משרד הפנים - 10 צעדים לפתרון משבר הדיור: "אין לנו כל פריבילגיה להיכשל"
"ברור לכולנו כי אנו מחויבים לנקוט בכל הצעדים הדרושים על מנת להגיע לתוצאות אחרות כדי לפתור את מצוקת הדיור שאיננה גזירה משמיים. פשוט אין לנו את הפריבילגיה שלא להצליח, בפרט לאור ההשלכות השליליות החמורות שנובעות מהעדר פתרון", כך אמר היום ד"ר שוקי אמרני, מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בכנס איגוד מהנדסי ערים בתל אביב.
אמרני בחר להתמקד במספר אתגרים מרכזיים שעל סמך הניסיון המצטבר יכולים לפתור את מצוקת הדיור:
1. האתגר הראשון והחשוב הוא: שיפור התיאום בין משרדי הממשלה שצריך להיות מכוון מטרה, כאשר, בין היתר, סדרי העדיפויות בביצוע פרויקטים לדוגמה בתחום התחבורה והמחלפים, הקמת מט"שים, או שדרוגם, ייקבעו ע"י משרד התחבורה ומשרד הבריאות, בהתחשב בתכניות למגורים שמקודמות באזור.
2. ליישם בהצלחה את הרפורמה בחוק התכנון והבניה כדי להבטיח שהוועדות המקומיות תוכלנה לבצע את תפקודן וכדי להוריד מעומסי העבודה של הוועדות המחוזיות. זה אינו דבר מובן מאליו, ויש לבצע שורה של פעולות כדי להבטיח את ההצלחה, ובהקשר זה, אציין כי קשה מאד לחוקק חוקים ובפרט כדוגמת הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, אך הקושי הגדול, הוא ביישום.
3. לקדם תכניות להתחדשות עירונית מתוך גישה שמתייחסת למגוון רחב של נושאים כולל היבטים חברתיים ומוניציפאליים.
4. נודעת חשיבות מיוחדת לחיזוק שיתוף הפעולה והתיאום עם השלטון המקומי ולמתן מענה לחששות של ראשי הרשויות המקומיות, בתחומי התקציב (דוגמת המשך תמרוץ, והתחשבות התכנון בנושאים המוניציפאליים).
- ינקי קוינט מנהל רמ"י: "מזהה ירידה במחירי הדיור, מחכה למדד הקרוב"
- 58 אלף דירות ריקות או נטושות - למה המדינה לא דואגת לאכלס אותן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5. לתת מענה תקציבי לחסמים בתחומי התשתיות שמונעים או מעכבים אישור תוכניות למגורים ומימוש עשרות אלפי יחידות דיור שמאושרות, ולא ניתן להביאן לשלב הבנייה, עקב חסמים שונים, בעיקר, בתחומי התחבורה והביוב. מאחר ובסופו של יום מדובר בבעיה תקציבית, אין ברירה אלא להקים קרן מיוחדת של 1 מיליארד שקל, למימון הסרת החסמים.
6. מאמין בהענקת תמריצים חיוביים, כולל ליזמים, לדוגמה כאשר יעמדו בלוחות זמנים בדרך של הקלות במיסוי.
7. לקדם את השימוש במערכת המחשוב שהוקמה ע"י משרד הפנים ובימים אלה, מושלמת פריסתה. מערכת זו מקצרת באופן משמעותי את משך זמן הטיפול מהגשת התכניות ועד לקבלת ההיתר. אני רואה במערכת זו מהפיכה של ממש, מאחר והיא מצמצמת בירוקרטיה, מייעלת את התהליך התכנוני, מביאה ליתר שקיפות ציבורית ומעלה את איכות התכנון באופן משמעותי.
8. מוסדות התכנון צריכים להבטיח תמהיל של יחידות דיור הכולל – יחידות דיור קטנות, להשכרה וכדומה, כדי לתת מענה לציבורים השונים תוך התחשבות מרבית במאפיינים של היישובים והרשויות המקומיות.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
9. העוסקים בתחום התכנון, ובפרט חברים בוועדות התכנון השונות, צריכים לגבש חשיבה יצירתית וגמישות תכנונית בתהליך קבלת ההחלטות כדי לתת פתרונות לצרכים השונים, הן של הציבור והן של הרשויות המקומיות. במסגרת זו, צריכים לצמצם ככל שניתן את התנאים לאישור התכניות בשלבים המוקדמים.
- 13.יזם 06/05/2015 21:26הגב לתגובה זומסכים מאוד עם 5 ההמלצות הראשונות שהן פרקטיות וצריכים לבצע אותן היתר זה כללי מאוד ולא משפיעים ממש על הטיפול במשבר הדיור. רק תבצעו כבר!!!
- 12.אורנה 02/05/2015 21:51הגב לתגובה זוכחברה שנים רבות במוסדות התכנון אני מסכימה עם ההמלצות של ד״ר אמרני שכל מי שמכיר אותו מעיד עליו כאיש מקצוע מהשורה הראשונה עם יושרה אישית ומקצועית שפועל ואומר מתוך אכפתיות אמיתית ואני מקווה שיאמצו את ההמלצות שלו
- 11.מיכל 02/05/2015 13:37הגב לתגובה זוממקום של עשרות שנים של עיסוק בתחום הנדלן והתכנון אני יכולה לומר שחייבים להתייחס לנושא החשוב הזה בגישה רחבה ומקצועית כמו ההצעה של אמרני ולהפסיק עם הפתרונות של זבנג וגמרנו שנאמרים עי אנשים שאין להם הבנה בנושא
- 10.ניסים 14/04/2015 16:06הגב לתגובה זוקצין שלישות שדקה לפני השחרור לפנסיה קיבל דרגת אל"מ עשה תוך כדי הצבא לימודי דוקטורט והשתלב אחרי השחרור במנגנון המשומן והחל להתקדם בתוך הבירוקרטיה המוכרת שמטפחת אנשיפ בינוניים לתפקידי מפתח ללא הבנה ויכולת באמת להניע את העגלה קדימה . אנשים אפורים עושי דברם של מקורבים . אדון עמרני לא יכול ליצר שינוי כי הוא חלק מהמנגנון שיצר את יוקר המחירה וחוסר האונות בנושא הנד"לן
- 9.י. 14/04/2015 09:28הגב לתגובה זואם כזאת תוכנית לא ברורה ולא מכוונת מטרה, אין סיכוי להשיג כלום. זה נראה יותר כמו בלילה של מילים ולא תוכנית.
- 8.ציון מחיפה 14/04/2015 09:27הגב לתגובה זוכל הכבוד לכותב הכתבה אבל יש עוד הרבה דרכים לפתרון בעיות הדיור אני לא אעלה אותם על הכתב וכל הפתרונות ללא עלויות כלל
- 7.האמת 13/04/2015 19:13הגב לתגובה זומוכרחים לשנות את יחסי הכוחות שבין ביקוש להיצע. ויש לזכור ששוק היד השניה גדול פי 4 מאשר היד הראשונה (23,000 עסקאות זה דירות מקבלנים מתוך מעל 100,000 עסקאות בשנה). כחלון מת מפחד לפגוע באינטרסים של משקיעי הנדלן, וגם לא מבין שמחצית מהצעירים קונים דירה ראשונה ויחידה אבל למטרת השקעה, וכלל לא גרים בה. היא לא משמשת להם "בית בישראל" או "מגורים יציבים"
- 6.מנשה 13/04/2015 16:52הגב לתגובה זועל דירה להשקעה אפשר לעלות על ידי בדיקת מס תז בטאבו וכך רואים למי יש יותר מנכס אחד ומי יש רק נכס אחד שעליו יהיה פטור כמו היום [אף בעל דירה נוספת לא ירצה לא להיות רשום בטאבו בתור בעל הנכס ] לכן כך אפשר לבדוק על פי מס תז מי בעל הנכס הנוסף לנכס היחיד שיהיה פטור ממס זו הצעתי לשלטונות המס לגבות יותר מס אמיתי ללא שטיקים למינהן במו היום
- 5.בא 13/04/2015 16:44הגב לתגובה זוואז לא יעשו כלום עד שחבריה יצאו לפנסיה , הפיתרון שלי בסעיף 1: לקחת אדמות מדינה בחינם ולבנות עליהן אלפי בנייני דירות עי קבלנים מסין או מהודו ,שעובדים בזול ומהר כמו בסין ,שם בונים מליוני דירות בשנה בלי 10 סעיפים .
- 4.Z 13/04/2015 16:36הגב לתגובה זואחרת זה סתם העלאת מיסים ופגיעה באזרח ...ככה תעשו עלק רפורמה...
- 3.עשרת הדיברות 13/04/2015 16:24הגב לתגובה זולפי חוק. כל בית שמלאו לו 60 להרוס ולבנות כפול. זה יפתור הכל ובלי להתבכיין על אין חניה וכו . ובתל אביב להפסיק את הבזיון של חולדאי שלא מאפשר פינוי בינוי בצפון הישן. כאילו רעידת אדמה תחוס על הצפונבונים.
- 2.שמולי 13/04/2015 16:17הגב לתגובה זוולהוריד מס על הבורסה
- 1.נהדר 13/04/2015 16:07הגב לתגובה זואם לא יבוטל הפטור על מיסוי רווחי השכירות, ימשיכו לעמוד בתור משקיעים הרבה לפני זוגות צעירים שמעוניינים להקים בית יציב בישראל. לא חסרות דירות, חסרות דירות למכירה.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?
זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?", "כן, הכל בשבילכם".
רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו.
הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.
למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.
