אלכסנדר צימרמן
צילום: יח"צ

הזדמנויות השקעה? 2 מניות נאסד"ק עומדות למבחן

ברבעון החולף מניות אבן קיסר ירדו ב-11% בניגוד למגמת העליות בנאסד"ק; אודיוקודס הציגה צמיחה של 9.7% לעומת הרבעון המקביל

מניות אבן קיסר (CSTE) ירדו ברבעון החולף ב-11% בניגוד למגמת העליות בנאסד"ק. שער השיא של המניה בשנה החולפת עמד על 44 דולר ושערה הנמוך הגיע ל-19.55 דולר. התנודה החדה בשער המניה תוך שנה מעיד על בעיות אסטרטגיות מהותיות בחברה.

בתחילת פברואר 2018 אבן קיסר פרסמה את מאזנה לרבעון הרביעי של 2017 ועברה להפסד של 4.9 מיליון (GAAP). ההפסד הושפע בעיקר מהוצאות משפטיות הקשורות להסכמי פשרה של 17 מיליון דולר. את 2017 סיימה החברה ברווח שנמוך ב-64% משנת 2016. אבן קיסר מעריכה שב-2018 היא צפויה לחזור לצמיחה במכירות וברווחיות בשיעור גבוה מציפיות האנליסטים. בחברה מבקשים להגדיל ולגוון את מקורות הייצור במטרה לשפר את יכולתה התחרותית.

הביטחון של אבן קיסר, בה מעורבת בניהול קרן טנא בצמיחה עתידית, לא חלחל למשקיעים ובעיקר לאנליסטים. נפח המסחר הממוצע ליום במניה נע סביב 228,000 מניות ולא מדובר במחזור מסחר חריג. אנליסטים מעריכים שתהליך הייצור והשיווק של החברה מתארך ויש לו כיום תחרות גם בשוק האמריקאי שנטה חסד למשטחי הקוורץ של החברה.

לכן הציפיות שהמניה תשוב ותתעורר התמתנו. משקיעים מחפשים אלטרנטיבות מעניינות יותר בתחומי טכנולוגיה. לדעתנו אבן קיסר צריכה להוכיח במאזניה הבאים שאכן חל שינוי במכירות וברווח כדי שמשקיעים יגלו מחדש את המניה. עד שתהליך זה יתרחש אבן קיסר אינה מהמניות המומלצות שלנו להשקעה. חובת ההוכחה לצמיחה מוטלת על החברה.

אודיוקודס מפתחת ורוכשת את מניותיה

חברת אודיוקודס (AUDC) נסחרת בנאסד"ק ובת"א והיא מניית ארביטראז'. החברה עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרים להעברת קול ונתונים ברשתות תקשורת. בשלושת החודשים האחרונים עלתה המניה ב-6.5% ועיקר המסחר בה מתרכז בנאסד"ק ולא בת"א. המסחר היומי בת"א דל יחסית ולעיתים מוכר או קונה גדול יכול לעוות את פער הארביטראז'. שערה הגבוה בשנה החולפת עמד על 8.43 דולר והנמוך היה 5.83 דולר.

נפח המסחר היומי הממוצע במניה מסתכם בכ-135,000 מניות ולחברה יש תכנית רכישה שנתית של מניות בהיקף של עשרות מיליוני דולר דבר שנותן אמון כי החברה חושבת שמדובר בהשקעה טובה. אודיוקודס עקפה את תחזיות השוק ברבעון הרביעי של 2017 ופרסמה תחזית חיובית ל-2018. ברבעון החולף החברה הציגה הכנסות של 41.1 מיליון דולר צמיחה של 9.7% לעומת הרבעון המקביל. ב-2017 ההכנסות צמחו ב-7.7% לסכום של 157 מיליון דולר בהשוואה ל-2016.

ברבעון הרביעי על בסיס NON-GAAP  הסתכם הרווח הנקי ב-3.8 מיליון דולר וב-2017 כולה עמד הרווח על 12.2 מיליון דולר גידול של 29% בהשוואה ל-2016. במהלך 2017 ייצרה אודיוקודס 17.8 מיליון דולר מפעילות ובסיום השנה היו בקופתה כ-55 מיליון דולר. גם ב- 2018 החברה צופה גידול בהכנסות לרמה של 172-166 מיליון דולר. לטענתה היא הייתה יכולה לתת תחזיות לרווחיות גבוהה יותר אילו לא הייתה חשופה לבעיות שקל-דולר. החברה מצפה להרחיב את תחומי פעילותה ולכן היא הקימה חטיבה חדשה VOICE AL BUSINESS  וגם תכנס לפעילות בתחומי בינה מלאכותית.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אודיוקודס היא סוג של "יפיפייה נרדמת" בשוק המניות. חברה שצלחה קשיים, צמחה, רוכשת את מניותיה, יוזמת מהלכי פיתוח עסקיים, זוכה בלקוחות מובילים בעולם, והמניה רדומה כמעט נמה. מי שמחפש חברה עם צמיחה דו ספרתית, ניהול אגרסיבי, לא ימצא את מבוקשו באודיוקודס. מדובר בחברת צמיחה יציבה מתמדת והדרגתית שלעיתים רחוקות מאכזבת את האנליסטים.

שבתאי אדלסברג, שמוביל את החברה מאז היווסדה עושה  זאת צעד אחרי צעד מבלי לקפוץ מעבר לפופיק ועם מעט סיכונים יחסית למנהלים אחרים. אודיוקודס יכולה להיות מרכיב השקעה בסיסי בכל תיק מניות במיוחד אצל משקיעים לטווח ארוך שאינם בוחנים השקעה כל שבוע או חודש אלה במבט שנתי. מדובר בהשקעה יציבה שתניב תשואות בטווח הארוך.

** אין לראות במניות המוזכרות במאמר משום המלצה או אי המלצה להשקעה. כל משקיע צריך לבדוק את צרכיו הפיננסיים ופעולותיו עם יועץ ני"ע מורשה כחוק. 

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    ימית 12/03/2018 18:44
    הגב לתגובה זו
    עדיף צמיחה יציבה כמו אודיוקודס מאשר צמיחה מהירה ובלתי בטוחה כדי להשקיע לטווח ארוך מבלי להתאכזב,מאחלת הצלחה מרובה.
  • 15.
    בהצלחה לאבן קיסר (ל"ת)
    ירדן 09/03/2018 13:18
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    גד 05/03/2018 12:26
    הגב לתגובה זו
    לכן המניה רדומה למרות שמדובר בחברה טובה עם ניהול נכון.
  • 13.
    לני 05/03/2018 07:17
    הגב לתגובה זו
    האם אנו זוכרים שלא היה תיקון כבר עשור? חברות כמו אבן קיסר יראו את עמצן דווקא בימים הקשים - חברות עם נכסים ממשיים סורדים תיקונים הרבה יותר טוב
  • 12.
    לוי 04/03/2018 22:52
    הגב לתגובה זו
    כפי שזה נראה לי, זו חברה שחייבת להימכר לענקית. כל.האסטרטגיה שלהם נראת כמו צעקה ''קנו אותי''
  • 11.
    ניב 04/03/2018 21:33
    הגב לתגובה זו
    אם החברה תציג שיפור קל ברווח ובמכירות יש סיכוי סביר שהמניה תבצע תיקון ב-2018.
  • 10.
    רוני 04/03/2018 20:26
    הגב לתגובה זו
    שער המניה נקבע בנאסדק כי בת״א היקף המסחר נמוך. החברה סובלת משער הדולר.
  • 9.
    אריה 04/03/2018 18:49
    הגב לתגובה זו
    משקיע הוא אחראי לא פחות מהנהלה. משקיעים חושבים שהם ישבו, לא יעשו כלום ויקבלו רווחים. שיתחילו להיות יותר פעילים בניהול החברות, לדרוש לדרוש לדרוש ואז לא יהיו הפתעות.
  • 8.
    יוני 04/03/2018 18:29
    הגב לתגובה זו
    חברה טובה שצומחת ואין סיבה שתמשיך לישון.
  • 7.
    יוני 04/03/2018 18:04
    הגב לתגובה זו
    אודיוקודס עד כמה שהיא טובה, היתי נזהר להיכנס היום לשוק נוסף גם שהוא ״טבעי״ לה. נראה כי זה יצריך לא מעט השקעה ולא ברור מתי יבואו פירות...
  • 6.
    אנטון 04/03/2018 17:54
    הגב לתגובה זו
    לדעתי חברה כמו אבן קיסר נמצאת בבעית ניהול לא ממוקד. לא ברור אפילו לישראלי המצוי מה היתרונות ומה החסרונות, איפה מקורי ולא. הפכו לשם גנרי וכך שכחו שצריך לנהל חברה בסדר גודל בין לאומי. היתי אומר שעדיף לעזור לתקופה עד שלא יחזרו להיות מה שהיו לפני עשור
  • 5.
    אילון 04/03/2018 15:52
    הגב לתגובה זו
    רק מציאת שווקים חדשים יביאו את החברה צעד קדימה במכירות וברווח.
  • 4.
    אילן 04/03/2018 15:19
    הגב לתגובה זו
    לכן אודיוקודס לא זינקה אחרי שפרסמה מאזן יפה.
  • 3.
    עודד 04/03/2018 14:19
    הגב לתגובה זו
    אודיוקודס מתקדמת לאיטה אבל כדי לצמוח עליה לחבור לחברת ענק בעולם ולהציג ניהול יותר אגרסיבי ופורץ דרך.
  • 2.
    חבר שדות ים 04/03/2018 12:22
    הגב לתגובה זו
    לכן חברי הקיבוץ לא ממש בוכים שהמניה ישנה בתרדמה קצרה...הם את הכסף אספו כבר לפני שנה וחצי..
  • 1.
    אורון 04/03/2018 11:53
    הגב לתגובה זו
    מניה רדומה שאינה מעוררת ענין ולכן המסחר בה שקט ללא סערה. אולי בעתיד גוף מוסדי יתחיל לגלות ענין והמניה תתעורר לחיים. הקניות העצמיות של החברה מקטינות את היקף הסחורה הצפה במניה.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.