טראמפ ונשיא סין
צילום: getty images pool

אילו מדינות הולכות להרוויח מהמשבר בסין?

בשנים האחרונות חל שינוי מהותי בייצור בסין, כשחלק ניכר מהייצור הזול עבר למדינות אחרות והמדינה עם האוכלוסייה הגדולה בעולם עשתה שיפט לייצור מוצרי high-end בתחום האלקטרוניקה וההייטק – אבל מה צופן העתיד?
ארז ליבנה |

בשנת 2006-2007 החלה תופעה של השחתת קברים בישראל. מה קרה? יותר ויותר שמות של נפטרים עשויים ממתכת נעלמו מקברים רבים בבתי קברות ברחבי הארץ. בתחילה לא הבינו מה גורם לתופעה, אבל מהר מאוד גילו לאן הולכות כל המתכות.

המקור של זה היה ההכנות של סין לקראת אולימפיאדת 2008 בבייג'ינג והמחסור החמור שחוותה הענקית בברזל ומתכות לענף הבנייה במדינה. המצב הביא להאמרת מחירי המתכת העולמיים ולתופעת גניבת מתכות בידי גורמים עברייניים – שעשו קופה יפה יש לציין - אבל גם חידדו את מרכזיותה ההולכת והגוברת של סין.

 

זה היה טרנד אחד ולא נעים שהכתיב הגוליית הסיני בעשור וחצי הקודמים, כשהמוטו Made in China היה המוטו הכלכלי השולט באותה התקופה. ב-15 השנים האחרונות סין הגדילה ב-500% את תרומתה לכלכלה העולמית. כיום, התוצר שלה נאמד בכ-20% מהתוצר העולמי והתרומה הישירה שלה לצמיחה הגלובלית עומדת על כ-35% וקרוב ל-50% אם כוללים את התרומה העקיפה.

 

הגוליית הסיני הכתיב ועדיין מכתיב טרנדים גלובליים של ייצור. אבל גם סין עצמה עברה תהפוכות רבות בתחום. אם פעם הסינים ייצרו הכול מהכול והייצור נחשב לפּחוּת במקרה הטוב ונחות במקרה הפחות טוב, גם כאן, מבלי ששמנו לב, חלו שינויים מהותיים בשרשרת הייצור הגלובלית. אז נכון שעדיין סין היא הבית חרושת הגדול בעולם, רק שהיא לא לבד - יש אזורים נרחבים בעולם שמשמשים בתי החרושת של העולם המערבי. 

סין שנפגעת מהתפרצות הקורונה, עלולה להיגרר למצב לא נעים מול הלקוחות - הם ירצו לפזר סיכונים ולייצר גם במקומות אחרים. הוצאת חלק מהייצור החוצה תפגע בסינים ובכלכלה הסינית.  המצב הזה משחק לארה"ב שמצאה את עצמה במלחמת סחר מול סין. מלחמת סחר שהפכה להיות איום של ממש על הכלכלה הגלובלית, עד שהגיעה הקורונה, והראתה שבעלת הבית היתה ונותרה - ארה"ב. ארה"ב הולכת להרוויח מהמשבר הזה, אבל היא לא לבד. אבל, ראשית נחזור למגמות בייצור בשנים האחרונות.    

 

סקטור הטקסטיל כמשל למהפך בחשיבה הסינית

דוגמה טובה לשינוי בשרשרת הייצור בסין בשנים האחרונות זה סקטור הטקסטיל. סין עדיין מובילה עולמית בייצור וייצוא של מוצרי טקסטיל עם כ-119 מיליארד דולר בייצוא ב-2018, כשקונגלמרטים מערביים עדיין מייצרים שם ביגוד רב. אבל בשנים האחרונות יש טרנד של מעבר של ייצור גובר לבנגלדש, בשל כוח עבודה זול יותר ומומחיות מקומית בתחום.

 

אם נדבר במספרים, אז ב-2015 תעשיית הייצוא של הטקסטיל והאפארל בבנגלדש עמד על קרוב ל-14 מיליארד דולר. היעד שהציבה הממשלה הבנגלדשית לשנה הפיסקאלית של 2020 עומד על 37.4 מיליארד דולר. כלומר, עלייה של קרוב ל-300% בפחות מ-5 שנים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"את הטקסטיל כבר מזמן לא מייצרים בסין", אומר האנליסט הבכיר סרגיי ויסננצ'וק, "מה שמדווחות החברות המבוססות על טקסטיל בבורסה מראה על חוסר יעילות. סין כבר מזמן לא מקום זול לייצר בו. להפך זו מדינה מאוד יקרה לייצור.

"אבל כשמוכרים בישראל חולצה ב-200 שקל, שזה פי 3 ממה שקונים באירופה, פחות אכפת לך איפה אתה מייצר. עכשיו הם סובלים מזה. בכל מקרה, ענף הטקסטיל נמצא בדעיכה ואנשים קונים הרבה פחות בגדים", הוסיף.

 

והוא לא טועה. כיום, בשל העלייה ברמת המחייה והמחירים בסין, העלות של עובד סיני מגיעה ללמעלה מ-5 דולר לשעה. במקסיקו לעומת זאת, העלות היא חצי. סין כבר לא זולה. זה כשלעצמו כבר הוציא חלק משרשרת הייצור החוצה.

 

מלחמת הטכנולוגיה משפיעה יותר מהכול

מנגד, קיימת עלייה בקווי ייצור של טכנולוגיה גבוהה בסין. זה לא מקרי. בעבר סין תמרצה חברות רבות להגיע לתחומה עם כוח העבודה הזול. מחירי הסחורות לייצוא מסין היו נמוכים, בעוד מחירי הסחורות בתוך סין, לצרכן הסיני, היו גבוהים.

 

בשל כך ובשל שאיפותיה הגלובליות של סין, בשנים האחרונות חל שיפט משמעותי בייצור הפנימי. פחות Low-end ויותר High-end. קיים טרנד גובר של בניית מרכזי ידע בסין, פיתוח תחום ההשכלה הגבוהה וניסיונות לנגוס בשליטה האמריקאית על תחומי הידע בתחומים שנחשבים לתחומי הקצה והעתיד בטכנולוגיה כמו בינה מלאכותית (AI), מחשבים קוונטיים ואפילו בתחום הפיתוחים הצבאיים. בין היתר, מנסים הסינים להפוך את היואן למטבע חליפי לדולר בזירה הבינלאומית.

 

כל אלה, יחד עם ביזה, ברגל גסה יש לציין, של חוקי קניין רוחני של חברות מערביות, בעיקרן מארצות הברית, הובילו לשינוי מהותי בגישה הסינית וגם האמריקאית, במה שהוביל למה שנהוג לכנות גם מלחמת הסחר. ראוי לציין שהנשיא ברק אובמה כבר ניסה לעקוף את סין עם ההסכם הטרנס פסיפי, אבל הנשיא הנוכחי, דונלד טראמפ החליט להיכנס ראש בראש עם סין.

 

הסינים, במידה מסוימת, עברו משאיבת הייצור של העולם לשטחה לשאיבת ידע. "בסין יש הרבה כסף פנוי ולאו דווקא השקעה בכסף, אלא מאמצי פיתוח של ג'וינט ונצ'ורז. הסינים פותחים פארקי תעשייה ורוצים שהידע יזרום אליהם וגם בין היתר, הם מאוד רוצים את המוח הישראלי", אומר עו"ד אייל חיאט, ראש דסק מזרח רחוק במשרד עורכי הדין ליפא מאיר, מהאנשים שמכירים הכי טוב את השוק הסיני במדינה.

 

לטענת אילנית שרף, מנהלת מחלקת מחקר בפסגות ברוקראג', מי שתרוויח מהמלחמה הטכנולוגית היא דווקא הודו. "אם מדינות כמו בנגלדש הרוויחו בתחום הטקסטיל, אז הודו, שהרבה יותר מכוונת לתחום ההייטק, תרוויח בגזרה הזו. צריך לזכור שהודו משקיעה משאבים רבים בתחום, והיום מנכ"לים של חברות גלובליות, כמו מייקרוסופט לדוגמא, הם ממוצא הודי", אמרה שרף.

 

וירוס הקורונה פשוט המשיך את המגמה

יש סיבה מדוע השווקים, ובעיקר וול סטריט לא מתרגשים מהווירוס. הסיבה היא לא מספר המתים, מספר הנדבקים או לעצירה בייצור ב-21 מחוזות הסינים, שהוכנסו לסגר אגרסיבי. הסיבה היא שמלחמת הסחר והמלחמה הטכנולוגית כבר יצרו את התנאים לאלוקציה של הייצור האמריקאי מסין.

 

חברות רבות כבר החלו באופן מעשי לחפש מקומות חדשים לפיזורה של שרשרת הייצור, שעוזרת להתמודד עם המצב שנוצר היום. "חלק ניכר משרשרת הייצור עברה כבר למלזיה, וייטנאם והפיליפינים", אומר ויסננוצ'וק. "וייטנאם שהיא מדינה יחסית קטנה מאוד נהנית מהמצב החדש. גם מלזיה תהנה, בעיקר בתחום המוליכים למחצה, בגלל שעלות הייצור שם יחסית גבוהה, אז תחומים אחרים יעברו למדינות אחרות", הוסיף.

 

אז מה אנחנו יכולים ללמוד מכל זה?

ראשית כל, סין תמשיך להיות יעד מרכזי של הייצור העולמי בשנים הקרובות גם אחרי תום המשבר הנוכחי. היא גדולה מדי. היא חזקה מדי. ותהליכים שכאלה לא קורים בן-לילה. "נדרש זמן למצוא חלופות הולמות לייצור, לא רק מבחינת עלויות ומיסוי, אלא גם מהבחינה שצריך ללמד כוח עבודה חדש לייצר את המוצרים. זה תהליך שלוקח זמן", אומר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI.

 

הוא צודק. אבל, ויש אבל, השאפתנות הסינית הכניסה את המערב ללחץ. כך שבזהירות הנדרשת, אפשר להעריך כי בשנים הקרובות נראה פחות ופחות חברות גדולות שנכנסות לייצור בסין, מה שיכול להכביד על נתוני הצמיחה המרשימים שהציג הענק האדום ולהפעיל לחץ על סקטור התעסוקה שם, שחיוני להמשך הצמיחה וכך גם בסקטור התעשייתי. הנגזרת של זה, במיוחד לאחר סיומו הסופי של המשבר, היא שהממשל הסיני ינסה לתמרץ חברות זרות לחזור ולייצר במדינה, מה שיכול להוביל להזדמנויות רבות חדשות שם.

 

דבר נוסף שאפשר ללמוד מהתהליך של שרשרת הייצור הגלובלית, שנכון לזמן הקרוב, מחסן הייצור העולמי יישאר באזור מרכז ומזרח אסיה. בינתיים לא נראה כוונה של חברות גדולות לעבור לייצור מסיבי באפריקה – ככל הנראה בשל חוסר היציבות הגיאופוליטית ששורר בחלק ניכר מהמדינות שם. גם טורקיה עדיין לא נמצאת על הכוונת, גם בשל המתיחות בגבול עם סוריה וגם ובעיקר בשל מדיניותו של הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן, שהתנהג במדיניות החוץ של ארצו כפיל בחנות חרסינה והרחיק מעצמו בעלי ברית רבים. 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
קרב ענקיות

אנבידיה - תחילת הסוף? גוגל תספק שבבי AI למטא

החודש הרע של אנבידיה - החודש הטוב של גוגל שכבר מתקרבת לשווי של 4 טריליון ומאתגרת את ההובלה של אנבידיה בוול סטריט; האם היא גם תאתגר את ההובלה בתחום השבבים? וגם - שאלות ותשובות על שבבים ועל מלחמת השבבים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה גוגל

בחודשים האחרונים גוגל Alphabet 6.31%  חוזרת למרכז הבמה ובשבועות האחרונים היא פשוט - "הדבר החם ביותר בוול סטריט". אם עד לא מזמן היא היתה מאוימת על ידי הרגולטור שרוצה לחתוך ממנה חלקים בגלל כוחה המונופוליסטי, הרי שדווקא הבינה המלאכותית שמחלישה בהדרגה את מנוע החיפוש המסורתי, הופכת את התחום לתחרותי ומפחיתה את החשש מהרגולטור. כמו כן, דווקא הבינה המלאכותית שהחלה כאיום מתבררת כמוקד כוח עצום לגוגל. בתחרות מול OpenAI גוגל מצמצת פערים וההשקה של ג'ימיני 3 קיבלה תשבוחות גדולות והזניקה את המניה. גוגל דומיננטית מאוד במהפכת ה-AI והמשקיעים מפנימים שזה לא יפגע בחברה, אלא יוסיף לה. 


ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


בימים האחרונים המניה עולה כאילו היא "מניית יתר קטנה" - בשלושה ימים עלתה מעל 11%, אחרי סגירת המסחר היא עולה בכ-2.7% ובחודש האחרון עלתה ב-25%. השווי שלה נושק ל-4 טריליון (כשלוקחים בחשבון את העלייה אחרי המסחר אתמול היא ב-3.93 טריליון) וכל זה קורה כשמנגד - אנבידיה, מלכת שבבי ה-AI, מאבדת גובה וירדה בשבועות האחרונים כ-15% לשווי של 4.35 טריליון. אחרי המסחר אנבידיה NVIDIA Corp. 2.05%  ירדה ב-3% וזה התמתן ל-2.1% - המגמה בתקופה האחרונה ברורה: גוגל עולה, אנבידיה יורדת וזה המשיך כאמור אחרי סגירת המסחר כשהסיבה היתה הצלחה לשבבי ה-AI של גוגל. כן, גוגל גם מפתחת שבבי AI ואתמול היתה לה בשורה.    


גוגל עומדת לספק למטא שבבי TPU, שהם מעבדים ייעודיים לבינה מלאכותית, כך דווח בתקשורת האמריקאית וזה השפיע על המניות לאחר סגירת המסחר. זו דרמה גדולה, זה מעורר ספקות ראשונים לגבי הדומיננטיות של אנבידיה בשוק השבבים החם ביותר בעולם. מדובר בעסקה פוטנציאלית בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שתכלול רכישה של שבבים למרכזי נתונים של מטא משנת 2027, לצד השכרה דרך שירותי הענן של גוגל כבר בשנה הבאה. המהלך הזה, שמגיע בעיצומו של בום AI, מדגיש את הלחץ הגובר על אנבידיה, ששולטת כיום בכ-85% משוק השבבים לאימון ולהרצת מודלים.

השליטה של אנבידיה מתבטאת גם בנתח השוק האדיר וגם ברווחיות יוצאת דופן. אין חברה בשוק תחרותי ובטח שלא בשוק השבבים עם רווחיות תפעולית של מעל 60% וגולמית של כ-74%. ברור לכל שזה עניין של זמן וכשתגיע ותתגבר התחרות והפער הטכנולוגי יצטמצם, המרווחים ירדו. אם זה יקרה כמו שזה קורה בדרך כלל במקביל לירידה בנתח השוק זה יהיה כואב פעמיים - גם פגיעה במכירות (בנתח השוק) וגם פגיעה ברווחיות. 

הסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוקהסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוק

סין מגבירה לחץ כלכלי על יפן: הפחתת טיסות כתגובה למתיחות סביב טייוואן

צעד מדיני-כלכלי שמשפיע על תעופה, תיירות ושרשרות אספקה - רקע היסטורי, השלכות מיידיות והסלמה אסטרטגית וגם - איך התפתח העימות בין סין ויפן - כל השלבים

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סין יפן

בעוד המתיחות הדיפלומטית בין בייג'ינג לטוקיו הולכת ומחריפה, פרסמה סין הנחיה רשמית לחברות התעופה שלה להפחית באופן משמעותי את מספר הטיסות ליפן, והמהלך ייכנס לתוקף מיידי ויימשך עד מרץ 2026. הצעד, שמגיע על רקע הצהרותיה של ראש ממשלת יפן, סאנאה טקאיצ'י, בנוגע להתערבות צבאית אפשרית במקרה של פלישה סינית לטייוואן, משלב אלמנטים של לחץ מדיני עם השלכות כלכליות ישירות. על פי דיווחים מניקיי אסיה והגרדיאן, כבר בוטלו מאות אלפי כרטיסי טיסה, וההערכות הן שהנזק הכלכלי ליפן עשוי להגיע ל-1.2 מיליארד דולר עד סוף 2025, עם פוטנציאל להפסדים של עד 9 מיליארד דולר אם המגמה תימשך.

ההנחיה, שפורסמה על ידי רשות התעופה האזרחית הסינית (CAAC), מחייבת את החברות להקטין את תדירות הטיסות ב-20% עד 30% במסלולים מרכזיים, כגון סיאנגהאי-אוסקה וצ'ונגצ'ינג-טוקיו. חברות כמו אייר צ'יינה, צ'יינה איסטרן וצ'יינה סאדרן איירליינס קיבלו הוראה ליישם את השינויים לעת עתה, עם שיקול דעת פנימי בבחירת המסלולים שייפגעו. המועד - משלהי נובמבר 2025 ועד מרץ 2026 - תואם את תקופת המעבר בין לוחות הזמנים העונתיים של התעופה, מה שמעיד על כוונה להאריך את ההגבלה מעבר לחגי השנה החדשה, תקופה קריטית לתיירות בין המדינות. על פי נתונים מהשוק הסיני, כבר בנובמבר לבדו בוטלו כ-32% מכרטיסי הטיסה ליפן, המהווים כ-500,000 כרטיסים, והחברות מציעות החזרים מלאים ללא קנסות, מה שמעודד ביטולים נוספים.

הרקע הדיפלומטי: הצהרות טקאיצ'י והתגובה הסינית

הרקע הדיפלומטי לעניין נעוץ בהצהרותיה של טקאיצ'י, שמונה לראש הממשלה הראשונה אישה בתולדות יפן באוקטובר 2025. במהלך ועידת הפרלמנט היפני ב-7 בנובמבר, היא אמרה כי "יפן תשקול התערבות צבאית אם סין תנסה לפלוש לטייוואן, כחלק מהאינטרסים האסטרטגיים שלנו באזור". הדברים, שפורסמו גם ב-CNN ובחוות'ם האוס, נתפסו בביג'ינג כהסלמה ישירה, שכן הם מחזקים את הברית היפנית-אמריקאית סביב טייוואן. סין, שרואה בטייוואן חלק בלתי נפרד משטחה, הגיבה מיידית: משרד החוץ הסיני זימן את השגריר היפני להוקעה, והנחה את אזרחיה להימנע מטיולים ליפן עקב "סיכונים ביטחוניים". כתוצאה מכך, אתרי הזמנות סיניים כמו Ctrip דיווחו על ירידה של 80% בהזמנות ליפן לשארית השנה. להרחבה: סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן.

מבחינה כלכלית, ההשפעה על יפן חמורה במיוחד. סין היא מקור התיירות הגדול ביותר של יפן, עם כ-10 מיליון מבקרים בשנה טרום-מגפה, והוצאותיהם מהוות כ-20% מסך ההכנסות מתיירות. על פי הערכות של China Trading Desk, שצוטטו ב-Dim Sum Daily, יפן עלולה לאבד 1.2 מיליארד דולר בהוצאות תיירים סינים עד סוף 2025, בעיקר בתחומי האירוח

, הקמעונאות והפנאי. עסקים באוסקה ובטוקיו, שתלויים בתיירים סינים, כבר מדווחים על ביטולים המוניים: חברת התיירות East Japan International Travel Service איבדה 80% מההזמנות לנובמבר-דצמבר. אם ההגבלה תימשך עד 2026, ההפסדים הכוללים עשויים להגיע ל-9 מיליארד דולר, דבר שיחייב את יפן לגוון מקורות תיירות - אולי דרך אירופה או דרום-מזרח אסיה - אך זה ייקח זמן ויישפיע על תעשיות מקומיות.