לכבוד השנה החדשה: סיכום 2012 ותחזיות ל-2013
שנת 2012 הייתה שנה מאתגרת עבור הכלכלה העולמית ומקבלי ההחלטות. המשבר הגלובלי התמקד בשלוש זירות עיקריות על פני הגלובוס: ארה"ב, אירופה והשווקים המתעוררים. בחודשיים הראשונים של השנה נרשמו עליות בשווקים, בין היתר כתוצאה מנתונים כלכליים טובים מהתחזיות.
לאחר מכן, גברו החששות מפני חובות המדינות בגוש האירו ובמקביל התפרסמו נתוני צמיחה מאכזבים בשווקים המתעוררים. כתוצאה מכך נפתח פער בין ביצועי השוק האמריקני לשוקי אירופה והשווקים המתעוררים. הצמיחה העולמית עדיין איטית ולא יציבה. מספר לא מועט של מדינות חוו בשנת 2012 התכווצות כלכלית ושיעורי אבטלה גבוהים. קרן המטבע הבינלאומית (ה-IMF) הורידה מספר פעמים את תחזית הצמיחה העולמית לרמה של 3.3% בשנת 2012 ו-3.6% בשנת 2013, זאת לעומת צמיחה של 5.1% ו-3.8% ב-2010 ו-2011 בהתאמה.
בעבר כתבתי כי 2012 תהווה מהרבה בחינות שנת מבחן. העולם הפיננסי הגיע לקו פרשת המים, והזמן פועל לרעת המשקיעים. אם נשתמש בדימוי מעולם המשפט האמריקני - "המושבעים טרם חזרו".
להערכתנו, בארה"ב הצמיחה תישאר חיובית בשנת 2013, אך מתונה כי הריבית תישאר ברמתה הנמוכה גם בשנה הבאה ואף לאחר מכן. ההרחבות הכמותיות שנעשו באירופה ובארה"ב יוסיפו לתמוך בפעילות הכלכלית וביציבות הפיננסית באותם שווקים. במידה ויוחרף המצב הכלכלי באירופה, יו"ר ה-ECB יאלץ להשתמש שוב בנשק הורדת הריבית. אנו מעריכים כי הסביבה האינפלציונית בעולם צפויה להיות מתונה, על רקע המשך צמיחה נמוכה, אולם התחממות מחודשת של הזירה האירנית עלולה להביא לעלייה חדה במחיר הנפט אשר תשפיע על האינפלציה באופן נקודתי.
להערכתנו, הפעילות הריאלית בישראל צפויה להמשיך ולהאט, בשונה מהמגמה העולמית. בנק ישראל עדכן לאחרונה שוב כלפי מטה את תחזית הצמיחה לשנת 2013 לכיוון 2.8% ואף נקט בצעד מפתיע בהפחיתו את הריבית לרמה של 1.75%. מחירי הדיור ימשיכו להיות בכותרות וישפיעו רבות הן על החלטות נגיד בנק ישראל והן על הפוליטיקאים.
הסיכונים העיקריים ברמת המאקרו לשנת 2013, כפי שאנו רואים אותם :
ישראל - התדרדרות קצב הצמיחה עד להאטה והתכווצות בעיקר (אך לא רק) עקב מצבה של אירופה. חשש נוסף הינו אי וודאות ואי יציבות גיאופוליטית במזרח התיכון וכמובן, הסוגיה האירנית. דאגה נוספת מבחינתי הינה חשש מ"שיטת מצליח" של הפוליטיקאים המקומיים, אשר יפנו את הכספים אשר יזרמו למדינה כתוצאה מהגז בתמר לעבר בורות בתקציב במקום לחינוך, תשתיות והורדת חוב - כל זאת בדרכים "מתוחכמות", כגון תקצוב חסר מראש של כל הסעיפים המדוברים בתקציב המדינה - בצורה זו יקבלו "השלמה" מקרן הגז הייעודית. במקרה שכזה, אנו נחוש "רווחה" יחסית ב-2013' אך היא תבוא על חשבון העתיד שלנו ושל ילדנו.
אירופה - החלשות המדינות החזקות בגוש האירו, כניסה לסחרור פוליטי הן בתוך המדינות המובילות בגוש והן בתוך הגוש עצמו עד כדי חששות מפני התפרקות הגוש. המשך הסחבת בפתרון אפקטיבי לבעיית החוב של מדינות ה-PIIGS במסגרת מדיניות "העברת תפוח האדמה הלוהט למשמרת הבאה".
ארה"ב - החשש הכבד ביותר שהחובות של ארה"ב ימשיכו להיערם והסביבה העסקית - יצרנית תמשיך באסטרטגית המגננה שלה - דבר אשר עלול להוביל את ארה"ב למסלול של מיתון ב-2014.
לסיכום, שנת 2013 צפויה להיות מאתגרת בשווקים כאשר סביבת הריבית תמשיך להיות נמוכה. משקיעים רבים עשויים להגדיל לפרקים את החשיפה לנכסים מסוכנים במטרה לחפש תשואות גבוהות, ואנו נמשיך להיות עדים לתנודתיות גבוהה בשווקי המניות והאג"ח הקונצרניות. לדעתנו התופעה הנ"ל תהיה רווחת הן בארץ והן בשווקים המפותחים בחו"ל עם דגש על ארה"ב וחלק ממדינות אירופה.
ישנם מספר סקטורים בארץ אשר צפויים לתת את הטון בשנה הקרובה, ביניהם ניתן למנות את שוק האנרגיה, אשר הזרמת הגז מתמר יחל להשתקף בדו"חות של חברות ופערי התמחור בענף יתחילו להיסגר. ענף הבנקאות אשר מצליח לשמור על יציבות ועמל רבות לצימצום הסיכון מול חברות ולהגדיל את ההכנסה ממשקי הבית (עמלות). ענף הנדל"ן המניב צפוי להמשיך ולהוות אי של יציבות בשוק המניות המקומי בשנת 2013. מנגד להערכתנו, חברות ממונפות ובראשן חברות החזקה. חברות נדל"ן יזמי (בעיקר בחו"ל) ימשיכו לסבול ולהפגין ביצועי חסר בשנת 2013.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
