"ירידת הריבית והתפוגגות המחאה מחזירות את רוכשי הדירות לשוק"
כלכלני בנק לאומי סבורים כי מהחלטת הריבית של בנק ישראל אשר הותירה את שיעורה על 2.5% ניתן ללמוד כי לעת עתה הפחית בנק ישראל את המשקל של ההתפתחויות בשוק הדיור בהחלטות הריבית, זאת לאור האפקטיביות של הצעדים שננקטו עד כה על ידי המפקח על הבנקים ומשרד האוצר לצינון הביקושים לרכישת דירות.
לפי הכלכלנים, בחודשים האחרונים התחדשה העלייה בביקושים לרכישת דירות, לאחר שאלו ירדו לרמתם הנמוכה ביותר בארבע השנים האחרונות. התחדשות זו באה לדבריהם בעקבות התחדשות הירידה של הריבית על המשכנתאות וכן על רקע התפוגגות הסנטינמנט הצרכני השלילי שנוצר בחודשי המחאה החברתית. עוד ניתן להסיק מהנתונים כי רמת הביקושים הנוכחית עדיין נמוכה משמעותית מרמת השיא שאפיינה את שנת 2010. ההסבר לכך נעוץ בירידה משמעותית בפעילות של רוכשי הדירות להשקעה בשוק הדיור. ביטוי ניתן לראות גם בנתוני האשראי לדיור מהבנקים, אשר גדל בקצב הולך ופוחת.
"בסקירותינו על שוק הדיור אנו מדגישים כי בעוד שמיתון הביקושים מאפשר הפחתה זמנית בלחצים לעליות מחירים בשוק הדיור, צד ההיצע הנו משתנה מפתח שיכול לאזן את רמות המחירים בשוק. מהודעת הריבית של בנק ישראל, ניתן ללמוד כי קצב התחלות הבנייה ב- 12 החודשים האחרונים שמר על רמה גבוהה של כ- 44.9 אלף יחידות במהלך ינואר ופברואר 2012. נזכיר כי ב- 2011 הסתכם היקף התחלות הבנייה ב- 44.6 אלף יחידות. איתות חיובי זה מצד ההיצע, הפועל לבלימת הלחץ לעליית מחירים, יכול להסביר את הירידה במשקלו של שוק הדיור בהחלטות הריבית, זאת למרות התחדשות מסוימת של הביקוש לדירות חדשות."
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודש אפריל נמכרו 1,331 דירות חדשות שנבנו ביזמה פרטית (נתון מנוכה עונתיות), עלייה של כ- 9.1% בהשוואה להיקף המכירות הממוצע מאז ראשית 2012. הכלכלנים סבורים כי נתוני המגמה מצביעים בחודשים האחרונים על עלייה מתונה של הביקושים, זאת לצד עלייה מתונה של המלאי הבלתי מכור של דירות חדשות שנבנו ביזמה פרטית.
- 4.מי יכול לקנות במחירים כאלו?פשוט חוסר אונים . (ל"ת)א.מ 31/05/2012 14:26הגב לתגובה זו
- 3.פרסום להרצת פראייר=הבועה תתפוצץ=מיתון!!!!!!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)הפרסום=בלוף שיווקי!! 31/05/2012 13:10הגב לתגובה זו
- 2.עשו מיליארדים ע"ח העם הפראייר=מחאה=חרם צרכן!!!!!!!!!!!! (ל"ת)קבלן,בנק,אוצר גנבים 31/05/2012 13:09הגב לתגובה זו
- 1.של הנדל"ן 31/05/2012 11:21הגב לתגובה זולא יעזור להם המחירים יפלו וחזק מי שקונה דירה במחירי היום הופך להיות לעני במקרה הטוב.
סמי מצלאווי. קרדיט: מגדלור מאיהמצלאוי: ״מחירי הדירות יעלו שוב"
כך אומר היזם סמי מצלאוי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן למגורים, מצלאוי. הוא מאמין שהתחדשות עירונית זו שליחות, וטוען שהירידה בקצב מכירת הדירות ובמחיריהן - זמנית בלבד, בגלל המלחמה. "אחרי חנוכה הכל ייפתח שוב" ועל המחירים
- "הם גבוהים בגלל העובדים הזרים והמסים שאנחנו משלמים. הכל גבוה, אבל לעם ישראל יש הרבה כסף"
הנתונים המצביעים על קושי במכירת דירות, שהיתרגם כבר לירידת מחירים באזורי הביקוש ובעיקר בתל אביב (ירידה של 13% במחירי הדירות ברבעון השלישי לעומת הרבעון השני, וירידה שנתית של 12%), לא מטרידים את סמי מצלאוי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן מצלאוי מצלאוי 2.16% , הפעילה בתחום ההתחדשות העירונית. החברה מתכננת ומשווקת אלפי יחידות דיור באזורי הביקוש - תל אביב, רמת גן, קריית אונו, הרצליה, רמת השרון, חולון ובת ים, בנוסף לאלפי דירות שמסרה כבר בעשרות פרויקטים שהקימה.
לדעת מצלאוי, השינוי הנראה כרגע במחירי הדירות, כלפי מטה, הוא עניין זמני בלבד: "אין ספק שהמחירים יעלו שוב , בטח אם המדינה תמשיך להתנהל כמו שהתנהלה".
שזה אומר?
"המדינה מתנהלת מפעם לפעם, מאירוע לאירוע וזה מתווה את הדרך של הכלכלה והעבודה, וכל עניין המחירים, אם הם בעלייה או בירידה או בהמתנה, לא רלבנטי, כי אנחנו אחרי שנתיים של מצב לא רגיל: חצי מהמדינה היו מגוייסים, הבנייה נעצרה. אנחנו בחברה שלנו, בגלל שלא יכולנו להמשיך לבנות, ייצרנו ממ"דים ומסרנו לפיקוד העורף בחינם, והוא חילק את זה הלאה. כך היתה לי הרגשה שאני גם תורם למאמץ המלחמתי. המצב היום הוא לא לאורך זמן, והדירות שנבנו בעבר יימכרו בסופו של דבר".
השאלה באיזה מחיר.
"בסוף המדינה צריכה את הדירות האלה. ואלה שלא קנו דירות, זה בגלל שהיו במילואים, או שהבית שלהם נפגע או שחיכו שמחירי הדירות יירדו, וזה זמני. אני מאמין שאחרי חנוכה הכל ייפתח שוב".
- "מחירי הדירות עלו כי העלויות עלו, לא רואים ירידה במחירים"
- מצלאוי: עלייה של 30% בהכנסות ל-87 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה לגבי הורדת הריבית שהיתה בשבוע שעבר, והצפי להמשך הירידה? אתה חושב שזה ייתן זריקת עידוד לשוק הנדל"ן?
הדמיה- מתחם הפרדס הצפוני אור יהודה, קרדיט: משרד כהן וינד ושות' אדריכלות ותכנון ערים1,500 דירות חדשות בצפון אור יהודה, צמוד למפגש המטרו והרכבת הקלה
הותמ"ל מאשרת את תוכנית רמ"י למתחם הפרדס הצפוני שיכלול מגורים, מסחר, תעסוקה ומבני ציבור, עם דגש על מרחב עירוני נגיש והליכה רגלית
תוכנית הפיתוח החדשה של אור יהודה יוצאת לדרך עם אישור הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור. מדובר בשטח של כ-98 דונם הממוקם מדרום לדרך 461, לאורך תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה, וממערב לרחוב יגאל אלון שבו עתיד לעבור קו המטרו M3. המיקום הזה מציב את המתחם כשער כניסה חדש לעיר וכמוקד שבנוי על נגישות לתחבורה ציבורית, תעסוקה ומרחב עירוני פעיל.
התוכנית כוללת כ-1,500 יחידות דיור שיוקמו בבינוי שמתחיל ממבנים מרקמיים ומגיע עד מגדלים בני 18 קומות. מתוך כלל הדירות, כ-225 ייועדו לדירות קטנות עד 55 מ"ר ולדיור מוגן או מעונות סטודנטים. המטרה היא לתת מענה לסוגי אוכלוסייה מגוונים ולייצר תמהיל רחב של פתרונות דיור בתוך אותו רובע עירוני. נוסף לכך, התוכנית מוסיפה כ-88 אלף מ"ר לשטחים מסחריים ותעסוקתיים ועוד כ-36 אלף מ"ר למבני ציבור.
כ-23 דונם מיועדים לשטחי "כיכר", כלומר מרחבים עירוניים פתוחים שבהם אין תנועת כלי רכב במפלס הרחוב. הרעיון הוא ליצור אזורים נגישים ובטוחים להולכי רגל, עם חזיתות פעילות, מעבר נוח ושילוב בין שימושים שונים שמייצר עירוניות מחוברת. כל אלה משתלבים בתפיסה שמציבה את ההליכה הרגלית כמערכת תנועה מרכזית בתוך המתחם.
יו"ר הותמ"ל וראש מטה התכנון הלאומי, הרב נתן אלנתן, מסביר את החלטת הוועדה: "הותמ"ל אישרה תוכנית משמעותית באור יהודה, אשר צפויה להגדיל את היצע המגורים בלב הארץ ולשדרג את שטחי התעסוקה והמסחר בעיר. מיקומה האטרקטיבי של התוכנית, במטרופולין ת"א ובסמוך למערכות תחבורה ציבורית מתקדמות, תורם לנגישות גבוהה ולפיתוח אזורי תעסוקה חדשים. התוכנית מהווה צעד משמעותי בחזון העיר להפוך לאבן שואבת במרחב בקעת אונו, תוך שיפור איכות החיים לתושביה ולתושבי האזור כולו".
- כמה עולה לגור באור יהודה - ואיך היא ביחס לשכנותיה
- דמרי החלה בהריסת הבניינים בפרויקט פינוי בינוי באור יהודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתכננת הותמ"ל, אדריכלית אתי אפרתי-אריה, מוסיפה כי התכנון נשען במובהק על הקרבה לקווי התחבורה הציבורית: "תוכנית הפרדס הצפוני מציגה איכותיות של תכנון עירוני הנשען על מיקומה המרכזי של התוכנית בצמידות לקו מטרו ולקו רכבת הקלה. התוכנית מציבה את חוויית הולך הרגל במרכז, מחזקת את המרחב העירוני ומקדמת עיצוב עירוני התומך בנוחות אקלימית ובתוואי הליכה נעים ומוצל, עם קישוריות גבוהה למערכות תחבורה ציבורית".
