מתחברת לים: נחתם הסכם ענק לשיקוע הרכבת בחיפה - ולבניית מאסה של דירות

כחלון: "חיפה צריכה לחזור למקום הראוי לה, צריך מרכז כלכלי נוסף". היכן בעיר יוקמו אלפי דירות?
לירן סהר | (27)
נושאים בכתבה חיפה משה כחלון

זריקת עידוד לחיפה: שר האוצר משה כחלון וראש העיר חיפה, יונה יהב חתמו על הסכם שיקוע מסילת הרכבת בעיר ויצירת רצף בין העיר והים, בעלות של כ-1.3 מיליארד שקל. כמו כן, חתמו על אישור בניית 7,700 יחידות דיור ברחבי העיר חיפה.

כך ייפתח לציבור חלקו המערבי של נמל חיפה. לצד מסוף נמל הנוסעים, יפותח מרכז בילוי תוסס שיכלול בתי קפה, מסעדות, מסחר ומגורים. זאת בהמשך ישיר לפרויקט ההתחדשות העצום שהעיר עברה הכוללת את הפיתוח המאסיבי של קמפוס הנמל, השוק התורכי, כיכר פריז, המושבה הגרמנית והאזור כולו.

על פי ההסכם, יוקמו כ-7,700 יחידות דיור חדשות על קרקעות המדינה לאורך רצועת החוף של חיפה. שיקוע הרכבת יאפשר את פיתוח חזית הים וסביבתה הכוללים בניה של כ-43,000 מ"ר של שטח מסחרי באזור בית המכס, 200 יחידות דיור בקמפוס הנמל, 500 דירות באזור רחוב אל עתיקה (שמתוכן 100 על קרקעות מדינה), 300 יחידות דיור באזור תחנת בת גלים, ו-500 יחידות דיור בחזית הים העירונית לצד כ- 70,000 מ"ר של שטחי תעסוקה, מלונאות ומסחר.

בנוסף, סוכם כי ישווקו כ-4,400 יחידות דיור נוספות במבואה הדרומית, כ-1,300 יחידות דיור באזור בה"ד חיל הים, כ-380 יח"ד באזור מורדות לינקולן וכ- 500 יחידות דיור באזור סטלה מאריס. עלות הפרויקט מוערכת בכ-1.3 מיליארדי ש"ח. נבחנו מספר אפשרויות למימון פרויקט השיקוע, כאשר עיקר המימון יגיע מההכנסות מתוספת הבינוי שיאפשר הפרויקט. 

שר האוצר משה כחלון אמר: "כתושב חיפה ושר האוצר של מדינת ישראל, זהו יום מרגש ביותר עבורי. חיפה לא נמצאת במקום הראוי לה והיא צריכה את העזרה של מדינת ישראל בשביל להגיע למקום הזה. אין עוד מקום בעולם שבו מדינה עומדת על מטרופולין אחד. בכל מקום יש לפחות 4 מרכזי ערים. אני שמח על חיזוק הנגב והדרום אבל עכשיו הגיע התור של חיפה. כל שקל שהמדינה לא תשקיע היום בחיפה עוד כמה שנים היא תצטרך להשקיע פי 10. יש לנו כוונה ליצור עוגן כלכלי מרכזי בעיר. עוגן חזק שווה חיפה חזקה. דיברנו על זה גם עם ראש הממשלה. היום אנחנו מצהירים על שיקוע המסילה ובנייה של 7700 יחידות דיור. נפעל כמדיניות לחזק את ה מטרופולינים".

 

כחלון הוסיף כי ראש העיר הוא בעל ברית לפתרון משבר הדיור ולעזור לזוגות הצעירים: "אני פוגש ראשי רשויות שחושבים שזוגות צעירים הם תושבים גרעוניים. המושג הזה צריך לעבור מהעולם. מי שחושב שהוא יכול לפתור את משבר הדיור ללא ראשי רשויות וללא כסף פשוט טועה. מדינת ישראל צריכה להכניס את היד לכיס ולעזור לעיריות. אנחנו יודעים ומסוגלים לעשות הזה. הפרויקט הזה הוא בשורה גדולה גם לתושבי העיר וגם לאזרחי מדינת ישראל."

 

תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    בן אהרון 10/06/2015 05:51
    הגב לתגובה זו
    צריך להרוס את כל הבניינים הנטושים ולהקים חדשים. תשתיות כבר יש והבניינים נטושים מהווים מפגע ופוגעים בתושבים המתגוררים בסמוך.
  • 21.
    משה 09/06/2015 22:25
    הגב לתגובה זו
    ומהן תוכניות הפיתוח להדר הכרמל? בתי מגורים ועסקים שכרגע נמצאים במצב התמוטטות כלכלית. !? שינויי התחבורה שנעשו הן רק לשם פרסום וההדרת ראש העיר וציוותו... לרעת התושבים הן בגלל הזיהום מהאוטובוסים למיניהם והן מפני המסלולים הנגדיים ברחובות הצרים של הדר מוזר שעדיין לא החזירו למתקונת הטובה והנושנה !!!
  • 20.
    איש 09/06/2015 19:11
    הגב לתגובה זו
    מזוהם שם
  • בתל אביב יותר מזוהם ובירושלים עוד יותר (ל"ת)
    בן אהרון 10/06/2015 05:44
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    נולד בבת גלים 09/06/2015 15:24
    הגב לתגובה זו
    כילד בבת גלים והיום אני בן 61 היו תכניות גרנדיוזיות לבת גלים......לא קרה כלום אפס נדה...
  • 18.
    תושב 09/06/2015 15:21
    הגב לתגובה זו
    כל הפרויקטים החדשים בת"א , רמת גן גבעתיים הם של דירות יוקרה של 2 מיליון שח ומעלה, האם יהיה כך גם בדירות החדשות שיבנו בחיפה? ימים יגידו.
  • בן אהרון 10/06/2015 05:45
    הגב לתגובה זו
    הבעיה זה תעסוקה לכל אלפי הדיירים החדשים
  • 17.
    ומה עם זיהום האוויר? (ל"ת)
    אפי 09/06/2015 14:59
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    מדוע אין פיתוח בקרית חיים מר יהב???? (ל"ת)
    יצחק 09/06/2015 14:58
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    בן ממשיך 09/06/2015 14:34
    הגב לתגובה זו
    כמו בקיבוצים
  • רז 09/06/2015 14:52
    הגב לתגובה זו
    רוצה.
  • 14.
    pan 09/06/2015 14:15
    הגב לתגובה זו
    תקופת האבן,,, גראנד זירו במרכז החיפה !!!!! בושה !!!
  • 13.
    אולי ייתחיל לזוז משהו בעיר האפרורית הזו... (ל"ת)
    נו... 09/06/2015 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    חיפאי לשעבר 09/06/2015 13:59
    הגב לתגובה זו
    ה"פיתוח" בעיר שכולל מתחם שפעם היו בו נערות ליווי והיום יש בו ארבע חנויות, הוא לעג לרש. יש המון בניינים נטושים בעיר התחתיתשצריך להרוס ולבנות במקומם דיור מוזל לצעירים עם מחירי שכירות בפיקוח.
  • בהדר אותו המצב, צריך במקביל תוכנית התחדשות עירונית (ל"ת)
    בן אהרון 10/06/2015 05:47
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    צדק 09/06/2015 13:59
    הגב לתגובה זו
    קראתי טוקבקים וראיתי שיש לא מעט נגד. בגלל זה לא נעשה כלום במדינה שלנו. גם דברים טובים תמיד יש נגד.אבל מה שלא מסתדר אצלי זה מחיר.הרי 1.3 מיליארד חלקי 7700 דירות זה 170 אלף לדירה. ועוד מלא השקעה במחסר ותעשיה. אז מה יוצא דירה עולה 70-100 אלף שח?
  • רז 09/06/2015 14:59
    הגב לתגובה זו
    .
  • 10.
    ליצן 09/06/2015 13:48
    הגב לתגובה זו
    יש לנזקקים צרכים חיוניים יותר לכסף במחיר הזה אפשר לפתח תשתית 20 אלף יחידות דיור
  • 9.
    משקרים לציבור 09/06/2015 13:42
    הגב לתגובה זו
    בעצם מדובר בהסכם העירייה לחשמול ובדיקה בעתיד של ישימות שיקוע וגם זה על קילומטר אחד בפארק הכט חסר כל חשיבות
  • 8.
    נחמיה שמואל 09/06/2015 13:40
    הגב לתגובה זו
    מספיק להתבכייןזו בשורה חשובה לתושבי העיר וכל דבר טוב צריך לברך עליו
  • 7.
    גדעון 09/06/2015 13:39
    הגב לתגובה זו
    השיקוע וחיבור העיר לים התבקשו מזמן ויביאו ברכה. סתימת מרכז העיר עם דירות נוספות ללא הרחבת תשתיות יביאו קריסה עירונית ותחבורתית. כבר היום העיר סתומה לגמרי. עדיף לייעד השטחים המתפנים מהרכבת לתחבורה, פארקים עירוניים ומסחר (בסדר עדיפות זה). בנייה חדשה עדיף להפנות למורדות הכרמל, כולל כירסום קטן בפארק הכרמל.
  • 6.
    Tio 09/06/2015 13:33
    הגב לתגובה זו
    שיבנו לגובה פינוי בינוי. מי כבר רוצה לגור ליד נמל. למרות שניתן להבין שהוא דואג לעיר שלו.
  • 5.
    בושה וחרפה. קודם תטפלו בזיהום אויר וא"חכ תבנו דירות. (ל"ת)
    מני 09/06/2015 13:22
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אריק 09/06/2015 13:22
    הגב לתגובה זו
    די לראות את אלפי העובדים בדרכם למרכז ות"א בשעות הבוקר מי ברכב מי ברכבת בכדי להבין את הבעיה. לא דירות דרושות לעיר, מקורות תעסוקה. הסוסים מזמן ברחו
  • 3.
    תום 09/06/2015 13:19
    הגב לתגובה זו
    להוציא את המזהמים מחיפה מה יעזור לי לגור בעיר הולדתי אם אני יחלה מתישהו בסרטן ממנה?! להעביר הכל לגז לתת עדיפות לסילוק המזהמים מחיפה זה הדבר שהכי פוגע פגע ויפגע בהתפתחות העיר מעתה ועד עולם!
  • 2.
    הפקק 09/06/2015 13:19
    הגב לתגובה זו
    פרוייקט סופר חיוני לדורות הבאים .
  • 1.
    מוטי 09/06/2015 13:19
    הגב לתגובה זו
    כל עוד המפעלים המזהמים שם חיפה תשאר מאחור !
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים -1.95%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.