בן ברננקי: איש השנה בכלכלה העולמית - אבל מה יהיה ב-2014?
בן ברננקי, נגיד הפד היוצא, הוא לדעתי אחד מאנשי השנה החשובים והמשפיעים של 2013, בזכות הדרך אותה הוביל להתאוששות בכלכלת ארה"ב, במיוחד בצל העדרה של מנהיגות בקרב הפוליטיקאים. בשנה החולפת כלכלת ארה"ב (והעולם) הושפעה מאוד מתוכנית ההקלה הכמותית השלישית וההחלטה על צמצומה (ה-Tapering).
ואכן, כלכלת ארה"ב מתאוששת: מחירי הדירות בעלייה בקצב שנתי דו-ספרתי, שוק העבודה נמצא במצבו הטוב ביותר מאז תחילת המשבר ב-2008 ושיעור האבטלה ירד. כמו גם הצריכה הפרטית, שהאחראית לכ-70% מהתוצר האמריקני, במגמת עלייה ונתוני המכירות הקמעונאיות. במעגל השני, באמצעות החלשת הדולר, היתה לתוכנית ההקלה השפעה חיובית על התחרותיות של היצואנים והיצרנים בארה"ב, בעיקר על חשבון המשקים המתפתחים.
יחד עם זאת, גם נגיד הפד התמודד עם הביקורת על הסכנה הקיימת במדיניות מוניטרית מרחיבה מדי. ההשפעות השליליות שהעיקריות שבהן: אינפלציה, עלייה לא ריאלית של מחיר נכסים וניצול לא יעיל של ההון, עלולות ליצור את המשבר הבא כפי שקרה בעבר. במהלך תוכניות ההקלה הקודמות דובר רבות בדבר "אסטרטגיית היציאה" מן המדיניות המרחיבה, וכיצד השוק יגיב לפעולות אלה. לכן, לא הפתיעה הודעת נגיד הפד בישיבתו האחרונה על צמצומה של תוכנית רכישות האגח"ים במסגרת ה-QE3 .
יחד עם זאת, היה ניכר כי הפד בחר לבצע את ה-Tapering במידה רבה של זהירות בכפוף לשיפור במשק. בנוסף, "חישק" ברננקי את מחליפתו, ג'נט ילן, בהכרזה על הותרת הריבית לאורך שנת 2015. בכך שידר הבנק הפדרלי את חששו כי הנסיגה מן המדיניות המרחיבה תפגע בהשגיה בהשבת הצמיחה של המשק האמריקני. נראה כי הפד בוחן את הנתונים לעומקם ומזהה כי ההתאוששות של הכלכלה שברירית ממה שנראה "על פני השטח". במה דברים אמורים?
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
 - ארה״ב וקטאר נגד אירופה: חוק הקיימות החדש יוביל להפסקת מסחר וסנקציות
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
שוק הנדל"ן היווה כמוקד העיקרי של המשבר האחרון ולכן יוצר עניין רב מצד המשקיעים. מעבר לתרומה למאזני הבנקים לעלית מחירי הדיור ישנה תועלת לכלכלה בעצם העלאת "תחושת העושר", התורמת בתורה לסנטימנט הצרכני. מדד קייס-שילר, העוקב אחר המחירים ב-20 ערי המטרופולין הגדולות, הציג עלייה שנתית של מעל 13%. בחינה רחבה יותר של הנתונים מעלה כי במדדים הכוללים את כל המדינה, העלייה השנתית היתה ברמה חד-ספרתית, כלומר קיימת שונות רבה בהתאוששות מחירי הנדל"ן. בנוסף, הנתון המשמעותי לדעתי, לבחינת בריאותו של שוק הנדל"ן הוא מכירות הבתים הקיימים, אשר הציג בנובמבר ירידות זה החודש השלישי ברציפות. אין להסיק מכך כי מחירי הבתים לא ימשיכו לעלות, אולם נראה כי עליית תשואות האג"ח ל-30 שנה עקב ה-Tapering מייקרת את מחירי המשכנתאות ומתחילה להעיב על היכולת וה"תיאבון" לרכישת דירה.
שוק האשראי הפרטי . אחת הביקורות כנגד המדיניות המרחיבה, כי האשראי לא מגיע בפועל לידי הצרכנים, במידה שניתן היה לצפות. בנוסף, לא נרשמה עלייה בשכר הריאלי וגם חברות האשראי שמרניות יותר במתן אשראי. יחד עם זאת, נתוני המכירות הקמעונאיות עדיין מראים על מגמה חיובית. חלק מההסבר לכך ניתן בדמותן של "הלוואות סטודנטים" הניתנות על-ידי הממשלה הפדרלית. בשנת 2013 חצו הלוואות אלה את רף טריליון הדולרים, כאשר כ-20% ממשקי הבית בעלי חוב מסוג זה. בנוסף, בין השנים 2008-202 חלה עליה שנתית ממוצעת של 6% בגובה ההלוואה של הלווים (כיום כ- 30,000$). ההבנה כי גם צרכי האשראי ליחידים אינו בא כדי צורכו באמצעות הסקטור הפרטי, ונדרש עדיין לתמיכה ממשלתית, מאותתת לפד כי גם הנכונות לצרוך הינה, כאמור, שברירית.
שוק העבודה . שיעור האבטלה נחת בנובמבר לרמה של 7%, הנמוך מזה 5 שנים, וזאת כאשר המשק הוסיף כ- 200 אלף מועסקים חדשים גם בנובמבר וגם באוקטובר. יחד עם זאת, קצב זה תואם בערך לקצב הגידול של שוק העבודה (עקב גידול האוכלוסיה והגירה), ולכן קיימת ציפייה לעליית מדרגה נוספת בקצב גיוס העובדים על-מנת לקבוע כי השינוי בתעסוקה הוא בר-קיימא. לכן, הפד היה רוצה לראות עליה בשיעור ההשתתפות העומד כעת על רמה של 63% לעומת 65.8% בדצמבר 2008.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
 - מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
 - תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
 - מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
 
אני מוצא כי הפד בראשות ברננקי פעל מתוך כוונה "לגמול" את השוק מההרחבה הכמותית בהדרגה. אולם לאור הבעיות אלה ואחרות, שלא נעלמו מעיניו, הרי שקצב הנסיגה מהמדיניות איטי ותלוי בהתאוששות הכלכלה, כפי שהוא חזר והדגיש בהודעתו.
לסיכום, נראה כי קיימת הסכמה שבטווח הקצר והבינוני המדיניות המרחיבה אותה הנהיג ברננקי אכן תרמה תרומה מהותית לייצוב המשק האמריקני לאחר המשבר של 2008, והרחקתו ממצב דיפלציוני. ימים יגידו אם מדינייות זו לא תהווה כר להתפתחותו של המשבר הכלכלי הבא, כפי שנטען כנגד קודמו, אלן גרינספאן. יחד עם זאת, נראה לי כי ההוכחה שהמדיניות הלא-שגרתית של הפד הייתה נחוצה, נעוצה בעובדה כי גם ה-ECB נטש את השמרנות המוניטרית האירופית, והחל ליישם מדיניות מוניטרית א-לה ברננקי, בהתמודדתו בשפל הכלכלי בו מצוי מרחב האירו.
- 1.שאפו לברננקי ולכותב המאמר... (ל"ת)פגסוס 06/01/2014 13:18הגב לתגובה זו
 
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
 - בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
