מוחמד אל עריאן
צילום: Photo by Norbert Schiller, Wikipedia

הזדמנות? אל עריאן רכש אג"ח אוקראיני; JP Morgan ממליץ על אג"ח רוסי

הנכסים הרוסים והאקראינים נחתכו בחדות אך יש המנסים לתפוס את הסכין הנופלת; בבנק ההשקעות ג'יי פי מורגן מציעים ללקוחות לקנות אגרות חוב רוסיות וחברת ההשקעות בראשות מוחמד אל עריאן רכשה אגרות חוב של ממשלת אוקראינה
גיא טל | (2)

הסנקציות המערביות היכו קשות בכל קשת הנכסים הרוסיים, מהמטבע הלאומי, דרך מניות ואגרות חוב רוסיות, ממשלתיות וקונצרניות ועד נכסים ריאלים שהוחרמו ברחבי העולם. הנכסים האוקראינים גם כן מתרסקים, לא על רקע הסנקציות אלא על רקע הפצצות וטורי החיילים הרוסים שהורסים את המדינה. וורן באפט אמר פעם שכאשר כולם תאבי בצע הוא אוהב להיות פחדן, וכאשר כולם מפחדים הוא אוהב להפוך לתאב בצע, ויש כאלה שמנסים ליישם את האסטרטגיה הזו גם בתקופה מלאת הסיכון הנוכחית כשהפחד שולט ביחס לנכסים הרוסים והאקוראינים. 

בעוד השקעה ישירה בנכסים רוסיים היא כמעט בלתי אפשרית, שכן הבורסה ברוסיה לא נפתחה לאחרונה, ולא ידוע האם תיפתח מחר, הדלת עדיין פתוחה להשקעה בחברות הנסחרות בבורסות בחו"ל ולאגרות החוב שלהן הנקובות בדולר על פי רוב. האסטרטגים של בנק ג'יי פי מורגן מייעצים לקוחותיהם לאסוף כמה נכסים רוסיים, במיוחד אגרות חוב של חברות בעלות פעילות בנלאומית משמעותית שירדו בחדות בעקבות המשבר והתרבות הסנקציות. אגרות חוב רוסיות נסחרות בסביבות ה-20 סנט לדולר ערך נקוב.

קבוצה של בנקאי ג'יי פי מורגן בהובלת זאפאר נאזים המליצו ללקוחות לקנות אגרות חוב של חברת Lukoil הרוסית, כיון שלענקית האנרגיה פעילות בנלאומית בת קיימא שייצרה רווח של 3.5 מיליארד דולר בשנת 2021, והיא בעלת חוב נמוך יחסית. לדעת נאזים, במידה שהמצב ישתנה, יהנה נייר הערך ממהפך משמעותי במגמה. אגרות החוב נסחרות כעת במחיר של 32 אגורות לדולר, עם מרווח של 10 סנט בין הביקוש להיצע, מרווח גדול במיוחד שמעיד על תנודתיות יתר בנייר. לדעת כלכלני ג'יי פי מורגן הנייר עשוי לחזור למחיר של 100 סנט לדולר. עוד ממליצים בבנק על אגרות החוב של חברת נובוליפאטסק, בטענה שהמחיר הנוכחי לא משקף את פוטנציאל ההתאוששות של המניה, כמו גם על אגרות החוב של ענקית המתכת MMK שעתידים להיפרע בשנת 2024. 

יחד עם זאת מדובר כמובן בהשקעה בסיכון גבוה, כאשר ייתכן מאד שהממשלה הרוסית תאסור על תשלומי ריבית וקרן במטבע זר. כמו כן המשך הסנקציות הבנלאומיות על רוסיה יחתוך את זרם המזומנים של החברות הללו מה שיקשה עליהן לעמוד בהתחיבויות גם אם לא יוטל איסור שכזה. זאת מלבד הסנקציות הפיננסיות שיקשו בהמשך על החברות על הזרמת כספים.

צוות הניהול של חברת גראמרסי פנדס, בראשות הכלכלן מוחמד אל עריאן, התכנס לפני כשבועיים ודן באפשרות לקנות אגרות חוב של ממשלת אוקראינה שנפלו למחיר של 45 נט לדולר. החברה מכרה חודש קודם לכן את כל אגרות החוב של אוקראינה ורוסיה ושקלה לחזור לשוק לאור הירידות. הכלכלנים האמינו שאוקראינה תישאר עצמאית בצורה כזו או אחרת ותקבל סיוע חוץ מאסיבי לשיקום הכלכלה, אך לא היו בטוחים לגבי השאלה האם המשקיעים ידרשו למחול על חלק מהחוב לצורך בניית הכלכלה מחדש ועל איזה חלק מהחוב, ולכן ויתרו על ההזדמנות. מאז המשיך מחיר אגרות החוב ליפול עד למחיר של 22 סנט, ואז החלה החברה לקנות. 

רוברט קוניגסברגר, מייסד החברה, אמר כי המחיר עלול ליפול עוד יותר אך הסיכון של איבוד ההזדמנות לריבאונד מאוחר יותר גדול יותר. "כאשר אתה מרגיש שזה באמת מפחיד, אתה עדיין צריך לתכנן את המסחר, ולסחור את התוכנית" אמר. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אשרי המאמין, ובכל זאת, למה להקדים את ...להב הסכין? (ל"ת)
    Sassi6 08/03/2022 04:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קוף 07/03/2022 23:10
    הגב לתגובה זו
    כשהגלים מתחזקים החזקים מתגלים
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים

זינוק בנתוני הבטיחות והביצועים של FSD מקרב את טסלה להפעלה מסחרית של רובוטקסי, אך אישורים רגולטוריים ממשיכים לעכב את המהלך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 1.27%  קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.


הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.


שלוש שנות נהיגה ללא תאונה

מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.


מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.


שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו

ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית  ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.