הרפורמה מתחילה: הנה השינויים הקרבים בשוק הפנסיה
החל מה-1 בינואר 2016 ייכנס לתוקף מודל חדש, במסגרתו מצטרפים חדשים לקרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים וקופות גמל יצורפו למסלולים מותאמי גיל ולחוסכים קיימים במסלולים כלליים תהיה האפשרות לעבור למסלול המותאם לגילם. המשמעות של ניהול מסלול תלוי גיל שמעתה הגוף המנהל עבורכם את החיסכון הפנסיוני יידרש לקחת בחשבון במכלול השיקולים את המאפיינים שלכם בבחירת אפיקי ההשקעה של חסכונותיכם - זאת בניגוד למצב הקיים כיום במסלולים הכלליים.
התאמת רמת הסיכון בתיק הנכסים למאפיינים של החוסך, מאפשרת מצד אחד להגן על כספי החיסכון העומדים לקראת פרישה מפני משברים או תנודות בשוק ההון, ומצד שני מאפשרת לחוסכים הצעירים להשיג תשואה גבוהה יותר על הכספים בגיל צעיר וליטול סיכון גבוה יותר ביחס לסיכון הקיים היום בתיק הנכסים שלהם.
נתחיל במצב הקיים
כיום קיימים מאות מסלולי השקעה. ריבוי מסלולי השקעה, ובפרט באותה קופה, פוגע ביכולת החוסכים להשוות בין המסלולים השונים. בפועל, כתוצאה מכך שמרבית הציבור נמנע מקבלת החלטה בנוגע לחיסכון הפנסיוני שלו, 95% מחסכונות הציבור מושקע במסלולים כלליים, המשמשים כיום כמסלול ברירת המחדל. החיסרון במסלולים הכללים שלא קיימת התאמת רמת הסיכון לצרכי החוסך או למאפייניו, ובכך חלק ניכר מהחוסכים חשופים לסיכוני השקעה שאינם עולים בקנה אחד עם רמת הסיכון המתאימה להם: לחוסך הצעיר יש שנים רבות לפניו לחסוך וכספיו יכולים להיות מושקעים במסלול השקעות בעל רמת סיכון הנחשבת לגבוהה יותר שיכולה גם להניב תשואה גבוהה יותר. לעומת זאת, חוסך לקראת פרישה יכול להשקיע את חסכונותיו במסלול הנחשב לסולידי יותר שיניב תשואה נמוכה יותר כדי להגן על חסכונותיו מפני תנודות אפשריות בשוק ההון.
מודל השקעות תלוי גיל
לפי המודל החדש, כל גוף מוסדי יקים ארבעה מסלולי השקעה תלויי גיל: מסלול לבני 50 ומטה, מסלול לבני 50-60, מסלול לבני 60 פלוס ומסלול למקבלי קצבאות. מסלולי השקעה אלו יהיו מסלולי ברירת המחדל עבור מצטרפים חדשים. החל מה-1.1.16, תישלח לציבור הודעה מהחברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני עם הפרטים על המסלול בו מושקע כספיכם כיום ופרטים על מסלול תלוי הגיל המותאם לגילכם. באפשרותכם לעבור באופן קל ומהיר למסלול תלוי גיל באמצעות חתימה על ההודעה ושליחתה לחברה.
- חוסכים לפנסיה, אבל אין להם דירה: למה לא לאפשר פדיון מהפנסיה למטרת רכישת דירה?
- הצילו, סוכן הביטוח שלי מעורב בפרשה מטורפת. מה עלי לעשות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת הסיכון תפחת בין מסלול למסלול בהתאם לגיל החוסך. את תמהיל ההשקעות המפורט של המסלולים השונים ניתן למצוא בעתיד באתר החברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני. מסלולי השקעה המותאמים לגיל החוסך יהיו ברירת מחדל עבור מצטרפים חדשים, במקרה בו לא בוצעה החלטה לחסוך במסלול אחר, יש להודיע על כך. כלומר הציבור יצורף אוטומטית למסלולי ההשקעות בהתאם לגיל, כל עוד לא נבחרה אופציה אחרת במעמד ההצטרפות. ככל שהחוסך יגיע לגיל בו קיים מסלול אחר המתאים לגילו, ישייך הגוף המוסדי המנהל את החיסכון הפנסיוני אוטומטית למסלול החדש. מעתה, לא תהיה אפשרות לצרף חוסכים חדשים למסלולי השקעה כלליים. יכולת הבחירה לא תפגע - אם החוסך ירצה הוא יוכל לבחור כל מסלול אחר שהוא אינו מסלול ברירת המחדל.
מסלולי השקעה מתמחים
מלבד מסלולי ההשקעה תלויי הגיל, קיימים גם מסלולי השקעה מתמחים. אם תרצו לעבור מברירת המחדל של מסלול תלוי גיל - ניתן לבחור מסלול השקעה מתמחה כמו מסלול מנייתי, מסלול אג"ח וכו'. כל חברה תוכל לנהל עד עשרה מסלולי השקעה מתמחים הנבדלים זה מזה, כשהמטרה היא צמצום מסלולי ההשקעה שאין ביניהם הבדל מהותי בשם או במדיניות ההשקעה, אשר עשויים להקשות על הציבור להשוות בין המסלולים השונים והחברות השונות.
במסגרת המודל החדש, כל חברה תוכל לבחור את המסלולים המתמחים, אך בכל החברות מסלול מתמחה מסוג מסוים ('מסלול מנייתי', למשל) יהיה זהה מבחינת השם ומדיניות התקנון. תוכלו לקרוא עוד על כך באתר שוק ההון תחת חוזר 'מסלולי השקעה בקופות גמל'.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין...
איך עוברים ממסלול למסלול?
אצל חוסכים קיימים, המעבר למסלול תלוי גיל לא שונה ממעבר אחר בין מסלולים כפי שקיים כיום. יש להודיע לחברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני על הרצון לעבור למסלול אחר. חוסכים חדשים המצטרפים לקופה אחרת מזו שחסכו עד כה, יכולים לבחור באופן יזום את מסלול ההשקעה, אחרת יצורפו למסלול ברירת מחדל בהתאם לגילם.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
