סקר של בלומברג: רק 20% מהאמריקנים מאמינים שארה"ב במסלול הנכון

72% מהנסקרים השיבו שלדעתם המדינה נמצאת במסלול הלא נכון; רק 9% בטוחים שהכלכלה לא תגלוש למיתון נוסף; רוב הנשאלים מעריכים שיעברו 6 שנים לפני שמחירי הבתים יחזרו לקדמותם
הדס גייפמן |

הפסימיות של האמריקנים בנוגע לכלכלת ארה"ב הולכת ומעמיקה, ורמת הביטחון של אזרחי ארה"ב בשתי המפלגות המובילות צנחה משמעותית. על כך מעידה העובדה שרק כ-20% מהאמריקנים מאמינים שהמדינה צועדת במסלול הנכון, אם כי הדעות נותרות חלוקות לגבי הפתרון הרצוי. כך עולה מסקר ארצי שערכה סוכנות הידיעות בלומברג.

עוד עולה מהסקר, כי רק תשעה אחוזים מהנשאלים בטוחים שהכלכלה לא תגלוש בחזרה למיתון. רוב הנסקרים מעריכים, כי יקח עוד כשש שנים עד שערך הבתים בקהילה שלהם יתאושש ויחזור לרמות של טרום המשבר.

תוצאות הסקר של בלומברג מראות כי סבלנות הציבור כלפי כל הפוליטיקאים הולכת ואוזלת, נוכח החודשים הארוכים במהלכם הם התווכחו על תקרת החוב הלאומי והביאו את המדינה אל סף חדלות פירעון ולהחלשות הכלכלה. בעקבות זאת, 72% מהנסקרים אמרו כי המדינה צועדת במסלול הלא נכון.

מסקר שנערך על ידי Selzer & Co. of Des Moines, Iowa עולה, כי קשה לזהות אצל האמריקנים כיוון ברור לגבי המסלול בו המדינה צריכה לדעתם להתקדם. בעוד הם מקדמים בברכה את הרעיון של נקיטת צעדים נוקשים לקיצוץ הגרעון התקציבי, כולל הקטנת זכאויות לקצבאות, בהם תשלומי הביטוח הלאומי והגדלת המיסים לעשירים, הם נרתעים מסוגים רבים של קיצוצים ספציפיים.

למרות זאת, רעיונות שבעבר נחשבו לחומר נפץ, כמו למשל הפסקת ההכרה במשכנתא לצרכי מס הכנסה והעלאת גיל הפרישה בביטוח הלאומי, מתקבלים כיום בהבנה, על אף ההתנגדות הגורפת שהיתה להם רק לפני תשעה חודשים.

המסר הרחב של הרפובליקנים מהדהד בקולם של 57% מתושבי המדינה הטוענים, כי הדרך הטובה ביותר ליצירת מקומות עבודה היא לקצץ במיסים ובהוצאות הממשלה. למרות זאת, טוענת סוכנות בלומברג, התמיכה ברעיונות אלה לא עצרה את המפלגה (הרפובליקנית) מהתדרדרות והציבור ממשיך להרתע מהרעיונות שהיא מנסה לקדם.

רוב של 53% מחזיק בדעה שלילית על הרפובליקנים, לעומת 47% ביוני. גם המפלגה הדמוקרטית חטפה כאשר 44%-46% מהנסקרים אמרו שיש להם דעה לא טובה על המפלגה, לעומת 49%-42% שדיווחו לפני שלושה חודשים על דעה חיובית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.