אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

מובילאיי: הזדמנות שעשויה להתברר כמלכודת?

האם הטכנולוגיה המתקדמת של מובילאיי תספק את התשואות המיוחלות, או שמדובר בסיכון גבוה יותר מהצפוי?
אביחי טדסה | (5)

מניית מובילאיי מובילאיי נמצאת בצלילה חדה של מעל 70% מתחילת השנה, מה שעלול להיראות כהזדמנות קנייה מפתה למשקיעים המחפשים הזדמנויות צמיחה בטכנולוגיות מתקדמות.

החברה עוסקת בתחום הנהיגה האוטונומית ומערכות סיוע מתקדמות לנהיגה (ADAS), מציעה טכנולוגיה חדשנית שמשרתת את תעשיית הרכב העולמית. עם לקוחות כמו פולקסווגן, ב.מ.וו וטויוטה, ועם מוצרי נהיגה חצי-אוטונומית ואוטונומית מלאה, החברה נחשבת לשחקן מרכזי בתחום. אך למרות הפוטנציאל הטמון בה, ישנם לא מעט סיכונים משמעותיים.

 

פוטנציאל גדול אך הצמיחה איטית

מאז רכישתה על ידי אינטל ב-2017, החברה הפכה לשחקן מרכזי בשוק הטכנולוגיה לרכב, עם שלושה מוצרים עיקריים. Mobileye SuperVision היא פלטפורמה מקיפה למערכות סיוע לנהיגה חצי-אוטונומית; Mobileye Chauffeur מציעה טכנולוגיה לנהיגה אוטונומית מלאה עם חיישנים מתקדמים; ו-Mobileye Drive הוא פתרון לנהיגה אוטונומית מלאה המיועד למגוון רכבים.

המוצרים של החברה פונים לשוק כלי הרכב הנוסעים ולצי רכב מסחרי, ומשולבים גם בפתרונות תחבורה כשירות, כמו Uber ו-Lyft. בין הלקוחות של החברה ניתן למצוא את יצרני הרכב הגדולים בעולם כמו פולקסווגן, ב.מ.וו, פורד, טויוטה וניסאן.

למרות זאת, מובילאיי מתקשה להתחרות בקצב הצמיחה של החברות המתחרות. ההאטה הכלכלית הגלובלית, והתנודתיות בענף הרכב מקשות על החברה לשמור על צמיחה מהירה, כאשר התחזיות הטובות ביותר לשנת 2024 מצביעות על הכנסות דומות לאלו של השנה שעברה. אך גם תרחיש זה נחשב לאופטימי, במיוחד לאור העובדה שיצרנים כמו סטלאנטיס, ב.מ.וו ופולקסווגן כבר הורידו את תחזיות הרווח שלהם לשנה הנוכחית. בעקבות זאת, חלק מהאנליסטים הורידו את דירוג המניה מ-Outperform ל-Sector Perform והפחיתו את מחיר היעד מ-14 דולר ל-11 דולר.

 

מובילאיי במכפיל רווח עתידי 55

אתגר נוסף שעומד בפני מובילאיי הוא המגמה של יצרני רכב כמו פולקסווגן, ג'נרל מוטורס, פורד וב.מ.וו, שמפתחים מערכות נהיגה אוטונומיות משלהם. זה עלול לגרום לטכנולוגיה של מובילאיי לאבד את האטרקטיביות שלה בעיני יצרני הרכב הגדולים בעתיד הקרוב.

למרות הירידות בשער המניה, היא עדיין נתפסת כיקרה ביחס לסיכון האפשרי. המכפיל הנוכחי שלה הוא אפס, מה שמעיד על כך שהחברה אינה רווחית כרגע, בעוד שמכפיל הרווח העתידי עומד על 55 – סימן לכך שהשוק מצפה לצמיחה משמעותית בשנים הקרובות. עם זאת, מכפיל רווח כה גבוה מעלה סיכון, שכן אם החברה לא תעמוד בתחזיות האופטימיות, המניה עלולה להמשיך לרדת.

קיראו עוד ב"גלובל"

בסופו של דבר, למרות הפוטנציאל העצום של מובילאיי בטכנולוגיית נהיגה אוטונומית, ייתכן שיידרשו עוד מספר שנים עד שמניות החברה יממשו את הפוטנציאל המלא שלהן. בין היתר, קשיים רגולטוריים ובטיחותיים עלולים לעכב את התקדמות החברה.

 

התלות בשוק הסיני

התנודות האחרונות במניית מובילאיי חשפו אתגר משמעותי שעד לאחרונה נותר מתחת לרדאר: מורכבות הפעילות בשוק הסיני. מעבר למשבר זיקר המתוקשר, החברה מתמודדת עם שורת אתגרים בשוק זה: תנודתיות גבוהה בביקושים, הזמנות נמוכות מהצפוי מיצרניות מקומיות, ושחיקה בנתח השוק של שותפותיה המערביות.

ניתוח שיחות האנליסטים של החברה מגלה תפנית מעניינת בשיח: בעוד שברבעון הרביעי של 2022 הוזכרה סין רק ארבע פעמים, בשיחה האחרונה נרשמו 53 אזכורים. נתון זה משקף את העלייה הדרמטית בחשיבות השוק הסיני בתקשורת של החברה עם המשקיעים.

אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה, רואה בנוכחות בשוק הסיני נכס אסטרטגי חיוני. לדבריו, מובילאיי היא הספק המערבי היחיד בקטגוריית הסופרוויז'ן בסין, והניסיון שהחברה צוברת יתורגם לשווקים גלובליים. הוא מדגיש כי לא ניתן לפתח מערכות אוטונומיות מתקדמות רק במעבדה - נדרשת נוכחות משמעותית בשטח.

אחד האתגרים המשמעותיים הוא התאמת מערכות החברה לשוק המקומי. בעוד שבארה"ב מערכת המיפוי של מובילאיי מציגה ביצועים מרשימים עם ממוצע של 50 שעות בין אירועים קריטיים, בסין הביצועים נמוכים משמעותית בשל תהליך לוקליזציה שטרם הושלם.

החברה נוקטת כעת בגישה שמרנית בתחזיותיה, וצופה שיפור משמעותי רק בעוד שנה וחצי עד שנתיים, כשיבשילו המאמצים מול יצרניות נוספות והשוק הסיני יתייצב. עבור המשקיעים, לא בטוח שזה מספק. הדרך להצלחה בשוק הסיני עשויה להיות ארוכה ומורכבת, בזמן שהתחרות רק גוברת.

 

האנליסטים מורידים המלצה למובילאיי

האנליסט סאמיק צ'טרג'י מג'יי פי מורגן הוריד את המלצתו למניית מובילאיי ל"מכירה" מ"החזק", והפחית את מחיר היעד שלה מ-16 דולר ל-10 דולר בלבד. "אנחנו מפחיתים את הציפיות שלנו בנוגע להרחבת SuperVision עד סוף העשור, מה שמוביל אותנו להוריד באופן משמעותי את תחזיות ההכנסות והרווח לשנה הקרובה", כתב צ'טרג'י.

SuperVision היא מערכת עזר לנהיגה שמובילאיי משווקת ליצרניות רכב המעוניינות לשלב מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה במודלים שלהן. המערכת מתמודדת מול פתרונות טכנולוגיים נוספים בתחום שבו התחרות עזה, עם יצרניות רכב, ספקים וחברות טכנולוגיה אחרות.

צ'טרג'י ציין גם כי הפתרון העצמאי של יצרנית הרכבים החשמליים הסינית Zeekr צפוי להשפיע על היקפי הפעילות של מובילאיי, מה שמוסיף לחץ נוסף על המניה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יונתן 25/10/2024 08:16
    הגב לתגובה זו
    כשהלקוחות שלך מפתחים מערכת מתחרה למה שהם רכשו ממך,,,,ימיך ספוריםהמניה הזו לא תעלה אף פעם. חברה שרק מרוקנת את המזומנים לטובת משכורות מנופחות
  • דני מגן 27/10/2024 17:38
    הגב לתגובה זו
    ולא כשהם מפתחים. פיתוח של מערכת כזאת הוא מורכב ביותר, ודורש מומחיות, כסף וזמן רבים ביותר. המערכות של הסינים לא שוות יותר מידי, אבל הם משתמשים בהן, בגלל המחיר הנמוך. בדוק באירופה-שם לא אישרו שום מערכת סינית
  • 3.
    לחברה יש עדיין הרבה מה לתת לשוק הרכב העולמי (ל"ת)
    רמי ת 25/10/2024 08:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כלכלן 24/10/2024 21:13
    הגב לתגובה זו
    אנשים שוכחים שהאליטה הכלכלית חרל״פ-שעשוע הידועה לשמצה היא המממנת הבלעדית של מוביל-ביי לפחות עד להנפקה והמשפיעה הפוליטית בדירקטוריון ובבורד גם אחריה. מעניין איך מוניות אוטונומיות והנגשת ערי גוש-דן למרכז תל-אביב ישפיעו על מחירי הדירות בצפון תל-אביב, שם חרל״פ ושעשוע מחזיקים נכסים... מעניין איך הן תשפיענה על מחירי הרכבים בארץ ועל רווחי הייבוא של חרל״פ... בקיצור, הבלוף פחות או יותר הסתיים כשמובילאיי נמכרה לאינטל. מכאן כבר צריכה לקום חברה ישראל אחרת שתחליף אותה ותאמץ את העובדים המוכשרים הרבים שפוטרו ועוד יפוטרו ממנה ככוח אדם מנוסה.
  • 1.
    כלכלן 24/10/2024 19:09
    הגב לתגובה זו
    כמובן שהמכפיל הנוכחי אינסופי ולא אפס. המכפיל מודד בכמה זמן תוזר ההשקעה ברווחיות הנוכחית.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.