לא רק שמן: מי החברות שחטפו חזק השבוע בעולם עם קידוחים שנתקעו?
תעשיית קידוחי הנפט-גז רצופה מהמורות וטלטלות, כמו שנוכחו לגלות משקיעי שמן נפט וגז היום. הדבר לא נכון רק לנעשה בישראל בתחום זה אלא בעולם כולו - פרויקטים רבים נוחלים כישלון לאחר השקעה של מיליונים, ורק אחוז לא גבוה מהקידוחים זוכה להצלחה מסחרית. בחרנו להביא לכם שני קידוחים, האחד בנורבגיה והשני בקזחסטאן, שנקלעו השבוע לאותו בור אליו נפלה שמן היום.
לפי דיווחי מנהל הנפט הנורבגי ביום ו', חברת האנרגיה הגדולה במדינה, סטאטויל, השלימה את הקידוח בשתי בארות שונות בשדה וולבה בים הצפוני, שהתבררו כ"בורות יבשים". מטרת הקידוח הייתה לבדוק האם בשדה, שממנו הופקו חביות נפט רבות בעבר, קיים פוטנציאל נוסף לשאיבת נפט. באחת הבארות התגלה מאגר בעובי שכבה של 154 רגל, אך באיכות נמוכה מהצפי.
קידוח נוסף שנקלע לקשיים השבוע מגיע מקזחסטאן, שם נעצר הקידוח בשדה הנפט העצום בקשאגן לאחר דליפת גז, כך דיווחו החברות המחזיקות ברישיון זה ביום ה' האחרון. זוהי הפעם השניה שהקידוח מפסיק מאז שהחל הקידוח לפני חודש.
שדה הנפט, שצפוי להרים את תפוקת הנפט של המדינה הסובייטית לשעבר בשיעור משמעותי, הוא אחד השדות הגדולים שהתגלו בעולם בעשורים האחרונים, לפי רויטרס. הקידוח החל ב-11 בספטמבר השנה, והופסק שבועיים לאחר מכן בגלל בעיות טכניות.
עוד לפני ששאיבת הנפט החלה בשדה העצום, החברות השותפות בפרויקט הוציאו יותר מ-50 מיליארד דולר ב-13 שנה, שלוו בלא מעט קשיים טכניים ומחסור בתקציב. כעת כשהקידוח מתחיל להראות תוצאות צפויה התפוקה ממנו להגיע ל-8 מיליון טונות של נפט בשנה הקרובה, ועוד 12 מיליון טונות ב-2015.
החברות המחזיקות ברישיון הקידוח בקשאגן הן KazMunaiGas הקזחית, ENI האיטלקית, אקסון מוביל ורויאל דאץ' של האמריקניות, וטוטאל הצרפתית שמחזיקות ב-16.8% כל אחת. אינפקס היפנית מחזיקה ב-7.56%, וחברת הנפט הלאומית של סין שרכשה השנה 8.33% מהרישיון תמורת 5 מיליארד דולר.
בסוף השבוע דיווחה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
