אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

מובילאיי: הזדמנות שעשויה להתברר כמלכודת?

האם הטכנולוגיה המתקדמת של מובילאיי תספק את התשואות המיוחלות, או שמדובר בסיכון גבוה יותר מהצפוי?
אביחי טדסה | (5)

מניית מובילאיי מובילאיי נמצאת בצלילה חדה של מעל 70% מתחילת השנה, מה שעלול להיראות כהזדמנות קנייה מפתה למשקיעים המחפשים הזדמנויות צמיחה בטכנולוגיות מתקדמות.

החברה עוסקת בתחום הנהיגה האוטונומית ומערכות סיוע מתקדמות לנהיגה (ADAS), מציעה טכנולוגיה חדשנית שמשרתת את תעשיית הרכב העולמית. עם לקוחות כמו פולקסווגן, ב.מ.וו וטויוטה, ועם מוצרי נהיגה חצי-אוטונומית ואוטונומית מלאה, החברה נחשבת לשחקן מרכזי בתחום. אך למרות הפוטנציאל הטמון בה, ישנם לא מעט סיכונים משמעותיים.

 

פוטנציאל גדול אך הצמיחה איטית

מאז רכישתה על ידי אינטל ב-2017, החברה הפכה לשחקן מרכזי בשוק הטכנולוגיה לרכב, עם שלושה מוצרים עיקריים. Mobileye SuperVision היא פלטפורמה מקיפה למערכות סיוע לנהיגה חצי-אוטונומית; Mobileye Chauffeur מציעה טכנולוגיה לנהיגה אוטונומית מלאה עם חיישנים מתקדמים; ו-Mobileye Drive הוא פתרון לנהיגה אוטונומית מלאה המיועד למגוון רכבים.

המוצרים של החברה פונים לשוק כלי הרכב הנוסעים ולצי רכב מסחרי, ומשולבים גם בפתרונות תחבורה כשירות, כמו Uber ו-Lyft. בין הלקוחות של החברה ניתן למצוא את יצרני הרכב הגדולים בעולם כמו פולקסווגן, ב.מ.וו, פורד, טויוטה וניסאן.

למרות זאת, מובילאיי מתקשה להתחרות בקצב הצמיחה של החברות המתחרות. ההאטה הכלכלית הגלובלית, והתנודתיות בענף הרכב מקשות על החברה לשמור על צמיחה מהירה, כאשר התחזיות הטובות ביותר לשנת 2024 מצביעות על הכנסות דומות לאלו של השנה שעברה. אך גם תרחיש זה נחשב לאופטימי, במיוחד לאור העובדה שיצרנים כמו סטלאנטיס, ב.מ.וו ופולקסווגן כבר הורידו את תחזיות הרווח שלהם לשנה הנוכחית. בעקבות זאת, חלק מהאנליסטים הורידו את דירוג המניה מ-Outperform ל-Sector Perform והפחיתו את מחיר היעד מ-14 דולר ל-11 דולר.

 

מובילאיי במכפיל רווח עתידי 55

אתגר נוסף שעומד בפני מובילאיי הוא המגמה של יצרני רכב כמו פולקסווגן, ג'נרל מוטורס, פורד וב.מ.וו, שמפתחים מערכות נהיגה אוטונומיות משלהם. זה עלול לגרום לטכנולוגיה של מובילאיי לאבד את האטרקטיביות שלה בעיני יצרני הרכב הגדולים בעתיד הקרוב.

למרות הירידות בשער המניה, היא עדיין נתפסת כיקרה ביחס לסיכון האפשרי. המכפיל הנוכחי שלה הוא אפס, מה שמעיד על כך שהחברה אינה רווחית כרגע, בעוד שמכפיל הרווח העתידי עומד על 55 – סימן לכך שהשוק מצפה לצמיחה משמעותית בשנים הקרובות. עם זאת, מכפיל רווח כה גבוה מעלה סיכון, שכן אם החברה לא תעמוד בתחזיות האופטימיות, המניה עלולה להמשיך לרדת.

קיראו עוד ב"גלובל"

בסופו של דבר, למרות הפוטנציאל העצום של מובילאיי בטכנולוגיית נהיגה אוטונומית, ייתכן שיידרשו עוד מספר שנים עד שמניות החברה יממשו את הפוטנציאל המלא שלהן. בין היתר, קשיים רגולטוריים ובטיחותיים עלולים לעכב את התקדמות החברה.

 

התלות בשוק הסיני

התנודות האחרונות במניית מובילאיי חשפו אתגר משמעותי שעד לאחרונה נותר מתחת לרדאר: מורכבות הפעילות בשוק הסיני. מעבר למשבר זיקר המתוקשר, החברה מתמודדת עם שורת אתגרים בשוק זה: תנודתיות גבוהה בביקושים, הזמנות נמוכות מהצפוי מיצרניות מקומיות, ושחיקה בנתח השוק של שותפותיה המערביות.

ניתוח שיחות האנליסטים של החברה מגלה תפנית מעניינת בשיח: בעוד שברבעון הרביעי של 2022 הוזכרה סין רק ארבע פעמים, בשיחה האחרונה נרשמו 53 אזכורים. נתון זה משקף את העלייה הדרמטית בחשיבות השוק הסיני בתקשורת של החברה עם המשקיעים.

אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה, רואה בנוכחות בשוק הסיני נכס אסטרטגי חיוני. לדבריו, מובילאיי היא הספק המערבי היחיד בקטגוריית הסופרוויז'ן בסין, והניסיון שהחברה צוברת יתורגם לשווקים גלובליים. הוא מדגיש כי לא ניתן לפתח מערכות אוטונומיות מתקדמות רק במעבדה - נדרשת נוכחות משמעותית בשטח.

אחד האתגרים המשמעותיים הוא התאמת מערכות החברה לשוק המקומי. בעוד שבארה"ב מערכת המיפוי של מובילאיי מציגה ביצועים מרשימים עם ממוצע של 50 שעות בין אירועים קריטיים, בסין הביצועים נמוכים משמעותית בשל תהליך לוקליזציה שטרם הושלם.

החברה נוקטת כעת בגישה שמרנית בתחזיותיה, וצופה שיפור משמעותי רק בעוד שנה וחצי עד שנתיים, כשיבשילו המאמצים מול יצרניות נוספות והשוק הסיני יתייצב. עבור המשקיעים, לא בטוח שזה מספק. הדרך להצלחה בשוק הסיני עשויה להיות ארוכה ומורכבת, בזמן שהתחרות רק גוברת.

 

האנליסטים מורידים המלצה למובילאיי

האנליסט סאמיק צ'טרג'י מג'יי פי מורגן הוריד את המלצתו למניית מובילאיי ל"מכירה" מ"החזק", והפחית את מחיר היעד שלה מ-16 דולר ל-10 דולר בלבד. "אנחנו מפחיתים את הציפיות שלנו בנוגע להרחבת SuperVision עד סוף העשור, מה שמוביל אותנו להוריד באופן משמעותי את תחזיות ההכנסות והרווח לשנה הקרובה", כתב צ'טרג'י.

SuperVision היא מערכת עזר לנהיגה שמובילאיי משווקת ליצרניות רכב המעוניינות לשלב מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה במודלים שלהן. המערכת מתמודדת מול פתרונות טכנולוגיים נוספים בתחום שבו התחרות עזה, עם יצרניות רכב, ספקים וחברות טכנולוגיה אחרות.

צ'טרג'י ציין גם כי הפתרון העצמאי של יצרנית הרכבים החשמליים הסינית Zeekr צפוי להשפיע על היקפי הפעילות של מובילאיי, מה שמוסיף לחץ נוסף על המניה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יונתן 25/10/2024 08:16
    הגב לתגובה זו
    כשהלקוחות שלך מפתחים מערכת מתחרה למה שהם רכשו ממך,,,,ימיך ספוריםהמניה הזו לא תעלה אף פעם. חברה שרק מרוקנת את המזומנים לטובת משכורות מנופחות
  • דני מגן 27/10/2024 17:38
    הגב לתגובה זו
    ולא כשהם מפתחים. פיתוח של מערכת כזאת הוא מורכב ביותר, ודורש מומחיות, כסף וזמן רבים ביותר. המערכות של הסינים לא שוות יותר מידי, אבל הם משתמשים בהן, בגלל המחיר הנמוך. בדוק באירופה-שם לא אישרו שום מערכת סינית
  • 3.
    לחברה יש עדיין הרבה מה לתת לשוק הרכב העולמי (ל"ת)
    רמי ת 25/10/2024 08:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כלכלן 24/10/2024 21:13
    הגב לתגובה זו
    אנשים שוכחים שהאליטה הכלכלית חרל״פ-שעשוע הידועה לשמצה היא המממנת הבלעדית של מוביל-ביי לפחות עד להנפקה והמשפיעה הפוליטית בדירקטוריון ובבורד גם אחריה. מעניין איך מוניות אוטונומיות והנגשת ערי גוש-דן למרכז תל-אביב ישפיעו על מחירי הדירות בצפון תל-אביב, שם חרל״פ ושעשוע מחזיקים נכסים... מעניין איך הן תשפיענה על מחירי הרכבים בארץ ועל רווחי הייבוא של חרל״פ... בקיצור, הבלוף פחות או יותר הסתיים כשמובילאיי נמכרה לאינטל. מכאן כבר צריכה לקום חברה ישראל אחרת שתחליף אותה ותאמץ את העובדים המוכשרים הרבים שפוטרו ועוד יפוטרו ממנה ככוח אדם מנוסה.
  • 1.
    כלכלן 24/10/2024 19:09
    הגב לתגובה זו
    כמובן שהמכפיל הנוכחי אינסופי ולא אפס. המכפיל מודד בכמה זמן תוזר ההשקעה ברווחיות הנוכחית.
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

צארלי מאנגר
צילום: יוטיוב
דבר הגורו

צ'רלי מאנגר - הפילוסוף העסקי

מאוד השותף של וורן באפט הכיר אותו בשנות החמישים. הוא למד משפטים ועסק בעריכת דין עד שהכיר את האורקל מאומהה, שם גדל גם הוא. מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". לדבריו, "הכי טוב לזכור שרק בגלל שאחרים מסכימים או לא מסכימים איתך לא הופך אותך לצודק או טועה"

אדיר בן עמי |

צ'ארלס תומאס מאנגר נולד ב-1 בינואר 1924 באומהה, נברסקה הוא גדל במשפחה משכילה - אביו היה עורך דין וסבו שימש שופט פדרלי. מאנגר נפטר ב-28 בנובמבר 2023 בגיל 99, כחודש לפני יום הולדתו ה-100. בילדותו הוא עבד במכולת של סבו של וורן באפט, אם כי השניים לא נפגשו עד שנות החמישים. מאנגר למד מתמטיקה באוניברסיטת מישיגן, אך לימודיו הופסקו כשהתגייס לחיל האוויר במלחמת העולם השנייה, שם שירת כמטאורולוג.

אחרי המלחמה, מאנגר התקבל להרווארד למשפטים אף שהוא לא סיים תואר ראשון - הישג נדיר. הוא סיים בהצטיינות ועבר לקליפורניה, שם הקים משרד עורכי דין מצליח. אבל עולם המשפט לא סיפק אותו. "הבנתי שאני מוכר את השעות הכי טובות שלי לעצמי", הוא אמר. ב-1965 הוא עזב את עריכת הדין והקים שותפות השקעות.

הטרגדיה האישית הגדולה בחייו היתה מות בנו טדי מלוקמיה בגיל 9 ב-1955. מאנגר, שהתגרש מאשתו הראשונה באותה תקופה, היה הרוס. הוא בילה לילות בבית החולים ליד מיטת בנו הגוסס, כשהוא חסר אונים. "זה לימד אותי שיש דברים בחיים שאי אפשר לשלוט בהם, ושצריך להתמקד במה שכן אפשר", הוא סיפר. מאנגר התחתן בשנית עם ננסי בארי ב-1956, וביחד הם גידלו שמונה ילדים.

המפגש עם וורן באפט ב-1959 שינה את חייו. השניים גילו מיד כימיה אינטלקטואלית יוצאת דופן. באפט תיאר את השיחות שלהם כ"אהבה ממבט ראשון - אינטלקטואלית". מאנגר הצטרף לברקשייר האת'וויי ב-1978 כסגן יו"ר, ונהפך לשותף המחשבתי של באפט. הוא השפיע על באפט לעבור מסיגרבאטס (חברות זולות באיכות נמוכה) לחברות איכותיות במחיר הוגן.

מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". הוא היה קורא אובססיבי, ולדבריו, "אני עדיין לא פגשתי אדם חכם שלא קורא כל הזמן," אמר. בגיל 90 הוא עדיין קרא שלושה-ארבעה ספרים בשבוע.