פאראדיי רוצה להיות כמו טסלה, יש לה סיכוי?
בשנת 2019, שוק הרכבים החשמליים בעולם הוערך ב-162 מיליארד דולר ובאותה השנה נמכרו 2.1 מיליון רכבים חשמליים לפי סוכנות האנרגיה העולמית. לפי מחקר של Allied Market השוק צפוי להגיע להיקף של קרוב ל-803 מיליארד דולר ב-2027, עם צמיחה שנתית ממוצעת של (CAGR) של 22.6%. בתוך הסקטור הכי חשוב לתעשיית הרכב העולמית בעשורים האחרונים, השוק של מזרח אסיה מוביל עם הכנסות של 85 מיליארד דולר ב-2019 וצפויה להגיע ב-2027 לרמה של קרוב ל-360 מיליארד דולר. בארה"ב ובקנדה, גודל השוק צפוי להגיע בעוד 6 שנים להיקף של קרוב ל-195 מיליארד דולר. אז אמנם נכון לכרגע יש מחסור חמור ב
זה מסביר במידה לא מבוטלת את שיגעון הנפקות ה-SPAC – שלד בורסאי שמוקם לצורך מיזוג עם חברה פרטית – שחווינו מאז אשתקד. שמות כמו חברת המשאיות ניקולה (NKLA), או יצרניות הרכב הסיניות אקספנג (XPEV), NIO (NIO) ו-BYD שבה מושקע וורן באפט, הייליון, פיסקר, מנועי לורדסטאון, קוואנטומסקייפ. כולן נכנסו בסערה לבורסה בשנתיים האחרונות סביב ההייפ החשמלי והרצון להיות טסלה (TSLA) הבאה.
בכל מקרה, שוק הרכבים החשמליים הוא גדול וכמו תעשיית הרכב הוותיקה, יש בו מקום להרבה יצרניות, מהסיבה הפשוטה ששוק הרכב הוא מבוזר בין רכבים פרטיים, רכבים מסחריים, משאיות, אוטובוסים, רכבים קטנים, גדולים, יוקרתיים ועוד ועוד. כמו בכל תחום אחר, חלק יצליחו יותר וחלק פחות – אבל מקום יש למרביתן ורק הזמן יגיד אם יש להן זכות קיום.
יש לא מעט יצרניות רכב חשמליות צעירות, שפשוטו כשמשמעו, עומדות בתור כדי להיכנס לשוק ולגייס כסף, כשהדרך המועדפת כאמור, היא ה-SPAC. האחרונה שבהן היא חברת פאראדיי פיוצ'ר (Faraday Future) שמתעדת למכור רכבים סופר אקסקולסיביים בהיקף של 21 מיליארד דולר ב-2025. החברה, כמו ניקולה וטסלה, קרויה על שמו של מדען אנגלי מפורסם, מייקל פאראדיי מהמאה ה-19, שגילה כמה תגליות חשובות במיוחד בתחום השדות האלקטרומגנטיים.
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה הודיעה בסוף השבוע האחרון על כוונתה להתמזג עם ה-SPAC שנקרא פרופרטי סולושיינז (PSAC), בעסקה שתכניס לחברה מיליארד דולר כדי לבנות "להגדיר מחדש את הרכב סופר יוקרתי". לחברה יש שאיפות. אבל ממש. היא מעוניינת להתחרות ביצרניות הרכב הכי יוקרתיות בעולם, בהן רולס רויס (RR.L), בנטלי, פרארי (RACE) ולמבורגיני – כשהרעיון הוא לייצר אחיזה בשוק הסיני, השוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים.
בכל אופן, הרכב באמת נראה מעניין ונוצץ, כשתג המחיר צפוי להיות גבוה בהתאם. אבל ההיסטוריה של החברה קצת בעייתית. לפחות מבחינת השווי שניתן לחברה, תחזיות הצמיחה והתחלופה הגבוהה בעמדות הבכירות בחברה.
המיזוג מעניק למניה שווי של 3.4 מיליארד דולר, למרות ששווי השוק של החברה נכון לכרגע עומד על 6 מיליארד. בנוסף, כשכל חברת רכב חשמלי רוצה להיות טסלה, צריך להסתכל על התחזיות ולהבין אם הן ריאליות ביחס למה שטסלה הצליחה לעשות.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
כאמור, פאראדיי חוזים הכנסות של 21 מיליארד ב-2025, קרוב לפי 2 מהתחזית של החברה ל-2024, שם עומדות ההכנסות על 11 מיליארד. במקרה של טסלה, היא באמת הצליחה להגיע ל-21 מיליארד דולר הכנסות ב-2018, לאחר שב-2017 הכניסה 12 מיליארד. אבל לקח לטסלה 6 שנים להגיע מפחות למיליארד למכירות של למעלה מ-11 מיליארד.
אז נכון, השוק וצמח במהירות בשנים האחרונות ויש יותר מקום להרוויח כסף, אבל יש גם בלת"מים ותקלות שאי אפשר לחזות. כך שכמו כל השקעה אחרת, כדאי להסתכל טוב טוב על המספרים ולראות עם לתחזיות יש אחיזה במציאות.
עוד משהו שצריך לדעת, זה שהגיוס לא נועד רק למו"פ ולייצור, אלא גם להקל על נטל החוב של פאראדיי, כשרבע, כלומר 250 מיליון דולר ילכו לכסות את הבור בעומק של 850 מיליון דולר של החברה. יתר ה-750 מיליון אמורים לממן את הייצור של הרכב של ה-FF91. זה מתווסף ל-2 המיליארד דולר שכבר הושקעו בפיתוח הרכב, תחת ההנהלה הקודמת.
- 1.עמית 06/02/2021 16:09הגב לתגובה זוויש המון כאלה בחול ובארץ
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
