הבורסה של לונדון: מבתי קפה למעצמה פיננסית - היסטוריה של מאות שנים
הבורסה בלונדון (London Stock Exchange - LSE) מהווה אחד מעמודי התווך של עולם הפיננסים הגלובלי. עם היסטוריה עשירה המתפרסת על פני מאות שנים, היא ממשיכה להיות מוקד משיכה למשקיעים ולחברות מכל רחבי העולם, כולל ישראל. הבורסה של לונדון נחשבת לבורסה הגדולה ביותר באירופה ולתשיעית בגודלה בעולם.
הכל התחיל ב'בית הקפה של ג'ונתן' בשנת 1698, כאשר ברוקר בשם ג'ון קסטלינג החל לפרסם רשימת מחירים של סחורות ושערי חליפין. מה שהחל כרשימה מזדמנת הפך עם הזמן למוקד משיכה לסוחרים ומשקיעים. המעבר ל'בית הקפה של גרוואי' הביא עמו חידוש מרתק - מכירות פומביות שנמשכו כל עוד דלק נר שמן. זו הייתה הסנונית הראשונה למסחר המאורגן בניירות ערך בלונדון.
עם השנים, הפעילות התרחבה והתמסדה. ב-1773, ג'ונתן ו-150 ברוקרים נוספים הקימו מועדון ופתחו בורסה פורמלית יותר בסמטת סוויטינג. זה היה הצעד הראשון לקראת מיסוד הבורסה כפי שאנו מכירים אותה היום. המעבר לחדר מסחר מפוקח ב-1801 סימן את תחילתה של עידן חדש, עם כללים ברורים יותר ופיקוח הדוק.
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
- האם הבורסה הישראלית חשופה לנדל"ן באופן חריג?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדד ה-FTSE 100
במרכזה של הבורסה בלונדון עומד מדד ה"פוטסי" - FTSE 100, המאגד את 100 החברות הגדולות ביותר הנסחרות בה. מדד זה מהווה מעין מדד חום לכלכלה הבריטית ולשוק ההון העולמי. בין החברות המובילות במדד ניתן למצוא ענקיות כמו AstraZeneca בתחום התרופות, Shell בתחום האנרגיה, HSBC בתחום הבנקאות, Unilever בתחום מוצרי הצריכה, וריו טינטו בתחום הכרייה. שווי השוק המצרפי של חברות אלו נע בין 110 ל-236 מיליארד דולר.
מבט על מכפילי הרווח של מדד ה-FTSE 100 מגלה תמונה מעניינת. נכון לשנת 2024, המדד נסחר במכפיל רווח עתידי של כ-10.5, נמוך יחסית לממוצע ההיסטורי שלו ולמדדים גלובליים אחרים. נתון זה עשוי להצביע על הזדמנויות השקעה פוטנציאליות, במיוחד לאור התחזיות לגידול של כ-5% ברווחי החברות במדד בשנה הקרובה. זאת לאחר שנת 2023, שהתאפיינה בירידה מסוימת ברווחים.
מחזורי המסחר בבורסה בלונדון הם עדות נוספת לחשיבותה בזירה הפיננסית העולמית. מדי יום נסחרים בה מניות ונכסים פיננסיים בשווי של מיליארדי דולרים. עמלות המסחר משתנות בין הברוקרים השונים, כאשר התחרות הגוברת בין ברוקרים מקומיים וגלובליים מביאה לעיתים להוזלת עלויות עבור המשקיעים.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
הנוכחות הישראלית
אחד ההיבטים המעניינים של הבורסה בלונדון הוא הנוכחות המשמעותית של חברות ישראליות. חברות אלו מצאו בלונדון במה בינלאומית להצגת הטכנולוגיה והחדשנות הישראלית. בין החברות הבולטות ניתן למצוא את Plus500, המתמחה במסחר בחוזי הפרש (CFDs), Playtech העוסקת בתחום ההימורים והמסחר הפיננסי, ו-888 Holdings המובילה בתחום ההימורים המקוונים.
Plus500 מהווה דוגמה מצוינת להצלחה ישראלית בבורסה הלונדונית. החברה, שהוקמה ב-2008, הפכה לאחת הפלטפורמות המובילות בעולם למסחר ב-CFDs. עם שווי שוק של כ-2.5 מיליארד דולר. חברה ישראלית נוספת הראויה לציון היא Playtech, עם שווי שוק של 3 מיליארד דולר. Playtech מתמחה בפיתוח תוכנה לתעשיית ההימורים המקוונים, ונחשבת למובילה עולמית בתחומה.
888 Holdings, עם שווי שוק של 388 מיליון דולר, היא דוגמה נוספת לחברה ישראלית שמצאה הצלחה בלונדון. החברה, המתמחה בהימורים מקוונים, הצליחה לבסס את מעמדה כשחקנית משמעותית בתעשייה התחרותית הזו, תוך שהיא נהנית מהנגישות והנראות שמספקת הבורסה בלונדון.
שוק ההשקעות האלטרנטיביות
מעבר לחברות הגדולות, הבורסה בלונדון מציעה גם פלטפורמה לחברות קטנות ובינוניות באמצעות שוק ה-AIM (Alternative Investment Market). שוק זה מאפשר לחברות צעירות וצומחות, כולל חברות ישראליות, לגייס הון ולצמוח בסביבה רגולטורית גמישה יותר. זוהי הזדמנות נהדרת עבור חברות סטארט-אפ ישראליות המחפשות להרחיב את פעילותן הגלובלית.
שעות המסחר בבורסה בלונדון נוחות יחסית למשקיעים ישראלים. המסחר מתקיים בימים שני עד שישי בין השעות 08:00 ל-16:30 לפי שעון לונדון, שהן 10:00 עד 18:30 לפי שעון ישראל. זמני המסחר הללו מאפשרים למשקיעים ישראלים לעקוב אחר השוק ולבצע עסקאות במהלך שעות היום הרגילות.
מאז תחילת שנת 2024, מדד ה-FTSE 100 הציג עלייה מתונה, עם תחזיות אופטימיות לקראת סוף השנה. האנליסטים צופים כי המדד יגיע לרמה של כ-8,160 נקודות עד סוף השנה. בשנים האחרונות, העלייה הממוצעת של המדד נעה סביב 4-6% בשנה, מה שמציע יציבות יחסית למשקיעים ארוכי טווח.
תשואת דיבידנד גבוהה
אחד היתרונות הבולטים של השקעה בבורסה בלונדון הוא תשואת הדיבידנד הגבוהה יחסית. רבות מהחברות הנסחרות ב-FTSE 100 ידועות במדיניות חלוקת דיבידנדים נדיבה, עם תשואות דיבידנד ממוצעות הנעות סביב 4%. זהו גורם משיכה משמעותי עבור משקיעים המחפשים הכנסה שוטפת מהשקעותיהם.
עבור משקיעים ישראלים המעוניינים לסחור בבורסה בלונדון, התהליך פשוט יחסית. ניתן לפתוח חשבון מסחר אצל אחד הברוקרים המקומיים או הגלובליים המציעים גישה לבורסה. ברוקרים כמו Hargreaves Lansdown מציעים גישה ישירה למניות ישראליות הנסחרות בלונדון, מה שהופך את התהליך לנגיש עוד יותר עבור משקיעים ישראלים.
- 1.יפה . אבל הסטרלינג האנגל בשפל מול שאר המטבעות ב 10 שנים (ל"ת)רוטשילד 12/10/2024 11:15הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
