אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

מובילאיי: הזדמנות שעשויה להתברר כמלכודת?

האם הטכנולוגיה המתקדמת של מובילאיי תספק את התשואות המיוחלות, או שמדובר בסיכון גבוה יותר מהצפוי?
אביחי טדסה | (5)

מניית מובילאיי מובילאיי נמצאת בצלילה חדה של מעל 70% מתחילת השנה, מה שעלול להיראות כהזדמנות קנייה מפתה למשקיעים המחפשים הזדמנויות צמיחה בטכנולוגיות מתקדמות.

החברה עוסקת בתחום הנהיגה האוטונומית ומערכות סיוע מתקדמות לנהיגה (ADAS), מציעה טכנולוגיה חדשנית שמשרתת את תעשיית הרכב העולמית. עם לקוחות כמו פולקסווגן, ב.מ.וו וטויוטה, ועם מוצרי נהיגה חצי-אוטונומית ואוטונומית מלאה, החברה נחשבת לשחקן מרכזי בתחום. אך למרות הפוטנציאל הטמון בה, ישנם לא מעט סיכונים משמעותיים.

 

פוטנציאל גדול אך הצמיחה איטית

מאז רכישתה על ידי אינטל ב-2017, החברה הפכה לשחקן מרכזי בשוק הטכנולוגיה לרכב, עם שלושה מוצרים עיקריים. Mobileye SuperVision היא פלטפורמה מקיפה למערכות סיוע לנהיגה חצי-אוטונומית; Mobileye Chauffeur מציעה טכנולוגיה לנהיגה אוטונומית מלאה עם חיישנים מתקדמים; ו-Mobileye Drive הוא פתרון לנהיגה אוטונומית מלאה המיועד למגוון רכבים.

המוצרים של החברה פונים לשוק כלי הרכב הנוסעים ולצי רכב מסחרי, ומשולבים גם בפתרונות תחבורה כשירות, כמו Uber ו-Lyft. בין הלקוחות של החברה ניתן למצוא את יצרני הרכב הגדולים בעולם כמו פולקסווגן, ב.מ.וו, פורד, טויוטה וניסאן.

למרות זאת, מובילאיי מתקשה להתחרות בקצב הצמיחה של החברות המתחרות. ההאטה הכלכלית הגלובלית, והתנודתיות בענף הרכב מקשות על החברה לשמור על צמיחה מהירה, כאשר התחזיות הטובות ביותר לשנת 2024 מצביעות על הכנסות דומות לאלו של השנה שעברה. אך גם תרחיש זה נחשב לאופטימי, במיוחד לאור העובדה שיצרנים כמו סטלאנטיס, ב.מ.וו ופולקסווגן כבר הורידו את תחזיות הרווח שלהם לשנה הנוכחית. בעקבות זאת, חלק מהאנליסטים הורידו את דירוג המניה מ-Outperform ל-Sector Perform והפחיתו את מחיר היעד מ-14 דולר ל-11 דולר.

 

מובילאיי במכפיל רווח עתידי 55

אתגר נוסף שעומד בפני מובילאיי הוא המגמה של יצרני רכב כמו פולקסווגן, ג'נרל מוטורס, פורד וב.מ.וו, שמפתחים מערכות נהיגה אוטונומיות משלהם. זה עלול לגרום לטכנולוגיה של מובילאיי לאבד את האטרקטיביות שלה בעיני יצרני הרכב הגדולים בעתיד הקרוב.

למרות הירידות בשער המניה, היא עדיין נתפסת כיקרה ביחס לסיכון האפשרי. המכפיל הנוכחי שלה הוא אפס, מה שמעיד על כך שהחברה אינה רווחית כרגע, בעוד שמכפיל הרווח העתידי עומד על 55 – סימן לכך שהשוק מצפה לצמיחה משמעותית בשנים הקרובות. עם זאת, מכפיל רווח כה גבוה מעלה סיכון, שכן אם החברה לא תעמוד בתחזיות האופטימיות, המניה עלולה להמשיך לרדת.

קיראו עוד ב"גלובל"

בסופו של דבר, למרות הפוטנציאל העצום של מובילאיי בטכנולוגיית נהיגה אוטונומית, ייתכן שיידרשו עוד מספר שנים עד שמניות החברה יממשו את הפוטנציאל המלא שלהן. בין היתר, קשיים רגולטוריים ובטיחותיים עלולים לעכב את התקדמות החברה.

 

התלות בשוק הסיני

התנודות האחרונות במניית מובילאיי חשפו אתגר משמעותי שעד לאחרונה נותר מתחת לרדאר: מורכבות הפעילות בשוק הסיני. מעבר למשבר זיקר המתוקשר, החברה מתמודדת עם שורת אתגרים בשוק זה: תנודתיות גבוהה בביקושים, הזמנות נמוכות מהצפוי מיצרניות מקומיות, ושחיקה בנתח השוק של שותפותיה המערביות.

ניתוח שיחות האנליסטים של החברה מגלה תפנית מעניינת בשיח: בעוד שברבעון הרביעי של 2022 הוזכרה סין רק ארבע פעמים, בשיחה האחרונה נרשמו 53 אזכורים. נתון זה משקף את העלייה הדרמטית בחשיבות השוק הסיני בתקשורת של החברה עם המשקיעים.

אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה, רואה בנוכחות בשוק הסיני נכס אסטרטגי חיוני. לדבריו, מובילאיי היא הספק המערבי היחיד בקטגוריית הסופרוויז'ן בסין, והניסיון שהחברה צוברת יתורגם לשווקים גלובליים. הוא מדגיש כי לא ניתן לפתח מערכות אוטונומיות מתקדמות רק במעבדה - נדרשת נוכחות משמעותית בשטח.

אחד האתגרים המשמעותיים הוא התאמת מערכות החברה לשוק המקומי. בעוד שבארה"ב מערכת המיפוי של מובילאיי מציגה ביצועים מרשימים עם ממוצע של 50 שעות בין אירועים קריטיים, בסין הביצועים נמוכים משמעותית בשל תהליך לוקליזציה שטרם הושלם.

החברה נוקטת כעת בגישה שמרנית בתחזיותיה, וצופה שיפור משמעותי רק בעוד שנה וחצי עד שנתיים, כשיבשילו המאמצים מול יצרניות נוספות והשוק הסיני יתייצב. עבור המשקיעים, לא בטוח שזה מספק. הדרך להצלחה בשוק הסיני עשויה להיות ארוכה ומורכבת, בזמן שהתחרות רק גוברת.

 

האנליסטים מורידים המלצה למובילאיי

האנליסט סאמיק צ'טרג'י מג'יי פי מורגן הוריד את המלצתו למניית מובילאיי ל"מכירה" מ"החזק", והפחית את מחיר היעד שלה מ-16 דולר ל-10 דולר בלבד. "אנחנו מפחיתים את הציפיות שלנו בנוגע להרחבת SuperVision עד סוף העשור, מה שמוביל אותנו להוריד באופן משמעותי את תחזיות ההכנסות והרווח לשנה הקרובה", כתב צ'טרג'י.

SuperVision היא מערכת עזר לנהיגה שמובילאיי משווקת ליצרניות רכב המעוניינות לשלב מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה במודלים שלהן. המערכת מתמודדת מול פתרונות טכנולוגיים נוספים בתחום שבו התחרות עזה, עם יצרניות רכב, ספקים וחברות טכנולוגיה אחרות.

צ'טרג'י ציין גם כי הפתרון העצמאי של יצרנית הרכבים החשמליים הסינית Zeekr צפוי להשפיע על היקפי הפעילות של מובילאיי, מה שמוסיף לחץ נוסף על המניה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יונתן 25/10/2024 08:16
    הגב לתגובה זו
    כשהלקוחות שלך מפתחים מערכת מתחרה למה שהם רכשו ממך,,,,ימיך ספוריםהמניה הזו לא תעלה אף פעם. חברה שרק מרוקנת את המזומנים לטובת משכורות מנופחות
  • דני מגן 27/10/2024 17:38
    הגב לתגובה זו
    ולא כשהם מפתחים. פיתוח של מערכת כזאת הוא מורכב ביותר, ודורש מומחיות, כסף וזמן רבים ביותר. המערכות של הסינים לא שוות יותר מידי, אבל הם משתמשים בהן, בגלל המחיר הנמוך. בדוק באירופה-שם לא אישרו שום מערכת סינית
  • 3.
    לחברה יש עדיין הרבה מה לתת לשוק הרכב העולמי (ל"ת)
    רמי ת 25/10/2024 08:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כלכלן 24/10/2024 21:13
    הגב לתגובה זו
    אנשים שוכחים שהאליטה הכלכלית חרל״פ-שעשוע הידועה לשמצה היא המממנת הבלעדית של מוביל-ביי לפחות עד להנפקה והמשפיעה הפוליטית בדירקטוריון ובבורד גם אחריה. מעניין איך מוניות אוטונומיות והנגשת ערי גוש-דן למרכז תל-אביב ישפיעו על מחירי הדירות בצפון תל-אביב, שם חרל״פ ושעשוע מחזיקים נכסים... מעניין איך הן תשפיענה על מחירי הרכבים בארץ ועל רווחי הייבוא של חרל״פ... בקיצור, הבלוף פחות או יותר הסתיים כשמובילאיי נמכרה לאינטל. מכאן כבר צריכה לקום חברה ישראל אחרת שתחליף אותה ותאמץ את העובדים המוכשרים הרבים שפוטרו ועוד יפוטרו ממנה ככוח אדם מנוסה.
  • 1.
    כלכלן 24/10/2024 19:09
    הגב לתגובה זו
    כמובן שהמכפיל הנוכחי אינסופי ולא אפס. המכפיל מודד בכמה זמן תוזר ההשקעה ברווחיות הנוכחית.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.