הדס מרזל
צילום: סיגל קורטון
דעה

כך יוכל להוביל שר האנרגיה הבא למהפכה צרכנית בשוק החשמל

כולנו הפכנו לצרכנים ויצרנים שמנהלים את החשמל בעצמנו בצורה חכמה. עכשיו על השר הנכנס לבקש מהצרכנים שלא לתרום אנרגיה סולארית לחברת החשמל תמורת סובסידיות

הדס מרזל | (3)

לממשלה הנכנסת אתגרים רבים, זה לא סוד. אחד האתגרים הבולטים של הקדנציה הקרובה היא הורדת יוקר המחיה, תוך כדי מציאת פתרונות שלא יגדילו את הגרעון הממשלתי. שר האנרגיה הבא, יהיה מי שיהיה, יוכל להיות זה שחתום על המהפכה הצרכנית הבאה, כשהוא מעצב את שוק האנרגיה העתידי שלנו. על פניו, כל שר שייבחר יודע מה הן הנקודות בהן הוא אמור להיכנס, אך אסטרטגיה נכונה ומקצועית יכולה לרשום אותו בדפי ההיסטוריה של המדינה.

 

בעקבות שינויי האקלים, גידול במודעות הסביבתית והשלכותיה של ועידת פריז, החליטו ממשלות רבות בעולם (וביניהן ישראל) לקדם את מהפכת האנרגיה הירוקה. האתגר הגדול העומד בפני השר הבא, הוא פיתוח התעשייה לגיוון מקורות חשמל ואנרגיה.

באנלוגיה לעולם החקלאות - אם פעם המדינה נתנה לגוף ממשלתי אחד לגדל עגבניות ולשלוט בשוק גידול העגבניות והמכירה שלהם, עכשיו המדינה אומרת: "לכולם מותר לגדל עגבניות, וגם מלפפונים, תירס ושעועית". עכשיו כולנו יכולים להחליט מהו גיוון התזונה שלנו, להחליט מה מגדלים, מתי ולמי מוכרים את הירקות שגידלנו.

בנוסף, אם עד היום חברת החשמל כמונופול הייתה המחליטה הבלעדית על הקמת תחנות כוח, איזה דלק לשרוף וכיצד להוליך אותו לצרכנים, אז כך גם בתחום האנרגיה, אנחנו רוצים שיהיו הרבה "מגדלים". לכן על המחוקק לעודד צרכני אנרגיה גדולים (בתי חולים, קניונים, מפעלי תעשייה, קיבוצים) להיות עצמאים אנרגטית, דבר שישפיע בוודאות על מחירי החשמל וייצר שוק תחרותי.

 

אז מה צריך לעשות שר האנרגיה הבא?

ראשית, עליו לעודד שוק חשמל חופשי המנוהל על ידי הצרכנים וכוחות השוק. לצורך כך הייתי מעודדת אותו להמשיך לספק תמריצים ללקוחות גדולים לגוון את מקורות הגנרציה שלהם, כדי שאלו יוכלו להפוך להיות עצמאים אנרגטית עד כמה שניתן ו"לעזור" לרשת החשמל בשעת הצורך במתן זמינות לחשמל, השלת תדר והשלת ביקוש.

התמריצים הללו יכולים להינתן בשלל דרכים, בהן הגדרת "קבוצות צרכנים" – שכונת מגורים, אזור תעשייה, בתי חולים, קמפוסים, מושבים וכו', המשך הענקת תמריצים לגיוון מקורות ליצירת אנרגיה, מלבד חשמל סולארי, המשך פיתוח רשת חלוקה של הגז הטבעי, הענקת תמריצים לחידושים טכנולוגים בייצור חשמל או אגירת חשמל וניהול חשמל.

כל הפעולות הללו יסייעו למודלים צרכניים חכמים שתפקידם לאגד לקוחות קטנים כדי להוות גוף גדול עצמאי אנרגטית. הפעולות הללו יסייעו לטכנולוגיות לתפוס את מקום הגז, הנפט והפחם, וקבוצות צרכנים ימצאו מודל משוכלל המסייע בשיתוף חשמל, החלטות אוטומטיות לוויסות החשמל, חיזוי ביקוש לצד חיזוי ייצור ועוד.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כשיהיו לנו הרבה צרכנים גדולים ועצמאיים אנרגטית, לכל גוף גדול יהיה גיוון מקורות גנרציה המסייע לו לצרוך מהאלטרנטיבה הכי יעילה וזולה באותו הרגע. וכך, המחוקק, שר האנרגיה, יוכל להפוך את משק החשמל ליציב, קיים וירוק פי כמה.

 

גם מדיניות האנרגיה של המדינה צריכה להשתנות

לצד תמרוץ גיוון מקורות יצירת האנרגיה לגוף צרכני גדול, המדינה "תעניש", תיתן מיסוי, עבור כל צרכן שיצרוך חשמל מהרשת בשעות העומס. בדיוק כמו מס גודש בכביש, אם תצרוך חשמל בשעות שיא הביקוש, תשלם הרבה יותר. הדבר יגרום לצרכנים גדולים לרצות להיות עצמאים, ולרצות למצוא דרכים חלופיות ליצירת ואגירת חשמל.

כך, נהפוך את משק החשמל לעצמאי אנרגטית, ורשת החשמל תהיה מקור חשמל לגיבוי בלבד. בהמשך לכך, פליטות גזי החממה ירדו משמעותית, וכולנו נהיה עסוקים ביצירת חשמל בדרכים יצירתיות וירוקות יותר.

 

בדיוק כפי שבעיית הרעב בעולם אינה קשורה לייצור המזון אלא לניהולו, כך גם ייצור החשמל, שכבר מזמן לא מהווה אתגר. האתגר שעומד בפני האנושות קשור לניהול החשמל. פעם תהינו כיצד לייצר חשמל וכיום ישנו מגוון חלופות אנרגיה כה גדול, שהאתגר הוא בניהול החלופות. איך משתמשים בטכנולוגיות כדי לייצר "מוח על", שיעביר את מקורות האנרגיה למקומות הנכונים.

אם פעם חשמל עבר מתחנת הכוח עד לבית, היום כולנו הפכנו לצרכנים ויצרנים, שמנהלים את החשמל בעצמנו בצורה חכמה. עכשיו על השר הנכנס לבקש מהצרכנים לצרוך את האנרגיה הסולארית שהם מייצרים, ולא לתרום אותה לחברת החשמל תמורת סובסידיות.

הכותבת היא מנכ"ל אנג'יס המתמחה בניהול צריכת חשמל חכמה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אלי 12/06/2019 21:47
    הגב לתגובה זו
    החשמל שלי מהשמש
  • 1.
    לרון 12/06/2019 00:06
    הגב לתגובה זו
    תקופת ההסתדרות "הטובה והשוויונית" לא פס עם חברת החשמל הגוף המרכזי עם ועד העובדים החזק השולטים בכל הרפורמות!
  • Sassi6 13/06/2019 05:37
    הגב לתגובה זו
    אם רוצים להטיל מס על צריכת חשמל בשעות העומס, אז צריך להחליף מליונים של מונים אנלוגים למונה חשמל אלקטרוני, זה בנוסף לעבודות ההסרה וההתקנה בארונות החשמל המסתכמת במליונים של שעות עבודה, תודה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.