מה עומד מאחורי הירידה של הנפט?
מאז סוף חודש אוגוסט צלל החוזה על הנפט מסוג WTI מ-112.2 דולר ל-93.2 דולר, ובאחוזים - כמעט 17%, וזאת בשעה שיתר הנכסים המסוכנים בשוק דווקא שומרים על רמות גבוהות. מה עומד מאחורי הצניחה של הנפט? חששות צמיחה? רגיעה גיאו-פוליטית? ייתכן שמדובר בשינוי עמוק יותר שעשוי להשליך על המגמה בטווח הארוך יותר של הזהב השחור.
עד לא מכבר רווחה בעולם התיאוריה בדבר ה-Peak Oil, על פיה, לאור הגידול בצרכים האנרגטיים של העולם המתרחב ודלדול מאגרי הנפט, אנו הולכים ומתקרבים למיצוי יכולת הפקת הנפט, לא רק הנוזלי כי אם גם הסינטטי. אותו מיצוי צפוי לגרום למחסור ממשי באנרגיה להנעת כלכלת העולם. חשש נוסף היה כי העומקים בהם יצטרכו לקדוח יגרמו להאטה עקבית בקצב זרימת הנוזל השחור לצרכנים. מטבע הדברים, תחזית שכזו, לפיה היחס בין הביקוש להיצע ילך ויגדל, משמעה עלייה עתידית במחירי הנפט.
אבל תיאוריות באות ונעלמות, וכיום כמעט ואין זכר לדיון הזה בשוק האנרגיה. גילויי הגז בכמויות אדירות בכל מיני מקומות בעולם (כולל אצלנו), וטכניקות חדישות להפקת נפט, כגון הקידוח האופקי והפראקינג, שינו כליל את התמונה.
שינויים אלה שינו בעיקר את שוק האנרגיה בארצות הברית. עלויות ייבוא הנפט ממקורות זרים תמיד היוו מעמסה כבדה, תקציבית ופוליטית, על ארה"ב. בעקבות כך, הנפט שיחק משקל עצום בשיקולים של הפוליטיקה הגלובלית ומדיניות החוץ של ארצות הברית, לרבות החלטה על יציאה למלחמות. במערב התיכון האמריקני ובחלק ממדינות הצפון-מערב נמצאו מאגרים בלתי נדלים של גז ונפט ובוצע שדרוג תשתיתי לשינוע הנפט, מדברים כבר על חזון אחרית הימים בו ארה"ב תהפוך בקרוב מיבואנית ליצואנית. הייצור המוגבר והשינוע היעיל אמור להביא להמשך ירידת המחירים. גם המעבר של יותר ויותר תעשיות לשימוש בגז ישפיע על משוואת הביקוש לנפט.
- פספורטקארד משיקה שירות שיחסוך עמלות המרה בחו"ל
- השקל מתחזק ב-1.8% - למי זה טוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נוסיף לכך את הדשדוש הכלכלי הגלובלי והירידה במתיחות הגיאו-פוליטית, ונקבל תחזית די שלילית עבור הנפט. על צד החיובי, אולי הירידה במחיר הסחורה החיונית הזו תסייע לדחוף את הצמיחה העולמית קדימה מתוך הדשדוש המדכדך.
כעת, המגמה היורדת מתחילה לתפוס תאוצה, בעיקר בחוזה האמריקני (WTI), עליו משפיעים כל הגורמים שהוזכרו יחדיו. טכנית, בחוזה האמריקני, הירידה מתחת ל-104 היתה הסימן הראשון לשבירה מטה. כעת ניתן לראות שהנפט בדרכו מטה בתוך ערוץ צר שמוביל אותו לעבר 91-92 דולרים ולאחר מכן לאזור 86.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
