טראמפ ונשיא סין
צילום: getty images pool

אילו מדינות הולכות להרוויח מהמשבר בסין?

בשנים האחרונות חל שינוי מהותי בייצור בסין, כשחלק ניכר מהייצור הזול עבר למדינות אחרות והמדינה עם האוכלוסייה הגדולה בעולם עשתה שיפט לייצור מוצרי high-end בתחום האלקטרוניקה וההייטק – אבל מה צופן העתיד?
ארז ליבנה |

בשנת 2006-2007 החלה תופעה של השחתת קברים בישראל. מה קרה? יותר ויותר שמות של נפטרים עשויים ממתכת נעלמו מקברים רבים בבתי קברות ברחבי הארץ. בתחילה לא הבינו מה גורם לתופעה, אבל מהר מאוד גילו לאן הולכות כל המתכות.

המקור של זה היה ההכנות של סין לקראת אולימפיאדת 2008 בבייג'ינג והמחסור החמור שחוותה הענקית בברזל ומתכות לענף הבנייה במדינה. המצב הביא להאמרת מחירי המתכת העולמיים ולתופעת גניבת מתכות בידי גורמים עברייניים – שעשו קופה יפה יש לציין - אבל גם חידדו את מרכזיותה ההולכת והגוברת של סין.

 

זה היה טרנד אחד ולא נעים שהכתיב הגוליית הסיני בעשור וחצי הקודמים, כשהמוטו Made in China היה המוטו הכלכלי השולט באותה התקופה. ב-15 השנים האחרונות סין הגדילה ב-500% את תרומתה לכלכלה העולמית. כיום, התוצר שלה נאמד בכ-20% מהתוצר העולמי והתרומה הישירה שלה לצמיחה הגלובלית עומדת על כ-35% וקרוב ל-50% אם כוללים את התרומה העקיפה.

 

הגוליית הסיני הכתיב ועדיין מכתיב טרנדים גלובליים של ייצור. אבל גם סין עצמה עברה תהפוכות רבות בתחום. אם פעם הסינים ייצרו הכול מהכול והייצור נחשב לפּחוּת במקרה הטוב ונחות במקרה הפחות טוב, גם כאן, מבלי ששמנו לב, חלו שינויים מהותיים בשרשרת הייצור הגלובלית. אז נכון שעדיין סין היא הבית חרושת הגדול בעולם, רק שהיא לא לבד - יש אזורים נרחבים בעולם שמשמשים בתי החרושת של העולם המערבי. 

סין שנפגעת מהתפרצות הקורונה, עלולה להיגרר למצב לא נעים מול הלקוחות - הם ירצו לפזר סיכונים ולייצר גם במקומות אחרים. הוצאת חלק מהייצור החוצה תפגע בסינים ובכלכלה הסינית.  המצב הזה משחק לארה"ב שמצאה את עצמה במלחמת סחר מול סין. מלחמת סחר שהפכה להיות איום של ממש על הכלכלה הגלובלית, עד שהגיעה הקורונה, והראתה שבעלת הבית היתה ונותרה - ארה"ב. ארה"ב הולכת להרוויח מהמשבר הזה, אבל היא לא לבד. אבל, ראשית נחזור למגמות בייצור בשנים האחרונות.    

 

סקטור הטקסטיל כמשל למהפך בחשיבה הסינית

דוגמה טובה לשינוי בשרשרת הייצור בסין בשנים האחרונות זה סקטור הטקסטיל. סין עדיין מובילה עולמית בייצור וייצוא של מוצרי טקסטיל עם כ-119 מיליארד דולר בייצוא ב-2018, כשקונגלמרטים מערביים עדיין מייצרים שם ביגוד רב. אבל בשנים האחרונות יש טרנד של מעבר של ייצור גובר לבנגלדש, בשל כוח עבודה זול יותר ומומחיות מקומית בתחום.

 

אם נדבר במספרים, אז ב-2015 תעשיית הייצוא של הטקסטיל והאפארל בבנגלדש עמד על קרוב ל-14 מיליארד דולר. היעד שהציבה הממשלה הבנגלדשית לשנה הפיסקאלית של 2020 עומד על 37.4 מיליארד דולר. כלומר, עלייה של קרוב ל-300% בפחות מ-5 שנים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"את הטקסטיל כבר מזמן לא מייצרים בסין", אומר האנליסט הבכיר סרגיי ויסננצ'וק, "מה שמדווחות החברות המבוססות על טקסטיל בבורסה מראה על חוסר יעילות. סין כבר מזמן לא מקום זול לייצר בו. להפך זו מדינה מאוד יקרה לייצור.

"אבל כשמוכרים בישראל חולצה ב-200 שקל, שזה פי 3 ממה שקונים באירופה, פחות אכפת לך איפה אתה מייצר. עכשיו הם סובלים מזה. בכל מקרה, ענף הטקסטיל נמצא בדעיכה ואנשים קונים הרבה פחות בגדים", הוסיף.

 

והוא לא טועה. כיום, בשל העלייה ברמת המחייה והמחירים בסין, העלות של עובד סיני מגיעה ללמעלה מ-5 דולר לשעה. במקסיקו לעומת זאת, העלות היא חצי. סין כבר לא זולה. זה כשלעצמו כבר הוציא חלק משרשרת הייצור החוצה.

 

מלחמת הטכנולוגיה משפיעה יותר מהכול

מנגד, קיימת עלייה בקווי ייצור של טכנולוגיה גבוהה בסין. זה לא מקרי. בעבר סין תמרצה חברות רבות להגיע לתחומה עם כוח העבודה הזול. מחירי הסחורות לייצוא מסין היו נמוכים, בעוד מחירי הסחורות בתוך סין, לצרכן הסיני, היו גבוהים.

 

בשל כך ובשל שאיפותיה הגלובליות של סין, בשנים האחרונות חל שיפט משמעותי בייצור הפנימי. פחות Low-end ויותר High-end. קיים טרנד גובר של בניית מרכזי ידע בסין, פיתוח תחום ההשכלה הגבוהה וניסיונות לנגוס בשליטה האמריקאית על תחומי הידע בתחומים שנחשבים לתחומי הקצה והעתיד בטכנולוגיה כמו בינה מלאכותית (AI), מחשבים קוונטיים ואפילו בתחום הפיתוחים הצבאיים. בין היתר, מנסים הסינים להפוך את היואן למטבע חליפי לדולר בזירה הבינלאומית.

 

כל אלה, יחד עם ביזה, ברגל גסה יש לציין, של חוקי קניין רוחני של חברות מערביות, בעיקרן מארצות הברית, הובילו לשינוי מהותי בגישה הסינית וגם האמריקאית, במה שהוביל למה שנהוג לכנות גם מלחמת הסחר. ראוי לציין שהנשיא ברק אובמה כבר ניסה לעקוף את סין עם ההסכם הטרנס פסיפי, אבל הנשיא הנוכחי, דונלד טראמפ החליט להיכנס ראש בראש עם סין.

 

הסינים, במידה מסוימת, עברו משאיבת הייצור של העולם לשטחה לשאיבת ידע. "בסין יש הרבה כסף פנוי ולאו דווקא השקעה בכסף, אלא מאמצי פיתוח של ג'וינט ונצ'ורז. הסינים פותחים פארקי תעשייה ורוצים שהידע יזרום אליהם וגם בין היתר, הם מאוד רוצים את המוח הישראלי", אומר עו"ד אייל חיאט, ראש דסק מזרח רחוק במשרד עורכי הדין ליפא מאיר, מהאנשים שמכירים הכי טוב את השוק הסיני במדינה.

 

לטענת אילנית שרף, מנהלת מחלקת מחקר בפסגות ברוקראג', מי שתרוויח מהמלחמה הטכנולוגית היא דווקא הודו. "אם מדינות כמו בנגלדש הרוויחו בתחום הטקסטיל, אז הודו, שהרבה יותר מכוונת לתחום ההייטק, תרוויח בגזרה הזו. צריך לזכור שהודו משקיעה משאבים רבים בתחום, והיום מנכ"לים של חברות גלובליות, כמו מייקרוסופט לדוגמא, הם ממוצא הודי", אמרה שרף.

 

וירוס הקורונה פשוט המשיך את המגמה

יש סיבה מדוע השווקים, ובעיקר וול סטריט לא מתרגשים מהווירוס. הסיבה היא לא מספר המתים, מספר הנדבקים או לעצירה בייצור ב-21 מחוזות הסינים, שהוכנסו לסגר אגרסיבי. הסיבה היא שמלחמת הסחר והמלחמה הטכנולוגית כבר יצרו את התנאים לאלוקציה של הייצור האמריקאי מסין.

 

חברות רבות כבר החלו באופן מעשי לחפש מקומות חדשים לפיזורה של שרשרת הייצור, שעוזרת להתמודד עם המצב שנוצר היום. "חלק ניכר משרשרת הייצור עברה כבר למלזיה, וייטנאם והפיליפינים", אומר ויסננוצ'וק. "וייטנאם שהיא מדינה יחסית קטנה מאוד נהנית מהמצב החדש. גם מלזיה תהנה, בעיקר בתחום המוליכים למחצה, בגלל שעלות הייצור שם יחסית גבוהה, אז תחומים אחרים יעברו למדינות אחרות", הוסיף.

 

אז מה אנחנו יכולים ללמוד מכל זה?

ראשית כל, סין תמשיך להיות יעד מרכזי של הייצור העולמי בשנים הקרובות גם אחרי תום המשבר הנוכחי. היא גדולה מדי. היא חזקה מדי. ותהליכים שכאלה לא קורים בן-לילה. "נדרש זמן למצוא חלופות הולמות לייצור, לא רק מבחינת עלויות ומיסוי, אלא גם מהבחינה שצריך ללמד כוח עבודה חדש לייצר את המוצרים. זה תהליך שלוקח זמן", אומר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI.

 

הוא צודק. אבל, ויש אבל, השאפתנות הסינית הכניסה את המערב ללחץ. כך שבזהירות הנדרשת, אפשר להעריך כי בשנים הקרובות נראה פחות ופחות חברות גדולות שנכנסות לייצור בסין, מה שיכול להכביד על נתוני הצמיחה המרשימים שהציג הענק האדום ולהפעיל לחץ על סקטור התעסוקה שם, שחיוני להמשך הצמיחה וכך גם בסקטור התעשייתי. הנגזרת של זה, במיוחד לאחר סיומו הסופי של המשבר, היא שהממשל הסיני ינסה לתמרץ חברות זרות לחזור ולייצר במדינה, מה שיכול להוביל להזדמנויות רבות חדשות שם.

 

דבר נוסף שאפשר ללמוד מהתהליך של שרשרת הייצור הגלובלית, שנכון לזמן הקרוב, מחסן הייצור העולמי יישאר באזור מרכז ומזרח אסיה. בינתיים לא נראה כוונה של חברות גדולות לעבור לייצור מסיבי באפריקה – ככל הנראה בשל חוסר היציבות הגיאופוליטית ששורר בחלק ניכר מהמדינות שם. גם טורקיה עדיין לא נמצאת על הכוונת, גם בשל המתיחות בגבול עם סוריה וגם ובעיקר בשל מדיניותו של הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן, שהתנהג במדיניות החוץ של ארצו כפיל בחנות חרסינה והרחיק מעצמו בעלי ברית רבים. 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותמייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיות

סטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר

החברה הגדילה את אחזקות הביטקוין ביותר מ־10,600 מטבעות באמצעות גיוסי הון, בזמן שפרמיית השוק על החברה ממשיכה להצטמצם והיא נערכת לעמידה בהתחייבויות באמצעות קרן רזרבות של 1.4 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 2.94%   נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.


לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.


הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.


האנליסטים מנמיכים ציפיות

במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.


האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים

זינוק בנתוני הבטיחות והביצועים של FSD מקרב את טסלה להפעלה מסחרית של רובוטקסי, אך אישורים רגולטוריים ממשיכים לעכב את המהלך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 1.26%  קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.


הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.


שלוש שנות נהיגה ללא תאונה

מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.


מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.


שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו

ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית  ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.