מה עומד מאחורי הירידה של הנפט?
מאז סוף חודש אוגוסט צלל החוזה על הנפט מסוג WTI מ-112.2 דולר ל-93.2 דולר, ובאחוזים - כמעט 17%, וזאת בשעה שיתר הנכסים המסוכנים בשוק דווקא שומרים על רמות גבוהות. מה עומד מאחורי הצניחה של הנפט? חששות צמיחה? רגיעה גיאו-פוליטית? ייתכן שמדובר בשינוי עמוק יותר שעשוי להשליך על המגמה בטווח הארוך יותר של הזהב השחור.
עד לא מכבר רווחה בעולם התיאוריה בדבר ה-Peak Oil, על פיה, לאור הגידול בצרכים האנרגטיים של העולם המתרחב ודלדול מאגרי הנפט, אנו הולכים ומתקרבים למיצוי יכולת הפקת הנפט, לא רק הנוזלי כי אם גם הסינטטי. אותו מיצוי צפוי לגרום למחסור ממשי באנרגיה להנעת כלכלת העולם. חשש נוסף היה כי העומקים בהם יצטרכו לקדוח יגרמו להאטה עקבית בקצב זרימת הנוזל השחור לצרכנים. מטבע הדברים, תחזית שכזו, לפיה היחס בין הביקוש להיצע ילך ויגדל, משמעה עלייה עתידית במחירי הנפט.
אבל תיאוריות באות ונעלמות, וכיום כמעט ואין זכר לדיון הזה בשוק האנרגיה. גילויי הגז בכמויות אדירות בכל מיני מקומות בעולם (כולל אצלנו), וטכניקות חדישות להפקת נפט, כגון הקידוח האופקי והפראקינג, שינו כליל את התמונה.
שינויים אלה שינו בעיקר את שוק האנרגיה בארצות הברית. עלויות ייבוא הנפט ממקורות זרים תמיד היוו מעמסה כבדה, תקציבית ופוליטית, על ארה"ב. בעקבות כך, הנפט שיחק משקל עצום בשיקולים של הפוליטיקה הגלובלית ומדיניות החוץ של ארצות הברית, לרבות החלטה על יציאה למלחמות. במערב התיכון האמריקני ובחלק ממדינות הצפון-מערב נמצאו מאגרים בלתי נדלים של גז ונפט ובוצע שדרוג תשתיתי לשינוע הנפט, מדברים כבר על חזון אחרית הימים בו ארה"ב תהפוך בקרוב מיבואנית ליצואנית. הייצור המוגבר והשינוע היעיל אמור להביא להמשך ירידת המחירים. גם המעבר של יותר ויותר תעשיות לשימוש בגז ישפיע על משוואת הביקוש לנפט.
- פספורטקארד משיקה שירות שיחסוך עמלות המרה בחו"ל
- השקל מתחזק ב-1.8% - למי זה טוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נוסיף לכך את הדשדוש הכלכלי הגלובלי והירידה במתיחות הגיאו-פוליטית, ונקבל תחזית די שלילית עבור הנפט. על צד החיובי, אולי הירידה במחיר הסחורה החיונית הזו תסייע לדחוף את הצמיחה העולמית קדימה מתוך הדשדוש המדכדך.
כעת, המגמה היורדת מתחילה לתפוס תאוצה, בעיקר בחוזה האמריקני (WTI), עליו משפיעים כל הגורמים שהוזכרו יחדיו. טכנית, בחוזה האמריקני, הירידה מתחת ל-104 היתה הסימן הראשון לשבירה מטה. כעת ניתן לראות שהנפט בדרכו מטה בתוך ערוץ צר שמוביל אותו לעבר 91-92 דולרים ולאחר מכן לאזור 86.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
