למרות המשבר בגוש: בריטניה וגרמניה מובילות את אירופה
כלכלת גוש האירו היא הכלכלה השניה בגודלה בעולם, והיא כוללת 17 מדינות מערביות. ככזו, היא נתפשה בעיני משקיעים כאפיק השקעה לגיטימי בתיק ההשקעות - עד למשבר החובות שפקד את היבשת בתחילת העשור. לאחר פרוץ אותו משבר, מספר מדינות נקלעו לבעיית החזר חובות, כלכלת הגוש התקשתה לצמוח וביטחון המשקיעים התערער.
בשבועות האחרונים נראה שהכיוון החל להשתנות והמשקיעים חזרו להשקיע ביבשת, לאחר שנתוני חודש יולי היו מעודדים. כדוגמא, קרן הסל EZU, העוקבת אחר מדד המניות האירופי של MSCI, גייסה 600 מיליון דולר בחודש יולי, זאת לעומת פדיון של כ-300 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה (לפי נתוני Index Universe). לפני שבועיים (לראשונה מזה שנתיים), הפתיע מדד מנהלי הרכש של גוש האירו לטובה והצביע על התרחבות בחודש החולף, כשגם שיעור האבטלה והמכירות הקמעונאיות הפתיעו לחיוב. ראוי להזכיר שבגוש האירו דוגלים בכלכלת צנע, לכן כלכלת אירופה התקשתה להציג שיפור עקבי עד עתה. במקביל, למשקיעים ביבשת קיימות לדעתי שתי אלטרנטיבות השקעה מעניינות בדמות כלכלות גרמניה ובריטניה.
האלטרנטיבה הראשונה היא בריטניה, שיצרה לעצמה יתרון בכך שאינה חלק מגוש האירו ובעלת קביעת מדיניות מונטרית עצמאית, זאת למרות שהיא חלק מהאיחוד האירופי. בעוד שדגלה במדיניות צנע וצמצומים עד שנת 2012, בחודש מארס של אותה שנה, כשעלו שוב החששות מיוון, התקבלה החלטה להתחיל בהרחבות כמותיות יחד עם מדיניות מרחיבה בהוצאות הממשלה.
התוצאות לא איחרו לבוא, וברבעון הראשון של השנה (2013) צמחה בריטניה ב-0.3% וברבעון השני הכפילה את קצב הצמיחה. כמו כן, חל שיפור בשיעור האבטלה, לעומת גוש האירו שם שיעור האבטלה המשיך לעלות לרמה של 12.1%. היתרון של בריטניה לא מתבטא רק ביכולת לבצע הרחבות כמותיות. החופש המוניטארי יוצר למשק הבריטי גמישות בהשוואה לכלכלות גוש האירו, ומהווה יתרון משמעותי כיוון שהכלכלות מתחרות במוצרים ושוקי ייצוא דומים.
האלטרנטיבה השניה היא גרמניה. מדובר כידוע בכלכלה הגדולה באירופה (תופסת נתח של כ-30% מהתוצר של גוש האירו), שהיא גם הקטר שמחזיק את כלכלת גוש האירו. עד כה גרמניה הובילה מדיניות צנע בגוש, אבל לאחרונה מתגברות ההערכות שהדבר עשוי להשתנות, ולדעתי, יכול לחולל מפנה כלכלי משמעותי באירופה.
בפגישת פורום G20 שהתקיימה לאחרונה במוסקבה, הכלכלות המובילות בעולם הכירו בלגיטימיות של ההרחבות הכמותיות וביעילות שלהן. דיווחים מהפגישות רמזו שנציגי גרמניה היו "פחות אסרטיביים" מבעבר בכל הנוגע למדיניות הצנע. לבנק האירופי יש כידוע תוכנית הרחבות כמותיות מוכנה שנקראת Outright Monetary Transaction, במהלכה הוא צפוי לרכוש איגרות חוב של מדינות הגוש בשוק המשני. אך כרגע התוכנית לא יוצאת אל הפועל עקב התנגדותה גרמניה, אף על פי שהערכות אחרונות מציינות שגברו הסיכויים להסרת התנגדות.
במידה והתוכנית תקרום עור וגידים, אני מעריך שאנחנו צפויים לראות אפקט דומה לזה של השווקים בארה"ב ויפן, שכללו פיחות במטבע, ירידת תשואות האג"ח ועלייה בשוקי המניות. האבסורד, שגרמניה שהתנגדה לתוכנית, היא זו שצפויה להרוויח מכך הכי הרבה.
אומנם גם היום כלכלת גרמניה עדיפה על רוב הכלכלות בגוש האירו, אך מכיוון שהיא היצואנית המובילה ותוכנית ההרחבות צפויה להפחית את שער האירו ולהוזיל לה את עלויות מיחזור החוב - אישור תוכנית ההרחבות תיטיב לטעמי מאוד עם הכלכלה הגרמנית.
העדיפות של גרמניה ובריטניה באה לידי ביטוי גם בשוק ההון, כאשר מדדי המניות המובילים, ה-FTSE בבריטניה וה-DAX בגרמניה השיגו מתחילת השנה תשואה עודפת על פני מדד המניות המוביל באירופה - ה-Eurostoxx 50. זאת מכיוון שליורוסטוקס 50 ישנה חשיפה משמעותית לכלכלת צרפת המדשדשת ולמדינות ה-PIIGS. מתחילת השנה השיג ה-FTSE 100 הבריטי תשואה של כ-11.5% וה-DAX הגרמני הגיע לכ-6.5%, לעומת ה-4% ב-Euro Stoxx 50.
יש לציין, כי השקעה במדדי יורוסטוקס בכלל ובמדד היורוסטוקס 50 בפרט, טומנת בחובה חשיפה לצרפת, ספרד ואיטליה (למעלה מ-55% ביורוסטוקס 50), וללא חשיפה לכלכלה הבריטית.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.