הלוואה
צילום: depositphotos

הבנק קפיטל וואן דיווח על הפסד של 1.3 מיליארד דולר

ברקע לדיווחים על בעיות של הבנק בשוק החוזים על הנפט בחודש האחרון, הבנק מאכזב את המשקיעים עם הפסד של 1.3 מיליארד דולר ברבעון האחרון. קפיטל וואן הוא הבנק הגדול היחיד שדיווח על הפסד ברבעון האחרון
עמית נעם טל |
נושאים בכתבה בנקים

עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה בהילוך גבוה, כאשר אחד הדוחות המעניינים ביממה האחרונה ביממה האחרונה שייך לקפיטל וואן (סימול:COF). ברקע לדיווחים על קשיי נזילות של הבנק בחודשיים האחרונים (לכתבה המלאה), הבנק מדווח על הפסד ענק של 1.3 מיליארד דולר. מדובר בבנק הגדול היחיד בארה"ב שדיווח על הפסד בעונת הדוחות הנוכחית. 

הכנסות הבנק ירדו ברבעון האחרון ב-2% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ברמה של 7.24 מיליארד דולר. הצפי בשוק עמד על הכנסות של 7.3 מיליארד דולר. ההכנסות מריבית הסתכמו ברבעון האחרון ב-6.02 מיליארד דולר, עלייה של 4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד וירידה של 1% ביחס לרבעון ה-4 של 2019. ההכנסות שלא תלוית מריבית ירדו ב-10% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-1.2 מיליארד דולר. 

ההפרשות לחובות אבודים זינקו ברבעון האחרון לרמה של 5.4 מיליארד דולר, לעומת הפרשות של 1.8 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2019. בחברה מציינים כי אימוץ תקן החשבונאות CECL בתחילת 2020 גרם לגידול של 2.8 מיליארד דולר בהפרשות להפסדי אשראי על כרטיסי האשראי. 

בבנק מציינים עוד כי הם הורידו את החשיפה לסקטור הגז והנפט ברבעון האחרון לרמה של 6.2 מיליארד דולר, והגדילו את ההפרשות להפסדי אשראי צפויים בעקבות האירועים האחרונים. 

חשיפה של הבנק לסקטור האנרגיה והגז מתוך הדוחות האחרונים

בשורה התחתונה, הפסד כאמור רושם הפסד נקי של 1.3 מיליארד דולר או 3.1 דולר למניה, לעומת רווח של 1.4 מיליארד דולר או 2.86 דולר במהלך התקופה המקבילה אשתקד. ההפסד המתואם של הבנק הסתכם ב-3.02 דולר למניה, כאשר בשוק ציפו לרווח של 2.36 דולר למניה.  

בעקבות ההפסד של הבנק, יחס ההון רובד1 שלו ירד לרמה של 12% בלבד. נזכיר בהקשר זה כי הבנקים קיבל את הציון הנמוך ביותר במבחני הלחץ האחרונים של הפד', כך שהוא ה"חוליה החלשה בשרשרת". עם זאת, חשוב להדגיש כי פעולות הפד' בחודש האחרון מסירות את החששות מקריסה של הבנק.

קיראו עוד ב"גלובל"

גרף מניית הבנק בשנים האחרונות: נפגע משמעותית מהאירועים בחודשיים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.