הרפורמה מתחילה: הנה השינויים הקרבים בשוק הפנסיה
החל מה-1 בינואר 2016 ייכנס לתוקף מודל חדש, במסגרתו מצטרפים חדשים לקרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים וקופות גמל יצורפו למסלולים מותאמי גיל ולחוסכים קיימים במסלולים כלליים תהיה האפשרות לעבור למסלול המותאם לגילם. המשמעות של ניהול מסלול תלוי גיל שמעתה הגוף המנהל עבורכם את החיסכון הפנסיוני יידרש לקחת בחשבון במכלול השיקולים את המאפיינים שלכם בבחירת אפיקי ההשקעה של חסכונותיכם - זאת בניגוד למצב הקיים כיום במסלולים הכלליים.
התאמת רמת הסיכון בתיק הנכסים למאפיינים של החוסך, מאפשרת מצד אחד להגן על כספי החיסכון העומדים לקראת פרישה מפני משברים או תנודות בשוק ההון, ומצד שני מאפשרת לחוסכים הצעירים להשיג תשואה גבוהה יותר על הכספים בגיל צעיר וליטול סיכון גבוה יותר ביחס לסיכון הקיים היום בתיק הנכסים שלהם.
נתחיל במצב הקיים
כיום קיימים מאות מסלולי השקעה. ריבוי מסלולי השקעה, ובפרט באותה קופה, פוגע ביכולת החוסכים להשוות בין המסלולים השונים. בפועל, כתוצאה מכך שמרבית הציבור נמנע מקבלת החלטה בנוגע לחיסכון הפנסיוני שלו, 95% מחסכונות הציבור מושקע במסלולים כלליים, המשמשים כיום כמסלול ברירת המחדל. החיסרון במסלולים הכללים שלא קיימת התאמת רמת הסיכון לצרכי החוסך או למאפייניו, ובכך חלק ניכר מהחוסכים חשופים לסיכוני השקעה שאינם עולים בקנה אחד עם רמת הסיכון המתאימה להם: לחוסך הצעיר יש שנים רבות לפניו לחסוך וכספיו יכולים להיות מושקעים במסלול השקעות בעל רמת סיכון הנחשבת לגבוהה יותר שיכולה גם להניב תשואה גבוהה יותר. לעומת זאת, חוסך לקראת פרישה יכול להשקיע את חסכונותיו במסלול הנחשב לסולידי יותר שיניב תשואה נמוכה יותר כדי להגן על חסכונותיו מפני תנודות אפשריות בשוק ההון.
מודל השקעות תלוי גיל
לפי המודל החדש, כל גוף מוסדי יקים ארבעה מסלולי השקעה תלויי גיל: מסלול לבני 50 ומטה, מסלול לבני 50-60, מסלול לבני 60 פלוס ומסלול למקבלי קצבאות. מסלולי השקעה אלו יהיו מסלולי ברירת המחדל עבור מצטרפים חדשים. החל מה-1.1.16, תישלח לציבור הודעה מהחברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני עם הפרטים על המסלול בו מושקע כספיכם כיום ופרטים על מסלול תלוי הגיל המותאם לגילכם. באפשרותכם לעבור באופן קל ומהיר למסלול תלוי גיל באמצעות חתימה על ההודעה ושליחתה לחברה.
- כך הפסיד ישראל אלפי שקלים מהקצבה החודשית בפנסיה, רק בגלל שחשב שיהיה בסדר
- פנסיה או נכסים: על מה הישראלים מסתמכים יותר בפרישה שלהם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת הסיכון תפחת בין מסלול למסלול בהתאם לגיל החוסך. את תמהיל ההשקעות המפורט של המסלולים השונים ניתן למצוא בעתיד באתר החברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני. מסלולי השקעה המותאמים לגיל החוסך יהיו ברירת מחדל עבור מצטרפים חדשים, במקרה בו לא בוצעה החלטה לחסוך במסלול אחר, יש להודיע על כך. כלומר הציבור יצורף אוטומטית למסלולי ההשקעות בהתאם לגיל, כל עוד לא נבחרה אופציה אחרת במעמד ההצטרפות. ככל שהחוסך יגיע לגיל בו קיים מסלול אחר המתאים לגילו, ישייך הגוף המוסדי המנהל את החיסכון הפנסיוני אוטומטית למסלול החדש. מעתה, לא תהיה אפשרות לצרף חוסכים חדשים למסלולי השקעה כלליים. יכולת הבחירה לא תפגע - אם החוסך ירצה הוא יוכל לבחור כל מסלול אחר שהוא אינו מסלול ברירת המחדל.
מסלולי השקעה מתמחים
מלבד מסלולי ההשקעה תלויי הגיל, קיימים גם מסלולי השקעה מתמחים. אם תרצו לעבור מברירת המחדל של מסלול תלוי גיל - ניתן לבחור מסלול השקעה מתמחה כמו מסלול מנייתי, מסלול אג"ח וכו'. כל חברה תוכל לנהל עד עשרה מסלולי השקעה מתמחים הנבדלים זה מזה, כשהמטרה היא צמצום מסלולי ההשקעה שאין ביניהם הבדל מהותי בשם או במדיניות ההשקעה, אשר עשויים להקשות על הציבור להשוות בין המסלולים השונים והחברות השונות.
במסגרת המודל החדש, כל חברה תוכל לבחור את המסלולים המתמחים, אך בכל החברות מסלול מתמחה מסוג מסוים ('מסלול מנייתי', למשל) יהיה זהה מבחינת השם ומדיניות התקנון. תוכלו לקרוא עוד על כך באתר שוק ההון תחת חוזר 'מסלולי השקעה בקופות גמל'.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
איך עוברים ממסלול למסלול?
אצל חוסכים קיימים, המעבר למסלול תלוי גיל לא שונה ממעבר אחר בין מסלולים כפי שקיים כיום. יש להודיע לחברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני על הרצון לעבור למסלול אחר. חוסכים חדשים המצטרפים לקופה אחרת מזו שחסכו עד כה, יכולים לבחור באופן יזום את מסלול ההשקעה, אחרת יצורפו למסלול ברירת מחדל בהתאם לגילם.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
