חלם: "בת"א מעדיפים שימור מבנים על פני חיזוק והתחדשות עירונית"
איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית שבאיגוד לשכות המסחר הגיש ערר למועצה הארצית בעניין תכניות רובע 3 ורובע 4 החולשות על רוב מרכז תל אביב, שאושרו לאחרונה בוועדה המחוזית מחוז תל אביב.
הערר מתייחס לעשרות סעיפים שאושרו בדוח החוקרת שמונתה מטעם הוועדה המחוזית לשמיעת ההתנגדויות לתכניות אלה, וזאת משום שהשינויים שהוכנסו על פי המלצתה אינם מספקים ולא יאפשרו התחדשות עירונית משמעותית במרכז תל אביב.
לפי הערר, בכל תחום רובע 3 לא תהיה כלל היתכנות כלכלית לביצוע פרויקטים של הריסה ובנייה בשל מגבלות גובה מחמירות. באזור תחום רובע 4 קיימת היתכנות גבולית במגרשים מסויימים אך התכניות כוללות עדיין בעיות רבות שיכשילו פרויקטים של בנייה חדשה. בנוסף לכך התכניות סובלות מהוראות שימור מחמירות ביותר בתחום אזור ההכרזה של אונסק"ו ובסעיפים מסוימים אף מחוצה לאזור זה. הוראות שימור אלה צפויות להכשיל אפילו קידום פרויקטים של חיזוק ותוספת קומות על בניין קיים.
אחת הבעיות החמורות בתכניות היא מגבלות תכנון שלא יאפשרו הוספת ממ"דים לדירות קיימות ברוב הבניינים בתחומי רובע 3 ולנוכח המתקפה הנוכחית על תל אביב בימים אלה, נדרש פתרון אמיתי לסוגיה זאת במסגרת התכנית.
"מעדיפים שימור מבנים על פני חיזוק בניינים"
לדברי אילי בר, ראש תחום תכנון באיגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית שבאיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי: "התכניות עדיין מעדיפות שימור בניינים על פני התחדשות עירונית בהיקפים גדולים. לצערנו נותרו בדוח החוקרת עשרות סעיפים גדולים וקטנים בעיתיים מאוד שימנעו חיזוק מבנים קיימים ובניית מבנים חדשים. בכתיבת הערר סרקנו את דוח החוקרת שהינו מסמך ארוך ומורכב סעיף סעיף ומצאנו בעיות רבות שלא בהכרח קופצות לעין בקריאה ראשונה. כמובן שדרשנו לאפשר תוספת גובה למבנים כדי לאפשר תמריץ זכויות אמיתי לקידום פרויקטים, אבל התייחסנו גם לסעיפים קטנים כמו מסתורי כביסה ותכנון אזור קומת העמודים בבניין שיכולים להכשיל פרויקטים כל עוד לא יתוקנו".
"בשורה התחתונה התכניות יוצרות שינוי מינימאלי בהתאם למדיניות של עיריית ת"א לאזורים אלה ונותנת עדיפות לעשרות הוראות עיצוביות מאוד בעייתיות, במקום לשחרר חסמים ולתת למרכז ת"א את תנופת ההתחדשות לה הוא זקוק נואשות. אני מקווה שאת מה שלא הצלחנו לשפר במסגרת ההתנגדות לוועדה המחוזית נצליח לתקן בערר למועצה הארצית."
"לצמצם סמכויות רשויות מקומיות"
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר בתגובה כי "מקרה זה מוכיח כי יש לצמצם את סמכויות הרשויות המקומיות בכל הקשור בהחלת תמ"א 38. מדובר באחד הרעיונות המוצלחים שהגתה ממשלת ישראל המשלב בין הגדלת היצע הדירות למגורים והשבחת הדיור יחד עם המטרה המרכזית של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה".
לין: "למרות שמדובר בתוכנית לאומית בעלת חשיבות עצומה לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, בשנתיים האחרונות חווים היזמים העוסקים בתחום והדיירים קשיים במימוש מיזמי תמ"א 38 בעיר, וזאת לאור אי הוודאות השוררת לאחר הפקדת התכניות עבור רובעים 3 ו-4 בעיר. הערר שהוגש היום, מהווה שלב נוסף במאבק להיתכנותם של מיזמי תמ"א 38, לרווחתם וביטחונם של התושבים, ובתקופה זו, חשיבות קידומם של מיזמים אלה, מקבל משנה תוקף."
הערר הוגש על ידי החברות: אגם שביט יזמות בנדלן, אנשי העיר התחדשות עירונית ותמ"א 38, אקו סיטי אס.אל יזמות ובניה, התחדשות אורבנית ייזום ונדל"ן, י.ח גרינברג פיתוח ובנייה, ינושבסקי א. הנדסה ובניין, תל דן יזמות ונדל"ן, CPSL, משרד אדריכלים, ובאמצעות עוה"ד עפר טויסטר ושילה הרשקוביץ ממשרד עו"ד עפר טויסטר.
- 5.einatcn 21/07/2014 20:56הגב לתגובה זותושבי הביניינים הישנים בתא-במיוחד בימים אלו -המדגישים משמעות חוסר המוגנות ללא ממד ללא מיקלט,חשים חסרי אונים למול מדיניות העיריה-חולדאי. רבים ישמחו להתארגן ולעזור באם תקום יוזמה
- 4.פריד היהודי 20/07/2014 14:36הגב לתגובה זוההפרטה הרסה ותהרוס את המדינה וביבי הוא אבי אבות ההפרטה הפוגעת באזרח הקטן בדרך רשות השידור אפשר לחשוב שערוץ 10 שופע ומרויח רק מעשיר את מנהליו ועומד לפני פשיטת רגל טוטאלית
- 3.לכפות תכנון ארצי 20/07/2014 13:56הגב לתגובה זובלי שום זכות ערעור של הארכיטקטים המתוסכלים והמגאלומנים שיושבים בעיריות. הממשלה תכתיב מה מותר לבנות והעיריות יחוייבו לתת אישור בנייה תוך חודש לכל תכנית שעומדת בדרישות החוק הארצי. נגמרו המשחקים והחוכמות.
- 2.חיים קשים 20/07/2014 12:42הגב לתגובה זולאף אחד לא אכפת מהחיים שלנו העיקר שיהיה יפה חחח. ואת ראש עיריית פתח תקווה השריף צריך להכריח לגור בבית מגבס שילמד לקח
- 1.מרקו 20/07/2014 10:26הגב לתגובה זובראשות הגברת זילבר, מכשילה באופן שיטתי כל תכנית תמ"א 38 . אדרבה תצביע הוועדה על חיזוק מבנה אחד בעיר בשנה האחרונה. מרצים את העיריה בכך שמונעים פטור מהיטל השבחה, אבל מפקירים את חיי התושבים. ההפקרות שולטת. כל דאלים גבר. הגברת לא מתאימה לתפקיד, היועץ המשפטי בובה חסרת השפעה, הרפרנטים שבויים בשכרון כוח משחית. הרכבת נוסעת, והחיים מתים
- כמובן כאין וכאפס (ל"ת)מרקו 20/07/2014 14:45הגב לתגובה זו
- מדינה רעה לאזרחיה 20/07/2014 12:44הגב לתגובה זונהיה גאוני הדור לא נתקבל .צריך להפגין נגד כל הנבלות האלה שגרים בבתים מוגנים אבל אותנו מפקירים.
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.55% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

רובי קפיטל תממן פרויקט פינוי-בינוי במעלה אדומים
החברה חתמה על הסכם מימון לקידום פרויקט “מגדלי אדומים” שיהיה הראשון במעלה האדומים לצאת לדרך. הוא כולל הריסה של 147 דירות ישנות ובניית כ-750 חדשות בשכונת כלי שיר; המהלך יתבצע בשיטת בינוי-פינוי-בינוי על ידי חברת בן דוד
רובי קפיטל חתמה על הסכם למימון פרויקט “מגדלי אדומים”, פרויקט הפינוי-בינוי הראשון שמתקדם לביצוע במעלה אדומים. מדובר במהלך די משמעותי עבור השכונה הוותיקה כלי שיר, שבה ייהרסו 147 דירות ישנות לצד 17 חנויות, ובמקומן יוקם מתחם חדש שיכלול כ-750 דירות, מבני ציבור ושטחי מסחר. ההסכם מאפשר ליזמים להתחיל בפועל את שלבי התכנון המתקדמים, את ההיערכות לבנייה ואת הביצוע בשלבים - בהתאם למודל של בינוי-פינוי-בינוי.
הפרויקט מבוסס על שימוש ב"קרקע משלימה" שנרכשה מרמ"י. על הקרקע הזו יוקם המגדל הראשון במסגרת המתחם, והוא ישמש כפתרון מעבר לדיירי הבניינים הקיימים. המשמעות היא ששלב הפינוי יתבצע רק לאחר שהבנייה הראשונית תושלם, כך שהדיירים לא יידרשו לעזוב את העיר לתקופה ממושכת. מודל זה נמצא בשימוש במספר פרויקטים בארץ בשנים האחרונות, בעיקר באזורים שבהם המתחם הקיים אינו מאפשר תהליך פינוי כולל בתחילת הדרך. כאן, מדובר ביישום ראשון מסוג זה באזור יהודה ושומרון, מה שמוסיף שכבה נוספת של תכנון ובקרה בשל מאפיינים סטטוטוריים יחסית ייחודיים.
לפי התכנון, הפרויקט הכולל צפוי לכלול בנייה של מגדלים בני תשע עד שלושים ואחת קומות, לצד מערכות תשתית חדשות שיותאמו לצפיפות העתידית של השכונה. בין היתר, יוקמו חניונים תת־קרקעיים, שטחי מסחר בהיקף של כ-3,000 מ"ר, מבני ציבור, ופארק שכונתי. בנוסף, אושרה למתחם מערכת פינוי אשפה פניאומטית, מרכיב תשתיתי שמיועד להתמודד עם העלייה הצפויה בכמות התושבים בשכונה המתחדשת.
מבחינת המספרים, היקף ההכנסות הצפוי מהפרויקט מוערך בכ-1.36 מיליארד שקל. מדובר בהיקף שמייצר תזרים רב שנתי ומתפרס על שלבי ביצוע שונים, בהתאם להתקדמות הבנייה ולמכירת הדירות. ליווי פיננסי בדרך כלל מאפשר ליזמים לא רק להתחיל בעבודות בפועל, אלא בנוסף לייצר ודאות עבור מוכרי דירות פוטנציאליים, שרוצים להבין את יציבות הפרויקט. בשוק שבו ריביות גבוהות ומגבלות מימון מקשות על חלק מהחברות, יצירת מסגרות ליווי להפעלות ארוכות־טווח היא תנאי בסיסי לקידום פרויקטים גדולים.
- הוועדה המקומית בחולון אישרה את תכנית הבינוי במתחם עין יהב
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המודל המתוכנן לביצוע בשלבים משפיע גם על לוחות הזמנים. בשלב הראשון תבוצע הבנייה על הקרקע המשלימה. לאחר איכלוסה, יועברו הדיירים מהבניינים הישנים אל המגדל החדש, ורק לאחר מכן יתחילו עבודות ההריסה ובניית המגדלים הנוספים. תהליך זה מצריך תיאום הדוק בין גורמי התכנון, גורמי המימון, הדיירים והעירייה. בנוסף, מרכיבי תשתית כמו הסדרי תחבורה, שדרוג כבישים ופתרונות חניה נבחנים במקביל, כדי לאפשר לתושבים החדשים והוותיקים שילוב חלק של השכונה במרקם העירוני.
