יקר לגור כאן: ועד הבית צפוי לזנק ב-10%; התייקר ב-25% מ-2011
החשמל צפוי להתייקר ביותר מ-10% בתחילת 2013, וכעת צופים התייקרות גבוהה יותר בשל סבסוד האנרגיה הירוקה. המע"מ עלה ב-1%, שכר המינימום עלה באוקטובר האחרון, ושיעור הפרשות המעסיק לפנסיה עלה אף הוא וצפוי לעלות בכל שנה עד שנת 2014. כיצד התייקרות זו תשפיע על כל אחד ואחת מאיתנו כל חודש כנשלם דמי ניהול לבניין שלנו?
תמיר מינץ, יו"ר האיגוד הישראלי לניהול ואחזקת מבנים, מזהיר שדמי הניהול בבניינים משותפים צפויים להתייקר בכ-10%, זאת לאחר שהתייקרו ב-25% מאז אוגוסט 2011.
"בבניינים משותפים, ובייחוד בבניינים גבוהים, עליית מחיר החשמל, מייקרת באופן משמעותי את עלויות האחזקה. חשוב להבין שהמערכות המתוחכמות בבנייני מגורים גבוהים צורכות חשמל בהתאם. לכך מתווספת העלאת שכר המינימום ב-200 שקלים, ל-4,300 שקל לעובד באוקטובר האחרון, והגידול בהפרשות לפנסיה של המעביד. הרי מדובר בעובדי ניקיון, אחזקה, שמירה וגננ?ת, ואלו בדיוק העובדים המועסקים על ידי חברות הניהול", מסביר מינץ.
מינץ מוסיף שבשנה האחרונה החלה אכיפה מוגברת על חברות הקבלן של עובדי הניקיון והאבטחה, והן העלו את עלות העבודה לחברות הניהול בשל הצורך לעמוד בדרישות הרישיון מטעם משרד התמ"ת, והדבר משתקף בעלויות דמי הניהול.
מינץ מעריך שההתייקרות לבניין ממוצע של 15 קומות תעמוד על כ-2,000 שקל לבניין בחודש (מכ-20 אלף ל-22 אלף). "על אף שמרבית הבניינים המשותפים לא יושפעו מעליית מחיר המים, בבניינים היוקרתיים שכוללים בריכה, ספא ומיזוג מרכזי בחללים משוטפים, ההתייקרות צפויה להיות משמעותית יותר ועלולה לגרום לקריאות להורדת דמי הניהול על ידי צמצום שירותים."
"ועדי הבתים רואים את העלות הכוללת וכבר ניכרות 'מחאות עשירים' בדבר הצורך לקצץ בעלויות, בעיקר בכל הנוגע לתפעול הבריכה וחדר הכושר, קיצוץ שעות השמירה ומיזוג חללים משותפים. קיצוץ רוחבי משמעותי עשוי בהחלט לקזז את ההתייקרויות הצפויות מצד החשמל, כוח העבודה והמים", אומר מינץ.
- 2.אלירן 16/01/2013 04:48הגב לתגובה זוסתם לדוג/ http://ivb.org.il/
- 1.מה שאומר לרדוף פי 10 (אחוז..) אחרי השכנים! נמאאאאאאס (ל"ת)ועד בית מיואש 15/01/2013 10:15הגב לתגובה זו
- שיראל 15/01/2013 12:25הגב לתגובה זולועד בית מתגובה 1. חשבתי שאני היחידה שרצה כמו אהבלה אחרי כל השכנים הקמצנים. עודד האעלות מחירים ועוד . למה לא?!
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
