האם כדאי לנצל את הירידות ולקנות מניות פארמה?
איתי ליפקוביץ, מנכ"ל בית ההשקעות הורייזן, בסקירה כלכלית על סקטור הפארמה והביוטק
בהמשך לסקירה הקודמת בנושא תעודת הסל XLP, שמאז פרסומה לפני חודש כבר עלתה יותר מ4%, החלטנו לסקור סקטור מעניין במיוחד בתקופה האחרונה.
משנת 2015, משקיעים שהשקיעו בחברות חברות ביוטק כמו גילד (GILD) וביוג'ן (BIIB) ספגו ירידות שערים חדות שלא נראו מזה זמן רב. האם עכשיו הגיע הזמן הנכון להשקיע במניות הביוטק?
חלו ירידות שערים של יותר מ20% מהשיא של תעודת הסל על ביוטק IBB. ניתן לראות כי המכפילים של החברות ב-S&P 500 (בכתום) גדולים בהרבה, מהמכפילים של הביוטק (בכחול) והן זולות מאוד יחסית - פער של כ40%.
הירידות בתקופה האחרונה נבעו בעיקר מחשש להורדת מחירי התרופות. כשנשאל טרמפ על מחירי התרופות, הוא טען ש"מחירי התרופות יקרים מידי" ואפילו שחברות התרופות "Are getting away with murder". בשונה משווקים קמעונאיים אחרים, הורדת מחירי התרופות זה תהליך שאינו פשוט בכלל. לכל תרופה יש מרכיבים רבים שמשפיעים על התמחור שלה ושונים לחלוטין מתרופה אחרת, לכן לא ניתן לקבוע מחיר אחיד לכולן.
- "הגדלנו חשיפה לישראל - טבע תניב את התשואה הגבוהה ביותר"
- היום החשוב של טסלה: המסחר האחרון לקראת הכניסה ל-S&P 500
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר פגישה של דונלד טרמפ עם מנכ"לים של חברות תרופות גדולות ב31 לינואר, נראה כי טרמפ שינה את הטון לגבי חברות התרופות וטען כי הגדלת התחרות היא המפתח להורדת מחירי התרופות באמצעות ייעול תהליך האישור של הFDA לתרופות חדשות, והורדת המיסוי על חברות התרופות. למרות הצהרתו של טרמפ להורדת מיסוי החברות התרופות, השוק אינו מתמחר זאת באופן מלא, ולכן חברות הביוטק מהוות הזדמנות להשקעה.
בנוסף, הרפובליקנים בקונגרס מתנגדים להתערבות ממשלתית במחירי התרופות ותומכים בגישה של הקטנת הרגולציה. להערכתנו גם במידה ויהיו הקלות רגולטוריות, תהליך הקבלת האישור על תרופות חדשות על ידי הFDA, זה תהליך שעשויי לקחת שנים, והשוק מתמחר יתר על המידה את הסיכון הגלום בכך. במיוחד שההערכות להוצאות על מרשמי תרופות של הציבור בארה"ב צפויות להמשיך לעלות בשל ביקושים טבעיים של אוכלוסייה מזדקנת בארה"ב לתרופות.
לסיכום חברות הביוטק טומנות בחובן הזדמנות השקעה למשקיע הסבלני לשנה הקרובה בשל הורדת מיסוי צפויה ותמחור זול של חברות בעלות יציבות פיננסית. בנוסף, המחירים היום רחוקים בכ37% מהשיאים ב2015. המלצתנו להשקעה היא בתעודות הסל על הביוטק IBB. שינויים במיסוי, ועליה טבעית ברכישות של תרופות צפויים גם להטיב עם חברות הפארמה, ועבור משקיעים מעדיפים אותן ניתן להשקיע בתעודה XPH. משקיע נבון כיום יעדיף לפזר את הסיכון, מאשר להיות חשוף למניה ספציפית שיכולה להיות מושפעת מאוד מאירועים פנימיים.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
***אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
- 1.הבן אדם לא נורמלי לא הייתי שם אצלו כסף הפסד ודאי (ל"ת)בני 16/05/2019 22:42הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
