לאור הירידות: מדוע איבדה הנחושת את תפקידה המסורתי כנביאה כלכלית

בשנתיים האחרונות ישנה קריאה לנישול מחיר הנחושת מהתואר המכובד שלה. למה?
אלמוג עזר | (3)
נושאים בכתבה סחורות
בעבר, מתכת הנחושת הייתה מכונה דר' קופר (Dr Cooper), בשל יכולותה הטובה לחזות את הפעילות הכלכלית בכלכלה הגלובאלית. עלייה במחירה של המתכת היה סימן לביקוש גבוה לפיתוח תשתיות ותעשיה ומתוך כך היוותה הראשונה אינדיקטור לצמיחה כלכלית ואף גאות בשוק המניות. ואז הגיעו השנתיים האחרונות. בשנתיים האחרונות ישנה קריאה לנישול מחיר הנחושת מהתואר המכובד שלה. בשנת 2013, החוזים העתידיים של הנחושת איבדו 7% משווים ובשנת 2014 איבדו 17%. בד בבד מדד ה-S&P 500 טיפס בשנת 2013 קרוב ל-30% ובשנת 2014 התחזק 11%. שנת 2014 הייתה שנה שבה שוק העבודה בארה"ב השתקם באופן סופי עם תוספת של 3 מיליון משרות חדשות ובתוך כך גם הצמיחה הכלכלית הייתה גבוהה. אז לנוכח נתונים אלו, מדוע מחיר הנחושת ירד בצורה חדה כל כך? האם הפסיקו להשתמש בסחורה? אחד ההסברים העיקריים הוא כי מחיר הנחושת נקבע באופן גלובאלי. בארה"ב הדרישה לנחושת אמנם הייתה גבוהה בשנתיים האחרונות, אך הקיטון באשראי בסין הביא לירידה בדרישה למתכת ובכך גרם להוזלה במחירה. צמצום באשראי הורגש בעיקר בשוק הנדל"ן הסיני שגרם לירידה בקצב הבנייה ולחץ על המחיר של סחורת הנחושת מטה. לאחר המשבר הגלובאלי, הממשל בסין הגדיל את ההשקעה שלו במשק (השקעות פיסקאליות) בכדי לתמוך בצמיחה במדינה. ממשלה כממשלה, יודעת בעיקר להשקיע בתשתיות, מה שגרם לזינוק במחיר הנחושת. לאחר מכן, כאשר הממשלה סיימה עם ההשקעה בתשתיות החלה להירשם גם ירידה בדרישה למתכת. נציין כי בחודשים האחרונים נעשים צעדים מוניטאריים מרחיביםבסין  וניתן להאמין כי אלו יתמכו במחיר המתכת. התחזקות הדולר הסבר נוסף הוא העליה בשווי הדולר. נחושת כמו שאר הסחורות נחסרת בדולרים. התחזקות הדולר גורמת לירידה בדרישה למתכת מחוץ לארה"ב כאשר זו הופכת יקרה יותר. הירידה בדרישה בתמורה לכך גורמת לירידה במחיר. ההסבר הנ"ל יתכן ולא ימצא חן בעיני אלו שמסתמכים על הנחושת כאינדיקטור כלכלי לצמיחה עתידית. זאת משום שההסבר מייצב את הנחושת כסחורה מן המניין ולא מעניק לה יכולת גילוי יוצאות דופן. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קופרשמידט 15/03/2015 17:27
    הגב לתגובה זו
    וחוץ מזה אם המחיר יירד אולי יפסיקו לגנוב את חוטי הנחושת של מרכזיות טלפון איזוריות (-:)
  • 2.
    טעות גדולה! הנחושת פחות רלוונטית כי תעשיית הייטק לא (ל"ת)
    זקוקה לנחושת... 15/03/2015 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אורח 14/03/2015 06:54
    הגב לתגובה זו
    בגלל המחיר הגבוה של הנחושת יש מעבר לשימוש בכבלים על בסיס אלומניום ביחוד בחתכים הגדולים.כמו כן מכבר של מוצרים שהיו בנויים על סגסוגות נחושת למוצרים שבנויים מסגסוגות אלומניום.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.