ירון זליכה הגיש תביעה ייצוגית נגד תנובה: "קבעה מחירים מופרזים"
עליית מדרגה במאבק נגד מונופולים בישראל: בזמן שקרן אייפקס מנהלת בסין מו"מ למכירת חברת תנובה, הגיש פרופ' ירון זליכה בקשה לתביעה ייצוגית נגד תנובה בטענה שגבתה מחירים מופרזים בגין חלק מהמוצרים שלה.
פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר וכיום דיקן הפקולטה למינהל עסקים וראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית אונו, טוען כי תנובה, הנמצאת בשליטת קרן אייפקס (56%) וחברת מבטח שמיר (20.7%), גבתה מחירים גבוהים בניגוד לחוק בגין שני מוצרים מובילים שלה: גבינה לבנה 5% ו-ושמנת מתוקה 38%.
תנובה הוכרזה בשנת 1998 מונופול בחלב ובמוצריו. ענקית המזון המקומית מחזיקה בכ-50% משוק הגבינות הלבנות ובכ-70% משוק השמנת המתוקה בישראל. "הרווח האדיר של המונופול הוא נזק עצום לציבור הצרכנים, לצמיחה ולרווחה של הציבור בישראל", נכתב התביעה.
התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין אופיר נאור, רנן גרשט ושירן גורפיין והיא מתייחסת לגבינה לבנה 5% (כל מי שרכש שבע שנים שקדמו לינואר 2014) ושמנת מתוקה 38% (כל מי שרכש מינואר 2009 ועד ינואר 2014). בתחילת השנה פחתו מחירי המוצרים הללו ב-20%.
התביעה מתבססת על הוראות הממונה על הגבלים עסקים - לפיו אסור למונופולים למכור מוצרים במחיר הגבוה ב-20% מעליות הייצור. בנוסף, בינאר 2014 החליטה ועדת המחירים הממשלתית להכניס את הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה לפיקוח.
לתביעה צורפה חוות דעת כלכלית שהכין הכלכלן חנן שרון, לשעבר כלכלן ברשות ההגבלים העסקיים. שרון מעריך שהנזק שנגרם לצרכנים 137 מיליון שקל בגין שמנת מתוקה 38% ו-362 מיליון שקל בגין גבינה לבנה. בכל פעם שמוצרים אלו יצאו מפיקוח מחירם זינק.
זליכה : "מחירי המזון המופקעים בישראל אינם גזרה משמיים, אלא תוצאה ישירה של ניצול לרעה של כוח מונופוליסטי תוך פגיעה חמורה בציבור הצרכנים בדרך של קביעת מחירים מופרזים ובלתי הוגנים".
- 10.ד.ב.י. 02/03/2014 18:50הגב לתגובה זולא שכחנו.....ועל כך חייב לך הציבור הרחב את תודתו הגדולה ומעניק לך צל"ש על הנחרצות והעקביות שלך לגילוי המעשים הנואלים לכאורה של האיש השנוי במחלוקת שעדיין מהלך אימים על תרבות היושרה הציבורית ונקיון הכפיים.....
- 9.אלי 02/03/2014 18:40הגב לתגובה זובנוסף לתרומתו לאקדמיה הוא דואג גם לשיפור תדמיתה של הכלכלה במדינה רוויית ניגודים כשלנו.....
- 8.יישר כוח!!! (ל"ת)ארנון 02/03/2014 17:48הגב לתגובה זו
- 7.מייק 02/03/2014 16:43הגב לתגובה זוהוא פשוט יוצא מדעתו על כך שאינו מצליח לעורר את דעת הקהל ונופל לפח שהוא טומן לעצמו.....
- 6.סופסוףף קם מישהו ודואג לפשוטי העם (ל"ת)כל הכבוד !! 02/03/2014 15:43הגב לתגובה זו
- 5.דורון 02/03/2014 14:52הגב לתגובה זוישר כוח מר זליכה אתה תותח אמיתי תמשיך ככה אולי יום אחד תעשה את זה גם למפעל הפיס אני הראשון לעזור יש לי הרבה חומר לתביעה ייצוגית נגד בעל הבתים של המדינה שעושקים את הציבור ומרמים אותם במכירת אשליות הזכייה במסווה של הכסף חוזר לקהילה ובנתיים מרמים בכל יום מחדש את המהמרים צור עמי קשר [email protected]
- 4.גיורא 02/03/2014 10:31הגב לתגובה זוגבינה לבנה חמישה אחוז יש גם לשטראוס למשל מה ששומט את הקרקע מהטענה המשפטית של זליכה
- אלמונימי 02/03/2014 17:58הגב לתגובה זומונופול נקבע ע"י אחוז שליטה בשוק ולא על פי מספר השחקנים.
- 3.איך אפשר להצטרף לתביעה? (ל"ת)banano84 02/03/2014 09:55הגב לתגובה זו
- 2.אבי 02/03/2014 09:47הגב לתגובה זואבל צעד יפה, במקום לדבר באוויר ולשבת בועדות עשה מעשה בפועל. גם אם לא יצא מזה כלום, זה איתות רציני ואני מקווה שילחמו במונופולים בעוד צעדים.
- 1.אנונימי 02/03/2014 09:43הגב לתגובה זוכן ירבו. אם יש חוק ומצפצפים עליו צריך להיכנס בהם.
בית משפט (גרוק)המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים
בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם
הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.
פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.
בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.
רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- האם פייסבוק פוגעת בפרטיות של מי שאינם משתמשים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל
המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.
בית משפט (X)כללי הבית: המדריך המלא להישרדות (והצלחה) בבית המשפט
רובנו נגיע לבית המשפט לפחות פעם אחת בחיים, ושם חוקי המשחק משתנים לחלוטין. מניהול העדות ועד קוד הלבוש והתנהלות בדיוני וידאו - כך תימנעו מטעויות באולם שעלולות להרוס לכם את התיק
שופטים נוטים להעריך עדים שאינם מנדבים מידע מיותר ואינם מנסים לנחש תשובות לשאלות שאינם יודעים. ניסיונות להתחכם עם עורך הדין החוקר או להפגין ציניות על הדוכן נרשמים מיד בפרוטוקול ופוגעים אנושות במהימנות. הכלל החשוב ביותר הוא הפניית התשובות ישירות לשופט; קשר עין עם כס השיפוט משדר ביטחון ואמת, בעוד שוויכוח עם עורך הדין החוקר משדר מגננה.
הטעות הנפוצה ביותר של נאשמים היא ההתפרצות לדברי התובע או העדים כאשר נאמרים דברים שנתפסים בעיניהם כשקריים. השופטים מחמירים מאוד עם הפרעות מסוג זה. כל הערה או השגה צריכה להירשם בכתב ולהימסר לעורך הדין בפתק, כדי לא לפגוע בריכוז של צוות ההגנה או לעורר את חמת השופט. בנוסף, חשוב לזכור ששתיקת הנאשם בבית המשפט עלולה לשמש כחיזוק לראיות התביעה, ולכן עמידה על הדוכן דורשת הכנה מנטלית מדוקדקת וניהול קר רוח של כל מילה.
בתי המשפט נוטים להטיל הוצאות כספיות כבדות על בעלי דין שמנהלים "ויכוחי רחוב" בתוך האולם או מעליבים את הצד שכנגד. ניצחון בתיק אזרחי מושג דרך הוכחת עובדות, והתנצחות מילולית רק מסיטה את תשומת הלב של השופט מהעיקר.
- הצוואה נועדה להבריח נכסים מנושה – השופטת פסקה שיש לקיימה
- קרב הירושה על המיליונים: הידועה בציבור נגד הילדים. מה קבע השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קהל, משפחות ודיוני וידאו: האחריות של הסובבים
