ריביאן
צילום: טוויטר

ריביאן נופלת ב-23% - הגיע הזמן להתחיל לדאוג?

החברה שרפה כבר כמחצית מקופת המזומנים שלה בסך 18 מיליארד דולר ומניותיה ירדו ב-70% מאז גייסה ריביאן כ-12 מיליארד דולר בהנפקה שלה ב-2021
אדיר בן עמי | (3)

מניית יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE נופלת לאחר שסיפקה תחזיות מאכזבות והכריזה על תכנית לגייס כספים נוספים. החברה דיווחה אמש לאחר הסגירה כי המכירות ברבעון הנוכחי צפויות להיות נמוכות מהצפוי וכי היא תנפיק 1.5 מיליארד דולר דרך אג"ח להמרה. התחזית המאכזבת הגיעה ימים ספורים לאחר שהחברה דיווחה כי מסרה יותר רכבים מהצפוי. 

מניות נוטות לרדת לאחר הכרזה על גיוס בעזרת אג"ח להמרה ויש לכך כמה סיבות: בתור התחלה, מדובר על חוב שניתן להפוך למניות ועל ידי כך יש לו את הפוטנציאל לדלל את אחזקות הבעלים הנוכחיים. בנוסף, חלק מהמשקיעים נוהגים לפתוח פוזיציות שורט על החוב להמרה ובעצם תורמים על ידי כך לירידות במניה. מדובר למעשה באמצעי לגידור שמספק תשואה בצורה דומה לאג"ח. אם החוב להמרה הופך למניות אז בעלי החוב יכולים להשתמש במניות שהתקבלו על מנת לכסות את פוזיציית השורט שלהם ולקבל ריבית אג"ח לאורך הדרך. אם האג"ח להמרה לא מומר המניה לא עלתה ופוזיציית השורט הרוויחה וקיזזה את ההפסדים מהאג"ח להמרה.

בנוסף לגיוס הנוסף, ריביאן אמרה כי המכירות לרבעון השלישי יעמדו על 1.31 מיליארד דולר, בעוד בוול-סטריט ציפו ל-1.38 מיליארד דולר. זה אומנם פספוס, אבל לא גדול. נתון המסירות לרבעון השלישי היה אומנם טוב מהצפוי אבל מחיר המכירה של כל יחידה היה נמוך ממה שחשבו שיהיה הודות להורדות המחירים בהובלת טסלה ופורד. 

הקהל האמריקאי אוהב את רכביה של ריביאן שמוכרת טנדרים חשמליים שמתנהגים כמו מכונית ספורט. אך הרכבים נמכרים בממוצע ב-80 אלף דולר והפיתוח שלהם יקר מאוד. החברה שורפת מזומנים ומכרה משאיות חשמליות בהפסד ממוצע של 33 אלף דולר ברבעון השני. זה אומנם מספר גדול, אבל זה לא נחשב דבר מיוחד בעסקי הרכב שעובדים לפי קנה מידה. רוב יצרניות הרכבים צריכות לספק מאות אלפי מכונית על מנת להרוויח כסף. ריביאן נמצאת עדיין בעשרות אלפים. 

יתרה מכך, יצרניות הרכב מכירות בהוצאות על פיתוחי הטכנולוגיה ברגע שהן מופיעות, מה שגורם להפסדים בטווח הקצר. פורד לדוגמה הפסידה כ-1.8 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2023 ממכירות רכבים חשמליים. החברה מכרה כ-47 אלף יחידות והפסידה 38 אלף דולר על כל מכונית. לפי אנליסט בנצ'מארק, מייק וורד, המצב לא כל כך נורא. וורד מעריך שהרכבים החשמליים רווחיים בשורת שולי הרווח הגולמי בדו"ח הרווח והפסד.

מניית ריביאן נחשבת מאוד תנודתית. המניה עד תחילת המסחר היום (חמישי) עלתה ב-25% מתחילת השנה אבל היא עדיין בירידה של 36% לעומת שנה קודם לכן. החברה שרפה כמחצית מקופת המזומנים שלה בסך 18 מיליארד דולר ומניותיה ירדו ב-70% מאז גייסה ריביאן כ-12 מיליארד דולר בהנפקה שלה ב-2021.

האתגר המרכזי שעומד כעת בפני יצרנית הרכבים החשמליים הוא להפחית עלויות ולייעל את הייצור. החברה אמרה כי ההפסדים הנוכחיים הכרחיים על מנת לגרום לחברה לצמוח והיא מתכננת לייצר רווח גולמי חיובי על הרכבים שלה ב-2024. בוול-סטריט צופים רווח גולמי חיובי ברבעון השלישי של 2024 ורווח נקי חיובי בשנת 2028. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חברה פח 11/10/2023 22:08
    הגב לתגובה זו
    בסוף כוולם יברחו מהבטריות.
  • 2.
    קתרוס 06/10/2023 10:24
    הגב לתגובה זו
    בחברות הגדולות ולא במניות שעתידן עדיין לא ברור
  • 1.
    כתוב יפה וברור (ל"ת)
    דעתי 05/10/2023 23:15
    הגב לתגובה זו
צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.  

צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.