מארק צוקרברג פייסבוק מטא
צילום: פייסבוק/מטא

עד שיגיע המטאוורס - צוקרברג מפרט מה יניע את מטא בשנים הקרובות

מנכ"ל מטא שפך אור על הכיוון של החברה בשנים הקרובות, זאת לאחר שהמניה של החברה חזרה אחורה לשנת 2016 והודעת החברה על פיטורים של מעל ל-11 אלף מעובדי החברה
מתן קובי | (4)

חברת האם של פייסבוק,  META PLATFORMS , נמצאת בנקודה חלשה מאוד - היא מאבדת נתח שוק למתחרה טיקטוק, שופכת כספים על המטאוורס של צוקרברג ובעלי המניות מענישים את החברה כשמתחילת השנה המניה איבדה כ-75% משוויה עד תחילת החודש. חזון המטאוורס של צוקרברג כמובן עוד לא כאן וככל הנראה עוד לא קרוב ובמכתב לעובדיו פירט המנכ"ל מה יהיו המניעים של החברה עד שהחזון יתממש. צוקרברג אמר כי וואטסאפ תהיה מנוע עיקרי להכנסות ושהתכתבויות עסקיות (באמצעות האפליקציה) "יהיו עמוד התווך הבא" של החברה. לפי צוקרברג גם וואטסאפ וגם פייסבוק מסנג'ר עדיין נמצאות בשלב מוקדם של מונטיזציה, מה שצופן הכנסות רבות מפרסומות ברשתות הללו בעתיד.

בסוף החודש שעבר החברה פירסמה את דוחותיה הרבעוניים וצנחה באותו היום ב-20%. החברה רשמה תוצאות מאכזבות וסיפקה תחזית חלשה להמשך - החברה הרוויחה 1.64 דולר למניה ברבעון, פחות מהקונצנזוס לרווח של 1.9 דולר למניה. מבחינת הכנסות הנתון עמד על 27.7 מיליארד דולר, ירידה של 4% לעומת ההכנסות ברבעון מקביל, עלייה של כ-2% בנטרול השפעות מטבע ובהתאם לתחזיות של החברה, שעמדו על 26 עד 28.5 מיליארד דולר. העניין המדאיג בדוחות היה הצפי להוצאות לשנת 2023 - בטווח של 96 עד 101 מיליארד דולר, כשבנקודת האמצע של הטווח, זו תהיה עלייה של 15% בהוצאות לעומת הציפיות המוקדמות. לשם השוואה - בשנת 2021 כולה, עמדו ההכנסות של החברה על 117 מיליארד דולר וברור אם כן שההוצאות של החברה יקשו עליה מאוד בזמן הקרוב.

ההוצאות על המטאוורס שואבות למטא מיליארדים - לפי רויטרס, מטא מבזבזת כ-20% מהתקציב שלה על המטאוורס, וכאשר מסתכלים על הדומיננטיות ההולכת וגוברת של טיקטוק מול פייסבוק ואינסטגרם ברור למה צוקרברג מפנים שהעתיד הקרוב יגיע מכיוון אחר. עניין נוסף שפוגע בחברה הוא המדיניות של אפל בנוגע להגנה על הפרטיות של המשתמשים במוצריה - העניין מקשה מאוד על הטרגוט ופוגע בהכנסות שמטא יכלה להסתמך עליהן בעבר ללא בעיה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יאיר 22/11/2022 12:32
    הגב לתגובה זו
    לאנשים לאט לאט נמאס מהשטחיות והרדידות של הרשת החברתית הזו
  • 3.
    דודו 20/11/2022 00:36
    הגב לתגובה זו
    היה צריך להיות חכם כמו ביל גייטס, להמתין בצד עם הר של כסף ולקנות חברות מצליחות בתחום. בינתיים היה יכול לפתוח חברות בת שיפתחו את החומרה הרלוונטית. בינתיים הפער הכי גדול בתחום הVR/AR הוא פער בחומרה.
  • 2.
    לפעמים 19/11/2022 17:03
    הגב לתגובה זו
    מגיע לסוף דרכו,כמו גאון הקריפטו דניאל הנביא
  • 1.
    מטא היא חברה מתה (ל"ת)
    ימח שמה 18/11/2022 20:18
    הגב לתגובה זו
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה

צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה



שלמה גרינברג |

25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים. 

סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה  לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה. 

אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר. 

"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.

עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".