כלכלנים: "הקואליציה הצפויה מאותתת על מחויבות פיסקלית, העברת תקציב זה פחות בעייתי כעת - זה טוב לשוק ההון"

בבוקר שלאחר הבחירות הסופר דרמטיות, Bizportal שוחח עם 6 כלכלנים בכירים על ההשלכות לכלכלה בכלל ולשוק ההון בפרט
חן דרסינובר | (6)

הבחירות לכנסת ה-19 הסתיימו, 99.8% מהקולות נספרו והתמונה ברורה. תוצאות הבחירות מחדדות עוד יותר את הקיטוב הפוליטי, זאת לאחר השיוויון שהושג בין גוש הימין לגוש השמאל והתחזקות המפלגות הקטנות והבינוניות על חשבונן של המפלגות הגדולות שסבלו מירידה משמעותית בכוחן.

נראה כי רוה"מ נתניהו יצטרך לגייס משאבים רבים כדי לגבש קואליציה שתוכל לגשר על הפערים האידיאולוגיים ובסופו של יום להקים ממשלה שתהיה יציבה לאורך זמן. Bizportal ריכז את דעתם של כלכלנים מובילים לתגובת שוק ההון המקומי בתקופה שלאחר הבחירות.

אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי בבית ההשקעות כלל פיננסים ציין את התרחישים העומדים כעת בפני רוה"מ נתניהו: "לנתניהו יש שתי אפשרויות להקים ממשלה: גוש ימין צר בלי 'יש עתיד' או גוש ימין-שמאל רחב עם 'יש עתיד'. להערכתי, ממשלת גוש ימין צרה לא טובה לכלכלה. המשקיעים לא אוהבים ממשלות צרות, היות ואין ביכולתם לדעת אם אלה אכן יישארו על כנן. למפלגות אלה המרכיבות את הקואליציה תהיינה דרישות סקטוריאליות רבות, כל ח"כ יכול בסופו של יום להפיל את הממשלה".

עוד הוסיף כהנוביץ' כי "המשקיעים יעדיפו ממשלת ימין-שמאל רחבה עם לפיד ולבני. ממשלה רחבה כזו תרכז פחות דרישות סקטוריאליות ותייצר אלמנט של וודאות וביטחון ביציבות הממשלה. יש לציין כי מצען הכלכלי של 'יש עתיד', 'הליכוד-ביתנו' ו'הבית היהודי' זהה פחות או יותר, וכולן תומכות בשוק חופשי, התערבות ממשלתית מועטה במשק, הקטנת מיסים וקיצוץ בהוצאות הממשלה כדי שלא להרחיב הגירעון".

באשר לתגובת הבורסה ביום שאחרי כהנוביץ' ציין כי "להערכתי הבורסה בסופו של יום תגיב בחיוב לתוצאות, אך קשה לדעת זאת בוודאות. השוק המקומי צפוי להמשיך להיות מושפע מההתרחשויות בשווקים הגלובליים, ובראשן השוק האמריקני".

רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות IBI, הגיב לתוצאות הבחירות ולקואליציה המסתמנת: "להערכתי, הקואליציה המסתמנת בשלב זה תהיה מורכבת ממפלגת הליכוד-ביתנו, יש עתיד, קדימה והבית היהודי. קואליציה כזו צפויה להיות בעלת אג'נדה כלכלית מיושבת, והעברת התקציב לשנה הקרובה הפך להיות נושא פחות בעייתי שמקנה וודאות מסוימת לשוק המקומי".

למרות האופטימיות בשוק המקומי, גוזלן מודאג מהקיפאון המדיני שצפוי להימשך בזמן הקרוב: "בצד השלילי, קואליציה כזו צפויה להתקשות ולהתקדם באפיק המדיני. הליכוד ביתנו והבית היהודי צפויות להערים קשיים לא מעטים על ההתקדמות במו"מ עם הפלסטינים, וזו בפירוש עננה שצפויה להעיב על השווקים בתקופה הקרובה".

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות 'מיטב', הגיב לתוצאות הבחירות: "המבנה הקוליציוני שמסתמן, תוך כניסת לפיד והיחלשות ש"ס, מאותת לשווקים על כך שהמחויבות להשיב את האמינות הפיסקלית תגבר. המשמעות של זה היא הבאה של הגרעון לרמות מקובלות. מבחינת שוק האג"ח הממשלתי אלה חדשות חיוביות".

עוד הוסיף אייכל כי "מבחינת שוק המניות, אנחנו עוד לא יודעים. יכול להיות שבתסריט מסוים, צמצום הגרעון הממשלתי יבוא תוך כדי העלאת מס החברות, כדי שנטל צמצום הגרעון לא ייפול בעיקר על מעמד הביניים".

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו, הגיב לשינוי המערכה הפוליטית: "מבחינה כלכלית, השינוי הפוליטי הוא שינוי חיובי. לפיד וגם בנט יתנו לנתניהו כתף על מנת לבצע קיצוצים תקציביים ולהטיל מיסים חדשים על מנת ולשמור על הצמיחה בישראל ולשנות את סדר העדיפויות בישראל".

עוד הוסיף פריימן כי "יש הבנה כי מעמד הביניים הוא לא פרה חולבת. יחד עם זאת, יהיה יותר מטבעי להניח שהממשלה הבאה תעשה מאמצים לשמור על הצמיחה הכלכלית של מדינת ישראל, לשימור המשך העלייה ברמת החיים. אני מעריך כי השוק יראה את הממשלה הזו בחיוב כממשלה עם יכולות גבוהות יותר להתמודד עם האתגרים הכלכליים של מדינת ישראל".

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי-טפחות, הגיב לתרחיש הקואליציוני המסתמן: "הכלל הוא שככל שהקואליציה תהא רחבה יותר ובעלת אג'נדה ברורה, כך זו תוכל לקבל החלטות חשובות ומכריעות. כזכור, הבחירות הוקדמו לנוכח חוסר יכולתו של רוה"מ נתניהו להעביר את התקציב לשנת 2013. תקציב המדינה היה צפוי לכלול קיצוץ בהוצאות והעלאות מיסים. כעת, הממשלה הרחבה צפויה לתת לתמוך בתקציב האמור ולהעביר תקציב מרוסן שצפוי להתמודד עם גירעון תקציבי גדול של 4% מהתוצר במצב של האטה כלכלית".

עוד הוסיף מנחם כי "שוק ההון אוהב ודאות, ממשלה שמאחוריה קואליציה רחבה שתקנה יציבות ותוכל לקבל החלטות עסקיות. הפחתת הדרישות של מפלגות סקטוריאליות והקמת קואליציה עם אג'נדה כלכלית ברורה צפויים להשפיע באופן חיובי על השוק המקומי".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, הגיב להתחזקות גוש השמאל-מרכז בבחירות: " על סמך תוצאות ספירת 99% מהקולות, נראה כי מבנה הגושים שנוצר והרכבם מקטין את ההסתברות להקמת ממשלת ימין (או שמאל) צרה ופריצת מסגרת התקציב. עדיין נזכיר שיש לקצץ כ-15 מיליארד רק על מנת לעמוד במגבלת ההוצאות בתקציב 2013".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אדם 23/01/2013 19:44
    הגב לתגובה זו
    הליכוד ,מפלגה עצמאית ,קיבל רק כ 20מנדטים ואילו ישראל ביתנו כ-10 מנדטים, כל האופציות פתוחות ודבר לא צפוי .
  • 3.
    משה 23/01/2013 16:59
    הגב לתגובה זו
    יש בחברות ציבוריות ובסקטור הממשלתי הרבה גזלנים שמשתכרים ללא כל פרופורציה למשק . הפערים בין שכר הבכירים לשכר הזוטרים חייב להצטמצם . לדוגמא : שכר הרמטכ"ל ושכר איש צבא קבע מתחיל 80,000 ש"ח לעומת 5000 ש"ח . שכר מנכ"ל הבורסה 4 מליון לשנה . שכר מחסנאי בנמל 8000 לחודש . פערי השכר חייבים להיות שפויים .
  • 2.
    מאיר 23/01/2013 11:27
    הגב לתגובה זו
    והממשלה הבאה כולם ישרים ולא כמו שלי חימוביץ שצעקה סתם הון-שילטון
  • 1.
    פיבו 23/01/2013 10:48
    הגב לתגובה זו
    נראה שיש אפשרות הסטורית להקים ממשלה חזקה שאינה מושפעת מסקטורים בעייתיים. 31 ליכוד ביתנו, 19 לפיד, 12 שס ללא מחיר (הם ישמחו להיות בממשלה ללא תנאים לאור התוצאות). 12 בנט (עם השפעה קטנה יחסית). וכתוספת, ליבני ושינוי . אין למעשה אף מפלגה להוציא לפיד המהווה באופן מובהק לשון מאזניים. המשמעות, ממשלה רחבה וחזקה שתוכל להנהיג את המדינה . לביבי יש הזדמנות נהדרת להוריד מעליו את כל הכבלים שחישקו אותו ולהראות את פרצופו האמיתי (לדעתי החיובי) ולקבל החלטות אמיצות גם בתחום המדיני וקידום השלום.
  • Dor 23/01/2013 11:16
    הגב לתגובה זו
    והפחן לא עשה כלום חוץ מלשקר ולשרוד .פתאום עכשיו הוא יחזור בתשובה ויעשה הכל עם קואליציה בלתי אפשרית .חחחחחח
  • פיבו 23/01/2013 11:47
    זאת בדיוק הבעיה שהייתה לו. לא יכל לעשות כלום עם האופוזיציה לדעותיו שהייתה מבפנים. היום הו משתחרר מהם .
ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמן
דוחות

מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"

יצרנית השבבים עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 55 סנט למניה לעומת צפי של 54 סנט והכנסות של 395.7 מיליון דולר מול צפי ל- 394.9 מליון דולר;  מעלה תחזית לרבעון הרביעי ב-5% להכנסות של כ-440 מיליון דולר - המניה מגיבה בעליות - מה אמר  אלוונגר המנכ"ל בשיחת הועידה?
מנדי הניג |
נושאים בכתבה טאואר

טאואר סמיקונדקטור טאואר 2.64%   יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6%  ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר.

טאואר מייצרת שבבים שממירים אותות מהעולם הפיזי (כמו אור, קול או טמפרטורה) לאותות חשמליים שניתן לעבד דיגיטלית. היא פועלת כ-"foundry", כלומר מפעל שמייצר שבבים לפי תכנון של חברות אחרות, ולא מפתחת מוצרים סופיים בעצמה.

טאואר מתמחה בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות מגוון תעשיות: שבבים לניהול הספק המשולבים במכשירים אלקטרוניים ומערכות רכב, חיישני תמונה למצלמות תעשייתיות, רפואיות וביטחוניות, שבבים לתקשורת אלחוטית ו־RF למכשירי מובייל, וכן רכיבים אופטיים מתקדמים מבוססי טכנולוגיות SiGe ו-SiPho המשמשים להעברת נתונים במהירות גבוהה במרכזי נתונים וברשתות תקשורת. לטאואר מפעלי ייצור בישראל, בארצות הברית וביפן, והיא מספקת ללקוחותיה שירותים מקיפים הכוללים פיתוח תהליכי ייצור, העברת טכנולוגיה ואופטימיזציה לייצור סדרתי. לקוחותיה העיקריים הם חברות שבבים, יצרניות רכיבים אלקטרוניים וחברות טכנולוגיה בתחומי התעשייה, הרכב, התקשורת, הרפואה והביטחון.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.

אל על
צילום: דוברות אל על
דוחות

אל על: למרות איבוד נתח שוק, הרווח הנקי עלה ל-202.6 מיליון דולר

הרווח הנקי עלה ב-8% ל-202.6 מיליון דולר לעומת 187.4 מיליון דולר אשתקד; למרות ירידה בנתח השוק ועלייה של 10.8% בהוצאות ל-813 מיליון דולר, אל על מצליחה לשמור על רווחיות גבוהה בזכות ביקוש חזק, תפוסה של 95.3% ושיפור מתמשך במימון - עם יותר מ-800 מיליון דולר בשורה התחתונה (שנתית) מה המכפיל של אלעל?
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אל על

אל על אל על -1.3%   מפרסמת את דוחותיה לרבעון השלישי. הכנסות חברת התעופה הלאומית עלו ל-1.074 מיליארד דולר, גידול של כ-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל לצד זאת נרשמה שחיקה ברווחיות התפעולית. שיעור ההוצאות מהמחזור טיפס ל-75.7%, לעומת 73.1% אשתקד, והרווח התפעולי התזרימי (EBITDAR) ירד קצת. בשורה התחתונה, הרווח הנקי דווקא עלה ל-202.6 מיליון דולר, לעומת 187.4 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2024, בזכות שיפור בסעיף המימון וירידה בנטל החוב.

חברת התעופה מסכמת רבעון חיובי מבחינת השורה התחתונה, אבל עם סימני האטה תפעולית. מניית אל על -1.3%   טיפסה בכ-13.6% בחודש האחרון, בכ-94% מתחילת השנה וביותר מ-106% ב-12 החודשים האחרונים. שווי השוק של החברה עומד על כ-8.5 מיליארד שקל, מה שנותן לה מכפיל של כ-4 (!) בהנחה שרווח של כ-202 מיליון דולר ברבעון משקף קצב שנתי קרוב למיליארד דולר בשורה התחתונה.

החברה מציינת כי הרבעון התאפיין בביקוש עונתי חזק לקראת תקופת הקיץ והחגים, יחד עם המשך מגמת ההתאוששות בענף התעופה המקומי. לאחר ההשבתה שנגרמה במהלך מבצע “עם כלביא”, חזרו בהדרגה לפעילות גם חברות התעופה הזרות, והדבר הביא לעלייה בתנועת הנוסעים בנתב"ג בשיעור של כ-20.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, התנועה הכוללת בנתב"ג עדיין נמוכה ב-23.7% ביחס לרמות 2023 - מה שמעיד כי השוק רחוק מהתאוששות מלאה.

לצד הגידול בהכנסות, אל על נאלצה להתמודד עם עלייה חדה בהוצאות. ההוצאות התפעוליות הסתכמו ב-813.3 מיליון דולר - קפיצה של כ-10.8% לעומת השנה הקודמת - בעיקר בשל התייקרויות בסביבה העסקית, התחזקות השקל מול הדולר (שפגעה בכ-30 מיליון דולר ברווח התפעולי), וכן הפרשות לתביעות משפטיות בהיקף של כ-12 מיליון דולר. ההוצאות על שכר גדלו ל-239.3 מיליון דולר, ומהוות כ-22.3% מהמחזור לעומת 20.2% אשתקד, בין היתר עקב עלייה במצבת העובדים והסכמי השכר החדשים.

גם פעילות המטענים, שהייתה מנוע רווח בשנים האחרונות, רשמה ירידה של 8.4% להכנסות של כ-55 מיליון דולר בלבד, בשל חזרתן של חברות זרות לשוק המטען והתייצבות הביקושים. מנגד, ההכנסות מטיסות הנוסעים עלו ב-7.6%, בעיקר בזכות גידול בהיצע המושבים (עלייה של 3.3%) ושיפור במדד התפוסה שהגיע לשיא של 95.3%. מדד ה-RASK (הכנסה למושב משוקלל קילומטר) עלה ב-4.2% - ביטוי ליכולת החברה לשמר רמות מחיר גבוהות בתקופה של ביקוש קשיח.