גרף

אחרי הריבית: דראגי הודיע שלא יבצע כלום בשלב זה והפיל את השוק

נגיד הבנק המרכזי: "הממשלות צריכות להיות מוכנות להפעיל את קרן ה-EFSF, נפעל בשבועות הקרובים". התגובה בשווקים: הדאקס נפל 2% תוך דקות, המדד הספרדי קרס 5%

יו"ר הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, לא סיפק את הסחורה לעת עתה והשווקים התאכזבו. לאחר הודעת ריבית בה הותיר את הריבית על כנה, נאם דראגי ואמר שיציג תוכנית להתערבות בשוק רק בשבועות הקרובים.

"הצמיחה בגוש עדיין חלשה ואין ספק שתשואות האג"ח כרגע אינן נסבלות", אמר דראגי במסיבת העיתונאים שכינס בשעה 15:30, והוסיף, " גוש האירו בלתי הפיך. על מנת לשמר אותו יש לנקוט בצעדים רבים בנחישות רבה. הממשלות צריכות להיות מוכנות להפעיל את קרנות הסיוע ESM ו-EFSF".

"האירו בלתי ניתן לפירוק. ה-ECB עשוי לבצע פעולות בשוק הפתוח בשבועות הקרובים. הבנק המרכזי יפעל בשוק האג"ח הריבוני וייתכן שננקוט בצעדים לא סטנדרטיים, אבל לא נחליף ממשלות. על הבנקים להגדיל את בסיס ההון שלהם".

השווקים הגיבו באכזבה

מדד הדאקס נפל 2.2% ומחק עלייה של 1.4% במהלך היום. הפוטסי השיל 0.88% והקאק איבד 2.68% הבורסה בספרד נפלה 5.16%. תשואות האג"ח של ספרד ירדו ב-1.41% ל-6.637% ותשואת האג"ח של ספרד ל-10 שנים השילו כ-1.92% ל-5.817%.

התנודה היומית מייד לאחר הנאום:

"השווקים רוצים תוכנית תמריצים ולא הבטחות. דראגי לא פרע את הצ'ק", כך אמר בתגובה יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. "דראגי היה צריך לנפק מפרעה על חשבון הצ'ק האסטרונומי עליו התחייב לחתום ולא עמד אפילו בציפיות למפרעה צנועה".

פגוט הוסיף, כי "בהיעדר החלטות אופרטיביות נאלץ דראגי ללוליינות רטורית על מנת לשמר הישגיו ההסברתיים בשבוע שעבר, אולם השווקים רוצים ליטרת תמריצים כאן, עכשיו ובגדול ולא הררי מילים. יצוין כי נוכח הבדלי העמדות המהותיים בין הבנק המרכזי הגרמני בראשותו של וידמן לבנק המרכזי של אירופה באשר להרחבה כמותית כלל לא ברור האם לנגיד הבנק המרכזי האירופאי כלל לגיטימציה לחתימה על המגה צ'ק עליו התחייב לחתום בבוא העת"

הודעת הריבית

בשעה 14:45 פרסם הבנק המרכזי האירופי את החלטתו להותיר את הריבית בגוש האירו ללא שינוי ברמה של 0.75%. בשוק המתינו בדריכות למסיבת העיתונאים בה העריכו שדראגי יציג נימוקים ואולי אף תוכניות להתערבות בשוק. הצפייה הייתה גדולה כשהמשקיעים קיוו שדראגי יעמוד מאחורי דבריו משבוע שעבר: "נעשה את כל שנוכל כדי להציל את גוש האירו, ותאמינו לי זה צריך להספיק".

אתמול ועדת השוק הפתוח של פדרל ריזרב אכזבה את המשקיעים עם הודעת ריבית אנמית שכללה הורדת תחזיות וציפיות באשר לצמיחה אך לא הביאה עימה כל בשורה של התערבות בשווקים.

הספקות בשוק

עם זאת, לצד הצפייה לצעדים אגרסיבים בדמות רכישות מהותיות אג"ח של ספרד ואיטליה, בימים האחרונים התרבו הספקנים בשוק. "אני חושב שלא משנה מה הם יעשו, הם יאכזבו את המשקיעים", אמר בראון הרימן, אסטרטג מטבעות ראשי בבית ההשקעות מארק צ'נדלר, "קובעי המדיניות לא מחליטים אלא אם הם חייבים".

הפסימיות ששררה בשוק טרם ההחלטה הודגמה היטב גם בסקר שעשו בבנק סוסייטה ג'נרל וממנו עולה שרוב מנהלי ההשקעות לא האמינו ביכולתו של דראגי להציל את המצב. 69% מהעונים חשבו שה-ECB יאכזב היום. מבין הבנקים 50% האמינו שדראגי לא יספק את הסחורה, מתוך קרנות גידור - 68% ומהתאגידים - 100%.

מה אפשר לעשות

צ'נדלר הסביר שהספקולוציות סוברות שדראגי יוכל לרכוש עוד חוב ריבוני, להשיק מחדש את תוכנית ה-LTRO לבנקים או להוריד ריבית. כמו כן הוא אמר שיתכן ודראגי יוריד את הההגבלות על הבנקים ואלו יוכלו להחזיק יותר חוב ריבוני במאזנים שלהם.

עיתון גרמני פרסם היום מסמך על פיו הבנק המרכזי עובד עם מדינות גוש האירו על תוכנית רכישות אג"ח שתוריד את התשואות ביבשת. הבנק יפעיל את קרן החילוץ (ESM - קרן למכניזם יציב) כדי לרכוש אג"ח ישירות מהמדינות בזמן שה-ECB ירכוש אותם מהשוק.

המלחמה העיקרית כרגע מתבצעת מאחורי הקלעים גם אם המנהיגים אומרים בפומבי את דעותיהם. מנהיגת גרמניה, אנגלה מרקל, חזרה ואמרה השבוע כי היא מתנגדת לכל רעיון של ערבות הדדית לאג"ח ריבוני, הרעיון שזוכה לשם 'אירובונדס'.

ההחלטה בבריטניה

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    משה 02/08/2012 19:11
    הגב לתגובה זו
    כאשר הבנקים נסחרים במכפיל של 0.1 עד 0.5 על ההון דרישה להגדלת בסיס ההון משמעותה הנפקת מניות במכפיל הון שהוא הלאמה - רק לממשלות ולבנק המרכזי יש אפשרות להזרים כסף לבנקים קרנות הגידור שנמצאות בשורט על הבנקים ישמחו לסגור את השורטים בנזיד עדשים .
  • 11.
    מי הפתיים שמכרו דולרים אתמול (ל"ת)
    השקל אוטוטו טואלט 02/08/2012 19:03
    הגב לתגובה זו
  • כניראה הפתים של היום הם החכמים (ל"ת)
    זאביק 03/08/2012 02:45
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אהרון 02/08/2012 17:18
    הגב לתגובה זו
    הנגיד הוא השליח של הטייקונים לא לשכח מאיזה מדינה הוא בא . המשבר בלתי נמנע ובגדול כעוס מוחלט דברי ההנגיד בגדר של ברברת חסר טעם הכל למען הספקולנטים שאותם הוא מייצג
  • 9.
    פרקליטו של השטן 02/08/2012 16:27
    הגב לתגובה זו
    אין כמעט שום הבדל בין מה שהוא אמר בשבוע שעבר למה אמר היום. בשני המקרים מדובר במילים בעלמא. שום דבר קונקרטי. אבל לקרנות גידור ולשחקנים גדולים היה נוח להעלות את השווקים בשבוע שעבר ולהוריד היום. זה הכל.
  • 8.
    פקא פקא כמו BB (ל"ת)
    aaa 02/08/2012 16:18
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בא 02/08/2012 16:05
    הגב לתגובה זו
    מוח קטן , אבל לפחות הדינוזאורים היו חזקים .
  • 6.
    זה מה שנקרא - כלב בן כלב.!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    משה 02/08/2012 16:01
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כל המנהיגים הכלכליים פחדנים וזבלים ובראשם דראגי וברננקי (ל"ת)
    פפו 02/08/2012 15:59
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דרגי תן לנו בהפתעה המצויינת . (ל"ת)
    בא 02/08/2012 14:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    באבי בובי 02/08/2012 13:18
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה עם בבילון?..נראה היום ירוק בעניים?
  • 2.
    דרגי לאולימפיאדה . (ל"ת)
    בא 02/08/2012 12:39
    הגב לתגובה זו
  • במיקצוע הליכה עים הליכון 5 מטר . (ל"ת)
    בא 02/08/2012 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בקצרה קריסות (ל"ת)
    המחשב 02/08/2012 12:16
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.