מה עומד מאחורי הירידה של הנפט?

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס לנילה של תוך חודשיים. מה הגורמים שעומדים מאחורי הירידה החדה הזו, והאם הנפט צפוי להמשיך ולרדת?
יוחאי שויגר |
נושאים בכתבה מטבע חוץ נפט

מאז סוף חודש אוגוסט צלל החוזה על הנפט מסוג WTI מ-112.2 דולר ל-93.2 דולר, ובאחוזים - כמעט 17%, וזאת בשעה שיתר הנכסים המסוכנים בשוק דווקא שומרים על רמות גבוהות. מה עומד מאחורי הצניחה של הנפט? חששות צמיחה? רגיעה גיאו-פוליטית? ייתכן שמדובר בשינוי עמוק יותר שעשוי להשליך על המגמה בטווח הארוך יותר של הזהב השחור.

עד לא מכבר רווחה בעולם התיאוריה בדבר ה-Peak Oil, על פיה, לאור הגידול בצרכים האנרגטיים של העולם המתרחב ודלדול מאגרי הנפט, אנו הולכים ומתקרבים למיצוי יכולת הפקת הנפט, לא רק הנוזלי כי אם גם הסינטטי. אותו מיצוי צפוי לגרום למחסור ממשי באנרגיה להנעת כלכלת העולם. חשש נוסף היה כי העומקים בהם יצטרכו לקדוח יגרמו להאטה עקבית בקצב זרימת הנוזל השחור לצרכנים. מטבע הדברים, תחזית שכזו, לפיה היחס בין הביקוש להיצע ילך ויגדל, משמעה עלייה עתידית במחירי הנפט.

אבל תיאוריות באות ונעלמות, וכיום כמעט ואין זכר לדיון הזה בשוק האנרגיה. גילויי הגז בכמויות אדירות בכל מיני מקומות בעולם (כולל אצלנו), וטכניקות חדישות להפקת נפט, כגון הקידוח האופקי והפראקינג, שינו כליל את התמונה.

שינויים אלה שינו בעיקר את שוק האנרגיה בארצות הברית. עלויות ייבוא הנפט ממקורות זרים תמיד היוו מעמסה כבדה, תקציבית ופוליטית, על ארה"ב. בעקבות כך, הנפט שיחק משקל עצום בשיקולים של הפוליטיקה הגלובלית ומדיניות החוץ של ארצות הברית, לרבות החלטה על יציאה למלחמות. במערב התיכון האמריקני ובחלק ממדינות הצפון-מערב נמצאו מאגרים בלתי נדלים של גז ונפט ובוצע שדרוג תשתיתי לשינוע הנפט, מדברים כבר על חזון אחרית הימים בו ארה"ב תהפוך בקרוב מיבואנית ליצואנית. הייצור המוגבר והשינוע היעיל אמור להביא להמשך ירידת המחירים. גם המעבר של יותר ויותר תעשיות לשימוש בגז ישפיע על משוואת הביקוש לנפט.

נוסיף לכך את הדשדוש הכלכלי הגלובלי והירידה במתיחות הגיאו-פוליטית, ונקבל תחזית די שלילית עבור הנפט. על צד החיובי, אולי הירידה במחיר הסחורה החיונית הזו תסייע לדחוף את הצמיחה העולמית קדימה מתוך הדשדוש המדכדך.

כעת, המגמה היורדת מתחילה לתפוס תאוצה, בעיקר בחוזה האמריקני (WTI), עליו משפיעים כל הגורמים שהוזכרו יחדיו. טכנית, בחוזה האמריקני, הירידה מתחת ל-104 היתה הסימן הראשון לשבירה מטה. כעת ניתן לראות שהנפט בדרכו מטה בתוך ערוץ צר שמוביל אותו לעבר 91-92 דולרים ולאחר מכן לאזור 86.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.