האם כדאי לנצל את הירידות ולקנות מניות פארמה?
איתי ליפקוביץ, מנכ"ל בית ההשקעות הורייזן, בסקירה כלכלית על סקטור הפארמה והביוטק
בהמשך לסקירה הקודמת בנושא תעודת הסל XLP, שמאז פרסומה לפני חודש כבר עלתה יותר מ4%, החלטנו לסקור סקטור מעניין במיוחד בתקופה האחרונה.
משנת 2015, משקיעים שהשקיעו בחברות חברות ביוטק כמו גילד (GILD) וביוג'ן (BIIB) ספגו ירידות שערים חדות שלא נראו מזה זמן רב. האם עכשיו הגיע הזמן הנכון להשקיע במניות הביוטק?
חלו ירידות שערים של יותר מ20% מהשיא של תעודת הסל על ביוטק IBB. ניתן לראות כי המכפילים של החברות ב-S&P 500 (בכתום) גדולים בהרבה, מהמכפילים של הביוטק (בכחול) והן זולות מאוד יחסית - פער של כ40%.
הירידות בתקופה האחרונה נבעו בעיקר מחשש להורדת מחירי התרופות. כשנשאל טרמפ על מחירי התרופות, הוא טען ש"מחירי התרופות יקרים מידי" ואפילו שחברות התרופות "Are getting away with murder". בשונה משווקים קמעונאיים אחרים, הורדת מחירי התרופות זה תהליך שאינו פשוט בכלל. לכל תרופה יש מרכיבים רבים שמשפיעים על התמחור שלה ושונים לחלוטין מתרופה אחרת, לכן לא ניתן לקבוע מחיר אחיד לכולן.
- "הגדלנו חשיפה לישראל - טבע תניב את התשואה הגבוהה ביותר"
- היום החשוב של טסלה: המסחר האחרון לקראת הכניסה ל-S&P 500
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר פגישה של דונלד טרמפ עם מנכ"לים של חברות תרופות גדולות ב31 לינואר, נראה כי טרמפ שינה את הטון לגבי חברות התרופות וטען כי הגדלת התחרות היא המפתח להורדת מחירי התרופות באמצעות ייעול תהליך האישור של הFDA לתרופות חדשות, והורדת המיסוי על חברות התרופות. למרות הצהרתו של טרמפ להורדת מיסוי החברות התרופות, השוק אינו מתמחר זאת באופן מלא, ולכן חברות הביוטק מהוות הזדמנות להשקעה.
בנוסף, הרפובליקנים בקונגרס מתנגדים להתערבות ממשלתית במחירי התרופות ותומכים בגישה של הקטנת הרגולציה. להערכתנו גם במידה ויהיו הקלות רגולטוריות, תהליך הקבלת האישור על תרופות חדשות על ידי הFDA, זה תהליך שעשויי לקחת שנים, והשוק מתמחר יתר על המידה את הסיכון הגלום בכך. במיוחד שההערכות להוצאות על מרשמי תרופות של הציבור בארה"ב צפויות להמשיך לעלות בשל ביקושים טבעיים של אוכלוסייה מזדקנת בארה"ב לתרופות.
לסיכום חברות הביוטק טומנות בחובן הזדמנות השקעה למשקיע הסבלני לשנה הקרובה בשל הורדת מיסוי צפויה ותמחור זול של חברות בעלות יציבות פיננסית. בנוסף, המחירים היום רחוקים בכ37% מהשיאים ב2015. המלצתנו להשקעה היא בתעודות הסל על הביוטק IBB. שינויים במיסוי, ועליה טבעית ברכישות של תרופות צפויים גם להטיב עם חברות הפארמה, ועבור משקיעים מעדיפים אותן ניתן להשקיע בתעודה XPH. משקיע נבון כיום יעדיף לפזר את הסיכון, מאשר להיות חשוף למניה ספציפית שיכולה להיות מושפעת מאוד מאירועים פנימיים.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
***אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
- 1.הבן אדם לא נורמלי לא הייתי שם אצלו כסף הפסד ודאי (ל"ת)בני 16/05/2019 22:42הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
