למרות המשבר בגוש: בריטניה וגרמניה מובילות את אירופה

יוסי ישראל, מנהל מחלקת המחקר בתכלית תעודות סל, מתייחס לאפשרות של השקעה במדינות אירופה על אף המשבר הפיננסי. מי הן הכלכלות המובילות?
יוסי ישראל |

כלכלת גוש האירו היא הכלכלה השניה בגודלה בעולם, והיא כוללת 17 מדינות מערביות. ככזו, היא נתפשה בעיני משקיעים כאפיק השקעה לגיטימי בתיק ההשקעות - עד למשבר החובות שפקד את היבשת בתחילת העשור. לאחר פרוץ אותו משבר, מספר מדינות נקלעו לבעיית החזר חובות, כלכלת הגוש התקשתה לצמוח וביטחון המשקיעים התערער.

בשבועות האחרונים נראה שהכיוון החל להשתנות והמשקיעים חזרו להשקיע ביבשת, לאחר שנתוני חודש יולי היו מעודדים. כדוגמא, קרן הסל EZU, העוקבת אחר מדד המניות האירופי של MSCI, גייסה 600 מיליון דולר בחודש יולי, זאת לעומת פדיון של כ-300 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה (לפי נתוני Index Universe). לפני שבועיים (לראשונה מזה שנתיים), הפתיע מדד מנהלי הרכש של גוש האירו לטובה והצביע על התרחבות בחודש החולף, כשגם שיעור האבטלה והמכירות הקמעונאיות הפתיעו לחיוב. ראוי להזכיר שבגוש האירו דוגלים בכלכלת צנע, לכן כלכלת אירופה התקשתה להציג שיפור עקבי עד עתה. במקביל, למשקיעים ביבשת קיימות לדעתי שתי אלטרנטיבות השקעה מעניינות בדמות כלכלות גרמניה ובריטניה.

האלטרנטיבה הראשונה היא בריטניה, שיצרה לעצמה יתרון בכך שאינה חלק מגוש האירו ובעלת קביעת מדיניות מונטרית עצמאית, זאת למרות שהיא חלק מהאיחוד האירופי. בעוד שדגלה במדיניות צנע וצמצומים עד שנת 2012, בחודש מארס של אותה שנה, כשעלו שוב החששות מיוון, התקבלה החלטה להתחיל בהרחבות כמותיות יחד עם מדיניות מרחיבה בהוצאות הממשלה.

התוצאות לא איחרו לבוא, וברבעון הראשון של השנה (2013) צמחה בריטניה ב-0.3% וברבעון השני הכפילה את קצב הצמיחה. כמו כן, חל שיפור בשיעור האבטלה, לעומת גוש האירו שם שיעור האבטלה המשיך לעלות לרמה של 12.1%. היתרון של בריטניה לא מתבטא רק ביכולת לבצע הרחבות כמותיות. החופש המוניטארי יוצר למשק הבריטי גמישות בהשוואה לכלכלות גוש האירו, ומהווה יתרון משמעותי כיוון שהכלכלות מתחרות במוצרים ושוקי ייצוא דומים.

האלטרנטיבה השניה היא גרמניה. מדובר כידוע בכלכלה הגדולה באירופה (תופסת נתח של כ-30% מהתוצר של גוש האירו), שהיא גם הקטר שמחזיק את כלכלת גוש האירו. עד כה גרמניה הובילה מדיניות צנע בגוש, אבל לאחרונה מתגברות ההערכות שהדבר עשוי להשתנות, ולדעתי, יכול לחולל מפנה כלכלי משמעותי באירופה.

בפגישת פורום G20 שהתקיימה לאחרונה במוסקבה, הכלכלות המובילות בעולם הכירו בלגיטימיות של ההרחבות הכמותיות וביעילות שלהן. דיווחים מהפגישות רמזו שנציגי גרמניה היו "פחות אסרטיביים" מבעבר בכל הנוגע למדיניות הצנע. לבנק האירופי יש כידוע תוכנית הרחבות כמותיות מוכנה שנקראת Outright Monetary Transaction, במהלכה הוא צפוי לרכוש איגרות חוב של מדינות הגוש בשוק המשני. אך כרגע התוכנית לא יוצאת אל הפועל עקב התנגדותה גרמניה, אף על פי שהערכות אחרונות מציינות שגברו הסיכויים להסרת התנגדות.

במידה והתוכנית תקרום עור וגידים, אני מעריך שאנחנו צפויים לראות אפקט דומה לזה של השווקים בארה"ב ויפן, שכללו פיחות במטבע, ירידת תשואות האג"ח ועלייה בשוקי המניות. האבסורד, שגרמניה שהתנגדה לתוכנית, היא זו שצפויה להרוויח מכך הכי הרבה.

אומנם גם היום כלכלת גרמניה עדיפה על רוב הכלכלות בגוש האירו, אך מכיוון שהיא היצואנית המובילה ותוכנית ההרחבות צפויה להפחית את שער האירו ולהוזיל לה את עלויות מיחזור החוב - אישור תוכנית ההרחבות תיטיב לטעמי מאוד עם הכלכלה הגרמנית.

העדיפות של גרמניה ובריטניה באה לידי ביטוי גם בשוק ההון, כאשר מדדי המניות המובילים, ה-FTSE בבריטניה וה-DAX בגרמניה השיגו מתחילת השנה תשואה עודפת על פני מדד המניות המוביל באירופה - ה-Eurostoxx 50. זאת מכיוון שליורוסטוקס 50 ישנה חשיפה משמעותית לכלכלת צרפת המדשדשת ולמדינות ה-PIIGS. מתחילת השנה השיג ה-FTSE 100 הבריטי תשואה של כ-11.5% וה-DAX הגרמני הגיע לכ-6.5%, לעומת ה-4% ב-Euro Stoxx 50.

יש לציין, כי השקעה במדדי יורוסטוקס בכלל ובמדד היורוסטוקס 50 בפרט, טומנת בחובה חשיפה לצרפת, ספרד ואיטליה (למעלה מ-55% ביורוסטוקס 50), וללא חשיפה לכלכלה הבריטית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.