וול סטריט בורסה מסחר
צילום: רוי שיינמן

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

איך האנליסטים ניתחו את נתוני מדד המחירים לצריכה אישית (PCE) אלו נתונים לגבי שוק התעסוקה יתפרסמו השבוע, וגם - האם נייקי תציג תוצאות טובות אחרי חילופי המנכ"ל ומה צפוי בנתוני המסירות של טסלה?
רוי שיינמן |

וול סטריט תפתח מחר שבוע נוסף בסימן נתוני התעסוקה - ביום שלישי יתפרסמו נתוני המשרות הפנויות של הלמ"ס האמריקאית (JOLT), שלפי הצפי יעידו על 7.64 מיליון משרות פנויות באוגוסט לעומת 7.67 מיליון משרות פנויות בחודש יולי. ביום חמישי נתוני הבקשות החדשות לדמי אבטלה צפויות להצביע על 221 אלף בקשות בספטמבר לעומת 218 אלף בקשות באוגוסט, וביום שישי נתוני המשרות החדשות צפויות לעמוד על 144 אלף בספטמבר לעומת 142 אלף באוגוסט.

 

מדד המחירים לצריכה אישית (PCE)

בשבוע שעבר פורסם מדד המחירים לצריכה אישית (PCE) שנחשב למדד האינפלציה המועדף על הפד'. מחירי הליבה של הצריכה הפרטית (PCE), ללא מזון ואנרגיה, עלה ב-0.1% בלבד באוגוסט בהשוואה לחודש הקודם. נתון זה נמוך מהתחזיות המוקדמות שצפו עלייה של 0.2%, ומהווה סימן מעודד לקובעי המדיניות בבנק המרכזי האמריקאי. בהשוואה שנתית, מדד הליבה של ה-PCE עמד על 2.7% באוגוסט, עלייה קלה מ-2.6% שנרשמו ביולי. בהתאם לציפיות הכלכלנים בוול-סטריט.

"מדד המחירים של ה-PCE הוסיף 0.1% מתונים יחסית באוגוסט, והביא את האינפלציה השנתית ל-2.2% קרובים מאוד ליעד האינפלציה של הפד'", כותב יוני פנינג, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות. "בדומה ל-CPI, ההרכב פה ממשיך להצביע על ירידה מכיוון מחירי המוצרים, בניגוד לעליות בשירותים. הירידה במוצרים, בפרט, מובלת הפעם על ידי סעיפי הדלקים, אשר מאבדים 0.6% החודש, ל-10.1% בשנתיים, מגמה אשר צפויה להימשך לפחות אל תוך ספטמבר. סעיפי המזון, כנ"ל, ממשיכים לעלות בקצב איטי מאוד של פחות מ-0.1% במהלך החודש, ואלה מסייעים לכלל קטגוריית המוצרים להצביע על ירידת מחירים של 0.9%, במהלך השנה האחרונה.  

סעיפי השירותים באופן בלתי נמנע ממשיכים להיות הגורם האינפלציוני, עם עלייה של 0.2% במהלך החודש. מתוך זה, מחירי הדיור ממשיכים להוביל את הקטגוריה, ואת האינפלציה כולה, עם עלייה של כ-0.3% החודש, דומה מאוד לארבעת החודשים האחרונים. אבל פחות מבתקופה הקודמת  של השנה. זה מסייע לתרומה השנתית מהסעיף לכלל ה-PCE להתמתן מ-0.915% ל-0.901%, קרי, קצת פחות מנ"ב הפעם. אם חסר למדד כ-20 נ"ב כדי להגיע ליעד, זה כמובן משמעותי", מוסיף פנינג.

"מדד הליבה של מחירי הצריכה הפרטית נותר גבוה, וההוצאה הפרטית עלתה בקצב מתן בלבד", כתבו בבנק הפועלים. "מדד ה-PCE לחודש אוגוסט עלה ב-0.1%, בדומה לציפיות, וב-12 החודשים הוא עלה ב-2.2%, התמתנות מרמה של 2.5% בחודש הקודם. מדד הליבה של ה-PCE, המדד ללא מזון ואנרגיה, עלה גם הוא ב-0.1%, מתחת לציפיות לעליה של 0.2%, אך הקצב השנתי עלה ל-2.7% מ-2.6%.

ההכנסה הפרטית עלתה באוגוסט ב-0.2%, מתחת לצפי לעלייה של 0.4%. ההוצאה הפרטית עלתה גם היא פחות מהציפיות בשיעור של 0.2%, כשההוצאה הפרטית הריאלית עלתה ב-0.1% בלבד. החיסכון הפרטי מתוך הכנסה הפנויה הוסיף לרדת לרמה של 4.8%. כמו כן, הזמנות מוצרים בני קיימא נותרו באוגוסט ללא שינוי וללא כלי רכב הן עלו ב-0.5%", הוסיפו בפועלים.

 

מדד מנהלי הרכש ועדכון הנתונים הכלכליים

"יחד עם הנתונים, ה-BEA פרסמה גם עדכון משמעותי כלפי מעלה בנתונים ההיסטוריים של החיסכון הפרטי – אם עד כה קצב השימוש בחסכונות הצביע על מיצוי החיסכון העודף מהקורונה בסביבות פברואר, הרי שעתה זה במאי. בפרט, ניכר שהחיסכון העודף נהנה מגידול איטי במיוחד בנתוני ההוצאה הפרטית, ב-0.2% במהלך החודש, מה שעשוי להתיישב עם אינפלציה נוחה יותר, בהמשך", הוסיף פנינג.

קיראו עוד ב"גלובל"

"בארה"ב בוצע עדכון של הנתונים הכלכליים לשנים האחרונות. מסתבר שהמשק האמריקאי צמח הרבה יותר חזק ב-2022 ובמחצית הראשונה של 2023 ממה שדווח קודם", הוסיף אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב. "השינוי המשמעותי והרלוונטי לפעילות הכלכלית הנוכחית והעתידית היה עדכון כלפי מעלה בקצב הגידול בהכנסה הצרכנית הריאלית. לפני העדכון נרשמה ירידה משמעותית בקצב הגידול שלה שלא הסתדרה עם הצריכה הפרטית החזקה שהייתה עד לאחרונה שעכשיו יותר מובנת".

"הצמיחה בצריכה הפרטית עצמה בשנה האחרונה עודכנה רק במעט כלפי מעלה. גידול גבוה יותר בהכנסות הצרכנים ללא עדכון מקביל בצריכה הוביל לעדכון משמעותי כלפי מעלה בשיעור החיסכון שלפני העדכון התקרב לרמות שפל היסטוריות. שיעור חיסכון גבוה יותר יכול לסייע לצריכה הפרטית בשנה הקרובה בהתמודדות עם חולשה צפויה בשוק העבודה. עדכון חיובי בנתוני הצמיחה בארה"ב לשנים האחרונות ולנתונים הנלווים אמור לשפר עמידות המשק מפני התמתנות, אך לא להפוך אותו לחסין", הוסיף זבז'ינסקי.

"מדדי מנהלי הרכש PMI בספטמבר מצביעים על המשך התרחבות בענפי השירותים (55.4) אך התכווצות בתעשייה (47.0)", כותבים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון. "מדד ה-PMI המשולב נותר כמעט יציב על 54.4 (מעל הצפי של 53.0). חשוב להדגיש שרכיבי המחירים במדדי–PMI מצביעים על האצה בקצב עליות המחירים, בפרט בענפי השירותים. בסופו של דבר, אין עדיין סימנים להרעה של ממש בפעילות הכלכלית בארה"ב. לפי הערכתנו, קיים ויכוח אמיתי לגבי תרחיש ה-landing-soft, ותרחיש ה-landing-no. תוואי הורדת ריבית הפד צפוי להיות מתון יחסית לציפיות. אנו צופים שתי הורדות ריבית של 0.25% עד סוף השנה".

"מדד ה-PMI לענפי השירותים ירד בספטמבר אך הוא עדיין מצביע על התרחבות בפעילות ברמה של 55.4 נקודות, ובמדד לענפי התעשייה נמשכה מגמת ההתכווצות והוא ירד החודש לרמה של 47 נקודות", כתבו בבנק הפועלים. "מדדי אמון הצרכנים בארה"ב הצביעו על מגמה שונה החודש, אך שניהם נותרו ברמה נמוכה יחסית לשנים האחרונות. מדד אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד לחודש ספטמבר ירד ב-7 נקודות לאחר שנתוני החודש הקודם עודכנו כלפי מעלה.

הירידה נרשמה הן במדד למצב השוטף והן במדד הציפיות. מנגד, מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן רשם עליה קלה בחודש ספטמבר. שוק העבודה בארה"ב נותר יציב יחסית. מספר דורשי דמי אבטלה ראשוניים ירד בשבוע האחרון לרמה של 218 אלף, ומספר דורשי דמי אבטלה מתמשכים נותר יציב בקירוב ברמה של 1.83 מיליון", הוסיפו בפועלים.

 

שוקי המניות דוחות נייקי

"מדדי המניות בוול סטריט ממשיכים לשבור שיאים חדשים למרות המוניטין השלילי של חודש ספטמבר", כתבו בהפניקס. "מדד ה-S&P500 רשם עלייה של 0.6% בשבוע האחרון ו-1.6% מתחילת החודש, בעוד מדד נאסד"ק טיפס ב-1% בשבוע האחרון, ומדד דאו-ג'ונס הוסיף 0.6%. בכל הנוגע לכיוון הריבית כפי שעולה מהתמחור בחוזים, הריבית צפויה לרדת עד סוף השנה בכ-77 נ"ב במצטבר (כלומר עוד הפחתה של 0.5% ו-0.25%), ובמהלך 2025 תרד במצטבר בכ-120 נ"ב".

לצד זאת, ענקית הנעלת וביגוד הספורט נייקי תדווח השבוע על תוצאותיה לרבעון שנגמר באוגוסט. האנליסטים צופים שהחברה תדווח על הכנסות של 11.65 מיליארד דולר לצד רווח של 52 סנט למניה, זאת בהשוואה להכנסות של 12.9 מיליארד דולר ורווח של 94 סנט למניה ברבעון המקביל.

מניית נייקי  NIKE זינקה אחרי ההודעה על עזיבתו של המנכ"ל ג'ון דונהיו, שחלק גדול מאי ההצלחה של החברה בשנים האחרונות מיוחס לו. את מקומו של דונהיו יתפוס אליוט היל, ותיק החברה שעזב בשנת 2020. נייקי מתמודדת עם אתגרים משמעותיים בשוק ביגוד הספורט, הצמיחה האיטית במכירות, בעיקר בשל התחרות הגוברת והביקוש החלש בסין, ממשיכה להעיב על ביצועי החברה. האנליסטים מזהירים כי הם לא רואים פתרונות בטווח הקרוב וכי האתגרים צפויים להמשיך ולהכביד על החברה גם תחת ניהולו של היל.

סניף נייקי; קרדיט: טוויטר

סניף נייקי; קרדיט: טוויטר

מת'יו בוס, אנליסט בחברת ג'יי.פי. מורגן, מציין כי הדוחות של נייקי ישקפו את האתגרים הללו. הוא מעריך כי המכירות יישארו חלשות, הן בערוץ המכירה הישירה לצרכן והן בערוץ הסיטונאי. הנתונים מצביעים על ירידה משמעותית בתנועה לאתר האינטרנט של נייקי, וכן על ירידה במכירות הסיטונאיות בצפון אמריקה.

גם טסלה  TESLA INC צפויה לתפוס כותרות השבוע עם נתוני המסירות לרבעון השלישי. האנליסטים צופים שהחברה של אילון מאסק תדווח על 462 אלף מסירות ברבעון, 6% מעל לרבעון המקביל ובהמשך ל-444 אלף מסירות ברבעון השני. 

עקיפה של צפי האנליסטים בדרך כלל תורמת לעליה במניה, אך לא כך היה עבור טסלה במחצית הראשונה של השנה - טסלה מסרה כ-831,000 כלי רכב במחצית הראשונה של השנה, ירידה של כ-7% לעומת המחצית הראשונה של 2023. הירידה במסירות היא אחת הסיבות לביצועים החלשים במניה של טסלה.

טסלה; קרדיט: טוויטר

טסלה; קרדיט: טוויטר

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שורט (דאי אי)שורט (דאי אי)
הטור של גרינברג

השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב

אם אפילו אנבידיה לא הצליחה לאושש את השוק, ייתכן שהוא בשל לתיקון. אם זה אכן קורה, מי שיובילו אותו יהיו כנראה מקצועני המכירות בחסר, שבניגוד למה שרבים חושבים, פעילותם חשובה כי היא מחזירה לשוק את השפיות. הבעיה היא שלצד אלה, פועלים גם אין סוף סחרני יום שעושים גם הם שורטים אבל ללא כל אסטרטגיה מאחוריהם, והם כן פוגעים בשוק. וגם: ההזדמנות שנמצאת בריסקיפייד



שלמה גרינברג |


עד לפרסום דוחות אנבידיה בסוף המסחר של יום ד' השבוע, וול סטריט עברה שבוע שנראה כאילו היא מתקרבת לצוק ואליבא דתקשורת נראה שהיא די בטוחה שיש משבר אמיתי. המניות ירדו בכל מקום, בארה"ב, ביפן, בדרום קוריאה וגם באירופה. מדדי ה-S&P, הדאו ג'ונס והנאסד"ק אותתו על מה שעשוי להיות רצף ההפסדים הארוך ביותר מאז אוגוסט.

בגיי'.פי מורגן אמרו כי "השוק סובל מצרבת קולקטיבית שמקורה באנבידיה שהפכה למבחן הלחץ הלא רשמי לכלל המסחר בבינה מלאכותית, ומגזר הטכנולוגיה מתחיל לפתע למצמץ בחוזקה. הסחר שבעבר הרגיש בלתי ניתן לעצירה מרגיש עכשיו בפאניקה".

הפד לא הרגיע אף אחד, מבול של נתונים כלכליים מאוחרים, כולל דוח התעסוקה של ספטמבר שעדיין חסר, צפוי סוף סוף להתפרסם, וכל רמז לבעיות עלול להחליש את הטיעון להורדת ריבית שצפו המומחים בדצמבר. היו"ר ג'רום פאוול כבר הטיל ספק בהורדת הריבית באומרו שהורדה רחוקה מלהיות מובטחת, ונשיאת הפד של בוסטון, סוזן קולינס, חזרה על אזהרה זו. שוב גבר החשש שמניות בינה מלאכותית, כמו אנבידיה, מוערכות יתר על המידה וכי נוצרה בועת השקעות. ואומנם, גם אחרי פרסום הדוחות שהיו כידוע טובים מהתחזיות, השוק שפתח בעליות, נסגר בירידות חדות.

את הכתבה של יום שישי הקודם התחלתי במשפט, "האם צריך תיקון? בהחלט" וניסיתי להסביר את הסיבות לכך שהוא  מאחר להגיע. ציינתי שכדי שתיקון יפרוץ צריך להופיע "זרז" שיגרום לו לפרוץ, משהו שיזכיר למשקיעים שהם פועלים בשיגעון. שכחתי, לצערי, לציין את השורטיסטים כאחד מהם ונראה שבסוף הם שיובילו את התיקון הנוכחי.

תיקון - כן, משבר אמיתי - לא

התיקון הנוכחי, שאני ורבים אחרים ממתינים לו מזה זמן, הכרחי, לבטח בתחום הטכנולוגי ויותר מזה בכל הקשור לתחומי הבינה המלאכותית, הקוונטים וכדומה. אבל ההשוואה למשברים נוסח 2000, 2008 ואפילו 1929 פשוט אינה במקומה.

קמפיין "Better in Denim" של The Gap. קרדיט: אתר החברהקמפיין "Better in Denim" של The Gap. קרדיט: אתר החברה
דוחות

דוחות חזקים וקמפיין ויראלי: Gap מזנקת

מניית החברה שמחזיקה במותגים גאפ, אולד נייבי, בננה ריפבליק ועוד, מזנקת, לאחר שמכירות חנויות זהות ברבעון עלו לרמה הגבוהה מאז 2018, הקמפיין “Better in Denim” רושם מאות מיליוני צפיות ודוחף מכירות דו-ספרתיות והחברה מעלה תחזיות לשנת 2025
רן קידר |
נושאים בכתבה גאפ

מניית חברת Gap Gap Inc. 8.94%  מזנקת, לאחר שפרסמה דוח רבעון השלישי שמשלב ביצועים פיננסיים יציבים יחד עם הצלחה תרבותית רחבה, כשקמפיין הג'ינס הוויראלי “Better in Denim” הפך לנקודת אור בולטת והוביל לצמיחה-דו־ספרתית במכירות הג’ינס. מנכ"ל החברה, ריצ'רד דיקסון, ציין כי מדובר באחד המהלכים המוצלחים ביותר בתולדות המותג, לאחר שהקמפיין צבר מעל שמונה מיליארד חשיפות וחצי מיליארד צפיות ברשתות החברתיות, שהיתרגמו במהרה לביקושים ממשיים בחנויות. ההצלחה הוויראלית סייעה למשוך לקוחות צעירים, במיוחד דור ה-Z, ולמצב מחדש את Gap כמותג עדכני ורלוונטי בשוק תחרותי ועמוס מסרים.

במקביל להצלחת הקמפיין, Gap הציגה ביצועים חזקים בחנויות עם עלייה של 5% במכירות בחנויות זהות, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2018 והרבעון השביעי ברציפות שבו החברה מציגה שיפור. רוב מותגי הקבוצה הציגו צמיחה: Old Navy עלתה ב-6%, Gap עצמה זינקה ב-7% ובננה ריפבליק עלתה ב-4%. מבחינת המותגים, Athleta הייתה נקודת החולשה היחידה, עם ירידה של 11%. הנתונים מצביעים על תנועה גוברת בחנויות ועל כך שהחברה מצליחה להחזיר לקוחות ותיקים ולמשוך חדשים, גם בתקופה שבה האתגר הקמעונאי גדול.

ברבעון השלישי רשמה Gap רווח של 0.62 דולר למניה, 0.03 דולר מעל תחזיות האנליסטים אך ירידה של 14% בהשוואה לשנה שעברה. ההכנסות עלו ל-3.9 מיליארד דולר, בהתאם לצפי השוק, עם עלייה של 2% במכירות אונליין ועלייה של 3% במכירות החנויות. שולי הרווח הגולמי השתפרו ל-42.4%, עלייה משמעותית של 30 נקודות בסיס. למרות צמיחה ברורה בפעילות, סל הקנייה הממוצע נותר יציב יחסית, מה שמסביר את העלייה המתונה בהכנסות לעומת התנועה הגבוהה.

המאזן של החברה מציג עוצמה נוספת: Gap סיימה את הרבעון עם 2.5 מיליארד דולר במזומנים, מקבילים למזומנים והשקעות קצרות טווח, והציגה עלייה של 13% משנה לשנה וללא חוב נטו. הגמישות הפיננסית מאפשרת לחברה להמשיך ולהשקיע בשיווק, במיתוג מחדש ובשדרוג חנויות, תוך חיזוק קו המוצרים המוביל שלה.

Gen Z ככוח מניע: מהוויראליות לעגלת הקניות

דיקסון ציין כי הצלחת הקמפיין אינה מקרית. לדבריו, דור ה-Z הוא כיום המוביל בצריכת תוכן משפיענים, ובשיחות הצרכנים שלהם נמצא מנוע מכירות חזק במיוחד. “תוכן של משפיעניות ומשפיענים הוא אמצעי גילוי המוצרים הראשון במעלה אצל Gen Z ומילניאלס”, אמר, וציין כי Gap “עם ביצועים מצויינים בזירה הזאת”. בנוסף, שיתופי פעולה כמו זה עם המעצבת Sandy Liang תרמו להרחבת קהל הלקוחות הצעיר ולהגדלת החשיפה בקרב צרכנים שמחפשים מותגים עם אמירה, עקביות וסיפור. וכך, המכלול, קמפיין ויראלי, קולקציות ממוקדות ושיתופי פעולה, מייצר תדמית מחודשת של Gap כמותג ומצליח לחבר בין ערכים מסורתיים לבין רוח עדכנית.