הרפורמה מתחילה: הנה השינויים הקרבים בשוק הפנסיה
החל מה-1 בינואר 2016 ייכנס לתוקף מודל חדש, במסגרתו מצטרפים חדשים לקרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים וקופות גמל יצורפו למסלולים מותאמי גיל ולחוסכים קיימים במסלולים כלליים תהיה האפשרות לעבור למסלול המותאם לגילם. המשמעות של ניהול מסלול תלוי גיל שמעתה הגוף המנהל עבורכם את החיסכון הפנסיוני יידרש לקחת בחשבון במכלול השיקולים את המאפיינים שלכם בבחירת אפיקי ההשקעה של חסכונותיכם - זאת בניגוד למצב הקיים כיום במסלולים הכלליים.
התאמת רמת הסיכון בתיק הנכסים למאפיינים של החוסך, מאפשרת מצד אחד להגן על כספי החיסכון העומדים לקראת פרישה מפני משברים או תנודות בשוק ההון, ומצד שני מאפשרת לחוסכים הצעירים להשיג תשואה גבוהה יותר על הכספים בגיל צעיר וליטול סיכון גבוה יותר ביחס לסיכון הקיים היום בתיק הנכסים שלהם.
נתחיל במצב הקיים
כיום קיימים מאות מסלולי השקעה. ריבוי מסלולי השקעה, ובפרט באותה קופה, פוגע ביכולת החוסכים להשוות בין המסלולים השונים. בפועל, כתוצאה מכך שמרבית הציבור נמנע מקבלת החלטה בנוגע לחיסכון הפנסיוני שלו, 95% מחסכונות הציבור מושקע במסלולים כלליים, המשמשים כיום כמסלול ברירת המחדל. החיסרון במסלולים הכללים שלא קיימת התאמת רמת הסיכון לצרכי החוסך או למאפייניו, ובכך חלק ניכר מהחוסכים חשופים לסיכוני השקעה שאינם עולים בקנה אחד עם רמת הסיכון המתאימה להם: לחוסך הצעיר יש שנים רבות לפניו לחסוך וכספיו יכולים להיות מושקעים במסלול השקעות בעל רמת סיכון הנחשבת לגבוהה יותר שיכולה גם להניב תשואה גבוהה יותר. לעומת זאת, חוסך לקראת פרישה יכול להשקיע את חסכונותיו במסלול הנחשב לסולידי יותר שיניב תשואה נמוכה יותר כדי להגן על חסכונותיו מפני תנודות אפשריות בשוק ההון.
מודל השקעות תלוי גיל
לפי המודל החדש, כל גוף מוסדי יקים ארבעה מסלולי השקעה תלויי גיל: מסלול לבני 50 ומטה, מסלול לבני 50-60, מסלול לבני 60 פלוס ומסלול למקבלי קצבאות. מסלולי השקעה אלו יהיו מסלולי ברירת המחדל עבור מצטרפים חדשים. החל מה-1.1.16, תישלח לציבור הודעה מהחברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני עם הפרטים על המסלול בו מושקע כספיכם כיום ופרטים על מסלול תלוי הגיל המותאם לגילכם. באפשרותכם לעבור באופן קל ומהיר למסלול תלוי גיל באמצעות חתימה על ההודעה ושליחתה לחברה.
- מדיניות חדשה של טראמפ: חשבונות פנסיה יוכלו להשקיע בנכסים אלטרנטיביים
- מי מקבל את כספי הפנסיה, איך מושכים אותם - ומה צריך לדעת על המיסים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת הסיכון תפחת בין מסלול למסלול בהתאם לגיל החוסך. את תמהיל ההשקעות המפורט של המסלולים השונים ניתן למצוא בעתיד באתר החברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני. מסלולי השקעה המותאמים לגיל החוסך יהיו ברירת מחדל עבור מצטרפים חדשים, במקרה בו לא בוצעה החלטה לחסוך במסלול אחר, יש להודיע על כך. כלומר הציבור יצורף אוטומטית למסלולי ההשקעות בהתאם לגיל, כל עוד לא נבחרה אופציה אחרת במעמד ההצטרפות. ככל שהחוסך יגיע לגיל בו קיים מסלול אחר המתאים לגילו, ישייך הגוף המוסדי המנהל את החיסכון הפנסיוני אוטומטית למסלול החדש. מעתה, לא תהיה אפשרות לצרף חוסכים חדשים למסלולי השקעה כלליים. יכולת הבחירה לא תפגע - אם החוסך ירצה הוא יוכל לבחור כל מסלול אחר שהוא אינו מסלול ברירת המחדל.
מסלולי השקעה מתמחים
מלבד מסלולי ההשקעה תלויי הגיל, קיימים גם מסלולי השקעה מתמחים. אם תרצו לעבור מברירת המחדל של מסלול תלוי גיל - ניתן לבחור מסלול השקעה מתמחה כמו מסלול מנייתי, מסלול אג"ח וכו'. כל חברה תוכל לנהל עד עשרה מסלולי השקעה מתמחים הנבדלים זה מזה, כשהמטרה היא צמצום מסלולי ההשקעה שאין ביניהם הבדל מהותי בשם או במדיניות ההשקעה, אשר עשויים להקשות על הציבור להשוות בין המסלולים השונים והחברות השונות.
במסגרת המודל החדש, כל חברה תוכל לבחור את המסלולים המתמחים, אך בכל החברות מסלול מתמחה מסוג מסוים ('מסלול מנייתי', למשל) יהיה זהה מבחינת השם ומדיניות התקנון. תוכלו לקרוא עוד על כך באתר שוק ההון תחת חוזר 'מסלולי השקעה בקופות גמל'.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איך עוברים ממסלול למסלול?
אצל חוסכים קיימים, המעבר למסלול תלוי גיל לא שונה ממעבר אחר בין מסלולים כפי שקיים כיום. יש להודיע לחברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני על הרצון לעבור למסלול אחר. חוסכים חדשים המצטרפים לקופה אחרת מזו שחסכו עד כה, יכולים לבחור באופן יזום את מסלול ההשקעה, אחרת יצורפו למסלול ברירת מחדל בהתאם לגילם.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.