מה עומד מאחורי הירידה של הנפט?
מאז סוף חודש אוגוסט צלל החוזה על הנפט מסוג WTI מ-112.2 דולר ל-93.2 דולר, ובאחוזים - כמעט 17%, וזאת בשעה שיתר הנכסים המסוכנים בשוק דווקא שומרים על רמות גבוהות. מה עומד מאחורי הצניחה של הנפט? חששות צמיחה? רגיעה גיאו-פוליטית? ייתכן שמדובר בשינוי עמוק יותר שעשוי להשליך על המגמה בטווח הארוך יותר של הזהב השחור.
עד לא מכבר רווחה בעולם התיאוריה בדבר ה-Peak Oil, על פיה, לאור הגידול בצרכים האנרגטיים של העולם המתרחב ודלדול מאגרי הנפט, אנו הולכים ומתקרבים למיצוי יכולת הפקת הנפט, לא רק הנוזלי כי אם גם הסינטטי. אותו מיצוי צפוי לגרום למחסור ממשי באנרגיה להנעת כלכלת העולם. חשש נוסף היה כי העומקים בהם יצטרכו לקדוח יגרמו להאטה עקבית בקצב זרימת הנוזל השחור לצרכנים. מטבע הדברים, תחזית שכזו, לפיה היחס בין הביקוש להיצע ילך ויגדל, משמעה עלייה עתידית במחירי הנפט.
אבל תיאוריות באות ונעלמות, וכיום כמעט ואין זכר לדיון הזה בשוק האנרגיה. גילויי הגז בכמויות אדירות בכל מיני מקומות בעולם (כולל אצלנו), וטכניקות חדישות להפקת נפט, כגון הקידוח האופקי והפראקינג, שינו כליל את התמונה.
שינויים אלה שינו בעיקר את שוק האנרגיה בארצות הברית. עלויות ייבוא הנפט ממקורות זרים תמיד היוו מעמסה כבדה, תקציבית ופוליטית, על ארה"ב. בעקבות כך, הנפט שיחק משקל עצום בשיקולים של הפוליטיקה הגלובלית ומדיניות החוץ של ארצות הברית, לרבות החלטה על יציאה למלחמות. במערב התיכון האמריקני ובחלק ממדינות הצפון-מערב נמצאו מאגרים בלתי נדלים של גז ונפט ובוצע שדרוג תשתיתי לשינוע הנפט, מדברים כבר על חזון אחרית הימים בו ארה"ב תהפוך בקרוב מיבואנית ליצואנית. הייצור המוגבר והשינוע היעיל אמור להביא להמשך ירידת המחירים. גם המעבר של יותר ויותר תעשיות לשימוש בגז ישפיע על משוואת הביקוש לנפט.
- פספורטקארד משיקה שירות שיחסוך עמלות המרה בחו"ל
- השקל מתחזק ב-1.8% - למי זה טוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נוסיף לכך את הדשדוש הכלכלי הגלובלי והירידה במתיחות הגיאו-פוליטית, ונקבל תחזית די שלילית עבור הנפט. על צד החיובי, אולי הירידה במחיר הסחורה החיונית הזו תסייע לדחוף את הצמיחה העולמית קדימה מתוך הדשדוש המדכדך.
כעת, המגמה היורדת מתחילה לתפוס תאוצה, בעיקר בחוזה האמריקני (WTI), עליו משפיעים כל הגורמים שהוזכרו יחדיו. טכנית, בחוזה האמריקני, הירידה מתחת ל-104 היתה הסימן הראשון לשבירה מטה. כעת ניתן לראות שהנפט בדרכו מטה בתוך ערוץ צר שמוביל אותו לעבר 91-92 דולרים ולאחר מכן לאזור 86.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
