ריביאן
צילום: טוויטר

ריביאן נופלת ב-23% - הגיע הזמן להתחיל לדאוג?

החברה שרפה כבר כמחצית מקופת המזומנים שלה בסך 18 מיליארד דולר ומניותיה ירדו ב-70% מאז גייסה ריביאן כ-12 מיליארד דולר בהנפקה שלה ב-2021
אדיר בן עמי | (3)

מניית יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE נופלת לאחר שסיפקה תחזיות מאכזבות והכריזה על תכנית לגייס כספים נוספים. החברה דיווחה אמש לאחר הסגירה כי המכירות ברבעון הנוכחי צפויות להיות נמוכות מהצפוי וכי היא תנפיק 1.5 מיליארד דולר דרך אג"ח להמרה. התחזית המאכזבת הגיעה ימים ספורים לאחר שהחברה דיווחה כי מסרה יותר רכבים מהצפוי. 

מניות נוטות לרדת לאחר הכרזה על גיוס בעזרת אג"ח להמרה ויש לכך כמה סיבות: בתור התחלה, מדובר על חוב שניתן להפוך למניות ועל ידי כך יש לו את הפוטנציאל לדלל את אחזקות הבעלים הנוכחיים. בנוסף, חלק מהמשקיעים נוהגים לפתוח פוזיציות שורט על החוב להמרה ובעצם תורמים על ידי כך לירידות במניה. מדובר למעשה באמצעי לגידור שמספק תשואה בצורה דומה לאג"ח. אם החוב להמרה הופך למניות אז בעלי החוב יכולים להשתמש במניות שהתקבלו על מנת לכסות את פוזיציית השורט שלהם ולקבל ריבית אג"ח לאורך הדרך. אם האג"ח להמרה לא מומר המניה לא עלתה ופוזיציית השורט הרוויחה וקיזזה את ההפסדים מהאג"ח להמרה.

בנוסף לגיוס הנוסף, ריביאן אמרה כי המכירות לרבעון השלישי יעמדו על 1.31 מיליארד דולר, בעוד בוול-סטריט ציפו ל-1.38 מיליארד דולר. זה אומנם פספוס, אבל לא גדול. נתון המסירות לרבעון השלישי היה אומנם טוב מהצפוי אבל מחיר המכירה של כל יחידה היה נמוך ממה שחשבו שיהיה הודות להורדות המחירים בהובלת טסלה ופורד. 

הקהל האמריקאי אוהב את רכביה של ריביאן שמוכרת טנדרים חשמליים שמתנהגים כמו מכונית ספורט. אך הרכבים נמכרים בממוצע ב-80 אלף דולר והפיתוח שלהם יקר מאוד. החברה שורפת מזומנים ומכרה משאיות חשמליות בהפסד ממוצע של 33 אלף דולר ברבעון השני. זה אומנם מספר גדול, אבל זה לא נחשב דבר מיוחד בעסקי הרכב שעובדים לפי קנה מידה. רוב יצרניות הרכבים צריכות לספק מאות אלפי מכונית על מנת להרוויח כסף. ריביאן נמצאת עדיין בעשרות אלפים. 

יתרה מכך, יצרניות הרכב מכירות בהוצאות על פיתוחי הטכנולוגיה ברגע שהן מופיעות, מה שגורם להפסדים בטווח הקצר. פורד לדוגמה הפסידה כ-1.8 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2023 ממכירות רכבים חשמליים. החברה מכרה כ-47 אלף יחידות והפסידה 38 אלף דולר על כל מכונית. לפי אנליסט בנצ'מארק, מייק וורד, המצב לא כל כך נורא. וורד מעריך שהרכבים החשמליים רווחיים בשורת שולי הרווח הגולמי בדו"ח הרווח והפסד.

מניית ריביאן נחשבת מאוד תנודתית. המניה עד תחילת המסחר היום (חמישי) עלתה ב-25% מתחילת השנה אבל היא עדיין בירידה של 36% לעומת שנה קודם לכן. החברה שרפה כמחצית מקופת המזומנים שלה בסך 18 מיליארד דולר ומניותיה ירדו ב-70% מאז גייסה ריביאן כ-12 מיליארד דולר בהנפקה שלה ב-2021.

האתגר המרכזי שעומד כעת בפני יצרנית הרכבים החשמליים הוא להפחית עלויות ולייעל את הייצור. החברה אמרה כי ההפסדים הנוכחיים הכרחיים על מנת לגרום לחברה לצמוח והיא מתכננת לייצר רווח גולמי חיובי על הרכבים שלה ב-2024. בוול-סטריט צופים רווח גולמי חיובי ברבעון השלישי של 2024 ורווח נקי חיובי בשנת 2028. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חברה פח 11/10/2023 22:08
    הגב לתגובה זו
    בסוף כוולם יברחו מהבטריות.
  • 2.
    קתרוס 06/10/2023 10:24
    הגב לתגובה זו
    בחברות הגדולות ולא במניות שעתידן עדיין לא ברור
  • 1.
    כתוב יפה וברור (ל"ת)
    דעתי 05/10/2023 23:15
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.