גיא טל
צילום: משה בנימין
מעבר לים

דוחות הקמעונאיות מעיבים על עונת דוחות מצוינת: מה תדווח וולמארט בחמישי?

מאקרו: מה גרם לדיפרסיה בתחילת השבוע שעבר ומה גרם למאניה מאז יום שני שעבר, ואיך צריך להתנהג המשקיע ההגיוני במצבים כאלה? עונת הדוחות: תמרור האזהרה מצד החברות הקמעונאיות

גיא טל | (2)

מאקרו: מאניה דפרסיה בשווקים - לא להיכנס לפאניקה! לא להיכנס לאופוריה!

רק לפני שבוע התחושה בקרב רבים הייתה שאנחנו עומדים בפני "יום שני השחור" של שנת 2024, ובתחילתה של התרסקות רבתי בשוק, שבוע לאחר מכן נראה כאילו לא היו דברים מעולם והשווקים שוב מרחפים ברמות שיא עם לא מעט ימי זינוקים. התיקון פשוט התאדה ונעלם.

מאניה דיפרסיה בשוק היא לא מצב בריא, וחשוב להתמודד איתו בצורה שקולה וקרת רוח. כשם שלא היה צורך להיכנס לדכאון בשבוע שעבר בעיצומן של הירידות, כך יש להיזהר לא להיכנס לאופוריה לנוכח העליות החדות בימים האחרונים. היה היגיון מאחורי התיקון, היגיון שעדיין קיים, ואין שום הבטחה שאנחנו חוזרים לראלי אגרסיבי. ישנם עדיין הרבה מאד גורמי אי וודאות בשוק, ובראשם עוצמת הכלכלה והחשש ממיתון מצד אחד, והאינפלציה שעדיין לא חזרה ליעד מצד שני. נזכיר גם את חוסר הוודאות הפוליטי, מתחים גיאופוליטיים ותמחור גבוה. כך שאין מקום לפאניקה, כשם שאין מקום לאופוריה. 

מה גרם לתנודתיות הגבוהה כלפי מטה בשבוע שעבר וכלפי מעלה השבוע? 

בשבוע שעבר הצבענו על שתיים מהסיבות לירידות, והערכנו שהסיבות הללו לא מספיקות ליצירת שוק דובי ארוך טווח, לפחות לפי הנתונים הנוכחיים, ושיש סיכוי שבימים הקרובים הסיבות הללו יעלמו, כפי שאכן קרה.

הגורם הראשון לירידות היה הקארי טרייד היפני – לאחר שניים של הלואות זולות, הבנק היפני העלה את הריבית במפתיע ואילץ סוחרים רבים שלוו באמצעות הריבית הנמוכה על הין והשקיעו בנכסי סיכון לסגור את הפוזיציות במהירות מה שהווה את הטריגר לירידות. זה הצטרף לנתוני התעסוקה הגרועים מהשבוע שקדם לכך שעוררו את החשש ממיתון שנובע מכך שהפד' איחר בהורדת הריבית, ולא עושה שום דבר כדי לתקן את הטעות, נכון לעכשיו.

שתי הסיבות האלו התהפכו עוד בטרם יבש הדיו הוירטואלי על הררי הניתוחים של השפעת הקארי טרייד היפני ונתוני התעסוקה החלשים. הבנק והממשלה היפניים נבהלו מתגובת השוק להעלאת הריבית המפתיעה, ומיהרו לשלוח מסרים מרגיעים שלא צפויות בזמן הקרוב העלאות ריבית נוספות, כל עוד חוסר הוודאות בשוק נמשך. זה הספיק להזניק בחזרה את המדדים היפניים שמחקו את כל הירידות ההיסטוריות של הימים הקודמים.

ביחס לחששות ממיתון שנבעו בעיקר משוק עבודה חלש, קיבלנו את צפירת הארגעה ביום חמישי עם התביעות הראשוניות לדמי אבטלה שהיו טובות מהצפי, והרגיעו קצת את החששות. זה לא אומר שאין מה לחשוש מחזית שוק העבודה, אבל זה כן אומר שהמצב לא קטסטרופלי כמו שהיה נראה מהנתונים בשבוע שקודם לכן.

אם האם נגמר הסיפור של הירידות? אין מה למהר למסקנות. כמובן, שצריך להמשיך לעקוב אחר שתי החזיתות: אינפלציה וצמיחה (או חוסר צמיחה). בנושא הצמיחה שני הרכיבים העיקריים שאליהם צריך לשים לב הם שוק התעסוקה והצריכה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ומשבוע התעסוקה אנחנו עוברים לשבוע האינפלציה, שעד כה מתנהל בצורה טובה. ביום שלישי התפרסם מדד המחירים ליצרן שהיה נמוך מהצפי, ומעיד על המשך מגמת היחלשות האינפלציה. ביום רביעי מגיעה המנה העיקרית – מדד המחירים לצרכן על שלוחותיו – החודשי השנתי ומדדי הליבה. הציפיות הן לעלייה קלה באינפלציה לעומת נתוני החודש הקודם שהפתיעו לטובה. המדד החודשי ירד אז ב-0.1% בניגוד לציפיות ועכשיו הצפי הוא לעלייה של 0.2%. המדד השנתי צפוי להישאר ברמה של 3%. מדד הליבה אמור לעלות בשיעור חודשי ב-0.2% לעומת 0.1% בחודש הקודם, ואילו מדד הליבה השנתי צפוי לטפס ב-3.2% לעומת 3.3% בחודש הקודם.  יש לציין שאינפלציית הליבה השנתית הוא הנתון החשוב ביותר מכל זה, והוא צפוי לשקף את המשך היחלשות האינפלציה, כפי שמצפים ורוצים בשוק ובמשרדי הפד'.

 

יש מקום לצפות להפתעה חיובית גם במדד המחירים לצרכן, שהפתיע לטובה בצורה משמעותית בחודש שעבר, וזאת על רקע מדד המחירים ליצרן המפתיע, שמרמז לא פעם על הפתעה גם במדד לצרכן. אך יש מי שחושב שאנחנו צפויים להפתעה דווקא לכיוון ההפוך: מיקל גייפן מבנק אוף אמריקה כתב ללקוחותיו: "ה-CPI לחודש יוני הפתיע כלפי מטה. אנחנו מצפים שחלק מההפתעה הזו תתוקן ביולי". ובכל זאת, למרות שהנתונים לא צפויים להיות נמוכים במו ביוני, גייפן סבור כי "הם יעמדו בקנה אחד עם המגמה הקודמת של דיפלציה ואמורים לענות על הבנצ'מארק של הפד' להורדת ריבית בספטמבר".

 

את שבוע האינפלציה ישלימו ציפיות האינפלציה ביום שישי שמגיעים כחלק ממדד סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן.

אז בחזית האינפלציה הכיוון נראה חיובי באופן כללי. מה בנוגע לחולשה המדאיגה בכלכלה? כפי שאמרנו יש לעקוב בעיקר אחר נתוני התעסוקה ועל נתוני הצריכה. השבוע, כמדי שבוע, שוב יתפרסמו התביעות השבועיות לדמי אבטלה ביום חמישי, והצפי כעת הוא ל-235 אלף – מספר טוב, אם אכן יתממש שמעיד על שוק תעסוקה שאמנם נחלש, אבל לרמה טובה. את התמונה ישלימו נתוני המכירות הקמעונאיות ומדד הייצור, שניהם ביום חמישי, שיתנו אינדיקציה על עוצמת הפגיעה בכלכלה האמריקאית בעקבות הריבית הגבוהה והאינפלציה שמכבידה על הצרכן. עוד ביחס לעוצמת הצרכן, בפסקה הבאה. 

בסופו של דבר מדובר בשבוע קריטי ביחס להורדת הריבית הצפויה בחודש הבא. עם החזרה לעליות בשווקים נרגעו גם הדיבורים על הורדות ריבית חריגות בפגישה שלא מן המניין, או להורדה של חצי אחוז. החוזים משקפים 53% סיכוי להורדה של חצי אחוז עד ספטמבר, ו-46% של רבע אחוז בלבד. רמז להחלטה העתידית בחודש הבא תינתן עוד באוגוסט בנאום של פאוול בג'קסון הול.

 

עונת הדוחות: הטוב והרע

בין הגורמים לירידות שציינו בשבוע שעבר הזכרנו גם את עונת הדוחות, ובעיקר את החששות מנושא הבינה המלאכותית. גם פה, אם נפנה את המבט לאספקטים נוספים של הודחות, וזאת לאחר פרסום דוחות של יותר מ-90% מחברות ה-SP500 נראה שהמצב לא באמת כל כך גרוע כמו שנראה לרגעים במהלך הירידות החדות, אולי אפילו להיפך. למעשה דוחות החברות לא מרמזים על שום מיתון בכלכלה האמריקאית. הרווח למניה זינק ב-10.9% לעומת הרבעון המקביל, הרבה מעל צפי האנליסטים ל-9.1%. במה שמסתמן כעונת דוחות מצוינת באופן כללי. התיקון במניות הגדולות היה הכרחי, אבל הוא לא מצדיק קריסה רוחבית בשוק המניות לנוכח דוחות לא רעים בכלל.

אבל בכל זאת לא הכל ורוד. הרבעון הנוכחי סיפק צמיחה גבוהה ברווח למניה, אבל כעת החברות צופות שהצמיחה ברבעון הבא תהיה נמוכה הרבה יותר ותסתכם ב-2.7% בלבד ברבעון הבא, מתחת לצפי הקודם.

נושא לא פחות חשוב שכדאי לשים אליו בדוחות, ומהווה אינדיקטור למצב הכלכלה האמריקאי, הוא דוחות החברות הקמעונאיות שמהוות אינדיקציה ישירה למצב הצרכן. אלו, באופן עקבי, מדווחות על חולשה בכוח הקנייה. הנה כמה דוגמאות:

הדוחות של הום דיפו  HOME DEPOT סיפרו למשקיעים על קשיי הצרכנים בבואם לשדרג את הבית. מדובר בחנויות שלעיתים קרובות מוכרות מוצרים בסכומים גבוהים לצורך עיצוב מחדש של המטבח או המקלחת, כך שהוצאה משמעותית כזו מושפעת בהחלט מעוצמת הצרכן. הנתונים מראים כי המכירות בחנויות זהות ירדו ב-3.6% ברבעון והחברה מצפה לירידה דומה בשני הרבעונים הקרובים, הרבה יותר מצפי קודם לירידה של 1% בלבד.

"במהלך הרבעון, שיעורי הריבית הגבוהים וחוסר הוודאות המאקרו כלכלי הגדול יותר לחצו את ביקוש הצרכנים בצורה רחבה יותר, מה שגרם להוצאות חלשות יותר בפרויקטים לשיפור הבית" אמר טד דקר, מנכ"ל הום דיפו. ובכל זאת הוא טוען ש"נתוני הבסיס ארוכי הטווח תומכים בביקוש חזק למוצרי שיפור הבית". כלומר המוצרים שהוא מוכר.

הום דיפו לא לבד. גם דיסני  WALT DISNEY דווחה על ביקוש חלש לפארקי השעשועים שלה וצפי לביקוש מתון יותר מהצפי הקודם, מצב ש"יכול להשפיע על הרבעונים הבאים" לדברי החברה. חברה צרכנית נוספת, אירבנב AIRBNB, INC , צנחה לאחר הדוחות לאחר שהזהירה מפני "סימנים לחולשה" מצד הצרכן האמריקאי בעיקר, שדוחה נכון לעכשיו הזמנת חופשות לתקופת החגים, בשונה משנים קודמות. גם מקדונלד MCDONALDS , עוד חברה שקשורה ישירות למצב הצרכן, דווחה על בררנות גבוהה יותר בקרב הלקוחות מעוטי היכולת.

ברייד קונגר, מנהל השקעות אמר כי "לרוב החברות עם הפנים לצרכן כמו סטרבקס STARBUCKS ומקדונלד היו אזהרות רווח, מה שהיכה בי. זו ללא ספק סביבה צרכנית מאד קשוחה. זה מעיד על מיצוי החסכונות ועל רמת הבטחון שלהם בתעסוקה ובהכנסה העתידית".

 

בהקשר הזה ייבחנו דוחות וול מארט WALMART שיפורמו השבוע ביום חמישי. הדוחות הללו ישקפו בין השאר את פירות המאמצים וההשקעות שעשתה החברה בשנים האחרונות לשפר את מעמדה בין השאר במכירות אונליין, מכירת פרסומות ליצרנים בתוך אתר החברה, וכן השקת מוצרים חדשים במותג הפרטי, כמו גם שיפור שירותי המשלוחים. על רקע כל הפעולות הללו, הצפי הוא לדוחות טובים למרות מצבו הקשה של הצרכן. המשקיעים עד כה היו אופטימיים ביחס לוול מארט והעלו את המניה ב-30% מתחילת השנה. אך רשת הסופרמרקטים היא גם ברומטר מסויים למצב הצרכן האמריקאי, מה שיבוא לידי ביטוי במכירות בחנויות זהות וברמות המלאי.

במקרה של וול מארט, לפעמים דווקא מספרים חזקים יכולים להעיד על צרכן חלש. רשת הסופרמרקטים הזולה נהנית מחולשת הצרכנים, כשיותר לקוחות, גם העשירים יותר, מעדיפים את החנויות הזולות שלה על פני חנויות פרימיום. מצד שני היא תלויה לחלוטין במצב הצרכן בסופו של דבר וחולשה משמעותית תתגנב גם לדוחות שלה.

האנליסט מייק לסר מבנק UBS כתב השבוע לפני הדוחות: "הטרנד הצרכני מתדרדר באופן ברור בחודשים האחרונים. בעוד וול מארט לא חסינה בפני זה, ברור שהיא מציגה ביצועים טובים יותר מחברות אחרות". 

אז וול מארט כנראה תציג דוחות טובים השבוע, אבל דוחות החברות הקמעונאיות מעיבים על עונת הדוחות הטובה עד כה, ומציבים תמרור אזהרה בפני הפד', שאם עוד יש ספק למישהו, פשוט חייב להוריד את הריבית בספטמבר, אם הוא לא רוצה להעמיק את הנזק לכלכלה האמריקאית. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    זה המצב 15/08/2024 11:20
    הגב לתגובה זו
    מפחד,זה מעניין במילה אחת גם מאניה ח,ח,ח וגם דיפרסיה פחד
  • 1.
    זה המצב 15/08/2024 11:17
    הגב לתגובה זו
    בשוק ההון,פעם מעלה בשמחה ופעם מטה בעצבות,רק השאלה מה מידת ההיבט הפסיכולוגי,באדם ובנפשו עסקינן!
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.