ג'ק מא, מייסד עליבאבא
צילום: צילום מסך, יוטיוב

לראשונה מאז ההנפקה: עליבאבא מפרסמת הפסד של 850 מיליון דולר

הסיבה להפסד הוא הקנס של 2.8 מיליארד דולר שהושת על החברה על ידי הרגולטורים הסיניים, בשל פגיעתה בתחרות. עם זאת, בניקוי הקנס, הרווח הנקי עלה ב-48% ביחס תקופה המקבילה אשתקד. המניה נופלת ב-5%
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה אינטר גלובל

לראשונה מאז שהפכה לחברה ציבורית, ענקית הקמעונאות המקוונת הסינית, עליבאבא (BABA), הציגה הפסד נקי של 850 מיליון דולר בעקבות קנס בהיקף של 2.8 מיליארד דולר שהושת על החברה על ידי רשות התחרות הסינית, בשל היותה מונופול.

 

עם זאת, החברה הכניסה למעלה מ-28.5 מיליארד דולר, 4% מעל הצפי בשוק ועלייה של 64% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בשורת הרווח למניה (EPS), החברה הציגה נתון של 1.58 דולר ופספסה מעט את הקונצנזוס, אבל עדיין עלתה ב-12% ביחס לאשתקד. הרווח הסתכם בהפסד של 850 מיליון דולר בשל הקנס, לעומת צפי של כמעט 1.1 מיליארד דולר רווח.

 

מאז חודש נובמבר האחרון, אז החלו הבעיות של החברה עם הרגולטורים הסיניים בעקבות עצירת הנפקת קבוצת ANT, מחטיבת התשלומים עליפיי, שהייתה אמורה להיות ההנפקה הפרטית הגדולה בהיסטוריה בשווי מוערך של 35 מיליארד דולר, החברה מחקה לא פחות מ-240 מיליארד דולר משוויה.

 

מנכ"ל החברה, דניאל זאנג, אמר היום כי לולא הקנס הרווח הנקי היה עולה ב-48% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, בניגוד לאופטימיות שמנסים לשדר בחברה, שהודיעה כי בכוונתה להשקיע במו"פ כדי לעודד צמיחה פנימית, לא ברור עד כמה הרגולטורים הסיניים יורידו את הרגל מהדוושה שלוחצת את כלל ענקי האינטרנט הסיניים.

 

"אנחנו מקבלים את הקנס ונעמוד בהגדרות החוק", אמר זאנג. "במהלך השנה הפיסקלית האחרונה עברנו כל מיני אתגרים, כולל המגפה, תחרות קשה וגם חקירת מונופולין וההחלטה על הקנס. אנחנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר להתגבר על הבעיות היא להסתכל לעתיד ולהשקיע לטווח הארוך", הוסיף.

 

עם זאת, המניה נופלת ביום המסחר בכמעט 5%, מה שאומר שהמשקיעים לא קונים את ההסברים של זאנג. "עדיין יש רמה גבוהה של חוסר ודאות במניית BABA", אמר האנליסט אנדי האליוול לבלומברג. "אין ספק שהחברה הצליחה להרוויח על האסטרטגיה הדיגיטלית והטכנולוגית שלה בשנה האחרונה, אבל עדיין לא ברור איך ההתנהגות של ג'ק מא אשתקד תשפיע על המותג וביטחון המשקיעים", הוסיף.

 

תחזית החברה לשנה הפיסקלית של 2022 – החברה סופרת שנה כספית מסוף מארס – מראה כי ההכנסות צפויות לעלות ב-30% ביחס לשנה האחרונה, עם כ-930 מיליארד יואן. עם זאת, מדובר בירידה ביחס לצמיחה של 41% שחזתה החברה אשתקד.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אוהד 13/05/2021 23:10
    הגב לתגובה זו
    אפילו לא חולמים עליה. הפסימיות על אליבאבא חוגגת , יחסי ארהב / סין, יחסי סין/מא. ובשורה התחתונה חברה רווחית וצומחת שנסחרת במחיר זול
שורט (דאי אי)שורט (דאי אי)
הטור של גרינברג

השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב

אם אפילו אנבידיה לא הצליחה לאושש את השוק, ייתכן שהוא בשל לתיקון. אם זה אכן קורה, מי שיובילו אותו יהיו כנראה מקצועני המכירות בחסר, שבניגוד למה שרבים חושבים, פעילותם חשובה כי היא מחזירה לשוק את השפיות. הבעיה היא שלצד אלה, פועלים גם אין סוף סחרני יום שעושים גם הם שורטים אבל ללא כל אסטרטגיה מאחוריהם, והם כן פוגעים בשוק. וגם: ההזדמנות שנמצאת בריסקיפייד



שלמה גרינברג |


עד לפרסום דוחות אנבידיה בסוף המסחר של יום ד' השבוע, וול סטריט עברה שבוע שנראה כאילו היא מתקרבת לצוק ואליבא דתקשורת נראה שהיא די בטוחה שיש משבר אמיתי. המניות ירדו בכל מקום, בארה"ב, ביפן, בדרום קוריאה וגם באירופה. מדדי ה-S&P, הדאו ג'ונס והנאסד"ק אותתו על מה שעשוי להיות רצף ההפסדים הארוך ביותר מאז אוגוסט.

בגיי'.פי מורגן אמרו כי "השוק סובל מצרבת קולקטיבית שמקורה באנבידיה שהפכה למבחן הלחץ הלא רשמי לכלל המסחר בבינה מלאכותית, ומגזר הטכנולוגיה מתחיל לפתע למצמץ בחוזקה. הסחר שבעבר הרגיש בלתי ניתן לעצירה מרגיש עכשיו בפאניקה".

הפד לא הרגיע אף אחד, מבול של נתונים כלכליים מאוחרים, כולל דוח התעסוקה של ספטמבר שעדיין חסר, צפוי סוף סוף להתפרסם, וכל רמז לבעיות עלול להחליש את הטיעון להורדת ריבית שצפו המומחים בדצמבר. היו"ר ג'רום פאוול כבר הטיל ספק בהורדת הריבית באומרו שהורדה רחוקה מלהיות מובטחת, ונשיאת הפד של בוסטון, סוזן קולינס, חזרה על אזהרה זו. שוב גבר החשש שמניות בינה מלאכותית, כמו אנבידיה, מוערכות יתר על המידה וכי נוצרה בועת השקעות. ואומנם, גם אחרי פרסום הדוחות שהיו כידוע טובים מהתחזיות, השוק שפתח בעליות, נסגר בירידות חדות.

את הכתבה של יום שישי הקודם התחלתי במשפט, "האם צריך תיקון? בהחלט" וניסיתי להסביר את הסיבות לכך שהוא  מאחר להגיע. ציינתי שכדי שתיקון יפרוץ צריך להופיע "זרז" שיגרום לו לפרוץ, משהו שיזכיר למשקיעים שהם פועלים בשיגעון. שכחתי, לצערי, לציין את השורטיסטים כאחד מהם ונראה שבסוף הם שיובילו את התיקון הנוכחי.

תיקון - כן, משבר אמיתי - לא

התיקון הנוכחי, שאני ורבים אחרים ממתינים לו מזה זמן, הכרחי, לבטח בתחום הטכנולוגי ויותר מזה בכל הקשור לתחומי הבינה המלאכותית, הקוונטים וכדומה. אבל ההשוואה למשברים נוסח 2000, 2008 ואפילו 1929 פשוט אינה במקומה.

קמפיין "Better in Denim" של The Gap. קרדיט: אתר החברהקמפיין "Better in Denim" של The Gap. קרדיט: אתר החברה
דוחות

דוחות חזקים וקמפיין ויראלי: Gap מזנקת

מניית החברה שמחזיקה במותגים גאפ, אולד נייבי, בננה ריפבליק ועוד, מזנקת, לאחר שמכירות חנויות זהות ברבעון עלו לרמה הגבוהה מאז 2018, הקמפיין “Better in Denim” רושם מאות מיליוני צפיות ודוחף מכירות דו-ספרתיות והחברה מעלה תחזיות לשנת 2025
רן קידר |
נושאים בכתבה גאפ

מניית חברת Gap Gap Inc. 8.92%  מזנקת, לאחר שפרסמה דוח רבעון השלישי שמשלב ביצועים פיננסיים יציבים יחד עם הצלחה תרבותית רחבה, כשקמפיין הג'ינס הוויראלי “Better in Denim” הפך לנקודת אור בולטת והוביל לצמיחה-דו־ספרתית במכירות הג’ינס. מנכ"ל החברה, ריצ'רד דיקסון, ציין כי מדובר באחד המהלכים המוצלחים ביותר בתולדות המותג, לאחר שהקמפיין צבר מעל שמונה מיליארד חשיפות וחצי מיליארד צפיות ברשתות החברתיות, שהיתרגמו במהרה לביקושים ממשיים בחנויות. ההצלחה הוויראלית סייעה למשוך לקוחות צעירים, במיוחד דור ה-Z, ולמצב מחדש את Gap כמותג עדכני ורלוונטי בשוק תחרותי ועמוס מסרים.

במקביל להצלחת הקמפיין, Gap הציגה ביצועים חזקים בחנויות עם עלייה של 5% במכירות בחנויות זהות, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2018 והרבעון השביעי ברציפות שבו החברה מציגה שיפור. רוב מותגי הקבוצה הציגו צמיחה: Old Navy עלתה ב-6%, Gap עצמה זינקה ב-7% ובננה ריפבליק עלתה ב-4%. מבחינת המותגים, Athleta הייתה נקודת החולשה היחידה, עם ירידה של 11%. הנתונים מצביעים על תנועה גוברת בחנויות ועל כך שהחברה מצליחה להחזיר לקוחות ותיקים ולמשוך חדשים, גם בתקופה שבה האתגר הקמעונאי גדול.

ברבעון השלישי רשמה Gap רווח של 0.62 דולר למניה, 0.03 דולר מעל תחזיות האנליסטים אך ירידה של 14% בהשוואה לשנה שעברה. ההכנסות עלו ל-3.9 מיליארד דולר, בהתאם לצפי השוק, עם עלייה של 2% במכירות אונליין ועלייה של 3% במכירות החנויות. שולי הרווח הגולמי השתפרו ל-42.4%, עלייה משמעותית של 30 נקודות בסיס. למרות צמיחה ברורה בפעילות, סל הקנייה הממוצע נותר יציב יחסית, מה שמסביר את העלייה המתונה בהכנסות לעומת התנועה הגבוהה.

המאזן של החברה מציג עוצמה נוספת: Gap סיימה את הרבעון עם 2.5 מיליארד דולר במזומנים, מקבילים למזומנים והשקעות קצרות טווח, והציגה עלייה של 13% משנה לשנה וללא חוב נטו. הגמישות הפיננסית מאפשרת לחברה להמשיך ולהשקיע בשיווק, במיתוג מחדש ובשדרוג חנויות, תוך חיזוק קו המוצרים המוביל שלה.

Gen Z ככוח מניע: מהוויראליות לעגלת הקניות

דיקסון ציין כי הצלחת הקמפיין אינה מקרית. לדבריו, דור ה-Z הוא כיום המוביל בצריכת תוכן משפיענים, ובשיחות הצרכנים שלהם נמצא מנוע מכירות חזק במיוחד. “תוכן של משפיעניות ומשפיענים הוא אמצעי גילוי המוצרים הראשון במעלה אצל Gen Z ומילניאלס”, אמר, וציין כי Gap “עם ביצועים מצויינים בזירה הזאת”. בנוסף, שיתופי פעולה כמו זה עם המעצבת Sandy Liang תרמו להרחבת קהל הלקוחות הצעיר ולהגדלת החשיפה בקרב צרכנים שמחפשים מותגים עם אמירה, עקביות וסיפור. וכך, המכלול, קמפיין ויראלי, קולקציות ממוקדות ושיתופי פעולה, מייצר תדמית מחודשת של Gap כמותג ומצליח לחבר בין ערכים מסורתיים לבין רוח עדכנית.