אנגלו-סכסון על היסטריית הפקקים בציר הרכבת הקלה - "כרישי הנדל"ן מריחים דם"

"מחירי המשרדים ייחתכו". יו"ר אספן גרופ: "עוזבים את אזור בית מעריב, יהיה בלתי אפשרי לעבוד משם"
לירן סהר | (11)

היום (א') החלו עבודות הקמת הרכבת הקלה ובמהלך 6 השנים הקרובות (בגישה אופטימית) החיים של תושבי גוש דן הולכים להיות קשים, אפילו קשים מאוד, וניתנה לבעלי הרכבים המלצה לא להתקרב למרכז העיר בשנים הקרובות ולהשתמש בתחבורה ציבורית.

 

סגן שר הפנים, ח"כ ירון מזוז, פנה לראש עיריית תל אביב רון חולדאי בבקשה להקל בתשלומי הארנונה לעסקים הקטנים הפעילים לאורך הציר. לדבריו, "בשנים הקרובות העסקים הנמצאים בקרבת מקום לאתרי הבנייה עתידים להיפגע קשות, אפילו עד כדי הפסקת פעילות העסק לחלוטין. כידוע, העסקים הקטנים הם עוגן עיקרי בכלכלה הישראלית, ובעיר תל אביב בפרט. אסור לעירייה להפקיר את בעלי העסקים ללא מענה ראוי, יש לבחון מתן הנחה משמעותית בארנונה לעסקים, ואף לבחון פיצויים או נקיטת צעדים לעידוד הצריכה בעסקים אשר עתידים להיפגע".

 

אספן גרופ עוזבת את האזור

חברת אספן גרופ -1.19% צפויה לעזוב בקרוב את מגדל רובינשטיין, הנמצא בסמוך לגשר בית מעריב, בלב ציר הרכבת הקלה. גיא פרג, יו"ר חברת אספן גרופ, אמר ל-Bizportal: "אני רואה מה קורה מסביב, כל בעלי העסקים מודאגים. מדובר באזור מאוד מרכזי בתל אביב ועל תקופת עבודות של 6 שנים שעשויה לגלוש ל-7-8 שנים ואף מעבר לכך. סגירת צומת בית מעריב עם כל המשרדים ובתי עסקים זה לא דבר שהוא מה בכך".

 

פרג ציין כי "יצא לנו באופן מקרי שהחוזה שכירות של המשרדים שלנו מסתיים בתקופה הקרובה, היה לנו ברור שלא נשאר באזור, גם בגלל העובדים וגם בגלל האורחים, אני לא רואה איך אוכל להביא אותם לאזור במצב הזה".

 

אספן תעתיק את משרדייה ל-500 מ"ר במגדל אדגר ביד אליהו –  "רצינו להישאר עדיין בתל אביב, לא לצאת ממרכז העניינים. נכון שנרגיש גם שם את הפקקים, אך המצב יהיה קצת יותר טוב בהתחשב בכך שנשב ליד הכניסה לנתיבי איילון בצומת לה גאוורדיה".

 

לגבי ההשפעה על שוק המשרדים, אמר פרג: "אין לי ספק שנראה ירידה במחירי השכירות באזור, מי שלא יהיה חייב להישאר באותם המקומות ייצא משם. אם לא ייתנו הקלות בנושא הארנונה לבעלי העסקים לא תהיה להם ברירה – יהיו חייבים להוריד מחירים. הולך להיות שינוי מאוד מהותי בדרכים, מאמין שבהתחלה כולם יהיו בשוק, אבל בסוף השוק יצטרך לאזן את עצמו".

 

תמר אבידן, סמנכ"לית שיווק של חברת רד בינת נכסים, אומרת כי "באופן כללי, שכר הדירה של משרדים שנמצאים על תוואי העבודות של הרכבת הקלה עלולים לרדת אפילו בכ-50%, כמובן בכפוף ליעילות הפתרונות שהרשויות יציעו, קושי נגישות ברכב פרטי ללא ספק פוגע קשות בערך הנכס. אם ניקח לדוגמה את ציר בגין, שכר הדירה הממוצע היום עומד על כ-100 שקל למ"ר, ועלול להיחתך בחצי בתקופת העבודות. צריך לזכור ששוכרים שנמצאים באמצע חוזה ולכן שכר הדירה שלהם בשלב זה לא ישקף את הירידות, אולם עשוי להשתנות בהמשך כאשר יגיעו לנקודה בה יצטרכו לקיים מו"מ לתקופת הארכת החוזה".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

שוכרים מוכנים לעזוב את תל אביב 

אורן גלזר, מנכ"ל משותף באנגלו סכסון ת"א ומנהל המחלקה המסחרית, אמר: הולכת להיות פגיעה כלכלית קשה בשווי שכר הדירה, אנחנו מזהים בחודשיים האחרונים מודעות של שוכרים לעבודות הפיתוח של הרכבת, וכתוצאה מכך כוונה לצאת מאזורים אלו. אין שוכר שלא מתייחס לסוגיה הזאת, הם מוכנים לצאת מתל אביב ועוברים גם לאזורים כמו רמת הח"יל ונמל ת"א. תופעה נוספת בה אני מתחיל להיתקל היא כל מיני גורמים שמנצלים את הורדת המחירים – פנתה אלי חברה גדולה שרוצה למצוא בניין עצמאי לחוזה ארוך של 15-20 שנה כדי להרוויח את המחירים".

"כרישי הנדל"ן מתחילים להריח דם ולזהות עסקאות זולות באזור, אומנם קצת מוקדם לדבר על תופעה מוחצת, אך בהחלט מתחילים לראות סימנים, נדל"ניסטים שמתחילים לרחרח ומחפשים דרכינו עסקאות", מסביר גלזר. "יש הרבה כסף בחוץ שמחפש נתיבי השקעה והמשקיעים צפויים לפגוש בבעלי נכסים שחרדים מכך שלא יצליחו למצוא שוכרים ולשלם את המשכנתא על הנכס. לבעלי נכסים יש פטור של חצי שנה מתשלום ארנונה ברגע שהנכס עומד ריק, חלקם כבר ניצלו אותם והם עשויים לספוג הפסדים כבדים. ישנם נדל"ניסטים עם הון של 4-7 מיליון שקל שמחפשים כעת הזדמנויות, הם יודעים לשבת ולחכות לפריחה המחודשת. אין ספק שבעלי נכסים שיינשכו שפתיים עכשיו יקצרו את הפירות בהמשך, אך יהיו כאלה שיאלצו למכור". 

 

גלזר מציין ששילוב עודפי ההיצע והעבודות על הרכבת הקלה ייפגעו משמעותית בשוק המשרדים באזור: " אזור תל אביב וגוש דן נמצא בתנופת פיתוח אדירה בתחם המשרדים ויש בביצוע מאות אלפי מ"ר שיאוכלסו בארבע השנים הקרובות. יכולת ההכלה של כמות כזו עומדת בסימן שאלה. נראה ירידה של 15%-20% במחירי המשרדים בעקבות הגידול בהיצע, ויש אזורים לאורך ציר מנחם בגין שייספגו ירידות גם של כ-50%. אם עד כה המגמה של אזורי התעסוקה של תל אביב הייתה מעבר מזרחה, כעת הרכבת הקלה היא אבן נגף שתאט את המעבר". 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    כרישי נדלן?? יותר נכון ,צבועים אוכלי נבלות . (ל"ת)
    עדי 04/08/2015 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    זו רכבת קלה, לא תחתית, למה צריך לחפור כל כך הרבה זמן??? (ל"ת)
    בן אהרון 03/08/2015 08:41
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ניסן 02/08/2015 16:07
    הגב לתגובה זו
    עברתי עם החברה שלנו מאזור הבורסה לקרית אריה בפתח תקווה קנינו יחידת משרדים בתנאים מצוינים. על זה נאמר קודם מעשה מחשבה תחילה. הפקקים בעוד שנה יהיו מאחורינו.
  • 6.
    כל ממזר - מלך 02/08/2015 15:45
    הגב לתגובה זו
    לראש עיריית ת"א יש יועצים למכביר. אין לו צורך בעצות "החכמות" שלך. נסה להתרכז בתחום עבודתך כפרלמנטר וכסגן שר. עצות לביצוע הנחות ע"י אחרים - לכך יש לנו 7 מיליון ישראלים שיודעים לייעץ.........
  • 5.
    קוקרקו 02/08/2015 14:25
    הגב לתגובה זו
    נוספים ישתמשו בתחבורה הציבורית.
  • 4.
    מיועד לסבל 02/08/2015 13:51
    הגב לתגובה זו
    במדינת ישראל דרך לגן עדן חייבת לעבור דרך גיהנום . שום דבר לא נעשה בשכל ישר , הרי מישהו צריך גם לגזור קופון .
  • 3.
    pshay 02/08/2015 13:07
    הגב לתגובה זו
    גם בדירות נראה ירידה במחירי השכירות? או שהחזירות (מצד בעלי הבתים ) והטיפשות (מצד השוכרים) תמשכנה ??
  • כל ממזר - מלך 02/08/2015 15:48
    הגב לתגובה זו
    אם משלמים,משמע - זה המחיר. (מבוא למבוא בכלכלה) איש לא משכיר נכס ב - 5000 אם ניתן לקבל 6000. (גם לא אתה)
  • 2.
    יורם 02/08/2015 13:03
    הגב לתגובה זו
    פרויקט השוק הסיטונאי שיושלם בתחילת 2016. גם מגורים וגם מסחר, רוכשי הדירות יהיו מאוד מתוסכלים ,הפרויקט בדיוק באמצע ליבת בניית הרכבת. את הקניון שהחברה בונה יהיה נורא קשה להשכיר.
  • 1.
    סוף העולם הגיע? 02/08/2015 12:40
    הגב לתגובה זו
    היה עדיף להשקיע בתחבורה יעילה ומהירה. זאת ארץ קטנה שאפשר להגיע אליה מהר לכל מקום. מה תעזור הרכבת שהיא מחקה את מסלולי האוטובוס הלא יעילים? מאז מהפכת כץ עם התחבורה נהיה יותר גרוע. צריך כל הזמן להחליף אוטובוסים למשל בפ"ת קו 51 שעבר בעיר כבר לא עובר אלא בתחנה המרכזית. מי שצריך מבזבז זמן לחכות לקו שיגיע לתחנה המרכזית. שכונת אם המושבות מנותקת אוטובוס עובר פעם בשעה כנ"ל כפר גנים ג . שכונות בלי תכנון ובלי שכל. תבדקו מסלולים מפ"ת ר"ג ובני ברק לתל אביב אין אף אוטובוס שמגיע ישירות לאזור הבילויים של הישראלים לנמל ולרח ירמיהו עוצרים בארזוזורוב וצריך עוד אוטובוס. אין שום חשיבה של זאת שקיבלה כסף וישבה לתכנן שנים את התחבורה ובזבזה כסף לשווא. הוצאו קווים מרכזיים דלדלו את התחבורה ועוד מרוצים כל שינוי פה במדינה לרעה. הרכבת מיותרת ועד שתבנו אותה ימציאו מטוס קל בשמיים על סוללות או רכבל . מדינה שמפגרת בכל דבר. מומחים במיסים וחלוקת כספים לאנשים לא יעילים כץ = כשלון תחבורתי.
  • אבג 02/08/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
    אתה מדבר על העתיד אבל מה שמעצבן שכבר לפני חצי שנה ראינו שיש אפשרות עם רחפנים אוטומטים ותחנות לאורך קו ישר ותחנות בדרך בהרבה פחות זמן בסגנון של רכבל ואפשר היה לעשות בקו ישר מפתח תקוה דרך זבוטינסקי עד יפו בלי כל הבלגן הזה אבל כבר עשו מכרזים ושיחדו הרבה ישראלים עם מעטפות אז בוא נתקע את גוש דן
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.