חזקה בקנדה: מישורים קיבלה היתר בנייה ל-162 יח"ד צפונית לטורונטו

חברת הבת סקייליין קיבלה את האישורים לפיתוח הנמל ההיסטורי של פורט מקניקול. צפי לפיתוח עתידי של 1,000 יח"ד נוספות
לירן סהר |

חברת מישורים הודיעה היום (א') כי סקייליין המחזיקה בנמל ההיסטורי פורט מקניקול מצפון לטורונטו, קיבלה באיחור של מספר שנים את האישורים הנדרשים לפיתוח הנמל הכולל מאות מגרשים על המים ומאות יחידות דיור בסמוך לקו המים.

במסגרת התוכניות שאושרו, נתקבל אישור מיידי לבנייה עצמית ב-115 מגרשים בקו ראשון לאגם, וכן אישור מיידי לבניית 47 יחידות דיור עם נוף לאגם. במהלך החודשים הקרובים צפויה הוועדה לאשר היתרים לבניית 542 יחידות דיור נוספות . סך הכול היתרי הבניה למתחם הנמל יכללו 704 יחידות דיור, מהן 137 מגרשים בבניה עצמית. סקייליין צפויה להתחיל את שיווק המגרשים ויחידות הדיור במהלך הרבעון השני של שנת 2014, כאשר מחיר מגרש ינוע בין 199 ל-249 אלפי דולר קנדי ומחיר ממוצע ליחידת דיור יהיה כ-250 אלף דולר קנדי.

פיתוח עתידי של מעל 1,000 יח"ד נוספות

במסגרת תוכנית הבינוי נקבעו השטחים הציבוריים הכוללים שבילי הליכה, שטחים ירוקים ושטחי מסחר. בכוונת סקייליין להקים במתחם הנמל מרינה עם 360 רציפי עגינה. בנוסף למתחם הנמל, בבעלות סקייליין כ 3,200 דונם נוספים לפיתוח עתידי של מעל 1,000 יחידות דיור נוספות לאורך רצועת חוף הסמוכה לנמל באורך של כ-11 ק"מ במפרץ גו'רג'יאן ביי (Georgian Bay ).

גיל בלוטרייך, נשיא מישורים: "מדובר בפרוייקט מורכב שהצריך אישורים מיוחדים מעצם מיקומו על המים. הנמל הוא אחד המקומות האטרקטיביים ביותר מצפון לטורונטו ואחד הפרוייקטים הבודדים שנותרו שעדיין מסוגל להציע מגרשים לבנייה עצמית בהיקף גדול על המים. אני שמח שלמרות מספר התנגדויות, מועצת העיר קבלה את התוכניות שלנו ללא תנאים מגבילים. לאור קבלת האישורים נתחיל לשווק מגרשים ולממש את בנק קרקעות האטרקטיבי שלנו הזמין כעת לבניה. מאחר ולסקייליין אין חוב בפרויקט אנו מאמינים כי כתוצאה ממכירת מגרשים אלו בפרויקט נוכל להציף ערך רב לחברה ולבעלי המניות שלה".

הזכויות לפרויקט נרכשו ב-6.8 מיליון דולר קנדי

בשנת 2007 רכשה סקייליין את הזכויות בפרויקט בתמורה ל-6.8 מיליון דולר קנדי. בשלב א', שכבר הושלם בעבר, מכרה סקייליין כ-48 מגרשים על המים במחיר ממוצע של 440 אלף דולר קנדי למגרש ובהיקף כולל של למעלה מ-2121 מיליון דולר קנדי תוך החזרת כל עלות הרכישה והפיתוח.

אישורי הבניה למתחם הנמל בפורט מקניקול התעכבו במשך שנים כתוצאה מחוסר יכולת של הוועדה המקומית לעבד תוכניות בניין עיר מורכבות בסדרי הגודל שסקייליין הגישה למיתחם. עצם העובדה שמדובר במתחם שמוקף מים משלושה עברים, אישורו הצריך מערך נוסף ומורכב של גורמים (איכות הסביבה, רשות האגמים והימים, הגנה על בעלי חיים ימיים ועוד).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יוסף
צילום: שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יו

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת

בעוד שבחוק ההסדרים כבר מקודם מס רכוש בשיעור של עד 2%, דו"ח של צוות מקצועי של משרד האוצר מספק את התשתית הכלכלית למהלך. לפי הדו"ח, מדובר במס שנועד לתת מענה קבוע לצרכים התקציביים שנוצרו בעקבות המלחמה. באוצר מעריכים פוטנציאל גבייה של מיליארדי שקלים בשנה, בעיקר מבעלי קרקעות לא מנוצלות
עוזי גרסטמן |

בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.

בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.

לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.

הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.

הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.