הנפט צנח ב-55%: למה מחיר הדלק בתחנות לא ירד בשיעור דומה?

הירידה החדה במחיר הנפט הביאה לירידה במחיר לצרכן הסופי בתחנות הדלק, אך לא בשיעור דומה. מדוע? רמז: מיסים, מיסים ומיסים
אבי שאולי | (19)
נושאים בכתבה נפט תחנת דלק

מחיר הנפט ירד ביותר מ-50% מאז חודש יוני 2014, אך באותה תקופה בדיוק מחיר הדלק בתחנות הדלק בישראל ירד רק ב-18%. איך זה קורה? התשובה נמצאת ברחוב קפלן 1 בירושלים - הכתובת של משרד האוצר.

מחיר בנזין 95 אוקטן הנמכר בתחנות הדלק מתעדכן בחצות הלילה שלפני יום העבודה הראשון בכל חודש. החישוב משקלל את ממוצע מחירי הבנזין באירופה בחמשת ימי המסחר שקדמו לשני ימי העבודה האחרונים בכל חודש והתוצאה מוכפלת בשער הדולר שביום החמישי לימי המסחר.

מחיר הדלק בתחנות הדלק מורכב מחמישה גורמים:

1 - המחיר שמשולם לבתי הזיקוק - 1.62 שקל לליטר

2 - הוצאות שיווק הבנזין - 0.626 שקל לליטר

3 - היטל בלו שנקבע על ידי רשות המסים במשרד האוצר - 3.056 שקל לליטר

4 - מע"מ 18% - 0.96 שקל לליטר

5 - תוספת בעד שירות מלא - 0.19 שקל לליטר (לא נגבה בשירות עצמי)

מס הבלו מהווה 49% מהמחיר לצרכן בתחנת הדלק והמע"מ 15%. כלומר המדינה אחראית ליותר מ-50% ממחיר הדלק שאנו רוכשים בתחנת דלק. 75% מהמחיר שאנו משלמים בתחנת הדלק זה מיסים ושיווק.

ההערכה היא שמחירי הדלק בישראל ירדו בהתאם לירידת מחיר הנפט וזאת למעט הפרש שער החליפין (הדולר שהתחזק בכ-10%), וההסבר לפער הוא המיסים.

אז היכן הבעיה?

בשל העובדה שעלות "מרכיב הדלק" היא רק חלק קטן מהמחיר ללקוח, ההערכה היא כי ירידה של כל 3% במחיר הבנזין הבינ"ל תבוא לידי ביטוי בירידה של כ-1% במחיר הכולל שמשלם הלקוח.

החל מה-1 בינואר המחירים של מוצרי הבנזין שבפיקוח בתחנות תדלוק הם: 6.27 שקלים לבנזין 95 אוקטן נטול עופרת ו-5.32 שקלים בתחנת דלק באילת. המחירים ירדו בעדכון האחרון ב-9.13% לעומת החודש הקודם.

ב לו הוא מס עקיף המוטל על רכישת מוצרים מייצור מקומי להבדיל ממכס המוטל על מוצרי יבוא. הבלו תורם להכנסות המדינה, אך מטרתו העיקרית היא צמצום הצריכה של מוצרי טבק, משקאות אלכוהוליים ודלק.

במדינות שאין בהן את המס האגרסיבי הזה מחירי הדלק ירדו בשיעור חד הרבה יותר. כך לדוגמה, בארה"ב משלמים כעת הנהגים 2.2 דולר בלבד לגאלון בתחנות הדלק בממוצע ארצי, וזה אומר ירידה של 40.5% לעומת המחיר ששילמו באפריל 2014. נציין כי יש כמובן שונות גדולה בין האזורים בארה"ב, בניו מקסיקו משלמים הנהגים 1.76 דולר לגאלון, ואילו בסן פרנסיסקו משלמים הנהגים 2.66 דולר לגאלון.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    אמון 19/01/2016 12:41
    הגב לתגובה זו
    על הדלק עוד ימשיך ויעלה ..כל עוד הרוב הדומם מקבל זאת בכניעה. העיקר שבייבי ממשיך לקבל מאות אלפי שקלים למימון ביתו הפרטי..
  • 17.
    מה דופקים אותנו?! 14/01/2016 14:27
    הגב לתגובה זו
    אני בהלם ,ממש מופתע שהמדינה דופקת אותנו שוב
  • 16.
    גם אים מחיר חבית 28/01/2015 22:21
    הגב לתגובה זו
    יעלה דולר אחד.הגנבים פה יקחו מעל שש שקל. מדינת נוכלים.
  • 15.
    רוחי 19/01/2015 22:12
    הגב לתגובה זו
    מדינה שעושקת את אזרחיה, בושה
  • 14.
    רחל 19/01/2015 22:09
    הגב לתגובה זו
    צריך לקחת מאיפה שהוא כדי לשלם על ההטבות, המשכורות והפנסיות המפליגות שמקבלים שרי הממשלה וחברי הכנסת, שיתביישו להם ,
  • 13.
    ג'ייקוב 15/01/2015 05:08
    הגב לתגובה זו
    שכחתם לציין ש - בגלון יש 3.75 ליטר זאת אומרת שהם משלמים על כמעט 4 ליטר בסה"כ פחות מ - 9 שקלים....
  • 12.
    דוד מ , 14/01/2015 00:24
    הגב לתגובה זו
    ביבי נתניהו ולכן לא ממהר להוריד את מחיר הדלק וכך יוכל לחלק עוד מתנות לאנשי שלומו
  • 11.
    הדלק מחמד ליבו של ביבי בקרוב יאבד שלטונו (ל"ת)
    יעקב 13/01/2015 23:11
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אריה רחובות 13/01/2015 17:20
    הגב לתגובה זו
    כל התגובות כאן לא מהבטן ובוודאי לא מהשכל אלא מהתחת.
  • 9.
    ביבי בתגובה: זה לא אני, שרה רצתה עוד קצת גלידה (ל"ת)
    ביבי הפינוקיו 12/01/2015 17:22
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אריק 12/01/2015 17:15
    הגב לתגובה זו
    זה מה שיש - העם היהודי הניבזי
  • 7.
    ניר 12/01/2015 14:13
    הגב לתגובה זו
    ממשלת ישראל שודדת אותנו -פשוט !
  • 6.
    מאיר פ 12/01/2015 13:56
    הגב לתגובה זו
    במדינה גרעון, כולם אומרים מיסים, גנבים הכל יקר בישראל... צריך לשאול למה כל כך יקר בישראל למה מיסים כל כך גבוהים ועדין המדינה בגרעון....התשובה פשוטה... למרות המחירים הגבוהים יש בישראל אוכלוסיה אשר מרויחה מספיק על מנת לעמוד ביוקר המחיה, לקנות דירות, לשלם 127% מס על מכוניות, לאכול במסעדות. אז בעלי הבית שואל ... ( כולל המדינה ) למה לא לקחת יותר
  • 5.
    לימור 12/01/2015 11:46
    הגב לתגובה זו
    לדעתי אין זכות למדינה לקחת 90אחוז ריביתזה גניבה פשוטה שוש וחמס
  • 4.
    בא 12/01/2015 11:12
    הגב לתגובה זו
    בשמים . לא צריך בועת נדלן , תתרכזו בעיקר ולא בטפל .
  • 3.
    בא 12/01/2015 11:08
    הגב לתגובה זו
    איזה גבר ויסדר את מנהל מקרקעי ישראל שסוחט את העם ,יוריד מחירי קרקע ב50 אחוז ,יביא קבלנים מהודו ,ומחירי הדירות ירדו 50 אחוז .
  • 2.
    וכמובן צריך לפרנס את הטייקונים... (ל"ת)
    שאפיק 12/01/2015 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כי לנו יש את ביבי! צריך איכשהו לממן 700K$ לנסיעה לצרפת (ל"ת)
    גם שאף אחד לא רוצה 12/01/2015 10:51
    הגב לתגובה זו
  • שגם נסיעה זו הינה בושה אחת גדולה (ל"ת)
    אריק 12/01/2015 17:16
    הגב לתגובה זו
אנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאןאנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאן

אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981

ענקית האנרגיה האמריקאית מצטרפת לאנרג'יאן ול-HelleniQ Energy בזיכיון בלוק 2 שבצפון־מערב יוון; אנרג'יאן תחזיק ב-30% ותנהל את שלב החיפושים; הקידוח צפוי להתחיל בסוף 2026

רן קידר |

חברת אנרג'יאן אנרג'יאן -3.37%  , הנסחרת בבורסות לונדון ותל אביב, הודיעה על חתימת הסכם שותפות אסטרטגי בזיכיון בלוק 2 שבצפון-מערב הים היווני, עם ענקית האנרגיה האמריקאית אקסון מוביל Exxon Mobil Corp.  ועם HelleniQ Energy היוונית. ההסכם נחתם בטקס רשמי שנערך באתונה, במעמד ראש ממשלת יוון ובכירי החברות, והוא נחשב לאחת העסקאות הבולטות בתחום חיפושי הגז באזור הים התיכון בשנים האחרונות.

במסגרת ההסכם, אנרג’יאן תחזיק ב-30% מהזיכיון ותשמש כמפעילה בשלב החיפושים, שתכלול את תכנון וביצוע הקידוח הימי. אקסון מוביל תחזיק ב-60% מהזיכיון ותהיה שותפה פעילה כבר משלב ההיערכות הראשוני, ואילו HelleniQ Energy מקבוצת Hellenic Petroleum תחזיק ב-10% הנותרים.

על פי ההבנות בין הצדדים, במידה ותתגלה תגלית גז משמעותית, תעבור ההובלה בשלב הפיתוח לידי אקסון מוביל, שתהיה אחראית על מימוש הפוטנציאל המסחרי של המאגר. השלמת העסקה כפופה עדיין לאישורים רגולטוריים ולתנאי סגירה מקובלים בשוק האנרגיה.

בלוק 2 ממוקם בסמוך לגבול הימי שבין יוון לאיטליה, ונחשב כיום לזיכיון המתקדם ביותר במדינה מבחינת מוכנות לקידוח. מדובר באזור בעל פוטנציאל גבוה לאיתור גז טבעי, אשר עשוי לשנות את מפת האנרגיה של יוון ואף של האזור כולו. הקידוח הראשון צפוי להתחיל בסוף 2026 או בתחילת 2027, לאחר קבלת כלל האישורים הנדרשים והארכת שלב החיפושים לצורך עמידה בלוחות הזמנים.


                        מפת האזור. קרדיט: אנרג'יאן 

מדובר למעשה בקידוח החיפושי הימי הראשון ביוון מאז שנת 1981, אז התגלה שדה קטאקולו שבמערב המדינה. מאז, בוצעו ביוון רק קידוחי הפקה, כולם על ידי אנרג’יאן בשדה פרינוס. בלוק 2 נחשב גם למבנה הימי הלא נחקר הגדול ביותר בים התיכון, והפוטנציאל שלו עשוי לחזק את ביטחון האנרגיה של יוון ושל אירופה כולה.