"אם הנתונים הטובים יימשכו ברננקי יצמצם את הרכישות עד סוף השנה"
בארה"ב עדיין מנסים לעכל את נתוני התעסוקה האחרונים שהצביעו על תוספת של 175 אלף משרות לעומת צפי ל-160 אלף משרות בלבד. הסנטימנט החיובי חזר ביום שישי האחרון לשווקים כשהמדדים המובילים בוול סטריט עלו בכ-1.3%. יחד עם זאת, ברור שמצב הרוח תלוי מאוד בהחלטת הפדרל ריזרב להמשיך או להפסיק את תוכנית רכישת האג"ח.
האסטרטג הראשי של בית ההשקעות IBI, איל קליין, התייחס בשיחה עם Bizportal לאפשרויות העומדות בפני נגיד הבנק המרכזי, "בן ברננקי צריך לסגת מתוכנית ההרחבה, השאלה היחידה היא רק העיתוי. הרבה מאוד משקיעים חוששים בצדק אולי שדו"ח התעסוקה ישפיע, אבל בשביל שברננקי יקבל החלטה חותכת צריך רצף של נתונים שיצור מגמה ברורה."
"ברור שהפור כבר נפל ונשאר רק לריב על מתי התוכנית תופסק - בקיץ, בנובמבר, דצמבר, יש מי שאומרים שהיא תמשך אפילו לתוך 2014, אף אחד לא ממש יודע. מה שיודעים הוא שנתוני התעסוקה בארה"ב משתפרים. 175 אלף משרות זה יפה, אבל זה לא מספיק כדי להוריד את שיעורי אבטלה. אפילו אם היה מתפרסם נתון באמת יוצא דופן של 250 אלף משרות פנויות, ברננקי לא היה מפסיק את התוכנית ברגע, אלא בהדרגה. הנתון האחרון היה טוב, אבל אין פה קפיצת מדרגה."
קליין מתייחס למצב המוזר בו מצוי השוק עכב נתוני המאקרו האחרונים, "הנתון האחרון של מספר המשרות יצא מן מספר מזל שכולם מרוצים ממנו - לא גבוה או נמוך מדי. מובן שזה אבסורד ענק שמתקבלים נתונים טובים והם נתפסים כ'רעים'. כולם יודעים שחלק מהעליות בשוק נובעות מהעדר אלטרנטיבות השקעה."
להערכת קליין הכיוון הוא חיובי בהחלט, "בסופו של דבר אם החולה הולך ומבריא לא צריך להמשיך לתת לו הנשמה, ולא לפחד מההסרה שלה. נכון לעכשיו צריך להודות שהכיוון הוא כלכלה בריאה יותר ויהיה צריך להוריד את ההנשמה. ברננקי לא ייצא לגמרי מתוכנית התמריצים לפני שהוא יראה שהשוק מספיק חזק כדי להמשיך להתקדם בלעדיה. יחד עם זאת הייתי מצפה שהוא יתחיל בצמצומה של התוכנית באזור החגים. המאזן של הבנק המרכזי מתחיל להיות כבר מאוד גדול ויתקרב לארבעה טריליון דולר. אם הנתונים הטובים יימשכו התוכנית תופסק או לכל הפחות תתמתן משמעותית".
מנגד יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, התייחס אף הוא לאפשרות של הקטנת רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב ואמר כי "התפישה לפיה הפסקת ההרחבות הכמותיות בארה"ב מצויה מעבר לפינה התחזקה לאחרונה, וגוררת דפיקות לב מואצות בקרב המכורים לתמריצים בשוקי ההון הגלובליים בכלל ובשוק האג"ח הממשלתי האמריקני בפרט. הרקע לדיון הגובר במימוש מיידי של אסטרטגיית יציאה על ידי הפד הינו סדרת נתונים כלכליים משופרים בארה"ב הכוללת נתוני אמון צרכנים, נתונים דיור ונתוני ייצור משופרים. אנשים מתוך ומחוץ לבנק המרכזי טוענים מזה זמן שהמשך ההרחבה הכמותית מייצר איום אינפלציוני גובר ותורם להיווצרות בועות נכסים מסוכנות במשק האמריקני, כפועל יוצא מהקצאת נכסים מעוותת על רקע ריביות השפל".
בשורה התחתונה אומר פגוט כי, "נראה שטרם בשלו התנאים על מנת לבצע את אותה הקטנה של תמריצים באופן מיידי והדבר לא יתרחש לפני שנת 2014".
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
