי מ"ר שיאוכלסו בארבע השנים הקרובות. יכולת ההכלה של כמות כזו עומדת בסימן שאלה. נראה ירידה של 15%-20% במחירי המשרדים בעקבות הגידול בהיצע, ויש אזורים לאורך ציר מנחם בגין שייספגו ירידות גם של כ-50%. אם עד כה המגמה של אזורי התעסוקה של תל אביב הייתה מעבר מזרחה, כעת הרכבת הקלה היא אבן נגף שתאט את המעבר". 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    כרישי נדלן?? יותר נכון ,צבועים אוכלי נבלות . (ל"ת)
    עדי 04/08/2015 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    זו רכבת קלה, לא תחתית, למה צריך לחפור כל כך הרבה זמן??? (ל"ת)
    בן אהרון 03/08/2015 08:41
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ניסן 02/08/2015 16:07
    הגב לתגובה זו
    עברתי עם החברה שלנו מאזור הבורסה לקרית אריה בפתח תקווה קנינו יחידת משרדים בתנאים מצוינים. על זה נאמר קודם מעשה מחשבה תחילה. הפקקים בעוד שנה יהיו מאחורינו.
  • 6.
    כל ממזר - מלך 02/08/2015 15:45
    הגב לתגובה זו
    לראש עיריית ת"א יש יועצים למכביר. אין לו צורך בעצות "החכמות" שלך. נסה להתרכז בתחום עבודתך כפרלמנטר וכסגן שר. עצות לביצוע הנחות ע"י אחרים - לכך יש לנו 7 מיליון ישראלים שיודעים לייעץ.........
  • 5.
    קוקרקו 02/08/2015 14:25
    הגב לתגובה זו
    נוספים ישתמשו בתחבורה הציבורית.
  • 4.
    מיועד לסבל 02/08/2015 13:51
    הגב לתגובה זו
    במדינת ישראל דרך לגן עדן חייבת לעבור דרך גיהנום . שום דבר לא נעשה בשכל ישר , הרי מישהו צריך גם לגזור קופון .
  • 3.
    pshay 02/08/2015 13:07
    הגב לתגובה זו
    גם בדירות נראה ירידה במחירי השכירות? או שהחזירות (מצד בעלי הבתים ) והטיפשות (מצד השוכרים) תמשכנה ??
  • כל ממזר - מלך 02/08/2015 15:48
    הגב לתגובה זו
    אם משלמים,משמע - זה המחיר. (מבוא למבוא בכלכלה) איש לא משכיר נכס ב - 5000 אם ניתן לקבל 6000. (גם לא אתה)
  • 2.
    יורם 02/08/2015 13:03
    הגב לתגובה זו
    פרויקט השוק הסיטונאי שיושלם בתחילת 2016. גם מגורים וגם מסחר, רוכשי הדירות יהיו מאוד מתוסכלים ,הפרויקט בדיוק באמצע ליבת בניית הרכבת. את הקניון שהחברה בונה יהיה נורא קשה להשכיר.
  • 1.
    סוף העולם הגיע? 02/08/2015 12:40
    הגב לתגובה זו
    היה עדיף להשקיע בתחבורה יעילה ומהירה. זאת ארץ קטנה שאפשר להגיע אליה מהר לכל מקום. מה תעזור הרכבת שהיא מחקה את מסלולי האוטובוס הלא יעילים? מאז מהפכת כץ עם התחבורה נהיה יותר גרוע. צריך כל הזמן להחליף אוטובוסים למשל בפ"ת קו 51 שעבר בעיר כבר לא עובר אלא בתחנה המרכזית. מי שצריך מבזבז זמן לחכות לקו שיגיע לתחנה המרכזית. שכונת אם המושבות מנותקת אוטובוס עובר פעם בשעה כנ"ל כפר גנים ג . שכונות בלי תכנון ובלי שכל. תבדקו מסלולים מפ"ת ר"ג ובני ברק לתל אביב אין אף אוטובוס שמגיע ישירות לאזור הבילויים של הישראלים לנמל ולרח ירמיהו עוצרים בארזוזורוב וצריך עוד אוטובוס. אין שום חשיבה של זאת שקיבלה כסף וישבה לתכנן שנים את התחבורה ובזבזה כסף לשווא. הוצאו קווים מרכזיים דלדלו את התחבורה ועוד מרוצים כל שינוי פה במדינה לרעה. הרכבת מיותרת ועד שתבנו אותה ימציאו מטוס קל בשמיים על סוללות או רכבל . מדינה שמפגרת בכל דבר. מומחים במיסים וחלוקת כספים לאנשים לא יעילים כץ = כשלון תחבורתי.
  • אבג 02/08/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
    אתה מדבר על העתיד אבל מה שמעצבן שכבר לפני חצי שנה ראינו שיש אפשרות עם רחפנים אוטומטים ותחנות לאורך קו ישר ותחנות בדרך בהרבה פחות זמן בסגנון של רכבל ואפשר היה לעשות בקו ישר מפתח תקוה דרך זבוטינסקי עד יפו בלי כל הבלגן הזה אבל כבר עשו מכרזים ושיחדו הרבה ישראלים עם מעטפות אז בוא נתקע את גוש דן
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.