רחפן
צילום: דוברות משרד הביטחון

מניות הרחפנים - מי מזנקת 180% והמניות הבולטות בתחום


הנפקת AIRO משאירה אבק לשוק: מניית יצרנית הרחפנים הכפילה את שוויה ביום הראשון; החברה הצעירה גייסה לפי שווי של 260 מיליון דולר וכבר מזנקת לשווי של כ־680 מיליון; הביקוש לרחפנים צבאיים בשיא בעקבות המלחמה באוקראינה


תמיר חכמוף | (3)
נושאים בכתבה רחפנים

שוק ההון האמריקאי קיבל את יצרנית הרחפנים AIRO בחיבוק חם במיוחד. ביום המסחר הראשון שלה בבורסה, מניית החברה זינקה ב־180%, וכמעט משלשת את המחיר בהנפקה. אם זה לא מספיק, מדובר בחברה שעד אתמול לא הייתה מוכרת לרוב המשקיעים,
וכעת היא כבר שווה פי שתיים וחצי מהשווי שלפיו גייסה את ההון.

AIRO, שמייצרת רחפנים חכמים עם יכולות בינה מלאכותית לצרכים צבאיים, אזרחיים ומסחריים, השלימה את ההנפקה ביום חמישי האחרון במחיר של 10 דולר למניה. היא מכרה 6 מיליון מניות, וכעת שווי השוק שלה מתקרב ל-680 מיליון דולר, זאת לעומת שווי של 260 מיליון דולר בלבד בהנפקה. המסחר במניה החל כאשר מדדי דאו ג'ונס ו-S&P 500 דווקא ירדו בכ-1%, מה שהופך את ההצלחה שלה למרשימה עוד יותר. אם זאת, התחום בו עוסקת החברה הוא התחום שמפגין ביצועים חזקים היום, שהוא כמובן הסקטור הביטחוני.

שוק הרחפנים מתחמם – והמשקיעים רצים על כל מי שמחובר לזירה

AIRO צמחה מתוך ביקוש. המלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה הפכה את תחום הרחפנים לקרקע פוריה של חדשנות טכנולוגית ומוקד עניין עצום למשקיעים. רחפנים הפכו לכלי מרכזי בלחימה המודרנית: מעקב, תקיפה, לוגיסטיקה, כל אלה עברו שדרוג דרמטי תודות לרחפנים קטנים, חכמים וזולים.

AIRO מתמקדת בארבע חטיבות עיקריות: רחפנים, מערכות אוויוניקה (שליטה ובקרה על כלי טיס), אימונים, ותחום חדש בשם "ניידות אווירית חשמלית", הכולל פיתוח של כלי טיס חשמליים שממריאים ונוחתים אנכית (eVTOL). אמנם החטיבה הזו עדיין לא מניבה הכנסות, אך היא נחשבת לפוטנציאל צמיחה ארוך טווח.

data-end="1694">בשלב זה, עיקר ההכנסות של החברה מגיעות מתחום הרחפנים, ובעיקר הרחפנים מסדרת Sky Watch שמבוססים על טכנולוגיות AI ומיועדים למשימות מעקב צבאי. החברה מתכננת להשתמש בכספי ההנפקה לרכישת טכנולוגיות נוספות ולהרחיב את היצע המוצרים שלה.

מספרים קטנים – אבל קצב צמיחה גדול

בשנת 2024 הסתכמו הכנסות החברה בכ-87 מיליון דולר, כפול מ-2023. נכון למחיר המניה הנוכחי, AIRO נסחרת לפי מכפיל מכירות של פי 7 על ההכנסות שלה, נתון שנחשב סביר בשוק הטכנולוגיה הביטחונית. לשם השוואה, המתחרות AeroVironment ו-Kratos נסחרות לפי פי 12 ופי 6 על מכירותיהן ל-2024, בהתאמה.

עם זאת, חשוב להדגיש: אלו חברות גדולות בהרבה. AeroVironment צפויה לרשום הכנסות של כ-1.1 מיליארד דולר ב-2025, בעוד Kratos צפויה לעבור את רף ה-1.3 מיליארד. AIRO עדיין שחקנית קטנה, אבל אחת עם הרבה הייפ מסביבה.

קיראו עוד ב"גלובל"

שאלות ותשובות בנושא: הנפקת AIRO, תחום הרחפנים ושוק ההגנה

למה מניית AIRO זינקה כל כך חזק כבר ביום הראשון?

השילוב
בין תחום צבאי חם (רחפנים), טכנולוגיה מתקדמת (בינה מלאכותית), וסיפור טוב של חברה צעירה – תמיד מושך את המשקיעים. בנוסף, ההנפקה הייתה במחיר נמוך יחסית, וההיצע של מניות סחירות היה קטן – מה שיצר ביקוש עצום עם תחילת המסחר.

מה הופך את שוק הרחפנים הצבאיים לכזה מוקד תשומת לב?

המלחמה באוקראינה הפכה את הרחפנים לכלי חובה בשדה הקרב. מדובר באמצעי זול, אפקטיבי ומבוסס טכנולוגיה – בדיוק מה שצבאות מחפשים.
בנוסף, הרחפנים משמשים לא רק למעקב, אלא גם לתקיפות מדויקות, לאיסוף מודיעין ולשליטה מרחוק – יכולות שמזנקות בביקוש.

האם הנתונים הפיננסיים של AIRO מצדיקים שווי של חצי מיליארד דולר?


זה תלוי איך מסתכלים. ההכנסות שלה עדיין נמוכות, אבל קצב הצמיחה מרשים – פי שניים בתוך שנה. אם תמשיך כך, ותרחיב את קו המוצרים ואת הנוכחות הגלובלית, המשקיעים מהמרים שהיא תוכל להצדיק שווי כזה ואף יותר.

מה זה בעצם eVTOL, ולמה זה חשוב ל־AIRO?

כלי טיס חשמליים עם המראה ונחיתה אנכית נחשבים לדור הבא של תחבורה אווירית – בעיקר עירונית. מדובר בתחום עתידי שצפוי
להתפוצץ בשנים הקרובות. אם AIRO תצליח להשתלב בו, זה עשוי לפתוח לה דלתות לשווקים אזרחיים ענקיים – לא רק ביטחוניים.

אילו חברות מתחרות יש ל־AIRO ואיך היא משתווה אליהן?

החברות המרכזיות בתחום הן AeroVironment ו־Kratos, שתיהן עם ניסיון מוכח, לקוחות ממשלתיים בארה"ב והכנסות גבוהות בהרבה. AIRO שונה בכך שהיא צעירה, קטנה וגמישה יותר – עם פוקוס על חדשנות מהירה. זה יתרון – אבל גם סיכון.



תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חומייני 15/06/2025 12:09
    הגב לתגובה זו
    פה מגעגע בהמעטה. אירודרום עין למשל
  • 2.
    בא 14/06/2025 10:23
    הגב לתגובה זו
    השביעית ...ולכן צריך להתאים להם תכנולוגיה תואמת.הכוונה לחמור במקום מכונית..נר במקום מנורה .
  • 1.
    העין השלישית (ל"ת)
    אנונימי 13/06/2025 20:17
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.