מלחמה בטחנות רוח: המשקיעים של היום אינם הבעיה של השוק
לפני כשבוע פירסם הכלכלן הראשי במשרד האוצר נתונים על פיהם כמות העסקאות שביצעו משקיעי הנדל"ן ברבעון השלישי של 2015 צנחה דרמטית לשפל היסטורי מאז שנת 2003, בהשוואה לרבעון הקודם. היתה זו הזדמנות מצוינת עבור שר האוצר משה כחלון ומשרד הבינוי והשיכון , להכריז כי הם מנצחים את המשקיעים ומובילים בהצלחה את המהלך להורדת מחירי הדיור.
מה ששוכחים אותם פוליטיקאים לציין, שברבעון הקודם כמות המשקיעים הגיעה לשיא של השנים האחרונות ועמדה על קרוב ל-30% משיעור העסקאות הכללי. התנודות הקיצוניות נובעות ככל הנראה מיוזמת השר כחלון להעלאת מס הרכישה על דירות להשקעה, אשר גרמה למשקיעים "להתנפל" על כל דירה ובכל מקום, בטרם יוחל החוק. מכאן שברבעון השלישי, השוק ביצע תיקון.
עצתי לשר להמתין ולחכות יותר מרבעון אחד לפני שהוא יוצא בהכרזות וחגיגות על שינוי מגמה בשוק הנדל"ן. שוק אשר כבר למעלה מעשור מכתיב מגמת עלייה. רק אתמול ראינו אינדיקציה נוספת לכך, כשבנק ישראל הודיע כי חל זינוק של כ-30% בלקיחת משכנתאות על ידי הציבור בחודש נובמבר השנה מול נובמבר אשתקד.
כמו כן, הדבר נכון לגבי רכישת דירות על ידי משקיעים, שמאז 2011 ובאופן יציב מהווים כרבע מרוכשי הדירות בישראל. גם כיום, לאחר העלאת מס הרכישה והקיטון בתשואה לאורך השנים, רכישת דירה היא אפיק ההשקעה המשתלם ביותר, בעיקר בזכות סביבת הריבית הנוחה והסיכונים הגבוהים יותר בשוק ההון.
- תשואה של 12% בשנה; האם בת ים היא הזדמנות?
- כמה שווה הדירה שלכם - עסקאות אחרונות בערים מרכזיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשקיעים נושאים עיניהם גם למרכיב השבחתו של הנכס, ולא רק על התשואה החודשית ובעצם יכולים להיות כל אחד מאתנו. בניגוד ל "משקיעים" מנוכרים כבעבר, היום אילו אנחנו או ההורים שלנו, אנשים שיצאו לפנסיה, משפחות שסיימו לשלם את המשכנתא ורוצים להתחיל לחשוב על גיל הפרישה, אנשי עסקים המחפשים לעשות אקזיט או משקיעים על צומת דרכים. לכל אחד מהם מתאים סוג אחר של נכס להשקעה, בהתאם לפרופיל שלו.
פנסיונרים למשל הם קהל שקיבל פיצויי פרישה מוגדלים, סכום כסף גדול מקרנות שנצברו לו במהלך שנות עבודתו - וזה הרגע ליהנות מהכנסה חודשית קבועה בזכות הפנסיה שלו. לעיתים בנקודת זמן זו הוא "יצמצם דיור" וכך יקבל לידיו סכום כסף אותו יוכל להשקיע בנכס נוסף. משקיעים אלה הם לאו דווקא מחפשים את פוטנציאל השבחת הנכס, אלא את הביטחון שהוא מקנה להם משכר דירה קבוע במטרה לשמור על רמת החיים לה הורגלו לפני היציאה לפנסיה.
לעומתם משקיעים על צומת דרכים אלו משקיעים שקיבלו ירושה או שהשתחררה להם קרן השתלמות גדולה שצברו במהלך השנים. בניגוד למשקיעים ש"חיים" את שוק ההון, משקיעים אלה רואים בנכס שהם רוצים לרכוש השקעה פיזית ולא ספקולטיבית, ובדירה שרכשו כאמצעי לממש ולהשביח את הסכום הכספי שקיבלו. בצומת דרכים זו נמצאים גם רווקים שטרם החלו להקים משפחה אך צברו הון ובוחרים לממשו ברכישת דירה להשקעה עד שהסטטוס שלהם ישתנה. הם יחפשו בעיקר להשכיר את הדירה בתשואה הגבוהה ביותר, לכן יחפשו לרכוש את הדירות החדשות הזולות יותר או דירות יד שניה.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
לסיכום, רוכשי דירה להשקעה אינם "האיש הרע" שבגללו מתדרדר השוק - הם מגיעים היום מקבוצות רבות באוכלוסייה, מאחר וההשקעה בדירה היא אידיאלית ומקנה שלוות נפש וביטחון לעתיד. מקבלי ההחלטות חייבים להבין זאת ולא להתמקד בהם במסגרת מלחמתם במחירי הדירות הגואים. הפתרון פשוט הרבה יותר ונעוץ במדינה עצמה ובקרקעות הרבות שהיא מחזיקה.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 3.שניר 16/12/2015 08:53הגב לתגובה זובהנחה(שאני מסכים לה) שיש סוגים שונים של משקיעים לא כל מדיניות להפחתת כמות המשקיעים תפגע בכל סוגי המשקיעים. לדוג' אם מחליטים על העלאת מס הרכישה למשקיעים, אזי משקיעים צעירים שאין ברשותם דירה לא ייפגעו כלל מההחלטה הזו. לדעתי ,בהחלט כדאי לכוון את המדיניות כדי להפחית במשקיעי נדל"ן "גדולים"(בעלים של שלוש דירות ומעלה)
- 2.עינת 16/12/2015 08:01הגב לתגובה זואנשים חושבים שמחירי הדירות תמיד יעלו ,אין חיה כזו אלא אם יש אינטרסים חזקים שהמחיר לא ירד .המדינה היא המרוויחה העיקרית ממחיר דירות גבוה אז לכן המחיר לא יורד .הכי פשוט להוריד חלק מהמיסים על הדירות וכך להוריד מחיר אבל זה לא יקרה כי הממשלה הזאת משעבדת את אזרחיה .
- 1.אחת שרוצה להבין יותר 15/12/2015 12:56הגב לתגובה זובאין בנמצא אפיק חסכון אלטרנטבי בסביבת ריבית אפסית מחפשת גברת ישראל ישראל איפה השקעה סולידית ובטוחה.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
