בורסה לונדון
צילום: טוויטר

הבורסה של לונדון: מבתי קפה למעצמה פיננסית - היסטוריה של מאות שנים

הכל התחיל ב'בית הקפה של ג'ונתן' בשנת 1698, כאשר ברוקר בשם ג'ון קסטלינג החל לפרסם רשימת מחירים של סחורות ושערי חליפין. מה שהחל כרשימה מזדמנת הפך עם הזמן למוקד משיכה לסוחרים ומשקיעים
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה בורסה לונדון

הבורסה בלונדון (London Stock Exchange - LSE) מהווה אחד מעמודי התווך של עולם הפיננסים הגלובלי. עם היסטוריה עשירה המתפרסת על פני מאות שנים, היא ממשיכה להיות מוקד משיכה למשקיעים ולחברות מכל רחבי העולם, כולל ישראל. הבורסה של לונדון נחשבת לבורסה הגדולה ביותר באירופה ולתשיעית בגודלה בעולם.

הכל התחיל ב'בית הקפה של ג'ונתן' בשנת 1698, כאשר ברוקר בשם ג'ון קסטלינג החל לפרסם רשימת מחירים של סחורות ושערי חליפין. מה שהחל כרשימה מזדמנת הפך עם הזמן למוקד משיכה לסוחרים ומשקיעים. המעבר ל'בית הקפה של גרוואי' הביא עמו חידוש מרתק - מכירות פומביות שנמשכו כל עוד דלק נר שמן. זו הייתה הסנונית הראשונה למסחר המאורגן בניירות ערך בלונדון.

עם השנים, הפעילות התרחבה והתמסדה. ב-1773, ג'ונתן ו-150 ברוקרים נוספים הקימו מועדון ופתחו בורסה פורמלית יותר בסמטת סוויטינג. זה היה הצעד הראשון לקראת מיסוד הבורסה כפי שאנו מכירים אותה היום. המעבר לחדר מסחר מפוקח ב-1801 סימן את תחילתה של עידן חדש, עם כללים ברורים יותר ופיקוח הדוק.

 

מדד ה-FTSE 100

במרכזה של הבורסה בלונדון עומד מדד ה"פוטסי" - FTSE 100, המאגד את 100 החברות הגדולות ביותר הנסחרות בה. מדד זה מהווה מעין מדד חום לכלכלה הבריטית ולשוק ההון העולמי. בין החברות המובילות במדד ניתן למצוא ענקיות כמו AstraZeneca בתחום התרופות, Shell בתחום האנרגיה, HSBC בתחום הבנקאות, Unilever בתחום מוצרי הצריכה, וריו טינטו בתחום הכרייה. שווי השוק המצרפי של חברות אלו נע בין 110 ל-236 מיליארד דולר.

מבט על מכפילי הרווח של מדד ה-FTSE 100 מגלה תמונה מעניינת. נכון לשנת 2024, המדד נסחר במכפיל רווח עתידי של כ-10.5, נמוך יחסית לממוצע ההיסטורי שלו ולמדדים גלובליים אחרים. נתון זה עשוי להצביע על הזדמנויות השקעה פוטנציאליות, במיוחד לאור התחזיות לגידול של כ-5% ברווחי החברות במדד בשנה הקרובה. זאת לאחר שנת 2023, שהתאפיינה בירידה מסוימת ברווחים.

מחזורי המסחר בבורסה בלונדון הם עדות נוספת לחשיבותה בזירה הפיננסית העולמית. מדי יום נסחרים בה מניות ונכסים פיננסיים בשווי של מיליארדי דולרים. עמלות המסחר משתנות בין הברוקרים השונים, כאשר התחרות הגוברת בין ברוקרים מקומיים וגלובליים מביאה לעיתים להוזלת עלויות עבור המשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הנוכחות הישראלית

אחד ההיבטים המעניינים של הבורסה בלונדון הוא הנוכחות המשמעותית של חברות ישראליות. חברות אלו מצאו בלונדון במה בינלאומית להצגת הטכנולוגיה והחדשנות הישראלית. בין החברות הבולטות ניתן למצוא את Plus500, המתמחה במסחר בחוזי הפרש (CFDs), Playtech העוסקת בתחום ההימורים והמסחר הפיננסי, ו-888 Holdings המובילה בתחום ההימורים המקוונים.

Plus500 מהווה דוגמה מצוינת להצלחה ישראלית בבורסה הלונדונית. החברה, שהוקמה ב-2008, הפכה לאחת הפלטפורמות המובילות בעולם למסחר ב-CFDs. עם שווי שוק של כ-2.5 מיליארד דולר. חברה ישראלית נוספת הראויה לציון היא Playtech, עם שווי שוק של 3 מיליארד דולר. Playtech מתמחה בפיתוח תוכנה לתעשיית ההימורים המקוונים, ונחשבת למובילה עולמית בתחומה.

888 Holdings, עם שווי שוק של 388 מיליון דולר, היא דוגמה נוספת לחברה ישראלית שמצאה הצלחה בלונדון. החברה, המתמחה בהימורים מקוונים, הצליחה לבסס את מעמדה כשחקנית משמעותית בתעשייה התחרותית הזו, תוך שהיא נהנית מהנגישות והנראות שמספקת הבורסה בלונדון.

 

שוק ההשקעות האלטרנטיביות

מעבר לחברות הגדולות, הבורסה בלונדון מציעה גם פלטפורמה לחברות קטנות ובינוניות באמצעות שוק ה-AIM (Alternative Investment Market). שוק זה מאפשר לחברות צעירות וצומחות, כולל חברות ישראליות, לגייס הון ולצמוח בסביבה רגולטורית גמישה יותר. זוהי הזדמנות נהדרת עבור חברות סטארט-אפ ישראליות המחפשות להרחיב את פעילותן הגלובלית.

שעות המסחר בבורסה בלונדון נוחות יחסית למשקיעים ישראלים. המסחר מתקיים בימים שני עד שישי בין השעות 08:00 ל-16:30 לפי שעון לונדון, שהן 10:00 עד 18:30 לפי שעון ישראל. זמני המסחר הללו מאפשרים למשקיעים ישראלים לעקוב אחר השוק ולבצע עסקאות במהלך שעות היום הרגילות.

מאז תחילת שנת 2024, מדד ה-FTSE 100 הציג עלייה מתונה, עם תחזיות אופטימיות לקראת סוף השנה. האנליסטים צופים כי המדד יגיע לרמה של כ-8,160 נקודות עד סוף השנה. בשנים האחרונות, העלייה הממוצעת של המדד נעה סביב 4-6% בשנה, מה שמציע יציבות יחסית למשקיעים ארוכי טווח.

 

תשואת דיבידנד גבוהה

אחד היתרונות הבולטים של השקעה בבורסה בלונדון הוא תשואת הדיבידנד הגבוהה יחסית. רבות מהחברות הנסחרות ב-FTSE 100 ידועות במדיניות חלוקת דיבידנדים נדיבה, עם תשואות דיבידנד ממוצעות הנעות סביב 4%. זהו גורם משיכה משמעותי עבור משקיעים המחפשים הכנסה שוטפת מהשקעותיהם.

עבור משקיעים ישראלים המעוניינים לסחור בבורסה בלונדון, התהליך פשוט יחסית. ניתן לפתוח חשבון מסחר אצל אחד הברוקרים המקומיים או הגלובליים המציעים גישה לבורסה. ברוקרים כמו Hargreaves Lansdown מציעים גישה ישירה למניות ישראליות הנסחרות בלונדון, מה שהופך את התהליך לנגיש עוד יותר עבור משקיעים ישראלים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יפה . אבל הסטרלינג האנגל בשפל מול שאר המטבעות ב 10 שנים (ל"ת)
    רוטשילד 12/10/2024 11:15
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".