מוחמד אל עריאן
צילום: Photo by Norbert Schiller, Wikipedia

הזדמנות? אל עריאן רכש אג"ח אוקראיני; JP Morgan ממליץ על אג"ח רוסי

הנכסים הרוסים והאקראינים נחתכו בחדות אך יש המנסים לתפוס את הסכין הנופלת; בבנק ההשקעות ג'יי פי מורגן מציעים ללקוחות לקנות אגרות חוב רוסיות וחברת ההשקעות בראשות מוחמד אל עריאן רכשה אגרות חוב של ממשלת אוקראינה
גיא טל | (2)

הסנקציות המערביות היכו קשות בכל קשת הנכסים הרוסיים, מהמטבע הלאומי, דרך מניות ואגרות חוב רוסיות, ממשלתיות וקונצרניות ועד נכסים ריאלים שהוחרמו ברחבי העולם. הנכסים האוקראינים גם כן מתרסקים, לא על רקע הסנקציות אלא על רקע הפצצות וטורי החיילים הרוסים שהורסים את המדינה. וורן באפט אמר פעם שכאשר כולם תאבי בצע הוא אוהב להיות פחדן, וכאשר כולם מפחדים הוא אוהב להפוך לתאב בצע, ויש כאלה שמנסים ליישם את האסטרטגיה הזו גם בתקופה מלאת הסיכון הנוכחית כשהפחד שולט ביחס לנכסים הרוסים והאקוראינים. 

בעוד השקעה ישירה בנכסים רוסיים היא כמעט בלתי אפשרית, שכן הבורסה ברוסיה לא נפתחה לאחרונה, ולא ידוע האם תיפתח מחר, הדלת עדיין פתוחה להשקעה בחברות הנסחרות בבורסות בחו"ל ולאגרות החוב שלהן הנקובות בדולר על פי רוב. האסטרטגים של בנק ג'יי פי מורגן מייעצים לקוחותיהם לאסוף כמה נכסים רוסיים, במיוחד אגרות חוב של חברות בעלות פעילות בנלאומית משמעותית שירדו בחדות בעקבות המשבר והתרבות הסנקציות. אגרות חוב רוסיות נסחרות בסביבות ה-20 סנט לדולר ערך נקוב.

קבוצה של בנקאי ג'יי פי מורגן בהובלת זאפאר נאזים המליצו ללקוחות לקנות אגרות חוב של חברת Lukoil הרוסית, כיון שלענקית האנרגיה פעילות בנלאומית בת קיימא שייצרה רווח של 3.5 מיליארד דולר בשנת 2021, והיא בעלת חוב נמוך יחסית. לדעת נאזים, במידה שהמצב ישתנה, יהנה נייר הערך ממהפך משמעותי במגמה. אגרות החוב נסחרות כעת במחיר של 32 אגורות לדולר, עם מרווח של 10 סנט בין הביקוש להיצע, מרווח גדול במיוחד שמעיד על תנודתיות יתר בנייר. לדעת כלכלני ג'יי פי מורגן הנייר עשוי לחזור למחיר של 100 סנט לדולר. עוד ממליצים בבנק על אגרות החוב של חברת נובוליפאטסק, בטענה שהמחיר הנוכחי לא משקף את פוטנציאל ההתאוששות של המניה, כמו גם על אגרות החוב של ענקית המתכת MMK שעתידים להיפרע בשנת 2024. 

יחד עם זאת מדובר כמובן בהשקעה בסיכון גבוה, כאשר ייתכן מאד שהממשלה הרוסית תאסור על תשלומי ריבית וקרן במטבע זר. כמו כן המשך הסנקציות הבנלאומיות על רוסיה יחתוך את זרם המזומנים של החברות הללו מה שיקשה עליהן לעמוד בהתחיבויות גם אם לא יוטל איסור שכזה. זאת מלבד הסנקציות הפיננסיות שיקשו בהמשך על החברות על הזרמת כספים.

צוות הניהול של חברת גראמרסי פנדס, בראשות הכלכלן מוחמד אל עריאן, התכנס לפני כשבועיים ודן באפשרות לקנות אגרות חוב של ממשלת אוקראינה שנפלו למחיר של 45 נט לדולר. החברה מכרה חודש קודם לכן את כל אגרות החוב של אוקראינה ורוסיה ושקלה לחזור לשוק לאור הירידות. הכלכלנים האמינו שאוקראינה תישאר עצמאית בצורה כזו או אחרת ותקבל סיוע חוץ מאסיבי לשיקום הכלכלה, אך לא היו בטוחים לגבי השאלה האם המשקיעים ידרשו למחול על חלק מהחוב לצורך בניית הכלכלה מחדש ועל איזה חלק מהחוב, ולכן ויתרו על ההזדמנות. מאז המשיך מחיר אגרות החוב ליפול עד למחיר של 22 סנט, ואז החלה החברה לקנות. 

רוברט קוניגסברגר, מייסד החברה, אמר כי המחיר עלול ליפול עוד יותר אך הסיכון של איבוד ההזדמנות לריבאונד מאוחר יותר גדול יותר. "כאשר אתה מרגיש שזה באמת מפחיד, אתה עדיין צריך לתכנן את המסחר, ולסחור את התוכנית" אמר. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אשרי המאמין, ובכל זאת, למה להקדים את ...להב הסכין? (ל"ת)
    Sassi6 08/03/2022 04:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קוף 07/03/2022 23:10
    הגב לתגובה זו
    כשהגלים מתחזקים החזקים מתגלים
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

שורט (דאי אי)שורט (דאי אי)
הטור של גרינברג

השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב

אם אפילו אנבידיה לא הצליחה לאושש את השוק, ייתכן שהוא בשל לתיקון. אם זה אכן קורה, מי שיובילו אותו יהיו כנראה מקצועני המכירות בחסר, שבניגוד למה שרבים חושבים, פעילותם חשובה כי היא מחזירה לשוק את השפיות. הבעיה היא שלצד אלה, פועלים גם אין סוף סחרני יום שעושים גם הם שורטים אבל ללא כל אסטרטגיה מאחוריהם, והם כן פוגעים בשוק. וגם: ההזדמנות שנמצאת בריסקיפייד



שלמה גרינברג |


עד לפרסום דוחות אנבידיה בסוף המסחר של יום ד' השבוע, וול סטריט עברה שבוע שנראה כאילו היא מתקרבת לצוק ואליבא דתקשורת נראה שהיא די בטוחה שיש משבר אמיתי. המניות ירדו בכל מקום, בארה"ב, ביפן, בדרום קוריאה וגם באירופה. מדדי ה-S&P, הדאו ג'ונס והנאסד"ק אותתו על מה שעשוי להיות רצף ההפסדים הארוך ביותר מאז אוגוסט.

בגיי'.פי מורגן אמרו כי "השוק סובל מצרבת קולקטיבית שמקורה באנבידיה שהפכה למבחן הלחץ הלא רשמי לכלל המסחר בבינה מלאכותית, ומגזר הטכנולוגיה מתחיל לפתע למצמץ בחוזקה. הסחר שבעבר הרגיש בלתי ניתן לעצירה מרגיש עכשיו בפאניקה".

הפד לא הרגיע אף אחד, מבול של נתונים כלכליים מאוחרים, כולל דוח התעסוקה של ספטמבר שעדיין חסר, צפוי סוף סוף להתפרסם, וכל רמז לבעיות עלול להחליש את הטיעון להורדת ריבית שצפו המומחים בדצמבר. היו"ר ג'רום פאוול כבר הטיל ספק בהורדת הריבית באומרו שהורדה רחוקה מלהיות מובטחת, ונשיאת הפד של בוסטון, סוזן קולינס, חזרה על אזהרה זו. שוב גבר החשש שמניות בינה מלאכותית, כמו אנבידיה, מוערכות יתר על המידה וכי נוצרה בועת השקעות. ואומנם, גם אחרי פרסום הדוחות שהיו כידוע טובים מהתחזיות, השוק שפתח בעליות, נסגר בירידות חדות.

את הכתבה של יום שישי הקודם התחלתי במשפט, "האם צריך תיקון? בהחלט" וניסיתי להסביר את הסיבות לכך שהוא  מאחר להגיע. ציינתי שכדי שתיקון יפרוץ צריך להופיע "זרז" שיגרום לו לפרוץ, משהו שיזכיר למשקיעים שהם פועלים בשיגעון. שכחתי, לצערי, לציין את השורטיסטים כאחד מהם ונראה שבסוף הם שיובילו את התיקון הנוכחי.

תיקון - כן, משבר אמיתי - לא

התיקון הנוכחי, שאני ורבים אחרים ממתינים לו מזה זמן, הכרחי, לבטח בתחום הטכנולוגי ויותר מזה בכל הקשור לתחומי הבינה המלאכותית, הקוונטים וכדומה. אבל ההשוואה למשברים נוסח 2000, 2008 ואפילו 2029 פשוט אינה במקומה.