משרדי הממשלה יחוייבו בריבית פיגורים אם לא ישלמו לקבלנים בזמן
חברות קבלניות רבות בתחומי הבניה החוזית והתשתיות מתמודדות עם מוסר תשלומים בעייתי של מזמיני העבודות. עיכובים חריגים בתשלום על פרויקטים גדולים יכולים לגרום גם לקריסת חברות.
גבי שוחט, סגן בכיר לחשבת הכללית במשרד האוצר, חתם על סיכום הבנות עם התאחדות בוני הארץ שבו הוא קובע מנגנון לתשלום בגין פיגורים בתשלום שעל פיו משרדי הממשלה ויחידות הסמך ישלמו ריבית בשלושה החודשים הראשונים ממועד התשלום ומעבר לשלושה חודשים יישא התשלום ריבית פיגורים.
סיכום ההבנות עם הקבלנים נולד בעקבות תביעה שהגישה התאחדות בוני הארץ נגד משרד האוצר בשנת 2010 בגין שינויים שנעשו בחוזה להתקשרות בין גופי ממשלה לקבלנים. הקבלנים טענו כי במשרד האוצר נעשו בשנים האחרונות שינויים בחוזה בניגוד לעמדת ההתאחדות ובניגוד להתחייבות שלטונית בנושא.
אשר גרין, סגן נשיא ההתאחדות: " אני שמח שמצאנו באגף החשכ"ל במשרד האוצר אוזן קשבת לבעיות שעימם מתמודדים הקבלנים שעובדים עבור המדינה, ועל כך תודתי לגבי שוחט. אני שמח שהצלחנו לשכנע את מר שוחט בצדקת טענתנו שחוזים לא הוגנים גורמים לסכסוכים ומחלוקות מיותרות ובסופו של דבר הנפגעים הם גם הקבלנים וגם המדינה בגלל עיכובים בבניית פרויקטים, החלפת קבלנים באמצע הפרויקט ולעיתים גם אי השלמת פרויקטים. חוזה הגון ומוסכם בין הצדדים יאפשר לקצר את לוחות הזמנים ולחסוך בכסף "
ואכן במסגרת סיכום ההבנות כתב שוחט כי : "מונה צוות לבחינת חוזה המדף והתאמתו לשינויים שחלו במהלך התקופה ככל הנדרש וכי באחריות הצוות להיוועץ עם הגורמים המקצועיים הרלוונטיים ובכללם נציגי ההתאחדות " .
נושא בעייתי נוסף שהוסדר כחלק מהסיכום הוא סמכותו של מנהל הפרויקט - נקבע שמנהל הפרויקט יהיה רשאי לאשר שינויים ותוספות בסכום שהוגדר או שיעור אחוז שייקבע לפי הנמוך מבניהם תוך התנייה בנוהל וכללים המחייבים את הצדדים והנסיבות המחייבות.
בהתאחדות בוני הארץ מסבירים כי בהחלטה זו משרד האוצר נותן למנהלי הפרויקטים לאשר שינויים הכרחיים שנולדים בעת ביצוע הפרויקט ובכך לקצר הליכים ולקצר את לוחות הזמנים של סיום הפרויקט. החלטה זו תאפשר לקבלן לקבל את הסכומים המגיעים לו בגין ביצוע השינויים בלי הליכי בירוקרטיה ארוכים שנמשכים זמן רב.

בונים על התחדשות עירונית? תקבלו הרבה פחות ממה שחשבתם; על המשבר הגדול בהתחדשות
התחדשות עירונית אמורה היתה לפתור חלקית את בעיית המגורים, אבל תמונת המצב במרכז קשה - פרויקטים נתקעו בגלל ירידות המחירים, הקבלנים רוצים (ויכולים) להעביר פרויקטים לאחרים והתמורות שקיבלו הדיירים יורדות
ענף ההתחדשות העירונית עובר טלטלה כלכלית משמעותית: למרות עלייה בהיקפי הפעילות, רווחיות השחקנים הצטמצמה, ועשרות חברות מחפשות קונה לפעילות הזו. הן לא רוצות להמשיך - הרווחיות התכווצה בגלל ירידית המחירים, המימון עלה. מסתבר שהן יכולות לסגת מהפרויקט, ולהשאיר את הדיירים תקועים באמצע ההכנסות. יש פרויקטים שעובדים עליהם כבר 4-5 שנים והיזם אמר - "אני צריך להוריד את שטח הדירות ולעשות עוד שינויים, אחרת אי אפשר להמשיך, זה לא כלכלי". הדיירים אמרו - "אבל יש הסכם" אבל היזם הראה להם שההסכם מאפשר נסיגה בהינתן שינויים מסוימים.
כל הסכם לגופו, אבל בשטח יש עשרות רבות של פרויקטים שמחפשים "אבא". היזם המקורי רוצה למכור. זה גורם לשני דברים - הדיירים יצטרכו לחכות לדירה הרבה יותר זמן ממה שהעריכו. והם יקבלו תמורות נמוכות יותר משמעותית. כשהם מדברים עם יזמים חדשים הם מבינים שמה שהיה לא יהיה. אלו שהצליחו להיות בתחילת הדרך של ההתחדשות העירונית הרוויחו בגדול. כעת, ההשבחה תהיה נמוכה יותר.
ירידות מחירים במרכז
הגאות שהיתה במחירי הדירות במרכז קידמה מאוד את תחום ההתחדשות ודגש על תמ"א באזור המרכז כשרווחיות של הקלבנים נמדדה בעבר בשיעורים של כ־20% ואף יותר. היזמים גם נהנו מעליית מחירים מתמדת תוך כדי תנועה.
בשנה האחרונה התמונה השתנתה: המחירים במרכז ירדו בין 5% ל-10%. הירידה הזו משנה לחלוטין את התחשיב של היזמים. בפרויקטים מרכזיים רבים הרווחיות יורדת לכ־10% ואף פחות.
- 740 דירות חדשות בת"א: אושרה תוכנית של מטרופוליס
- 378 דירות חדשות בר"ג: תוכנית ההתחדשות יוצאת לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה של ירידות מחירים מלווה במורכבות התפעולית של תמ"א 38/1 שרק הולכת והופכת למורכבת יותר. העבודה מבוצעת בתוך מבנים קיימים לרוב עם מגורים פעילים, וזה מורכב, כשבתל אביב המורכבות כפולה - יש אזורים שלא ניתן לעבוד בהם על רקע עבודות תשתית גדולות.

בונים על התחדשות עירונית? תקבלו הרבה פחות ממה שחשבתם; על המשבר הגדול בהתחדשות
התחדשות עירונית אמורה היתה לפתור חלקית את בעיית המגורים, אבל תמונת המצב במרכז קשה - פרויקטים נתקעו בגלל ירידות המחירים, הקבלנים רוצים (ויכולים) להעביר פרויקטים לאחרים והתמורות שקיבלו הדיירים יורדות
ענף ההתחדשות העירונית עובר טלטלה כלכלית משמעותית: למרות עלייה בהיקפי הפעילות, רווחיות השחקנים הצטמצמה, ועשרות חברות מחפשות קונה לפעילות הזו. הן לא רוצות להמשיך - הרווחיות התכווצה בגלל ירידית המחירים, המימון עלה. מסתבר שהן יכולות לסגת מהפרויקט, ולהשאיר את הדיירים תקועים באמצע ההכנסות. יש פרויקטים שעובדים עליהם כבר 4-5 שנים והיזם אמר - "אני צריך להוריד את שטח הדירות ולעשות עוד שינויים, אחרת אי אפשר להמשיך, זה לא כלכלי". הדיירים אמרו - "אבל יש הסכם" אבל היזם הראה להם שההסכם מאפשר נסיגה בהינתן שינויים מסוימים.
כל הסכם לגופו, אבל בשטח יש עשרות רבות של פרויקטים שמחפשים "אבא". היזם המקורי רוצה למכור. זה גורם לשני דברים - הדיירים יצטרכו לחכות לדירה הרבה יותר זמן ממה שהעריכו. והם יקבלו תמורות נמוכות יותר משמעותית. כשהם מדברים עם יזמים חדשים הם מבינים שמה שהיה לא יהיה. אלו שהצליחו להיות בתחילת הדרך של ההתחדשות העירונית הרוויחו בגדול. כעת, ההשבחה תהיה נמוכה יותר.
ירידות מחירים במרכז
הגאות שהיתה במחירי הדירות במרכז קידמה מאוד את תחום ההתחדשות ודגש על תמ"א באזור המרכז כשרווחיות של הקלבנים נמדדה בעבר בשיעורים של כ־20% ואף יותר. היזמים גם נהנו מעליית מחירים מתמדת תוך כדי תנועה.
בשנה האחרונה התמונה השתנתה: המחירים במרכז ירדו בין 5% ל-10%. הירידה הזו משנה לחלוטין את התחשיב של היזמים. בפרויקטים מרכזיים רבים הרווחיות יורדת לכ־10% ואף פחות.
- 740 דירות חדשות בת"א: אושרה תוכנית של מטרופוליס
- 378 דירות חדשות בר"ג: תוכנית ההתחדשות יוצאת לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה של ירידות מחירים מלווה במורכבות התפעולית של תמ"א 38/1 שרק הולכת והופכת למורכבת יותר. העבודה מבוצעת בתוך מבנים קיימים לרוב עם מגורים פעילים, וזה מורכב, כשבתל אביב המורכבות כפולה - יש אזורים שלא ניתן לעבוד בהם על רקע עבודות תשתית גדולות.
