משרדי הממשלה יחוייבו בריבית פיגורים אם לא ישלמו לקבלנים בזמן

כדי להתמודד עם מוסר תשלומים בעייתי של גופים ממשלתיים חתמו התאחדות בוני הארץ וסגן החשבת הכללית באוצר על סיכום הבנות לפיו תשולם ריבית פיגורים על איחור בתשלום
לירן סהר |

חברות קבלניות רבות בתחומי הבניה החוזית והתשתיות מתמודדות עם מוסר תשלומים בעייתי של מזמיני העבודות. עיכובים חריגים בתשלום על פרויקטים גדולים יכולים לגרום גם לקריסת חברות.

גבי שוחט, סגן בכיר לחשבת הכללית במשרד האוצר, חתם על סיכום הבנות עם התאחדות בוני הארץ שבו הוא קובע מנגנון לתשלום בגין פיגורים בתשלום שעל פיו משרדי הממשלה ויחידות הסמך ישלמו ריבית בשלושה החודשים הראשונים ממועד התשלום ומעבר לשלושה חודשים יישא התשלום ריבית פיגורים.

סיכום ההבנות עם הקבלנים נולד בעקבות תביעה שהגישה התאחדות בוני הארץ נגד משרד האוצר בשנת 2010 בגין שינויים שנעשו בחוזה להתקשרות בין גופי ממשלה לקבלנים. הקבלנים טענו כי במשרד האוצר נעשו בשנים האחרונות שינויים בחוזה בניגוד לעמדת ההתאחדות ובניגוד להתחייבות שלטונית בנושא.

אשר גרין, סגן נשיא ההתאחדות: " אני שמח שמצאנו באגף החשכ"ל במשרד האוצר אוזן קשבת לבעיות שעימם מתמודדים הקבלנים שעובדים עבור המדינה, ועל כך תודתי לגבי שוחט. אני שמח שהצלחנו לשכנע את מר שוחט בצדקת טענתנו שחוזים לא הוגנים גורמים לסכסוכים ומחלוקות מיותרות ובסופו של דבר הנפגעים הם גם הקבלנים וגם המדינה בגלל עיכובים בבניית פרויקטים, החלפת קבלנים באמצע הפרויקט ולעיתים גם אי השלמת פרויקטים. חוזה הגון ומוסכם בין הצדדים יאפשר לקצר את לוחות הזמנים ולחסוך בכסף "

ואכן במסגרת סיכום ההבנות כתב שוחט כי : "מונה צוות לבחינת חוזה המדף והתאמתו לשינויים שחלו במהלך התקופה ככל הנדרש וכי באחריות הצוות להיוועץ עם הגורמים המקצועיים הרלוונטיים ובכללם נציגי ההתאחדות " .

נושא בעייתי נוסף שהוסדר כחלק מהסיכום הוא סמכותו של מנהל הפרויקט - נקבע שמנהל הפרויקט יהיה רשאי לאשר שינויים ותוספות בסכום שהוגדר או שיעור אחוז שייקבע לפי הנמוך מבניהם תוך התנייה בנוהל וכללים המחייבים את הצדדים והנסיבות המחייבות.

בהתאחדות בוני הארץ מסבירים כי בהחלטה זו משרד האוצר נותן למנהלי הפרויקטים לאשר שינויים הכרחיים שנולדים בעת ביצוע הפרויקט ובכך לקצר הליכים ולקצר את לוחות הזמנים של סיום הפרויקט. החלטה זו תאפשר לקבלן לקבל את הסכומים המגיעים לו בגין ביצוע השינויים בלי הליכי בירוקרטיה ארוכים שנמשכים זמן רב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דירה להשכרה
צילום: תמר מצפי

בזמן שכולם עוקבים אחרי מחירי הדירות, המשבר האמיתי מתפתח בשוק השכירות

מחירי הרכישה נבלמו ואף ירדו בכ-2% ומעלה, אבל שכר הדירה לחוזים חדשים קפץ ביותר מ-6% בשנה האחרונה. מה עומד מאחורי הפער הזה, למה הפתרון לא יגיע מירידה בריבית בלבד ומה יקרה בשכר הדירה?

נדב אטיאס |

בדיונים הציבוריים על שוק הדיור בישראל, רוב תשומת הלב מוקדשת לשאלה הקלאסית: האם מחירי הדירות יעלו או ירדו. כל פרסום של נתונים חדשים מלווה בכותרות על מגמות המחירים, תחזיות של אנליסטים ודיונים על הריבית והשפעתה על שוק הנדל"ן. אולם ניתוח מעמיק של הנתונים מגלה שהזירה שבה מתרחש השינוי העמוק באמת היא דווקא שוק השכירות, שהולך ותופס את מרכז הבמה.


הפער שהולך ונפער


הנתונים מדברים בעד עצמם. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדד מחירי הדירות ירד ב-7 חודשים בכ-2%, תלוי באזור. אולם בניגוד גמור למגמה זו, נרשמה עלייה משמעותית במחירי שכר הדירה. הנתונים מראים ששכר הדירה לחוזי שכירות חדשים, בשונה מהסכמי שכירות קיימים וחתומים, עלה בשנה האחרונה ביותר מ-6%.


מאחורי המספרים הללו מסתתר צורך בסיסי: מי שלא קונה - צריך לגור איפשהו. זוגות צעירים, משפחות בתחילת דרכן ויחידים או גרושים שאין ביכולתם לרכוש דירה למגורים, עוברים לשוק השכירות. התוצאה היא מצב שבו הביקוש לשכירות קופץ, בעוד ההיצע גדל בקצב איטי הרבה יותר.



אחד הגורמים המשמעותיים ללחץ על שוק השכירות הוא הגל הרחב של פרויקטי פינוי-בינוי והתחדשות עירונית המקודמים ברחבי הארץ. כאשר בניין ישן מפונה מדייריו כחלק מתהליך של הריסה ובנייה חדשה, הדיירים הקיימים, רבים מהם זוגות צעירים או משפחות צעירות, מוצאים את עצמם נדרשים למצוא דירה חלופית בשכירות למספר שנים עד סיום הפרויקט.


בשכונות רבות ברחבי הארץ מקודמים כיום מספר פרויקטי פינוי-בינוי במקביל, לעיתים שישה או שבעה פרויקטים בשכונה אחת בו-זמנית. הבעיה מחריפה משום שהדיירים המפונים רוצים או צריכים להישאר באזור המגורים המקורי, משיקולים של מוסדות חינוך לילדים, עבודה וקרבה למשפחה. כתוצאה מכך, הם נאלצים למצוא שכירות זמנית באותה שכונה או קרוב אליה עד לסיום הפרויקט, מה שמייצר ביקוש נוסף על השכירות הקיימת גם כך באותו אזור.

התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

בני ברק מתחדשת: תכנית פינוי-בינוי עם 525 דירות חדשות

התכנית בשכונת תל גיבורים. מדובר על 148 דירות ישנות שייהרסו ובמקומן ייבנו 16 בניינים בני 7.5 קומות, לצד כ-3,000 מ"ר מסחר ומבני ציבור; בעלי הדירות יקבלו תוספת שטח, ממ"ד, מרפסת, חניה ומחסן

צלי אהרון |

בני ברק מתקרבת להתחדשות עירונית רחבת היקף, עם קידום תכנית הפינוי-בינוי במתחם יהונתן שבשכונת תל גיבורים. בשבוע שעבר המליצה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה להפקיד את התכנית, המקודמת על ידי החברה להתחדשות ירושלים מחברת ISA, מה שמקדם אותה לשלב הבא מול הוועדה המחוזית. עבור שכונה ותיקה כמו תל גיבורים - שממוקמת בין ציר ז’בוטינסקי למתחם העסקים הסמוך - מדובר במהלך שיכול לתרום לאזור ולשנות את פניו בשנים הקרובות.

התכנית שהופקדה מדברת על הריסת 148 הדירות הישנות שקיימות במתחם והקמת 16 בנייני מגורים בני 7.5 קומות, שיכללו יחד 525 דירות חדשות. לצד בנייני המגורים, כוללת התכנית גם כ-3,000 מ"ר של שטחי מסחר וכ-3,000 מ"ר המיועדים למבני ציבור. כך, המתחם העתידי צפוי לשלב בין מגורים, שירותים קהילתיים ומסחר.

שכונת תל גיבורים קרובה מאוד לציר ז׳בוטינסקי. מדובר על נתיב תחבורה מרכזי שמשרת את בני ברק, פתח תקווה ורמת גן, ובו גם עובר הקו האדום של הרכבת הקלה. במקביל, המתחם צמוד ל-BBC, המתחם העסקי בבני ברק, שמרכז בשנים האחרונות פעילות של חברות טכנולוגיה, פיננסים ושירותים.

מבחינת הדיירים, התכנית כוללת מתווה פיצוי די מפורט, על פי ההסכם שנחתם בין החברה היזמית לבעלי הדירות, הדירות החדשות שיוענקו לדיירי המתחם יהיו גדולות יותר מהדירות הקיימות: תוספת של 25 מ"ר לשטח הדירה, הכוללת ממ"ד, לצד מרפסת שמש (סוכה) בשטח של 12 מ"ר, חניה ומחסן. עבור רבים מבעלי הדירות בבניינים הישנים - שחלקם נבנו בעשורים מוקדמים ללא מעלית, ללא ממ"ד וללא תקנים מודרניים, מדובר בשדרוג די משמעותי באיכות המגורים.

הבחירה בבנייה של 7.5 קומות נועדה לשמור על קנה המידה העירוני של השכונה, ולייצר מרחבים ציבוריים נוחים ונגישים. הבינוי המרקמי מאפשר שטחי מסחר רחבים בקומת הקרקע, עם חזיתות פעילות לרחוב, מה שצפוי להעניק למתחם אופי עירוני חי יחסית. לצד המסחר, התכנית כוללת גם שטחי ציבור: גני ילדים, מוסדות חינוך או מבני קהילה - בהתאם לצרכי העירייה ולתכנון הסופי שייקבע במחוזית.