"אם הנתונים הטובים יימשכו ברננקי יצמצם את הרכישות עד סוף השנה"
בארה"ב עדיין מנסים לעכל את נתוני התעסוקה האחרונים שהצביעו על תוספת של 175 אלף משרות לעומת צפי ל-160 אלף משרות בלבד. הסנטימנט החיובי חזר ביום שישי האחרון לשווקים כשהמדדים המובילים בוול סטריט עלו בכ-1.3%. יחד עם זאת, ברור שמצב הרוח תלוי מאוד בהחלטת הפדרל ריזרב להמשיך או להפסיק את תוכנית רכישת האג"ח.
האסטרטג הראשי של בית ההשקעות IBI, איל קליין, התייחס בשיחה עם Bizportal לאפשרויות העומדות בפני נגיד הבנק המרכזי, "בן ברננקי צריך לסגת מתוכנית ההרחבה, השאלה היחידה היא רק העיתוי. הרבה מאוד משקיעים חוששים בצדק אולי שדו"ח התעסוקה ישפיע, אבל בשביל שברננקי יקבל החלטה חותכת צריך רצף של נתונים שיצור מגמה ברורה."
"ברור שהפור כבר נפל ונשאר רק לריב על מתי התוכנית תופסק - בקיץ, בנובמבר, דצמבר, יש מי שאומרים שהיא תמשך אפילו לתוך 2014, אף אחד לא ממש יודע. מה שיודעים הוא שנתוני התעסוקה בארה"ב משתפרים. 175 אלף משרות זה יפה, אבל זה לא מספיק כדי להוריד את שיעורי אבטלה. אפילו אם היה מתפרסם נתון באמת יוצא דופן של 250 אלף משרות פנויות, ברננקי לא היה מפסיק את התוכנית ברגע, אלא בהדרגה. הנתון האחרון היה טוב, אבל אין פה קפיצת מדרגה."
קליין מתייחס למצב המוזר בו מצוי השוק עכב נתוני המאקרו האחרונים, "הנתון האחרון של מספר המשרות יצא מן מספר מזל שכולם מרוצים ממנו - לא גבוה או נמוך מדי. מובן שזה אבסורד ענק שמתקבלים נתונים טובים והם נתפסים כ'רעים'. כולם יודעים שחלק מהעליות בשוק נובעות מהעדר אלטרנטיבות השקעה."
להערכת קליין הכיוון הוא חיובי בהחלט, "בסופו של דבר אם החולה הולך ומבריא לא צריך להמשיך לתת לו הנשמה, ולא לפחד מההסרה שלה. נכון לעכשיו צריך להודות שהכיוון הוא כלכלה בריאה יותר ויהיה צריך להוריד את ההנשמה. ברננקי לא ייצא לגמרי מתוכנית התמריצים לפני שהוא יראה שהשוק מספיק חזק כדי להמשיך להתקדם בלעדיה. יחד עם זאת הייתי מצפה שהוא יתחיל בצמצומה של התוכנית באזור החגים. המאזן של הבנק המרכזי מתחיל להיות כבר מאוד גדול ויתקרב לארבעה טריליון דולר. אם הנתונים הטובים יימשכו התוכנית תופסק או לכל הפחות תתמתן משמעותית".
מנגד יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, התייחס אף הוא לאפשרות של הקטנת רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב ואמר כי "התפישה לפיה הפסקת ההרחבות הכמותיות בארה"ב מצויה מעבר לפינה התחזקה לאחרונה, וגוררת דפיקות לב מואצות בקרב המכורים לתמריצים בשוקי ההון הגלובליים בכלל ובשוק האג"ח הממשלתי האמריקני בפרט. הרקע לדיון הגובר במימוש מיידי של אסטרטגיית יציאה על ידי הפד הינו סדרת נתונים כלכליים משופרים בארה"ב הכוללת נתוני אמון צרכנים, נתונים דיור ונתוני ייצור משופרים. אנשים מתוך ומחוץ לבנק המרכזי טוענים מזה זמן שהמשך ההרחבה הכמותית מייצר איום אינפלציוני גובר ותורם להיווצרות בועות נכסים מסוכנות במשק האמריקני, כפועל יוצא מהקצאת נכסים מעוותת על רקע ריביות השפל".
בשורה התחתונה אומר פגוט כי, "נראה שטרם בשלו התנאים על מנת לבצע את אותה הקטנה של תמריצים באופן מיידי והדבר לא יתרחש לפני שנת 2014".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
