אילו מדינות הולכות להרוויח מהמשבר בסין?
בשנת 2006-2007 החלה תופעה של השחתת קברים בישראל. מה קרה? יותר ויותר שמות של נפטרים עשויים ממתכת נעלמו מקברים רבים בבתי קברות ברחבי הארץ. בתחילה לא הבינו מה גורם לתופעה, אבל מהר מאוד גילו לאן הולכות כל המתכות.
המקור של זה היה ההכנות של סין לקראת אולימפיאדת 2008 בבייג'ינג והמחסור החמור שחוותה הענקית בברזל ומתכות לענף הבנייה במדינה. המצב הביא להאמרת מחירי המתכת העולמיים ולתופעת גניבת מתכות בידי גורמים עברייניים – שעשו קופה יפה יש לציין - אבל גם חידדו את מרכזיותה ההולכת והגוברת של סין.
זה היה טרנד אחד ולא נעים שהכתיב הגוליית הסיני בעשור וחצי הקודמים, כשהמוטו Made in China היה המוטו הכלכלי השולט באותה התקופה. ב-15 השנים האחרונות סין הגדילה ב-500% את תרומתה לכלכלה העולמית. כיום, התוצר שלה נאמד בכ-20% מהתוצר העולמי והתרומה הישירה שלה לצמיחה הגלובלית עומדת על כ-35% וקרוב ל-50% אם כוללים את התרומה העקיפה.
הגוליית הסיני הכתיב ועדיין מכתיב טרנדים גלובליים של ייצור. אבל גם סין עצמה עברה תהפוכות רבות בתחום. אם פעם הסינים ייצרו הכול מהכול והייצור נחשב לפּחוּת במקרה הטוב ונחות במקרה הפחות טוב, גם כאן, מבלי ששמנו לב, חלו שינויים מהותיים בשרשרת הייצור הגלובלית. אז נכון שעדיין סין היא הבית חרושת הגדול בעולם, רק שהיא לא לבד - יש אזורים נרחבים בעולם שמשמשים בתי החרושת של העולם המערבי.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סין שנפגעת מהתפרצות הקורונה, עלולה להיגרר למצב לא נעים מול הלקוחות - הם ירצו לפזר סיכונים ולייצר גם במקומות אחרים. הוצאת חלק מהייצור החוצה תפגע בסינים ובכלכלה הסינית. המצב הזה משחק לארה"ב שמצאה את עצמה במלחמת סחר מול סין. מלחמת סחר שהפכה להיות איום של ממש על הכלכלה הגלובלית, עד שהגיעה הקורונה, והראתה שבעלת הבית היתה ונותרה - ארה"ב. ארה"ב הולכת להרוויח מהמשבר הזה, אבל היא לא לבד. אבל, ראשית נחזור למגמות בייצור בשנים האחרונות.
סקטור הטקסטיל כמשל למהפך בחשיבה הסינית
דוגמה טובה לשינוי בשרשרת הייצור בסין בשנים האחרונות זה סקטור הטקסטיל. סין עדיין מובילה עולמית בייצור וייצוא של מוצרי טקסטיל עם כ-119 מיליארד דולר בייצוא ב-2018, כשקונגלמרטים מערביים עדיין מייצרים שם ביגוד רב. אבל בשנים האחרונות יש טרנד של מעבר של ייצור גובר לבנגלדש, בשל כוח עבודה זול יותר ומומחיות מקומית בתחום.
אם נדבר במספרים, אז ב-2015 תעשיית הייצוא של הטקסטיל והאפארל בבנגלדש עמד על קרוב ל-14 מיליארד דולר. היעד שהציבה הממשלה הבנגלדשית לשנה הפיסקאלית של 2020 עומד על 37.4 מיליארד דולר. כלומר, עלייה של קרוב ל-300% בפחות מ-5 שנים.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
"את הטקסטיל כבר מזמן לא מייצרים בסין", אומר האנליסט הבכיר סרגיי ויסננצ'וק, "מה שמדווחות החברות המבוססות על טקסטיל בבורסה מראה על חוסר יעילות. סין כבר מזמן לא מקום זול לייצר בו. להפך זו מדינה מאוד יקרה לייצור.
"אבל כשמוכרים בישראל חולצה ב-200 שקל, שזה פי 3 ממה שקונים באירופה, פחות אכפת לך איפה אתה מייצר. עכשיו הם סובלים מזה. בכל מקרה, ענף הטקסטיל נמצא בדעיכה ואנשים קונים הרבה פחות בגדים", הוסיף.
והוא לא טועה. כיום, בשל העלייה ברמת המחייה והמחירים בסין, העלות של עובד סיני מגיעה ללמעלה מ-5 דולר לשעה. במקסיקו לעומת זאת, העלות היא חצי. סין כבר לא זולה. זה כשלעצמו כבר הוציא חלק משרשרת הייצור החוצה.
מלחמת הטכנולוגיה משפיעה יותר מהכול
מנגד, קיימת עלייה בקווי ייצור של טכנולוגיה גבוהה בסין. זה לא מקרי. בעבר סין תמרצה חברות רבות להגיע לתחומה עם כוח העבודה הזול. מחירי הסחורות לייצוא מסין היו נמוכים, בעוד מחירי הסחורות בתוך סין, לצרכן הסיני, היו גבוהים.
בשל כך ובשל שאיפותיה הגלובליות של סין, בשנים האחרונות חל שיפט משמעותי בייצור הפנימי. פחות Low-end ויותר High-end. קיים טרנד גובר של בניית מרכזי ידע בסין, פיתוח תחום ההשכלה הגבוהה וניסיונות לנגוס בשליטה האמריקאית על תחומי הידע בתחומים שנחשבים לתחומי הקצה והעתיד בטכנולוגיה כמו בינה מלאכותית (AI), מחשבים קוונטיים ואפילו בתחום הפיתוחים הצבאיים. בין היתר, מנסים הסינים להפוך את היואן למטבע חליפי לדולר בזירה הבינלאומית.
כל אלה, יחד עם ביזה, ברגל גסה יש לציין, של חוקי קניין רוחני של חברות מערביות, בעיקרן מארצות הברית, הובילו לשינוי מהותי בגישה הסינית וגם האמריקאית, במה שהוביל למה שנהוג לכנות גם מלחמת הסחר. ראוי לציין שהנשיא ברק אובמה כבר ניסה לעקוף את סין עם ההסכם הטרנס פסיפי, אבל הנשיא הנוכחי, דונלד טראמפ החליט להיכנס ראש בראש עם סין.
הסינים, במידה מסוימת, עברו משאיבת הייצור של העולם לשטחה לשאיבת ידע. "בסין יש הרבה כסף פנוי ולאו דווקא השקעה בכסף, אלא מאמצי פיתוח של ג'וינט ונצ'ורז. הסינים פותחים פארקי תעשייה ורוצים שהידע יזרום אליהם וגם בין היתר, הם מאוד רוצים את המוח הישראלי", אומר עו"ד אייל חיאט, ראש דסק מזרח רחוק במשרד עורכי הדין ליפא מאיר, מהאנשים שמכירים הכי טוב את השוק הסיני במדינה.
לטענת אילנית שרף, מנהלת מחלקת מחקר בפסגות ברוקראג', מי שתרוויח מהמלחמה הטכנולוגית היא דווקא הודו. "אם מדינות כמו בנגלדש הרוויחו בתחום הטקסטיל, אז הודו, שהרבה יותר מכוונת לתחום ההייטק, תרוויח בגזרה הזו. צריך לזכור שהודו משקיעה משאבים רבים בתחום, והיום מנכ"לים של חברות גלובליות, כמו מייקרוסופט לדוגמא, הם ממוצא הודי", אמרה שרף.
וירוס הקורונה פשוט המשיך את המגמה
יש סיבה מדוע השווקים, ובעיקר וול סטריט לא מתרגשים מהווירוס. הסיבה היא לא מספר המתים, מספר הנדבקים או לעצירה בייצור ב-21 מחוזות הסינים, שהוכנסו לסגר אגרסיבי. הסיבה היא שמלחמת הסחר והמלחמה הטכנולוגית כבר יצרו את התנאים לאלוקציה של הייצור האמריקאי מסין.
חברות רבות כבר החלו באופן מעשי לחפש מקומות חדשים לפיזורה של שרשרת הייצור, שעוזרת להתמודד עם המצב שנוצר היום. "חלק ניכר משרשרת הייצור עברה כבר למלזיה, וייטנאם והפיליפינים", אומר ויסננוצ'וק. "וייטנאם שהיא מדינה יחסית קטנה מאוד נהנית מהמצב החדש. גם מלזיה תהנה, בעיקר בתחום המוליכים למחצה, בגלל שעלות הייצור שם יחסית גבוהה, אז תחומים אחרים יעברו למדינות אחרות", הוסיף.
אז מה אנחנו יכולים ללמוד מכל זה?
ראשית כל, סין תמשיך להיות יעד מרכזי של הייצור העולמי בשנים הקרובות גם אחרי תום המשבר הנוכחי. היא גדולה מדי. היא חזקה מדי. ותהליכים שכאלה לא קורים בן-לילה. "נדרש זמן למצוא חלופות הולמות לייצור, לא רק מבחינת עלויות ומיסוי, אלא גם מהבחינה שצריך ללמד כוח עבודה חדש לייצר את המוצרים. זה תהליך שלוקח זמן", אומר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI.
הוא צודק. אבל, ויש אבל, השאפתנות הסינית הכניסה את המערב ללחץ. כך שבזהירות הנדרשת, אפשר להעריך כי בשנים הקרובות נראה פחות ופחות חברות גדולות שנכנסות לייצור בסין, מה שיכול להכביד על נתוני הצמיחה המרשימים שהציג הענק האדום ולהפעיל לחץ על סקטור התעסוקה שם, שחיוני להמשך הצמיחה וכך גם בסקטור התעשייתי. הנגזרת של זה, במיוחד לאחר סיומו הסופי של המשבר, היא שהממשל הסיני ינסה לתמרץ חברות זרות לחזור ולייצר במדינה, מה שיכול להוביל להזדמנויות רבות חדשות שם.
דבר נוסף שאפשר ללמוד מהתהליך של שרשרת הייצור הגלובלית, שנכון לזמן הקרוב, מחסן הייצור העולמי יישאר באזור מרכז ומזרח אסיה. בינתיים לא נראה כוונה של חברות גדולות לעבור לייצור מסיבי באפריקה – ככל הנראה בשל חוסר היציבות הגיאופוליטית ששורר בחלק ניכר מהמדינות שם. גם טורקיה עדיין לא נמצאת על הכוונת, גם בשל המתיחות בגבול עם סוריה וגם ובעיקר בשל מדיניותו של הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן, שהתנהג במדיניות החוץ של ארצו כפיל בחנות חרסינה והרחיק מעצמו בעלי ברית רבים.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
