הבורסה של לונדון: מבתי קפה למעצמה פיננסית - היסטוריה של מאות שנים
הבורסה בלונדון (London Stock Exchange - LSE) מהווה אחד מעמודי התווך של עולם הפיננסים הגלובלי. עם היסטוריה עשירה המתפרסת על פני מאות שנים, היא ממשיכה להיות מוקד משיכה למשקיעים ולחברות מכל רחבי העולם, כולל ישראל. הבורסה של לונדון נחשבת לבורסה הגדולה ביותר באירופה ולתשיעית בגודלה בעולם.
הכל התחיל ב'בית הקפה של ג'ונתן' בשנת 1698, כאשר ברוקר בשם ג'ון קסטלינג החל לפרסם רשימת מחירים של סחורות ושערי חליפין. מה שהחל כרשימה מזדמנת הפך עם הזמן למוקד משיכה לסוחרים ומשקיעים. המעבר ל'בית הקפה של גרוואי' הביא עמו חידוש מרתק - מכירות פומביות שנמשכו כל עוד דלק נר שמן. זו הייתה הסנונית הראשונה למסחר המאורגן בניירות ערך בלונדון.
עם השנים, הפעילות התרחבה והתמסדה. ב-1773, ג'ונתן ו-150 ברוקרים נוספים הקימו מועדון ופתחו בורסה פורמלית יותר בסמטת סוויטינג. זה היה הצעד הראשון לקראת מיסוד הבורסה כפי שאנו מכירים אותה היום. המעבר לחדר מסחר מפוקח ב-1801 סימן את תחילתה של עידן חדש, עם כללים ברורים יותר ופיקוח הדוק.
- האם הבורסה הישראלית חשופה לנדל"ן באופן חריג?
- להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדד ה-FTSE 100
במרכזה של הבורסה בלונדון עומד מדד ה"פוטסי" - FTSE 100, המאגד את 100 החברות הגדולות ביותר הנסחרות בה. מדד זה מהווה מעין מדד חום לכלכלה הבריטית ולשוק ההון העולמי. בין החברות המובילות במדד ניתן למצוא ענקיות כמו AstraZeneca בתחום התרופות, Shell בתחום האנרגיה, HSBC בתחום הבנקאות, Unilever בתחום מוצרי הצריכה, וריו טינטו בתחום הכרייה. שווי השוק המצרפי של חברות אלו נע בין 110 ל-236 מיליארד דולר.
מבט על מכפילי הרווח של מדד ה-FTSE 100 מגלה תמונה מעניינת. נכון לשנת 2024, המדד נסחר במכפיל רווח עתידי של כ-10.5, נמוך יחסית לממוצע ההיסטורי שלו ולמדדים גלובליים אחרים. נתון זה עשוי להצביע על הזדמנויות השקעה פוטנציאליות, במיוחד לאור התחזיות לגידול של כ-5% ברווחי החברות במדד בשנה הקרובה. זאת לאחר שנת 2023, שהתאפיינה בירידה מסוימת ברווחים.
מחזורי המסחר בבורסה בלונדון הם עדות נוספת לחשיבותה בזירה הפיננסית העולמית. מדי יום נסחרים בה מניות ונכסים פיננסיים בשווי של מיליארדי דולרים. עמלות המסחר משתנות בין הברוקרים השונים, כאשר התחרות הגוברת בין ברוקרים מקומיים וגלובליים מביאה לעיתים להוזלת עלויות עבור המשקיעים.
- תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
- לא רק סעודיה: הוסכם על שיתוף פעולה בשווי מיליארדים בין האמירויות ודרום קוריאה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
הנוכחות הישראלית
אחד ההיבטים המעניינים של הבורסה בלונדון הוא הנוכחות המשמעותית של חברות ישראליות. חברות אלו מצאו בלונדון במה בינלאומית להצגת הטכנולוגיה והחדשנות הישראלית. בין החברות הבולטות ניתן למצוא את Plus500, המתמחה במסחר בחוזי הפרש (CFDs), Playtech העוסקת בתחום ההימורים והמסחר הפיננסי, ו-888 Holdings המובילה בתחום ההימורים המקוונים.
Plus500 מהווה דוגמה מצוינת להצלחה ישראלית בבורסה הלונדונית. החברה, שהוקמה ב-2008, הפכה לאחת הפלטפורמות המובילות בעולם למסחר ב-CFDs. עם שווי שוק של כ-2.5 מיליארד דולר. חברה ישראלית נוספת הראויה לציון היא Playtech, עם שווי שוק של 3 מיליארד דולר. Playtech מתמחה בפיתוח תוכנה לתעשיית ההימורים המקוונים, ונחשבת למובילה עולמית בתחומה.
888 Holdings, עם שווי שוק של 388 מיליון דולר, היא דוגמה נוספת לחברה ישראלית שמצאה הצלחה בלונדון. החברה, המתמחה בהימורים מקוונים, הצליחה לבסס את מעמדה כשחקנית משמעותית בתעשייה התחרותית הזו, תוך שהיא נהנית מהנגישות והנראות שמספקת הבורסה בלונדון.
שוק ההשקעות האלטרנטיביות
מעבר לחברות הגדולות, הבורסה בלונדון מציעה גם פלטפורמה לחברות קטנות ובינוניות באמצעות שוק ה-AIM (Alternative Investment Market). שוק זה מאפשר לחברות צעירות וצומחות, כולל חברות ישראליות, לגייס הון ולצמוח בסביבה רגולטורית גמישה יותר. זוהי הזדמנות נהדרת עבור חברות סטארט-אפ ישראליות המחפשות להרחיב את פעילותן הגלובלית.
שעות המסחר בבורסה בלונדון נוחות יחסית למשקיעים ישראלים. המסחר מתקיים בימים שני עד שישי בין השעות 08:00 ל-16:30 לפי שעון לונדון, שהן 10:00 עד 18:30 לפי שעון ישראל. זמני המסחר הללו מאפשרים למשקיעים ישראלים לעקוב אחר השוק ולבצע עסקאות במהלך שעות היום הרגילות.
מאז תחילת שנת 2024, מדד ה-FTSE 100 הציג עלייה מתונה, עם תחזיות אופטימיות לקראת סוף השנה. האנליסטים צופים כי המדד יגיע לרמה של כ-8,160 נקודות עד סוף השנה. בשנים האחרונות, העלייה הממוצעת של המדד נעה סביב 4-6% בשנה, מה שמציע יציבות יחסית למשקיעים ארוכי טווח.
תשואת דיבידנד גבוהה
אחד היתרונות הבולטים של השקעה בבורסה בלונדון הוא תשואת הדיבידנד הגבוהה יחסית. רבות מהחברות הנסחרות ב-FTSE 100 ידועות במדיניות חלוקת דיבידנדים נדיבה, עם תשואות דיבידנד ממוצעות הנעות סביב 4%. זהו גורם משיכה משמעותי עבור משקיעים המחפשים הכנסה שוטפת מהשקעותיהם.
עבור משקיעים ישראלים המעוניינים לסחור בבורסה בלונדון, התהליך פשוט יחסית. ניתן לפתוח חשבון מסחר אצל אחד הברוקרים המקומיים או הגלובליים המציעים גישה לבורסה. ברוקרים כמו Hargreaves Lansdown מציעים גישה ישירה למניות ישראליות הנסחרות בלונדון, מה שהופך את התהליך לנגיש עוד יותר עבור משקיעים ישראלים.
- 1.יפה . אבל הסטרלינג האנגל בשפל מול שאר המטבעות ב 10 שנים (ל"ת)רוטשילד 12/10/2024 11:15הגב לתגובה זו
צי צבא סין, קרדיט: גרוקלראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין
לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה
ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש
הגרוע ביותר." מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה
יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום
ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.
לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.
התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.

- המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן
- סין מתריעה בפני סטודנטים לדחות תכניות לימודים ביפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות
היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
