כך יוכל להוביל שר האנרגיה הבא למהפכה צרכנית בשוק החשמל
כולנו הפכנו לצרכנים ויצרנים שמנהלים את החשמל בעצמנו בצורה חכמה. עכשיו על השר הנכנס לבקש מהצרכנים שלא לתרום אנרגיה סולארית לחברת החשמל תמורת סובסידיות
לממשלה הנכנסת אתגרים רבים, זה לא סוד. אחד האתגרים הבולטים של הקדנציה הקרובה היא הורדת יוקר המחיה, תוך כדי מציאת פתרונות שלא יגדילו את הגרעון הממשלתי. שר האנרגיה הבא, יהיה מי שיהיה, יוכל להיות זה שחתום על המהפכה הצרכנית הבאה, כשהוא מעצב את שוק האנרגיה העתידי שלנו. על פניו, כל שר שייבחר יודע מה הן הנקודות בהן הוא אמור להיכנס, אך אסטרטגיה נכונה ומקצועית יכולה לרשום אותו בדפי ההיסטוריה של המדינה.
בעקבות שינויי האקלים, גידול במודעות הסביבתית והשלכותיה של ועידת פריז, החליטו ממשלות רבות בעולם (וביניהן ישראל) לקדם את מהפכת האנרגיה הירוקה. האתגר הגדול העומד בפני השר הבא, הוא פיתוח התעשייה לגיוון מקורות חשמל ואנרגיה.
באנלוגיה לעולם החקלאות - אם פעם המדינה נתנה לגוף ממשלתי אחד לגדל עגבניות ולשלוט בשוק גידול העגבניות והמכירה שלהם, עכשיו המדינה אומרת: "לכולם מותר לגדל עגבניות, וגם מלפפונים, תירס ושעועית". עכשיו כולנו יכולים להחליט מהו גיוון התזונה שלנו, להחליט מה מגדלים, מתי ולמי מוכרים את הירקות שגידלנו.
בנוסף, אם עד היום חברת החשמל כמונופול הייתה המחליטה הבלעדית על הקמת תחנות כוח, איזה דלק לשרוף וכיצד להוליך אותו לצרכנים, אז כך גם בתחום האנרגיה, אנחנו רוצים שיהיו הרבה "מגדלים". לכן על המחוקק לעודד צרכני אנרגיה גדולים (בתי חולים, קניונים, מפעלי תעשייה, קיבוצים) להיות עצמאים אנרגטית, דבר שישפיע בוודאות על מחירי החשמל וייצר שוק תחרותי.
- משרד האנרגיה בוחן ייצור אנרגיה לישראל בים
- מהמסכים לשטח: למה קרנות הגידור מרחיבות פעילות ישירה בשוק הסחורות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה צריך לעשות שר האנרגיה הבא?
ראשית, עליו לעודד שוק חשמל חופשי המנוהל על ידי הצרכנים וכוחות השוק. לצורך כך הייתי מעודדת אותו להמשיך לספק תמריצים ללקוחות גדולים לגוון את מקורות הגנרציה שלהם, כדי שאלו יוכלו להפוך להיות עצמאים אנרגטית עד כמה שניתן ו"לעזור" לרשת החשמל בשעת הצורך במתן זמינות לחשמל, השלת תדר והשלת ביקוש.
התמריצים הללו יכולים להינתן בשלל דרכים, בהן הגדרת "קבוצות צרכנים" – שכונת מגורים, אזור תעשייה, בתי חולים, קמפוסים, מושבים וכו', המשך הענקת תמריצים לגיוון מקורות ליצירת אנרגיה, מלבד חשמל סולארי, המשך פיתוח רשת חלוקה של הגז הטבעי, הענקת תמריצים לחידושים טכנולוגים בייצור חשמל או אגירת חשמל וניהול חשמל.
כל הפעולות הללו יסייעו למודלים צרכניים חכמים שתפקידם לאגד לקוחות קטנים כדי להוות גוף גדול עצמאי אנרגטית. הפעולות הללו יסייעו לטכנולוגיות לתפוס את מקום הגז, הנפט והפחם, וקבוצות צרכנים ימצאו מודל משוכלל המסייע בשיתוף חשמל, החלטות אוטומטיות לוויסות החשמל, חיזוי ביקוש לצד חיזוי ייצור ועוד.
- מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
- אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
כשיהיו לנו הרבה צרכנים גדולים ועצמאיים אנרגטית, לכל גוף גדול יהיה גיוון מקורות גנרציה המסייע לו לצרוך מהאלטרנטיבה הכי יעילה וזולה באותו הרגע. וכך, המחוקק, שר האנרגיה, יוכל להפוך את משק החשמל ליציב, קיים וירוק פי כמה.
גם מדיניות האנרגיה של המדינה צריכה להשתנות
לצד תמרוץ גיוון מקורות יצירת האנרגיה לגוף צרכני גדול, המדינה "תעניש", תיתן מיסוי, עבור כל צרכן שיצרוך חשמל מהרשת בשעות העומס. בדיוק כמו מס גודש בכביש, אם תצרוך חשמל בשעות שיא הביקוש, תשלם הרבה יותר. הדבר יגרום לצרכנים גדולים לרצות להיות עצמאים, ולרצות למצוא דרכים חלופיות ליצירת ואגירת חשמל.
כך, נהפוך את משק החשמל לעצמאי אנרגטית, ורשת החשמל תהיה מקור חשמל לגיבוי בלבד. בהמשך לכך, פליטות גזי החממה ירדו משמעותית, וכולנו נהיה עסוקים ביצירת חשמל בדרכים יצירתיות וירוקות יותר.
בדיוק כפי שבעיית הרעב בעולם אינה קשורה לייצור המזון אלא לניהולו, כך גם ייצור החשמל, שכבר מזמן לא מהווה אתגר. האתגר שעומד בפני האנושות קשור לניהול החשמל. פעם תהינו כיצד לייצר חשמל וכיום ישנו מגוון חלופות אנרגיה כה גדול, שהאתגר הוא בניהול החלופות. איך משתמשים בטכנולוגיות כדי לייצר "מוח על", שיעביר את מקורות האנרגיה למקומות הנכונים.
אם פעם חשמל עבר מתחנת הכוח עד לבית, היום כולנו הפכנו לצרכנים ויצרנים, שמנהלים את החשמל בעצמנו בצורה חכמה. עכשיו על השר הנכנס לבקש מהצרכנים לצרוך את האנרגיה הסולארית שהם מייצרים, ולא לתרום אותה לחברת החשמל תמורת סובסידיות.
הכותבת היא מנכ"ל אנג'יס המתמחה בניהול צריכת חשמל חכמה
- 2.אלי 12/06/2019 21:47הגב לתגובה זוהחשמל שלי מהשמש
- 1.לרון 12/06/2019 00:06הגב לתגובה זותקופת ההסתדרות "הטובה והשוויונית" לא פס עם חברת החשמל הגוף המרכזי עם ועד העובדים החזק השולטים בכל הרפורמות!
- Sassi6 13/06/2019 05:37הגב לתגובה זואם רוצים להטיל מס על צריכת חשמל בשעות העומס, אז צריך להחליף מליונים של מונים אנלוגים למונה חשמל אלקטרוני, זה בנוסף לעבודות ההסרה וההתקנה בארונות החשמל המסתכמת במליונים של שעות עבודה, תודה
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
הבוס הרובוט (נוצר בעזרת AI)מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
20 אלף עובדי מדינה יוחלפו על ידי ה-AI - החזון הזה של המדינה הוא מסוכן; מה קורה בעולם, איך אלגוריתם ינהל עובדים והאם ההוא יכול לפטר עובדים?
מדינת ישראל מתגאה, ובצדק, בתואר "אומת הסטארט-אפ". אנו מובילים בפיתוח טכנולוגיות, בפריצות דרך בסייבר ובחדשנות רפואית. אך בצל הזרקורים של האקזיטים הנוצצים, מתהווה מציאות חדשה ומדאיגה בשוק העבודה הישראלי: ואקום רגולטורי מסוכן המותיר את העובד הישראלי חשוף לחלוטין אל מול עוצמתה המתגברת של הבינה המלאכותית (AI) והמהפכה בעולם העבודה שאנחנו רק נמצאים בתחילתה.
בעוד השיח הציבורי מתמקד בשאלה "האם רובוט יחליף אותי?", האיום המיידי והמוחשי יותר כבר כאן: הפיכתו של המנהל האנושי לאלגוריתם אדיש. זהו עידן ה"ניהול האלגוריתמי", שבו תוכנות מחליטות את מי לגייס, את מי לקדם, את שיבוץ העובדים במשמרות העבודה, ולעיתים, כפי שכבר קורה בעולם, את מי לפטר, ללא מגע יד אדם.
אין חולק שהטכנולוגיה מבורכת כשהיא באה להעצים את העובד (Augmentation), אך היא הרסנית כשהיא משמשת כתחליף לאחריות ניהולית וכלי לניצול ומעקב. באופן עקבי וגם כעת, מדינת ישראל בוחרת במדיניות של "רגולציה רכה" והתבוננות מהצד. העולם, לעומת זאת, כבר מזמן הפסיק להמתין.
האיחוד האירופי, במהלך היסטורי, החיל באוגוסט האחרון את ה-EU AI Act. החוק הזה לא רק מסדיר טכנולוגיה, הוא מגדיר מוסר. הוא קובע שמערכות AI המשמשות לניהול עובדים, גיוס ופיטורים הן מערכות ב"סיכון גבוה" (High Risk). המשמעות? אסור למעסיק להפעילן ללא פיקוח אנושי הדוק, ללא שקיפות מלאה וללא מנגנוני הגנה מפני אפליה. באמסטרדם, בית המשפט כבר פסק נגד ענקיות כמו Uber ו-Ola וקבע כי "פיטורים רובוטיים" (Robo-firing) אינם חוקיים. בארה"ב, איגודי התסריטאים והשחקנים בהוליווד השביתו את התעשייה והבטיחו שה-AI לא יהיה הכותב, אלא הכלי בידי היוצר.
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד העולם מתקדם לעבר הגנה על האדם, בישראל נדמה שמקבלי ההחלטות רואים רק את הצד של המכונה. החלטת הממשלה 3375 (מספטמבר 2025), שמנחה על הקמת המטה הלאומי לבינה מלאכותית, היא אמנם צעד אסטרטגי חשוב, אך היא חושפת סדר עדיפויות מדאיג. בעוד שהממשלה מקצה משאבים אדירים ל'האצת' הטכנולוגיה ומעבירה סמכויות רגולטוריות למרכז כוח פוליטי במשרד ראש הממשלה, קולו של העובד נותר מחוץ לחדר.
.jpg)