על החורים ברפורמת המדדים, והכיוון של המוסדיים

סוחר מעו"ף | (8)
נושאים בכתבה בורסה

פעולת הביטול של חלק מן העיוותים הקשורים להפסקות מסחר על ידי הבורסה הינה חיובית (יהיה אפשר לבטל פקודות, זמן ההפסקה קצר יותר), אך משך ההפסקה החדש (30 דקות) עדיין מאוד ארוך ביחס לבורסות חו"ל ומיותר לחלוטין בהקשר של ההפסקות הטקסיות במניות הדואליות (בהן יש הפסקה בתל אביב דקות ארוכות לאחר שהמידע פורסם בחו"ל, המניה נסחר בפראות (או בשעמום גדול) על-פי המידע החדש, ואז כשכולם כבר עם המידע ביד יש הפסקה מקומית מיותרת, בעוד המניה ממשיכה להיסחר בחו"ל).

לעומת זאת, רפורמת המדדים המתוכננת מלאה בעיוותים ואיננה עומדת בפרקטיקה הבין-לאומית של מדדים מודרניים. יש פה כל מיני המצאות ייחודיות ומוזרות, שבין השאר הולכות להעצים מאוד את אפקט המדד (שזה אכן כסף על הרצפה כל עוד שיש משקיעים המוכנים לשים כסף במדד מעוות עם תשואת חסר בשל אפקט המדד). בהקשר למעו"ף, השינוי לת"א 35 והקטנת מגבלת המשקל ל-7% האפקט צורם במיוחד. קודם כל הבורסה פוגעת באופן מהותי במותג שלה עצמה. היא צפויה לגרום להורדת הטיקר של ת"א 25 (35) בחלק מהמקומות בחו"ל בהם זה מוצג היום (כל מי שמציג היום בעולם - ויש! - את המדד במסכים שונים יצטרך לבחור מה להציג, ובאותה הזדמנות לקבל החלטה אם להמשיך להציג).

מעבר לבעיית המיתוג, אשר לכשעצמה הייתה מסכלת את העניין בכל מנהל מדדים המתנהל עסקית. ה-S&P לא יהפוך ל-S&P700 או S&P350, אפילו אם הייתה הצדקה מקצועית לשינוי הגודל, אין כאן הצדקה מקצועית לשינוי. המניות בקצה ת"א 25 נסחרות בסחירות וערך שוק נמוכים מדי בשביל לשמש כמדד בסיס לנגזרים. ערך המדד על פי עסקה אחרונה יהיה יותר מעוות לעומת המצב היום, עם תוספת מניות שלעיתים קרובות לא נסחרות דקות ארוכות.

אם בכלל יש הצדקה לת"א 20 או ת"א 15 מבחינת מאפייני הסחירות של נכס הבסיס, מגבלת המשקל הנמוכה מדי של 7% (וללא הקבלה בסקאלה במדדי חו"ל!) פוגעת בגודל השוק של המדד. פתרון בעיית מיילן - פריגו - אופקו - טבע רצוי שיעשה בדרך אחרת (ובפרט על-ידי העפת המניות הלא-ישראליות שפוגעות בשימושיות המדד, שהן לרוב, אם כי לא לאחרונה, משעממות מאוד וקפואות עד לפתיחת בורסות ארה"ב), ולא באמצעות עיוות המתודולוגיה על המדד.

אם נוסיף את הסיכון העסקי הניכר (לא ברור שפעילים יאוצו לפתח במצב הנוכחי) בהחלפה המתכוננת, אך המיותרת (המערכת הנוכחית עומדת בצרים), של מערכת המסחר הבורסאית, כמו גם את יחסי העבודה יוצאי הדופן (גם בישראל, ועוד יותר מחוץ לישראל)  - פרופיל הסיכונים העסקי-בורסאי מעניין, בלשון המעטה.

בזמן שמשקיעי הערך בוכים, סוחרי המעו"ף אוספים את הכסף מהרצפה

קל להרוויח (יש לציין שהפוחזים מפסידים) סכומים ניכרים בתקופות כאלה, זה עניין של שערוך רמת הפאניקה והתנודתיות בראייה קדימה. גם במניות, ובפרט השורה השנייה והשלישית, יש הזדמנויות בשל פונקציות התגובה הארוכה (למשל נפט-גז מקומי מגיב למחיר הנפט העולמי בעיכוב של ימים ושבועות ארוכים), אם כי, לעיתים, זה מעט מסובך יותר בשל הקושי בשורט (אופציות על מניות בודדות, אילו היו מוצר סחיר, היו מקלות על כך). המחזורים הטיפשיים הגדולים (מוסדיים, פרטיים הפועלים מפאניקה) הינם הזדמנות לרווח קל (לעומת זאת, נוסטרו מול נוסטרו זה בסופו של דבר סכום אפס לפני עמלות, ולאחר עמלות הפסד).

אם להתייחס לתופעת שוק שהייתה בולטת החודש - היו מספר ימים בהם הופעלו תוכניות מכירה במנות (תיתכן גם קנייה, הפעם זה היה מכירה) על מדדי שוק רחבים, אשר השפיעו באופן מהותי על המסחר. זה קרה גם בת"א 25, אך היה בולט עוד יותר (לאור גודל התכנית לעומת הסחירות הבסיסית) על ת"א 75 ויתר-מאגר. בתכנית מכירה / קנייה במנות, גוף מוסדי מוכר סכום (לרוב יחסית גדול) במנות קטנות לאורך כל היום. כאשר יש מספר מוסדיים הפועלים בכיוונים מנוגדים - זו הדרך להחליף סחורה דרך השוק.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

עם זאת, בשוק התל אביבי, לעיתים רואים פעולה כזו של מוסדי בודד (או אולי כמה, אבל כולם כעדר באותו כיוון) הפועלים באופן מוכתב מראש לאורך כל היום (לעיתים הם מפסיקים תוך כדי היום לאחר תזוזת מחיר גדולה או לאחר הגיעה למטרת הסכום). כשאותו מוסדי בודד מזרים מחזור שהוא גדול על השוק, וכששאר המוסדיים יושבים על הגדר (שכן לפעול צריך נימוק, וועדה וכסת"ח - תהליך שיכול לקחת מספר ימים, ובפרט יותר מיום) - התוצאה היא one way ticket. המדד הנקנה פשוט יורד (או עולה בקנייה) באופן עקבי והדרגתי כל היום.

אז איך שחקן קטן מנצל את הכרטיס לכיוון אחד?

מאוד פשוט. לאחר ההבנה שמדובר בתכנית סדורה ועקבית למכירה (קנייה), מוכרים (קונים) את המדד (בין אם במניות / אג"חים או בתעודות סל, כולל תעודות שורט שלעיתים נוחות לשימוש זה). לקראת סוף היום (או לפני כן, אם מבינים שהתכנית הסתיימה מוקדם) - קונים (מוכרים) את הפוזיציה לעיתים נכנסים לפוזיציה נגדית, כי מדובר בעיוות שסביר שיתוקן, אם כי אולי לאחר מספר ימים, בשל הכסת"ח הנדרש במוסדיים אחרים. כן יש סיכון לפוזיציה נגדית, אם מדובר בתכנית רב-יומית (גם מתרחש), אך ניתן להתהפך בבוקר למחרת.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    Zembale 10/04/2016 06:44
    הגב לתגובה זו
    גם בכך אני לא בטוח
  • 5.
    משיח 29/01/2016 21:59
    הגב לתגובה זו
    קשה להעריך את הנזק מהשטות הזו, עלק רפורמת מדדים עוטפים בעיפה חדשה את אותו מוצר דרק כבר היום אין 25 חברות נורמליות ובחלק ממניות המעוף המחזור היומי לא מגיע ל10מלש"ח חלם
  • 4.
    הכתבה מסורבלת ומטעה בהרבה דברים (ל"ת)
    המון בלבולי מוח 29/01/2016 12:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלברט 29/01/2016 11:33
    הגב לתגובה זו
    איך שחקן קטן מנצל את הכרטיס לכיוון אחד שאלת מליון $ לא הבנתי כלום ממה ששידרתה
  • 2.
    בן בוקסמן כותב מהפוזיציה. מבולבל ועילג (ל"ת)
    המיזנטרופ 28/01/2016 21:30
    הגב לתגובה זו
  • המגרעות שלו ממש לא מסתכמות בלהיות מבולבל ועילג (ל"ת)
    1 14/09/2017 22:13
    הגב לתגובה זו
  • בןבן 31/01/2016 10:56
    הגב לתגובה זו
    אתה ממורמר וקנאי.
  • 1.
    1 28/01/2016 11:16
    הגב לתגובה זו
    תפסת מרובה לא תפסת ניסית להכניס בטור קצר הרבה נושאים בעייתיים ..... שורה תחתונה סלט לא מובן
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.