מתרחקת מהזוגות הצעירים: תראו מה קרה למחירי הדירות בחריש תוך שנה בלבד
הזינוק במחירי הדירות משפיע גם על מוקדי הרכישות החדשים אשר עד לאחרונה היוו בשורה עבור הזוגות הצעירים. הישוב חריש, האמור לאכלס בספטמבר 2015 כ-15 אלף תושבים.
בעוד שדירת 4 חדרים נמכרה בחריש ברבעון הראשון של שנת 2014 במחיר ממוצע של 820 אלף שקלים, הרי שברבעון הראשון של שנת 2015 אותה דירה נמכרה תמורת 920 אלף שקל בממוצע - עלייה של למעלה מ-10%.
גם דירות חמישה חדרים רשמו עליה משמעותית. בעוד ברבעון הראשון של שנת 2014 נמכרה דירת חמישה חדרים בכ-950 אלף שקל בממוצע, אותה דירה נמכרה ברבעון הראשון של 2015 תמורת 1.05 מיליון שקל בממוצע, עליה דומה בשיעור של 10% תוך שנה.
דירות פנטהאוז נמכרו במחצית הראשונה של 2014 במחיר ממוצע של 1.2 מיליון שקל. במחצית השניה של אותה שניה מחירן כבר הגיע ל-1.3 מיליון שקל. בשנת 2015 דירות הפנטהאוז הגיעו למחיר של 1.4 מיליון שקל - עליה בשיעור של כ-16% תוך כשנה.
- תשואה של 3.5% ועליית ערך דו־ספרתית: כך דירות 6 חדרים הפכו לנכס הכי מבוקש בחריש (וכמעט ואין!!!)
- 13 אלף שקל למ"ר: מחירי הדירות בחריש נשחקים; ומה עם המשקיעים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"המגמה של עליית מחירי הדירות תימשך גם במהלך השנה", מעריך מנכ"ל חברת היילנד אסף כהנר המשווקת דירות בישוב, ואשר ערכה את הבדיקה עבור Bizportal. "דירות ארבעה חדרים יגיעו ל-1.05 מיליון שקל, דירות חמישה חדרים ימכרו עד סוף השנה תמורת 1.2 מיליון שקל ומחיר דירות פנטהאוז 5 חדרים יגיע עד סוף השנה ל-1.5 מיליון שקל. תמהיל רוכשי הדירות הוא: 30% משקיעים לעניין השבחה, 30% "משקיעים קלים" – משפחות הקונות לילדיהם הצעירים (הערכתנו היא כשתושלם העיר ילדים אלו יבחרו לגור בישוב), 30% זוגות צעירים ו- 10% משפרי דיור".
מתקרבת לפרדס חנה-כרכור וחדרה
כהנר ממשיך: " אם בתחילת השיווק שלנו בחריש נמכרה דירת 4 חדרים במחיר התחלתי של כ-780 אלף שקלים, הרי שהיום המחיר גבוה ביותר מ-100 אלף שקלים. הדבר גם נכון לדירות 5 חדרים, שאז נמכרה תמורת כ-830 אלף שקל בלבד. היום דירה בחריש נמכרת לפי מחיר ממוצע של 9,100 שקל למ"ר והיא די מתקרבת למחירים של הערים השכנות - פרדס חנה-כרכור וחדרה, שם נמכרות דירות במחיר ממוצע של כ-10,200 אלף שקל למ"ר. בשנת 2015 אנו נראה שהביקושים לעיר חריש מתרחבים – לא רק מצד זוגות צעירים, משפרי דיור ומשקיעים".
בחודשים האחרונים נחתמה עסקה בין שתי חברות לרכישת קרקע לבניה של למעלה מ-100 דירות בחריש, לפי מחיר של 180 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח. עד היום זו נחשבה לעסקה הגבוהה ביותר שנרשמה בישוב לרכישת קרקע.
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
קודם לכן, באוגוסט השנה, נחתמה עסקה דומה בין שתי חברות נדל"ן לרכישת קרקע לפי מחיר של 145 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. גם אז נחשבה העסקה לגבוהה ביותר שנרשמה בישוב, זאת לאחר שמכרזים לרכישת קרקע נסגרו עד אותה תקופה לפי מחיר של 132-139 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור.
שלושה חודשים אחרי והמציאות כבר שונה. נכון להיום ישנו מכרז לבנייה של כ-2,500 דירות בישוב חריש. אף שהמכרז נדחה לפחות שלוש פעמים עלויות הפיתוח לקרקע ליחידת דיור הגיעו לכ-180 אלף שקל. המשמעות: עליית מחיר הדירה בשיעור משמעותי.
עלויות הפיתוח זינקו
"הקרקע אותה קרקע, הטופוגרפיה אותה טופוגרפיה ובכל זאת מחירי הפיתוח בישוב חריש עלו בשיעור של כ-150% תוך כשלוש שנים", מסביר מנכ"ל חברת באמונה ישראל זעירא המנהל בישוב למעלה מ-1,200 דירות. "לפני כשלוש שנים מחירי הפיתוח בישוב עמדו על 70 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור, בהמשך יצאו מכרזים לפי מחיר של 90 אלף שקל לקרקע ליח"ד, אחר כך התייקרו עלויות הפיתוח ל-110 אלף שקל לקרקע ליח"ד וכיום מי שיבקש להתמודד במכרזים יתבקש לשלם עלויות פיתוח בשווי של 160-185 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. המכרז בחריש פורסם ונדחה שלוש פעמים ועדיין לא נסגר. בינתיים, מחירי הפיתוח התייקרו במיליוני שקלים. צריך להבין", ממשיך זעירא, "כל שקל שהמדינה מייקרת בקרקע או בעלויות פיתוח, הצרכן הסופי משלם פי 1.5, שהרי למחיר זה מוסיפים מע"מ, עלויות מימון ורווח קבלני".
גורם נוסף שעתיד לייקר את מחירי הדירות בחריש לדברי זעירא, הוא התכנון המחייב כי בפרויקטים העתידיים יוקם גם חניון תת קרקעי. "במכרזים הבאים התכנון מחייב הקמת חניון תת קרקעי כמעט בכל פרויקט", מסביר זעירא, "המשמעות היא התייקרות של בין 60-70 אלף שקל במחיר דירה. התנאי הזה והתייקרות עלויות הפיתוח עשויים להעלות מחיר של דירת ארבעה חדרים ל-1.050 מיליון שקל. בשל כל זאת נשקול אם להתמודד שוב במכרזים בחריש. אלה כבר לא יאפשרו דירות בנות השגה כמו שהיה עד עכשיו".
- 16.רק השמאל היה יכול להציל אתכם אבל אתם טעיתם בבחירה, רגיל (ל"ת)שמאל זה שיוויון 08/04/2015 13:18הגב לתגובה זו
- 15.ארז 31/03/2015 12:36הגב לתגובה זובדקתי את תכנית העיר, את הקהל שלה ואת מה שהולך להיות. שווה
- 14.דמרי קנו השטח בגרושים מכרו אחרי חודש במליונים ביבי:( (ל"ת)תום 31/03/2015 11:23הגב לתגובה זו
- פלוני 31/03/2015 14:09הגב לתגובה זודמרי אמנם קנו בגרושים, כמו כולם בשלב הראשוני, אבל הם ממש לא מכרו אחרי חודש את הקרקע במליונים. אתה מוזמן להגיע לחריש ולראות את הפרוייקט שהחברה מקימה על הקרקע שאתה טוען שהיא מכרה במיליונים
- 13.אאאא 31/03/2015 11:18הגב לתגובה זוכמה אנשים יגיעו לשם לשכור דירה? נראה לי שמחירי השכירות שם יפלו חזק. 2000 שח לדירת 4 חדרים חדשה.
- 12.שיקנו דירות באום אל פאחם, זה ליד (ל"ת)סטיב 31/03/2015 11:01הגב לתגובה זו
- 11.אברום 31/03/2015 10:19הגב לתגובה זובאוצר ולהרכיבה מחדש מה ההגיון לקחת מיסים ועוד מיסים ועוד מיסים והציבור גווע מרעב דיי לרדיפת המיסים תניחו לתושבים
- 10.בן אהרון 31/03/2015 10:15הגב לתגובה זוזה נכון לגבי הרבה אלמנטים בבנייה, הרמה עולה וזה דורש יותר כסף
- 9.בן 31/03/2015 10:12הגב לתגובה זוומכרו דירות ב 600 אלף שח. ברגע שהעיר הפכה גם לחילונים, נעלה הסבסוד..
- 8.ישראלי 31/03/2015 10:07הגב לתגובה זובני הדודים מהסביבה יבואו לגור בשכירות זולה כי יש המון דירות להשקעה שירצו להשכיר בכל מחיר. ערך הדירות ירד. זהו תסריט דומה למה שקרה בחריש הישנה. תחשבו...
- אתה תיפול 31/03/2015 16:22הגב לתגובה זושרואים שם היזדמנות לגור במרחק של כ15 דקות מהים עם אוכלוסייה איכותית ועיר חדשה ומתוכננת להפליא עם נגישות למקומות תעסוקה ולא לשלם 1.9 מליון שקל בנתניה
- 7.בנה ומחר לחרדים ב-450000 ש"ח והם מכרו ב-1000000 ש"ח (ל"ת)אטיאס שר השיכון 31/03/2015 10:06הגב לתגובה זו
- בוא ותהיה חרדי, קנאי !! כולם אשמים בבעיות שלך!! (ל"ת)גנבו לי : ( 31/03/2015 10:30הגב לתגובה זו
- 6.אורן 31/03/2015 10:06הגב לתגובה זואף אחד מהממשלה לא יעשה לכם את העבודה ,תרדו מהעץ מחירי הדיור עולים רק בגללנו ץ כאשר כל פעם אנחנו מוכנים להעלות את רף המחיר ,יש לנו תכונה להאשים אחרים במחירי הדיור ויוקר המחיה ,מי שקשה לו שיעבור לגור בשכירות אצל ההורים או איפה שבא לו רק מספיק עם הדיבורים על מחירי הדיור הם עולים כי אנחנו מוכנים לשלם נ ק ו ד ה .
- 5.דודו 31/03/2015 10:03הגב לתגובה זועדיין לא יודעים מי יגור בה בסוף ומה תהיה הרמה הסוציואקונומית. איך אפשר לתמחר כל כך גבוה עיר שעדיין לא יודעים אם היא תצליח בכלל? מי שמשקיע שם לוקח על עצמו סיכון גדול.
- דודו 01/04/2015 09:11הגב לתגובה זוזה שאתה מכיר הרבה אנשים ברמה גבוהה שקנו זה לא אומר שהם אשכרה יעברו לשם. לדעתי רוב העיר זה משקיעים שהולכים להשכיר את הדירות שלהם. המצב הזה מאוד מסוכן כי אי אפשר לדעת מה יהיו רמות המחירים ואיזה סוג אוכלוסיה תגיע. יש סיכוי שזו תהיה העיר החדשה של כל ערביי וואדי ערה.
- אחד שיודע הרבה 31/03/2015 16:12הגב לתגובה זומכיר הרבה אנשים שקנו שם מחכה לך הפתעה לטובה
- גיא 31/03/2015 16:09הגב לתגובה זותחפש דירות ממסורבי משכנתה בקבוצות רכישה ועשית אחלה עיסקה בוקר אור !!
- 4.ניר 31/03/2015 10:02הגב לתגובה זולמה שם המחירים עולים יש מחסור באדמות?! ולמה במודיעין המחירים עולים חסר אדמות?! ובאילת?! והרשימה ארוכה...תפנימו אין מחסור באדמות חייבים תרוצים
- דודו 01/04/2015 11:50הגב לתגובה זובהתחלה המחירים היו נמוכים כי זה שיקף סיכון גדול של הפרויקט. ככל שמתקדם הזמן וככל שתהליכי הפיתוח והתכנון מתקדמים, אז הוודאות של הפרויקט עולה והמחירים משתווים למחירים הרגילים באזור. כלכלה בסיסית.
- 3.טוטי 31/03/2015 09:59הגב לתגובה זויש חלק נכבד באשמה לזוגות עצמם, שבגלל בחירות שגויות לחלוטין, עם טיפה ידע והתעניינות בכלכלה ונדל"ן, היה אפשר להתנהל אחרת. הם בורחים לחכות לחוק מע"מ אפס, הרי שברור לכל שאינו עוזר לזוגות הצעירים. הם בוחרים לקנות בגבעתיים בגלל הפוזה, בלי מחשבה קטנה אפילו, על שהמגורים יקרים סתם, ללא סיבה. במחיר הזה ניתן לקנות דירה למגורים ואחת להשקעה בצפון הפורח, או בדרום היפייפה. להאשים את המדינה קל! תהיו עצמכם אחראים לעתיד שלכם, אל תסמכו על המדינה
- סתם אחד 31/03/2015 16:16הגב לתגובה זושאני רכשתי שם דירה מלפני 3 שנים כמעט הסתכלו עליי כמשוגע עדיין יש שם הזדמנויות לדירת 4 חדרים ב750 אלף אבל לא לבכיינים צריך וובוס ...
- 2.כחלון תציל אותנו. (ל"ת)אזרח 31/03/2015 09:55הגב לתגובה זו
- 1.בא 31/03/2015 09:44הגב לתגובה זושכן הוא האויב הכי גדול של עצמו ושל הימין ,הוא דוחף אנשים לזרועות השמאל . הוא מכור לכול סוגי המיסים והכי אוהב לקחת מיסי נדלן . אני רציני .
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
