יצרן הרכב פאראדיי
צילום: צילום מסך, אתר החברה

פאראדיי רוצה להיות כמו טסלה, יש לה סיכוי?

ליצרנית הרכבים היוקרתיים, שרוצה להתחרות ברולס רויס ופרארי, יש שאיפות גדולות. אבל חוב גבוה, שאלות בנוגע להנהלה ובעיה עם השווי, מטילים צל על הנפקת החברה, שאמורה להתמזג עם SPAC
ארז ליבנה | (1)

בשנת 2019, שוק הרכבים החשמליים בעולם הוערך ב-162 מיליארד דולר ובאותה השנה נמכרו 2.1 מיליון רכבים חשמליים לפי סוכנות האנרגיה העולמית. לפי מחקר של Allied Market השוק צפוי להגיע להיקף של קרוב ל-803 מיליארד דולר ב-2027, עם צמיחה שנתית ממוצעת של (CAGR) של 22.6%. בתוך הסקטור הכי חשוב לתעשיית הרכב העולמית בעשורים האחרונים, השוק של מזרח אסיה מוביל עם הכנסות של 85 מיליארד דולר ב-2019 וצפויה להגיע ב-2027 לרמה של קרוב ל-360 מיליארד דולר. בארה"ב ובקנדה, גודל השוק צפוי להגיע בעוד 6 שנים להיקף של קרוב ל-195 מיליארד דולר. אז אמנם נכון לכרגע יש מחסור חמור ב

 

 זה מסביר במידה לא מבוטלת את שיגעון הנפקות ה-SPAC – שלד בורסאי שמוקם לצורך מיזוג עם חברה פרטית – שחווינו מאז אשתקד. שמות כמו חברת המשאיות ניקולה (NKLA), או יצרניות הרכב הסיניות אקספנג (XPEV), NIO (NIO) ו-BYD שבה מושקע וורן באפט, הייליון, פיסקר, מנועי לורדסטאון, קוואנטומסקייפ. כולן נכנסו בסערה לבורסה בשנתיים האחרונות סביב ההייפ החשמלי והרצון להיות טסלה (TSLA) הבאה.

 

בכל מקרה, שוק הרכבים החשמליים הוא גדול וכמו תעשיית הרכב הוותיקה, יש בו מקום להרבה יצרניות, מהסיבה הפשוטה ששוק הרכב הוא מבוזר בין רכבים פרטיים, רכבים מסחריים, משאיות, אוטובוסים, רכבים קטנים, גדולים, יוקרתיים ועוד ועוד. כמו בכל תחום אחר, חלק יצליחו יותר וחלק פחות – אבל מקום יש למרביתן ורק הזמן יגיד אם יש להן זכות קיום.

 

יש לא מעט יצרניות רכב חשמליות צעירות, שפשוטו כשמשמעו, עומדות בתור כדי להיכנס לשוק ולגייס כסף, כשהדרך המועדפת כאמור, היא ה-SPAC. האחרונה שבהן היא חברת פאראדיי פיוצ'ר (Faraday Future) שמתעדת למכור רכבים סופר אקסקולסיביים בהיקף של 21 מיליארד דולר ב-2025. החברה, כמו ניקולה וטסלה, קרויה על שמו של מדען אנגלי מפורסם, מייקל פאראדיי מהמאה ה-19, שגילה כמה תגליות חשובות במיוחד בתחום השדות האלקטרומגנטיים.

 

החברה הודיעה בסוף השבוע האחרון על כוונתה להתמזג עם ה-SPAC שנקרא פרופרטי סולושיינז (PSAC), בעסקה שתכניס לחברה מיליארד דולר כדי לבנות "להגדיר מחדש את הרכב סופר יוקרתי". לחברה יש שאיפות. אבל ממש. היא מעוניינת להתחרות ביצרניות הרכב הכי יוקרתיות בעולם, בהן רולס רויס (RR.L), בנטלי, פרארי (RACE) ולמבורגיני – כשהרעיון הוא לייצר אחיזה בשוק הסיני, השוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים.

 

בכל אופן, הרכב באמת נראה מעניין ונוצץ, כשתג המחיר צפוי להיות גבוה בהתאם. אבל ההיסטוריה של החברה קצת בעייתית. לפחות מבחינת השווי שניתן לחברה, תחזיות הצמיחה והתחלופה הגבוהה בעמדות הבכירות בחברה.

 

המיזוג מעניק למניה שווי של 3.4 מיליארד דולר, למרות ששווי השוק של החברה נכון לכרגע עומד על 6 מיליארד. בנוסף, כשכל חברת רכב חשמלי רוצה להיות טסלה, צריך להסתכל על התחזיות ולהבין אם הן ריאליות ביחס למה שטסלה הצליחה לעשות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

כאמור, פאראדיי חוזים הכנסות של 21 מיליארד ב-2025, קרוב לפי 2 מהתחזית של החברה ל-2024, שם עומדות ההכנסות על 11 מיליארד. במקרה של טסלה, היא באמת הצליחה להגיע ל-21 מיליארד דולר הכנסות ב-2018, לאחר שב-2017 הכניסה 12 מיליארד. אבל לקח לטסלה 6 שנים להגיע מפחות למיליארד למכירות של למעלה מ-11 מיליארד.

 

אז נכון, השוק וצמח במהירות בשנים האחרונות ויש יותר מקום להרוויח כסף, אבל יש גם בלת"מים ותקלות שאי אפשר לחזות. כך שכמו כל השקעה אחרת, כדאי להסתכל טוב טוב על המספרים ולראות עם לתחזיות יש אחיזה במציאות.

 

עוד משהו שצריך לדעת, זה שהגיוס לא נועד רק למו"פ ולייצור, אלא גם להקל על נטל החוב של פאראדיי, כשרבע, כלומר 250 מיליון דולר ילכו לכסות את הבור בעומק של 850 מיליון דולר של החברה. יתר ה-750 מיליון אמורים לממן את הייצור של הרכב של ה-FF91. זה מתווסף ל-2 המיליארד דולר שכבר הושקעו בפיתוח הרכב, תחת ההנהלה הקודמת.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עמית 06/02/2021 16:09
    הגב לתגובה זו
    ויש המון כאלה בחול ובארץ
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

נעילה מעורבת בוול-סטריט; פריון זינקה ב-10%, גילת קפצה ב-7%, טאואר עם 6%

צוות גלובל |


שלושת המדדים העיקריים סיימו במגמה מעורבת, כאשר הנאסד״ק ירד ב-0.3%, בעוד הדאו עלה ב-0.7% וה-S&P בפחות מ-0.1%. האווירה בשווקים הייתה בסך הכל חיובית בעקבות ההסכמה לסיים את השבתת הממשל האמריקאי, כאשר רוב המניות נסחרו בעליות שערים, אך ירידות בענקיות הטכנולוגיה הכבידו על המדדים. הזהב בלט עם עליות של 2% ובגזרת הקריפטו הירידות נמשכו, כאשר הביטקוין ירד ב-1.3% ונסחר סביב 101,500 דולר למטבע.


ההסכמה לסיים את השבתת הממשל האמריקאי צפויה להחזיר את נתוני הכלכלה החסרים וייתן תמונה ברורה יותר לגבי כיווני המדיניות של הפדרל ריזרב. הסיום הצפוי של השבתת הממשל פותח את הדרך לפרסום נתונים כלכליים שיכולים להוות אינדיקציה חיונית להחלטות הריבית הצפויות. תשואות האג"ח ל-10 שנים ירדו בעקבות הציפיות שהפדרל ריזרב יקבל מרחב תמרון להוריד את הריבית בחודש הבא, במטרה לתמוך בשוק העבודה. התשואות ירדו ב-5 נקודות בסיס והגיעו ל-4.06%. עם זאת, השפעת השבתת הממשל על פרסום נתונים חשובים כמו שיעור האבטלה ומדד המחירים לצרכן נמשכת, ואלה לא צפויים להתפרסם בקרוב בשל עיכוב בגורמים ממשלתיים.


ההערכות הן שהשוק לא יתייצב באופן מוחלט עד לחזרת הנתונים הכלכליים שיחזירו את הוודאות שדרושה כדי להעריך את כיוון הריבית של הפד בשנה הקרובה. בעוד שהשווקים מצפים להורדת ריבית בהמשך השנה, ישנה אי-וודאות לגבי המשך המגמה הכלכלית וההשלכות של החזרת הנתונים האבודים.


מאחורי הזינוק של 22% במניה: חברת הספרים וההדרכה שמפתיעה את האנליסטים - החברה דיווחה על גידול בהכנסות חוזרות ודיגיטליות, אך ירידה ברווח הנקי. למרות זאת, McGraw Hill העלתה את תחזית ההכנסות לשנה הנוכחית והרחיבה את נתח השוק שלה בשווקים בינלאומיים.


אורקל Oracle Corp -3.88%   נפלה ב-4% - אבל האנליסטים צופים אפסייד של 70% - האנליסטים שומרים על תחזית אופטימית לאורקל, עם הערכות חיוביות לגבי יכולת החברה לנצל את הביקוש הגובר לבינה מלאכותית ולהמיר אותו לצמיחה ורווחים בעתיד הקרוב.