עזרה מכיוון לא צפוי? ר"מ יוון ציפראס ייפגש עם פוטין ברוסיה

הדד-ליין ליוון מתקרב, ופתרון לא נראה באופק. ר"מ יוון מנסה אפיק אחר וייפגש עם פוטין בנושא
גיא ארז | (13)

ביום שישי הקרוב צפויים מנהיגי יוון ורוסיה להיפגש בכנס כלכלי בסנט פטרבורג שברוסיה. הפגישה תתקיים יום לאחר פגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי, ועל רקע הקשחת התנאים של שני הצדדים - הן של המדינות המלוות, והן של יוון, שראש ממשלתה אמר אמש כי הוא מוכן להשיב ב''big no'' הצעה אירופית, אם זו תהיה רעה למדינתו.

יוון הייתה מהמתנגדות הבולטות להפעלת סנקציות אירופיות על רוסיה בפעם אחרונה שהנושא נדון, ונראה היה שהמדינה נהפכת לבעלת ברית של רוסיה באיחוד. עם או בלי קשר - יכול להיות שהפתרון למשבר היווני יגיע כעת דווקא מהכיוון הרוסי. 

כפי הנראה, צפויים המנהיגים לדון בהשתתפות יוונית בפרויקט הנחת צינור גז רוסי לאירופה. הסכם בין המדינות יאפשר לרוסיה "לעקוף" את אוקראינה ולהעביר גז דרך יוון וטורקיה - מהלך שיקנה לרוסיה יתרון אסטרטגי ארוך טווח. אפשרות נוספת שעשויה להתפתח מהמפגש הינה הצטרפות של יוון לבנק של מדינות ה-BRICS (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה). הצטרפות זו תאפשר ליוון לקבל הלוואות מבנק זה.

חשוב לציין כי שר האוצר של רוסיה טען אתמול כי רוסיה לא תקצבה עזרה כלכלית ליוון, ולכן קשה לקבוע כי הפגישה בין המנהיגים תביא ל'פתרון קסם' בנושא. עם זאת, אין ספק שמדובר בהתפתחות פוליטית מעניינת. 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    בא 18/06/2015 16:08
    הגב לתגובה זו
    לא ממש נביאים . לא נראלי שתהיה מלחמה בגלל יוון ,לאף אחד אין כסף למלחמות היום .אם יזרקו את יוון אז היא תחזור על ארבע כעבור כמה שנים . נקווה שאזרחי ספרד יפחדו ולא יצביעו לקומוניסטים ,זה הסיפור כאן ,אחרת גושהיורו יתפרק .
  • 11.
    והנה הזרעים למלחמה נוספת על אדמת אירופה (ל"ת)
    אורן 18/06/2015 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    הפסח עוזר 18/06/2015 13:43
    הגב לתגובה זו
    בקצור חגיגה של חסרי ישע שבמקום לטפל בבעיות מעצימים אותם בדרך אולי למלחמה.
  • 9.
    ירון 18/06/2015 13:12
    הגב לתגובה זו
    הפאזל הכלכלי והגיאופוליטי מתחיל לקבל צורה. שיתוף פעולה הדוק בין סין לרוסיה. יוון תהיה הסוס הטרויאני שלהן באירופה. לרוסיה יש העוצמה הצבאית ושאבי הטבע, ולסין את הכסף והטכנולוגיה. השליטה של המערב בכלכלה העולמית מתערערת. הקמת בנק התשתיות הסיני זה צעד אחד. הצעד הדרמטי, חשיפת עתודות הזהב של סין והצבת היואן כמטבע רזרבות עולמי מגובה זהב. ארה"ב תצטרך לחשוף את כמות הזהב שברשותה, אם בכלל נשאר להם משהו. ארה"ב חוזרת למיתון, הפד גמגמם אתמול בנוגע להעלאת ריבית, עד סוף השנה יכריז על QE4. הדולר יתרסק הזהב יקבע שיא חדש ב-2016.
  • 8.
    ובא הזרזיר אצל העורב (ל"ת)
    יאיר 18/06/2015 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ראיס-פוטין-טיל 400S 18/06/2015 12:53
    הגב לתגובה זו
    ציפורס כמו ציפורה ליבני- מחליף פרטנרים ללא לאות... פוטין הדיקטטור(פוסט סטלניסטי) מחפש פרטנרים חלשים ממנו. ציפרס הצעיר עוד ילמד,שבגוב אריות לא כל כך נוח.ואנגלה מרקל?
  • 6.
    סומסומ 18/06/2015 12:23
    הגב לתגובה זו
    חודש יולי חודש של פורעניות בבורסות בעולם והפעם זה הולך להיות כואב אף אחד לא אומר אבל אנחנו כבר מזמן באויר בצניחה חופשית רק שאנחנו חושבים שזה בסהכ משב רוח רענן שמגיע מלמטה...תפתחו את העניים ותפסיקו לחיות ביהיה בסדר כי לא...
  • 5.
    סומסומ 18/06/2015 12:19
    הגב לתגובה זו
    חייבים לכל העולם ואשתו אם יש עוד מי שמוכן ללוות כסף חיני חינם אז למה לא!!!צפירס יתן שיעבירו לו צינור גז גם ב...הרי הבננו מזמן שלא אכפת ליוונים מאף אחד.
  • 4.
    בא 18/06/2015 12:17
    הגב לתגובה זו
    שיוון תהיה דוגמה לאזרחי ספרד פורטוגל ושאר המדינות שאוהבות לקחת הלוואות ולא להחזיר .
  • 3.
    לבקש זה קל ,לקבל כסף מפוטין זה טיפה יותר קשה . (ל"ת)
    בא 18/06/2015 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כשהולכים לזאב לחוב אותו הוא טורף (ל"ת)
    שמעון 18/06/2015 11:36
    הגב לתגובה זו
  • האמת לא כול כך הבנתי. (ל"ת)
    בא 18/06/2015 12:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמעון 18/06/2015 11:34
    הגב לתגובה זו
    כלומר יוון הולכת לעקוץ בגדול ולפתוח סניפי בנק. חדשים בהסכם עם רוסיה ולא רק זה היא גם תעזור לרוסיה בהולכת נפט בניגוד לסנקציות שארה״ב עושה לרוסיה עכשו רק מתחיל הבלאגן
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.