ג'ק מא, מייסד עליבאבא
צילום: צילום מסך, יוטיוב

לראשונה מאז ההנפקה: עליבאבא מפרסמת הפסד של 850 מיליון דולר

הסיבה להפסד הוא הקנס של 2.8 מיליארד דולר שהושת על החברה על ידי הרגולטורים הסיניים, בשל פגיעתה בתחרות. עם זאת, בניקוי הקנס, הרווח הנקי עלה ב-48% ביחס תקופה המקבילה אשתקד. המניה נופלת ב-5%
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה אינטר גלובל

לראשונה מאז שהפכה לחברה ציבורית, ענקית הקמעונאות המקוונת הסינית, עליבאבא (BABA), הציגה הפסד נקי של 850 מיליון דולר בעקבות קנס בהיקף של 2.8 מיליארד דולר שהושת על החברה על ידי רשות התחרות הסינית, בשל היותה מונופול.

 

עם זאת, החברה הכניסה למעלה מ-28.5 מיליארד דולר, 4% מעל הצפי בשוק ועלייה של 64% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בשורת הרווח למניה (EPS), החברה הציגה נתון של 1.58 דולר ופספסה מעט את הקונצנזוס, אבל עדיין עלתה ב-12% ביחס לאשתקד. הרווח הסתכם בהפסד של 850 מיליון דולר בשל הקנס, לעומת צפי של כמעט 1.1 מיליארד דולר רווח.

 

מאז חודש נובמבר האחרון, אז החלו הבעיות של החברה עם הרגולטורים הסיניים בעקבות עצירת הנפקת קבוצת ANT, מחטיבת התשלומים עליפיי, שהייתה אמורה להיות ההנפקה הפרטית הגדולה בהיסטוריה בשווי מוערך של 35 מיליארד דולר, החברה מחקה לא פחות מ-240 מיליארד דולר משוויה.

 

מנכ"ל החברה, דניאל זאנג, אמר היום כי לולא הקנס הרווח הנקי היה עולה ב-48% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, בניגוד לאופטימיות שמנסים לשדר בחברה, שהודיעה כי בכוונתה להשקיע במו"פ כדי לעודד צמיחה פנימית, לא ברור עד כמה הרגולטורים הסיניים יורידו את הרגל מהדוושה שלוחצת את כלל ענקי האינטרנט הסיניים.

 

"אנחנו מקבלים את הקנס ונעמוד בהגדרות החוק", אמר זאנג. "במהלך השנה הפיסקלית האחרונה עברנו כל מיני אתגרים, כולל המגפה, תחרות קשה וגם חקירת מונופולין וההחלטה על הקנס. אנחנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר להתגבר על הבעיות היא להסתכל לעתיד ולהשקיע לטווח הארוך", הוסיף.

 

עם זאת, המניה נופלת ביום המסחר בכמעט 5%, מה שאומר שהמשקיעים לא קונים את ההסברים של זאנג. "עדיין יש רמה גבוהה של חוסר ודאות במניית BABA", אמר האנליסט אנדי האליוול לבלומברג. "אין ספק שהחברה הצליחה להרוויח על האסטרטגיה הדיגיטלית והטכנולוגית שלה בשנה האחרונה, אבל עדיין לא ברור איך ההתנהגות של ג'ק מא אשתקד תשפיע על המותג וביטחון המשקיעים", הוסיף.

 

תחזית החברה לשנה הפיסקלית של 2022 – החברה סופרת שנה כספית מסוף מארס – מראה כי ההכנסות צפויות לעלות ב-30% ביחס לשנה האחרונה, עם כ-930 מיליארד יואן. עם זאת, מדובר בירידה ביחס לצמיחה של 41% שחזתה החברה אשתקד.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אוהד 13/05/2021 23:10
    הגב לתגובה זו
    אפילו לא חולמים עליה. הפסימיות על אליבאבא חוגגת , יחסי ארהב / סין, יחסי סין/מא. ובשורה התחתונה חברה רווחית וצומחת שנסחרת במחיר זול
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.