מנכ"ל סלקום: "ניתן זיכוי של שבוע שלם על שיחות והודעות SMS" - כ-30 שקלים ללקוח

תגובות בשוק: "הפיצוי הוא בהחלט הוגן". מנכ"ל סלקום: גידול מדומה בשימוש גרם לקריסת הרשת. עלות הפיצוי המשוערת: 90-80 מ' ש'. המשמעות - כ-30 ש' ללקוח
יונתן גורודישר |

"הרשת פועלת בצורה תקינה, אך אנחנו עדיין עובדים במצב חירום", כך אמר מנכ"ל החברה עמוס שפירא במסיבת עיתונאים נוספת שכינסה החברה היום, לאחר התקלה החמורה שאירעה אתמול לרשת הסלולרית. במסיבת העיתונאים הסביר שפירא לראשונה פרטים אודות הסיבה לתקלה והכריז כי החברה תפצה את כל לקוחות החברה באופן גורף על שיחות והודעות שקיימו בארץ בשבוע שקדם לתקלה.

"אתמול עדכנתי אותכם במה שהיה ידוע לנו בשעת הערב", אמר שפירא. "הבטחתי שנמשיך לדווח בצורה שקופה, אמינה, בלי לנסות לטייח שום דבר גם במהלך הדרך. זימנתי אותכם פה על מנת לספר לכם מה אנחנו יודעים בצורה יותר מסודרת". מנכ"ל סלקום אמר כי לא כל הפרטים ידועים, אך ציין כי החברה נמצאת בקשר עם חברת נוקיה, שאף שלחה 5 מהנדסים לישראל בכדי לסייע בחקירה.

"נכון לאתמול ב-9 בערב הרשת עובדת בצורה מלאה ותקינה, אך איננו רואים את התקלה הזו מאחורינו. הרשת עדיין עובדת במצב חירום כדי לוודא שהתקלה הזו לא תחזור על עצמה". שפירא מסר נתונים אודות היקף הפגיעה בשירות ומסר כי 25% מהשיחות לא בוצעו, אך עם זאת אמר כי אין זה שיעור זניח וכי הוא עצמו נפגע מהתקלה בשירות. "בעניין זה אין ממוצעים", אמר.

שפירא סיפק מידע ראשוני אודות הגורמים לתקלה ואמר שהיום הם מזהים "גידול מדומה בהיקף השימוש ברשת שגרמה לקריסת הרשת", אך מקור גידול זה עדיין אינו ברור עד סופו. לדבריו, אין מדובר בעומס אמיתי על הרשת: "המערכת עומדת בפיקים של ערב חג, לא כל שכן בשעה רגועה כמו 10 בבוקר".

שפירא התייחס גם לראשונה לדרישת הלקוחות לפיצוי ואמר שלקוחות החברה יקבלו החזר מלא על כל השיחות וההודעות שמקיימים בין בין ה-25 בנובמבר ועד ה-1 בדצמבר. "זו מתנה שאנחנו נותנים ללקוחות שלנו לאמון שנתנו לנו", אמר שפירא וסרב להשתמש במילה "פיצוי". "אין קנה מידה לפיצוי לתקלה, בפועל התקלה הייתה 12 שעות, חשבנו שצריכים לעשות זאת בגדול ואנחנו רוצים להביע בגדול את התודה ללקוחות שלנו".

שפירא לא שלל אפשרות שהתקלה נגרמה מחבלה, אך עם זאת הוסיף כי אף אפשרות לא נשללת ברגע זה: "אמרתי שאני לא פוסל כל אפשרות אבל מזה לא ניתן להבין שיש לנו אינדיקציה לחבלה". יו"ר החברה עמי אראל אמר שהמערכת בנויה כך שהיא אמורה לעמוד במצב של מתקפה, "כם אם יהיה פיגוע או טיל". לדבריו, "המערכת יצאה משליטה ללא קשר לשימוש בה. אנחנו רק בתחילת האירוע של בחינת התקלה".

יו"ר החברה, עמי אראל, אמר כי תופעות כאלה קורות בכל אחת מחברות התקשורת אחת להרבה שנים. צריך למדוד ולשפוט חברות כשיש בעיה, תקלה מהסוג שהייתה. עמוס וההנהלה של סלקום עושים כל שביכולתנו שניהול המשבר יעשה בצורה שקופה, באופן מהיר, פעם הבאה שתהיה תקלה כזו כולנו נהיה בבית אבות".

באשר לתביעות הייצוגיות שכבר הוגשו בבתי המשפט, אמר שפירא שהן עדיין לא הגיעו לידיו, אך העריך כי הן חסרות בסיס.

הערכות - הפסד הכנסות של 90-100 מיליון שקלים

לפי הערכות, שיחות הסלולר תורמות לסלקום בין 15 ל-16 מיליון שקל ביום בשורת ההכנסות, כך שלפי הערכה גסה, עלות ההטבה נאמדת בכ-80-90 מיליון שקלים. צריך לקחת בחשבון שהזיכוי הוא לשיחות ו-SMS בארץ בלבד ולא על גלישה באינטרנט או שיחות לחו"ל. לקוח ממוצע של סלקום משלם 140 שקלים בחודש - משמעות הזיכוי היא כ-30 שקלים. אנליסטים אומרים היום כי לא מדובר באירוע שיכול להעיב על שווייה של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.